Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Missnöjd med mitt chassi
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (19972 totalt)
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Jag fick i lördags chansen att testa mitt nya KAW Chassi. Det är alltså Koni dämpare och KAW fjädrar. Fjädrarna är en hårdare vartiant än vad som vanligtvis följer med. Jag måste säga att jag är fruktansvärt missnöjd. Det är riktigt mjukt och det blir inget bra flyt i köringen och hjulen skrapar i huven i var och varannan kurva >

Jag har pratat med stötdämparexperten idag och rådfrågat lite. Enligt han finns inga kompromisser om jag vill ha ett riktigt bra chassie. Öhlins kostar 39 lök med coilovers fram&bak till min Z3 Coupé. Är det värt pengarna? Det är inga pengar jag har liggandes utan jag får ju jobba och gneta ihop det.

Sen kan man ju fråga sig om det är lönt att vara snål och köpa ett värre gatchassie för att bli missnöjd igen.

Bilen går inte så mkt på gata utan jag använder den i stort sett bara till bana och transport dit.

Ngn som har några tips?

Ska jag skicka iväg dämparna för att få hårdare bump samt köpa hårdare fjädrar och fixa k-hämmare så länge tills jag har pengar att köpa Öhlins?

_________________
/Per Hylthén
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Har nyss beställt Öhlins till mitt Seven bygge..
Går på ca 20-25 tusen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Du tävlar ju inte, därmed jagar du antagligen inte hundradelar heller

Konidämparna går ju att speca om till valfri spec om jag inte har fel för mig. Stötdämparexperten borde kunna hjälpa dig med en bättre spec som lämpar sig för bana. Han bör också kunna räkna fram fjädervärden som lämpar sig för bana (vilket brukar vara rätt mycket mer macho än fjädrar som är tänkta för gata..)

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Per Hylthén skrev:
Jag fick i lördags chansen att testa mitt nya KAW Chassi. Det är alltså Koni dämpare och KAW fjädrar. Fjädrarna är en hårdare vartiant än vad som vanligtvis följer med. Jag måste säga att jag är fruktansvärt missnöjd. Det är riktigt mjukt och det blir inget bra flyt i köringen och hjulen skrapar i huven i var och varannan kurva >

Jag har pratat med stötdämparexperten idag och rådfrågat lite. Enligt han finns inga kompromisser om jag vill ha ett riktigt bra chassie. Öhlins kostar 39 lök med coilovers fram&bak till min Z3 Coupé. Är det värt pengarna? Det är inga pengar jag har liggandes utan jag får ju jobba och gneta ihop det.

Sen kan man ju fråga sig om det är lönt att vara snål och köpa ett värre gatchassie för att bli missnöjd igen.

Bilen går inte så mkt på gata utan jag använder den i stort sett bara till bana och transport dit.

Ngn som har några tips?

Ska jag skicka iväg dämparna för att få hårdare bump samt köpa hårdare fjädrar och fixa k-hämmare så länge tills jag har pengar att köpa Öhlins?


om du kör med väldigt mycket sänkning kanske det finns mer saker att göra än att bara köpa jättedyra fjäderben. Om du inte redan gjort det kanske det är läge att börja experimentera med att flytta upp länkarmslagringarna lite på kraossidan.

Svårt att svara på utan att veta något.

daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Tanken är ju att köra lite Roadsport med den sen när buren är i.

Jag är väldigt delad i denna frågan, Öhlins är ju såklart väldigt fina grejor men är det värt merkostnaden?

Jag funtar på att speca om mina dämpare men enligt stötdämparexperten gick det inte. Troligen ville han sälja nytt

_________________
/Per Hylthén
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Per: Vad har du för däck? Är dom inte lite breda om det tar i?
Sen är det ju inte alltid bäst med hårt chassi, visst känns det stabilare och man får mer kontrol, men det går inte alltid fortare. Fast som det låter så är ditt lite väl mjukt thumbs down

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Hör med Kjell Bodin (Bodin chassiteknik) han säljer lite andra märken och kanske kan ge dig andra perspektiv och kanske andra alternativ. Han säljer bl.a. engelska AVo som jag hört en del gott om i andra sammanhang.

0171 27690

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
kör med P Zero Corsa 235/40-18" (som i verkligheten är 225) runt om. Det tar alltså inte i skärmkanter eller annat utan det skrapar verkligen I huven. Det är gummirester på insidan av hela huven.

Bak är det verkligen inte för brett och halva hjulet försvinner in i hjulhuset.
Värst är det på NGK-krönet när vikten förflyttar sig och hela bilen svajjar över.

Ska undersöka vad det skulle kosta att speca om det befintliga chassit.

_________________
/Per Hylthén
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Ring till JSS å prata KW variant 3 med dom

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463




_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Turbo2 skrev:
Ring till JSS å prata KW variant 3 med dom


Var hittar jag JSS då?

_________________
/Per Hylthén
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Per Hylthén skrev:
Turbo2 skrev:
Ring till JSS å prata KW variant 3 med dom


Var hittar jag JSS då?


iverkligeten; örebro
internet; www.shockabsorber.com

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Då ska vi kanske börja ngnstans...

Hur hårda är de fjädrar du har idag? (Kan leverantören inte svara direkt så ge han en taskspark och byt leverantör! )
Sitter de på originalplats bak?
Är de dämparna som ingå i satsen likvärdiga med KONI Sport eller är de ytterligare omspecade av KW?

När man vet detta kan man börja nyssta lite och iaf få en kännsla för om det är väldigt mjuk eller hyffsat hårt.

Mer bump tror jag inte alls på. Däremot en hårdare fjäder alt. krängare och iom detta antagligen lite mer ruturdämpning. KONI Sport är ju justerbara i retur. Dina är kanske det oxå?

Vill du så kan du ju alltid ringa annars Per...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



AL skrev:
Är de dämparna som ingå i satsen likvärdiga med KONI Sport eller är de ytterligare omspecade av KW?


du menar väl KAW, inte KW?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Turbo² skrev:
AL skrev:
Är de dämparna som ingå i satsen likvärdiga med KONI Sport eller är de ytterligare omspecade av KW?


du menar väl KAW, inte KW?


Vet inte vad jag menar...

Läste för fort och då det finns ett fabrikat som heter KW låg det bra till i hjärnan just nu...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
AL skrev:
Då ska vi kanske börja ngnstans...

Hur hårda är de fjädrar du har idag? (Kan leverantören inte svara direkt så ge han en taskspark och byt leverantör! )
Sitter de på originalplats bak?
Är de dämparna som ingå i satsen likvärdiga med KONI Sport eller är de ytterligare omspecade av KW?

När man vet detta kan man börja nyssta lite och iaf få en kännsla för om det är väldigt mjuk eller hyffsat hårt.

Mer bump tror jag inte alls på. Däremot en hårdare fjäder alt. krängare och iom detta antagligen lite mer ruturdämpning. KONI Sport är ju justerbara i retur. Dina är kanske det oxå?

Vill du så kan du ju alltid ringa annars Per...



Jag har inte fått svar på hur hårda fjädrar jag har idag men jag har mailat igen och försökt få svar.

Det är vanliga KONI Sport som är justerbara i returen. Inget extra gjort av KAW. Och ja, allt sitter på originalplats bak.

Krängarna ska vi bygga om snart så då får vi se hur det utvecklar sig.

Jag har kollat på KW V. III och då får jag ju coilovers bak och fram samt möjlighet att justera det mesta. Och allt detta till en ganska vettig kostnad.

Ska rensa i förrådet och se vad man kan sälja

_________________
/Per Hylthén
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2914

Namndispens
Namndispens

Per Hylthén skrev:
Öhlins kostar 39 lök med coilovers fram&bak till min Z3 Coupé. Är det värt pengarna?


Se det såhär, jag har redan detta och lite mer - och har inga som helst planer på att byta ut dessa små gosaker.

Värt pengarna är ett relativt begrepp, jag har nog investerat lite mera än så och är helnöjd - nu skall jag bara montera lite högre fjädrar så att jag får tillbaka mina jeep egenskaper (åker fyrhjulsdriven BMW och just nu har jag bara 3 cm i fjädringsväg vid kompression och det är lite för lite ) som någon person i min närhet kallar det >.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Så fort ngn inte är nöjd med sin nya chassisats (ofta pga att vederbörande får intrycken av att han/hon köpt en bana/gatsats när det i själva verket är en färgglad och lätt "hottad" gatdito) är att säga Öhlins för otroliga pengar.

Tipset kan ju vara att kolla LEDA eller ngt annat "mindre kännt" märke som klubbracingnissarna åker på. Ofta funkar det väldigt bra även med lite enklare grejer, det handlar bara om att få balans på alla värden.
Säger man att man är ute efter ngt som funkar på en banentusiastbil men ändå ska funka nga mil på gata. (Mao ingen "fullracesättning"). Så ska leverantören kunna guidea en rätt utan allt för stora problem.

Detta är ingen kritik mot ngn, bara ett litet tips.

Kolla med tex Johan f.k.a M3E30 och deras 318 E30. Originalben, originaldiameter på fjädrar, ickejusterbara dämpare. Varför går den så pass snabbt då? (5 totalt i ERF med 145hk!!!) Jo, alla komponenter är väl avstämda mot varandra. Det är inte justeringen eller diametern på fjädrarna som gör jobbet utan dänparsättningen i förhållande till fjäderkonstanterna. Är de rätt så är de.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Jag tackar för alla bra svar! Jag håller på att undersöka marknaden så gott det går. Jag har nästan uteslutit Öhlins, främst pga av kostnaden. Jag har helt enkelt inte råd att lägga 40 lock på chassi nu. För strax under 20 får jag grejor som givetvis inte är lika bra men ändå bra. Jag väntar på svar om vilken hårdhet det är på fjädrarna till KW variant 3. Verkar vara bra finish på dessa samt att jag har hört från flera att det funkar väldigt bra.

Jag vill helst ha justerbart i höjd så skruvben fram och bak är självklart vid ett byte.

Sen vill man ju inte köpa grisen i säcken en gång till så man får inte bli för ivrig heller.

_________________
/Per Hylthén
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Låter vettigt Per! Men sur och dyr läxa...

LEDA tror jag brukar gå lös på ca 15 pengar...
KW verkar väldigt vettigt.

Lycka till!

Ska ni skruva ngt på lördag föresten?
Kommer förbi en snabbis.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Helt klart, men man lär sig av misstagen!
Nästa gång löper jag linan ut direkt istället

Jag är nog inte i garaget på lördag, jag måste visa mig hemma lite med

_________________
/Per Hylthén
Citera
Sparade trådar/FAQ
Missnöjd med mitt chassi
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (19972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande