Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Bästa PC-spelet att lära sig Nordslingan med?
2852 besök totalt
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Ja, vilket spel är bäst för att lära sig hitta runt Nordslingan?
Skulle vilja lära mig banan så bra som möjligt innan framtida körning där..

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

De är ganska lika de som finns...I höst kommer en helt nybyggd bana som ska vara väldigt realistisk...

Har du spelet GTL så kan du prova dessa: http://forum.rscnet.org/showthread.php?t=242682 eller http://forum.rscnet.org/showthread.php?t=240784

Har du rFactor så kan du prova denna: http://forum.rscnet.org/showthread.php?t=249202 eller http://www.green-flag.com/downloads/rFactor/rF-TheMother'83-RC15-04022006.rar

Till GTR är det denna som gäller: ftp://ftp.planet-multiplayer.de/sites/3dfraction/gsmf/Nuerburgring_09_ . . . .

Team Swedish Racing Mates
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Men om jag inte har nåt av dessa spel, är GTR ett bra val?

Lund
Här sen Nov 2005

enligt mig ska du ta GTR!!!

köra tex gt3RS ett antal varv är aldrig fel

och som niklas sagt så får du ladda ner nordslingan för den finns inte i spelet från början

lycka till

Malmköping
Här sen Nov 2002

o jag slår ett slag för GTL. Dom bilarna är med lika dom som vi vanligt dödliga rattar till vardags .

NS BTG: 9.10.21

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Grand Prix Legends står sig väl fortfarande, även om Nordslingan ser lite annorlunda ut idag?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Björn Klang
Stockholm
Här sen Okt 2003

Till alla spel som är omnämnda i denna tråd så är det i princip samma bana som har konverterats. Det vill säga så som ringen såg ut på typ 60-talet. (gjordes till GPL) Det som skiljer är start/målrakan som ligger på ett annat ställe och så finns det i spelen några kurvor i början som inte längre finns kvar. Så ska man ha en uppdaterad verision så ska man nog köra GT4 till playstation. Men vill man köra på datorn så tycker iallafall jag det är skitsama vilket spel man väljer, samma bana i grund och botten ändå. Och starten utgör ju som sagt en ganska liten del av hela sträckningen så det är väl bara att blunda tills man kommer till den befintliga delen.

TomasL
Stockholm
Här sen Jul 2005

En fördel med att åka GT Legends istället för GTR är att i GT Legends så har du tillgång till bilar vars prestanda ligger i samma dimension som de bilar som vi vanliga dödliga har tillgång till. Förutsatt att man inte fläskar på med de riktigt grymma GTC-TC-76-bilarna.

Det är en väldigt stor skillnad på att åka GTC-65 klass i GT Legends (som toppar kring 200-230 kph när de närmar sig Tiergarten) och att åka GT klass i GTR som utan besvär har 200 kph vid Döttinger Höhe.

Så, för att enklast kunna omsätta dina kunskaper i praktiken så rekommenderar jag GT Legends.

Norrköping
Här sen Jul 2004

Han frågar ju faktiskt hur man lättats lär sig att hitta runt slingan, d.v.s. lära sig vilka kurvor som kommer efter vilka raksträckor, och till det skulle jag vilja påstå att GTR, GTL och GPL fungerar lika bra
Citera
TomasL
Stockholm
Här sen Jul 2005

Nu vet jag inte hur det är med dig, men personligen skulle jag tycka att det var enklare att lära sig 'in action' så att säga, annars kan man ju lika gärna titta på foton

NYC
Här sen Jan 2003

Niklas Maravic skrev:
...I höst kommer en helt nybyggd bana som ska vara väldigt realistisk...

Eh, ursäkta en "nybörjare" men till vilket spel kommer denna?

Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Troligtvis bara till rFactor...

Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nu har det kommit en version till rFactor som faktiskt inte är helt tokig! Turistslingan är med också...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=432294&sid=ed651c97bbe63793 . . . .

Citera
Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004

Har aldrig haft nöjet att köra där själv, men har fått uppfattningen att GT4 till PS2 ska vara lik. Jag tycker den är helt underbar, avnjuts bäst sittandes i en Yellow Bird med lagom uppställ!

/J

#33 - Joacim Boive - www.boive.se
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag har kört PS2 [GT4] ett tag och tycker den känns mycket lik den verkliga. GPL är (var? har inte kört det på några år) extremt realistisk men det är lite för bra och omgivningarna är ju för gamla. Det är oxo så mycket simulator att en del av underhållningen försvinner. Jag köpte faktiskt 2 spel för att vara säkert på att om skivan pajade kunde jag spela vidare... satt väl klistrad vid datorn några månader då... Dock har jag faktiskt märkt i GPL att man kan lära in bra och riktiga körbeteenden.

PC är säkert bättre men jag tycker om det där med att det bara är att tuta och köra (inget strul med drivrutiner, kort, patcher etc...)

Det finns en kul grej i PS2 som heter "driving missions" där man verkligen märker hur mycket det hjälper att fixa lite med spårval och hur man kör. Där fanns t.ex. ett parti med Fuchsröhre + Adenauer Forst som man tog tyå 15 sek att köra. Första gången kanske man kör på 18 sek och sen börjar jakten på tiondelarna...

Det som är mest "fel" i spelen är att man aldrig inser hur kuperat det verkligen är. Annars hittar man runt bra.

Dock är jag betydligt snabbare med PS2 än i verkligheten. Tyder väl på för mycket tid framför TV:n och för lite på Ringen.

Citera
Racingsimulatorer
2852 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande