Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Kortning av slagen i växelspaken?
2 besök senaste veckan (12270 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
   
Per Wackt
Vaggeryd



Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Apr 2003 15:46     Kortning av slagen i växelspaken? Citera

Någon som har några bra tips på ombyggndad av växellänkaget för att få en mer exakt spakkänsla ? Jag måste flytta tillbaka min växelspak 10 cm och när jag gör det så kan man ju samtidigt modifiera den lite... Växellådan är en Volvo M46... en idéer från andra växellådstyper kan ju också va intressnat. Är det någon som har bilder så vore det kanon.


_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
seanr
Stockholm



Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Apr 2003 15:58     Re: Kortning av slagen i växelspaken? Citera

Per Wackt skrev:
Någon som har några bra tips på ombyggndad av växellänkaget för att få en mer exakt spakkänsla ? idéer från andra växellådstyper kan ju också va intressnat. Är det någon som har bilder så vore det kanon.


Jag bytte ut hela mekaniken till en eftermarknads spak (B&M) för att få mer precision i växlingarna och kortare spak. Växlingskänslan blev enormt bra. Men ....... den korta spaken gjorde att det blev tyngre att växla samt att man var tvungen att vara mer 'exakt' när man lägger i växlarna. Jag förlängde därför spaken ca 6cm och det blev helt perfekt. Exakt mekanik i kombination med det längre skaftet gjorde att jag växlar snabbare än någonsin med minimal ansträngning.





Gå in på B&M's hemsida ( http://www.bmracing.com ) Välj Produkter, Välj Manual Shifters, Välj Volvo. Min finns självklart under Chevrolet


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steffe
Spånga



Här sen Feb 2003
Inlägg: 10219

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  29 Apr 2003 16:53     Citera

På TPC forumet var det en som moddat sin M46 spak (länge sen det inlägget var med förvisso). Han hade förlängt spaken under leden ca 3cm och bytt alla bussningar i länkaget så att det slutade glappa.
Minnet är väl dock som en alzheimer på mig så det kan vara några luckor i ovanstående eller för mycket eget troende.


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge
F1-bärgare
För dig som gillar puts på aluminium
http://www.balstavattenpolering.se/
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Sandström
Kalix



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3181



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Apr 2003 17:24     Citera

Så här har jag gjort med min växelspak på en BMW, volvon har ungefär samma utförande på spaken.
Bilden till vänster visar originalspaken och den till höger min modifiering.



_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ice
Tokholm



Här sen Jan 2003
Inlägg: 3849



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Apr 2003 21:54     Citera

Spaken skall vara lätt! Det är snyggt med en massiv, svarvad aluminiumknopp, med det försämrar känslan.


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lennart Mäkinen
Hjälsta



Här sen Nov 2002
Inlägg: 15148



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Apr 2003 23:28     Citera

ice skrev:
Spaken skall vara lätt! Det är snyggt med en massiv, svarvad aluminiumknopp, med det försämrar känslan.
Den behöver ju inte vara homogen. Nånstans har jag sett en ihålig aluminiumknopp med plastgänga...
Det värsta måste nog vara B&Ms gamla knoppar till Quicksilver-spaken; en kromad stålkula.


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Per Wackt
Vaggeryd



Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2003 07:34     Re: Kortning av slagen i växelspaken? Citera

seanr skrev:

Gå in på B&M's hemsida ( http://www.bmracing.com ) Välj Produkter, Välj Manual Shifters, Välj Volvo.


Det fanns bara till nyare volvolådor Spaken ser mycket trevlig ut annars !!! thumbs up


_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Per Wackt
Vaggeryd



Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2003 07:39     Citera

koni skrev:
Så här har jag gjort med min växelspak på en BMW, volvon har ungefär samma utförande på spaken.
Bilden till vänster visar originalspaken och den till höger min modifiering.



Ser väldigt lik volvospaken ! Har du bara kapat av och förlängt ? Är det svetsbart material i spaken ? Du måste flytta upp kulskålen också eller ? Problemet är att min spak är rätt sliten i kulan så jag måste nog hitta en annan i så fall.


_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Per Wackt
Vaggeryd



Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2003 07:42     Citera

Jag såg på en bild för väldigt längesen en som använt en uniball som led till en hemma gjord växelspak. Har verkligen en uniball tillräckligt med "slag" så man kan använda den till detta ?


_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bert Svensson
Ryd Småland



Här sen Nov 2002
Inlägg: 634



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2003 09:27     Citera

jag har uniballs i mitt hemmabyggda spakställ till corsan och det funkar perfekt.

Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Per Wackt
Vaggeryd



Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2003 09:54     Citera

bert skrev:
jag har uniballs i mitt hemmabyggda spakställ till corsan och det funkar perfekt.


Intressant ! Du har ingen bild på hur du har gjort ?

Jag tänkte att jag i så fall skulle trä uniballsen på växelspaken uppifrån så att den hamnar ovanför kulan. Då flyttas ju leden 20-30 mm uppåt vilket borde va rätt lagom. Sen skulle jag göra ett gängat fäste i spakstället att fästa uniballsen i.


_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bert Svensson
Ryd Småland



Här sen Nov 2002
Inlägg: 634



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2003 12:05     Citera

tyvärr så har jag inga bilder

Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Daniel Nihlén
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2003 13:26     Citera

Lennart Mäkinen skrev:
ice skrev:
Spaken skall vara lätt! Det är snyggt med en massiv, svarvad aluminiumknopp, med det försämrar känslan.
Den behöver ju inte vara homogen. Nånstans har jag sett en ihålig aluminiumknopp med plastgänga...
Det värsta måste nog vara B&Ms gamla knoppar till Quicksilver-spaken; en kromad stålkula.


Porsche använde Balsaträ i knoppen på 917! thumbs up

Daniel


_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas Sandström
Kalix



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3181



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2003 15:24     Citera

Per Wackt skrev:
koni skrev:
Så här har jag gjort med min växelspak på en BMW, volvon har ungefär samma utförande på spaken.
Bilden till vänster visar originalspaken och den till höger min modifiering.



Ser väldigt lik volvospaken ! Har du bara kapat av och förlängt ? Är det svetsbart material i spaken ? Du måste flytta upp kulskålen också eller ? Problemet är att min spak är rätt sliten i kulan så jag måste nog hitta en annan i så fall.


Jag har bara kapat och förlängt den under kulan, jag har inte rört kulskålen men spaken är förlängd max (den tar i kardanaxeln om man trycker lite på spaken)


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2621



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Maj 2003 17:48     Citera

ice skrev:
Spaken skall vara lätt! Det är snyggt med en massiv, svarvad aluminiumknopp, med det försämrar känslan.


Ett tipps på skön, billig och lätt knopp. Maskinspakskula i bakelit (ni vet såna svarta som sitter på svarvar och pelarborrmaskiner). Jag gillar runda knoppar och den kan hittas på en väsorterad järnhandel (finns i olika storlekar oxå) för under 50-lappen.


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Spiidfriik
Piteå



Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Maj 2003 18:18     Citera

Jag har gjort precis som Koni på flera BMW (02 och E21). På min E30 iX sitter fördelningslådan rakt under spaken så jag var tvungen att höja skålen som kulan på spaken ska vila i också.



Slaget är nu kort. Och då menar jag kort! :-)


_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Per Wackt
Vaggeryd



Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2003 20:51     Citera

Så här ser spakstället ut till lådan orginal.




Hur tror ni man ska få fast uniballsen mot kulan ? Jag funderar på att borra ett hål för en rörsprint men det kanske försvagar spaken för mycket.


_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Per Wackt
Vaggeryd



Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2003 23:13     Citera

Nu har jag byggt om spaken. Blev rätt bra om jag får säga det själv Blev riktigt tajta lägen i spaken.

Bilder:




Fler bilder här:

http://attitude.mine.nu/bilder/wackt/PWR%20Seven/030519/


_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Kortning av slagen i växelspaken?
2 besök senaste veckan (12270 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>