Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield HONDA -07. Modsport 1
<<   1, 2, 3, ... 82, 83, 84   >>
11 besök senaste veckan (342302 totalt)
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



kimmen skrev:
olofson
Jag har en diff och kardan från en s2000. Dock har dessa diffar inte värdens bästa rykte vad gäller hållbarhet, åtminstone inte monterade i standardbilen med dess vikt . (Kardanen är på kortning (17 cm).

Jag har hört lite om det också - men då är det ju iofs i en bil med ca dubbla vikten. Man får ju alltid ut full *effekt* genom diffen förr eller senare (när hjulen slutar spinna), men här blir ju det vid ett mycket högre varvtal och därmed lägre moment. Borde ju göra livet för diffen mycket lättare, tycker man.

Citat:

Det är nog inte helt fel med en ford diff (billig, enkel, hållbar) så länge du inte tänker tävla på bana eller liknande.

Blir väl antagligen att jag byter själva diffen mot en justerbar lamelldiff från Quaife eller liknande förr eller senare, men det får bli en standard tills vidare. Börjar bli klurigt att hitta rätt grejor till vettigt pris, om man inte vill åka landet runt och kolla på grejorna själv... (Hälften av skrotarna vet ju inte vad de säljer, verkar det som.)

Citat:

Appropå (Honda) kardanen så har den samma knutar som ford har i sina drivaxlar.

Jag noterade att det verkar vara samma typ av knutar, men bultcirkeln på lådan och mina drivknutar (från Westfield, för Ford-diffarna) är inte samma. Funderade iaf på om det kunde vara ett bättre alternativ än att ha splines på kardanen.


Citat:

Sprängkåpan börjar ca 85 mm framför torpeden sen bygger motorn ca 50 cm.

Borde ju bli bra. :-)
Vad väger den där motorn, förresten?


Citat:

Blev i stora drag klar med elen i helgen och den verkar funka felfritt sånär som en säkring som satt fel, ganska nervöst eftersom man klippt bort ca 5 kg kabelhärva

Lyste upp som en julgran i garaget




Trevligt! :-)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



S2000 vikter:

Diff ( utan olja) ca: 30 kilo
Motor med insug, generator, startmotor, ac-pump samt olja men inget vatten ca: 130 kilo..
Växellåda ca: 47 kilo


Vad gäller diffarna så går det att förstärka dom då det oftast e överfallen som ger sig..
Det finns förstärkningar att köpa, annars kan man köpa överfallen från -04modellerna å framåt då de e grövre.. ( se bifogad bild.. )
Har även hört om att splinsen ger sig, men jag gissar att ingen av oss anväder orginaldrivaxlarna så de skall inte vara något problem.. sedan så väger som sagt våra bilar mindre än hälften av en S2000 så jag tror inte de problemen kommer uppstå oavsett...

4.10 i utväxling på diffen btw om någon undrar..




skoj att se att de går framåt.. fast du får lugna ner dig lite... ja hinner ju inte meka så mycket nu när vi skall sälja både hus å tomt samt måla/tapetsera om den nyköpta lägenheten...



edit: själv så e min motor ca: 2-3cm bakom brandväggen, men då vi inte har samma ramar så säger det nog inte så mycket...
http://www.trampebil.se/budda/2005-06-26-snabbmotering/imagepages/imag . . . .

_________________
MackeMaehlum
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Acke skrev:
edit: själv så e min motor ca: 2-3cm bakom brandväggen, men då vi inte har samma ramar så säger det nog inte så mycket...
http://www.trampebil.se/budda/2005-06-26-snabbmotering/imagepages/imag . . . .

Extremt liten "hylla" framför skytteln... På Westfieldramarna (de nya som är längre och bredare än orginalet) är ju denna lika bred rakt över, och man kan alltså aldrig få motorn längre bak än precis framför pedalerna utan en hel del modifieringar. (Vilket iofs har fördelen att man slipper ha svänghjulet precis vid fotknölarna... )

Det är väl egentligen mer intressant vad man har för hjulbas, och var motorn sitter i förhållande till hjulaxlarna.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



jo, hyllan är bra liten, därför kommer scutteln byggas om så hyllan försvinner totalt.. ( nog trådkapande nu, har du inte fler bilder kimmen ?? )

_________________
MackeMaehlum
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Hm, växellådan känns ganska tung? Stämmer verkligen det, med tanke på att den är i aluminium? Typ 9 är väl runt 33-35 kg beroende på sprängkåpa, har jag för mig, och den har ju en rätt stor tung gjutjärnsklump i mitten? Iofs bara fem växlar kom jag just på...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Acke skrev:
jo, hyllan är bra liten, därför kommer scutteln byggas om så hyllan försvinner totalt.. ( nog trådkapande nu, har du inte fler bilder kimmen ?? )


Ska ta lite bilder till på fredag, just nu ser det ut som ett mindre världskrig ute i garaget.
Har oxå hamnat i lite "mekar-koma" d.v.s. sitter mest och stirrar på alla sladdar m.m. Och undrar vart man ska fortsätta någonstans.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



jo, mekar-koma var ett bra ord..
skall försöka få iväg skrotet till en polare dom närmaste dagarna som får ordna elsystemet... sedan jag sprang in i ett elskåp å fick 10.000 volt i mig så är jag inte vidare pigg på elprylar..

va gäller vxllådan så är den uppmätt på badrumsvåg men det bör stämma någotsådär..
sedan är den 6växlad med spak å allt och det sitter en oljepump i lådan oxså...
väger btw exakt samma som volvos 4+överväxellåda i gjutgärn.. ( M46?)

bild på låda: http://trampebil.se/budda/2005-08-27-motor+vaxellada/P8270033.JPG

_________________
MackeMaehlum
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



btw, prata inte om elsystem.. jag får magsår bara av att tänka tanken...


_________________
MackeMaehlum
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Citat:
Mycket trevlig kombination motor/bil
Var köper du torrsumpen? Har du en bild på var oljekärlet hamnar i ramen?


Så här blev det med oljebaljan, snor ca 13 cm av passagerarens fotutrymme (men det skiter väl jag i som kör )





Byggde om tanken lite, har nu pumpen i tanken.




Adapterplatta mellan Honda diffen och fordaxlarna




Börjar bli klar bak i bilen så i morgon få jag se om stolarna jag har går att bända ner, annars blir det att öppna börsen och handla nya...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Nu har jag kommit över det värsta känns det som, börjar komma till mer tacksamma stadier som att montera kaross, stolar mm.

Fick hem nya "CSR" framskärmar i kolfiber




Stol och instrumentbräda på plats efter mycket slipande



Ja, lite porrit blev det allt




Fick flytta fram passagerarstolen lite (finns ändå så mycket plats för passageraren) för att få plats med batteriet...


_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Jag vet inte hur bra passform karossenerna på Wesfield brukar ha, men jag verkar bli tvungen att klossa ca 2-3 cm mellan ramen och undre infästningen av karossen. Samt att om man mäter in för baljan bak så stämmer inte längden fram. Har ni andra som byggt Westfield haft liknande symptom eller är det bara jag som är kinkig?


_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Det är samma på alla Westfields, jag har också b.l.a. fått göra 30mm "klossar" bak... Men den är ju från England, detta anses vara extremt bra passform där...

Engelsmännen på WSCC (westfield sports car club) anser dessutom att Engelska Ingenjörer är bäst i värden...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



kimmen skrev:


Fick hem nya "CSR" framskärmar i kolfiber




Varifrån beställde du skärmarna? MOG Racing?

Coolt med torrsump, skulle jag oxå behöva!

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



24-Seven skrev:
Det är samma på alla Westfields, jag har också b.l.a. fått göra 30mm "klossar" bak...


Nej nej nej. Ni får ta och läsa på WSCC forumet!

Det blir så när karosserna tas ur formen. Det är inte tänkt att det ska "klossas" nånstans. Däremot måste du över några dagar för att undvika sprickor, sakta tvinga upp karossen mot undre fästet.

Däremot är det så att formen till karossen är handgjord och det innebär att det finns skillnader höger till vänster lite här och där. Även chassit är helt assymetriskt och jag föreslår att du inte börjar mäta Utan sakta måtta in passform med ögat.

Jag måttade in min kaross bakifrån, så luckan hamnar bra, sen faller resten på plats av sig själv i ordningen skyttel, huv och noskon sist.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Citat:
Varifrån beställde du skärmarna? MOG Racing?


Köpte dom av Fluke Motorsport, inte billiga men en hobby får kosta

Citat:
Däremot måste du över några dagar för att undvika sprickor, sakta tvinga upp karossen mot undre fästet.

Vad är det för bra med det?? Vore det inte bättre om det passade direkt?
Citat:
Men den är ju från England, detta anses vara extremt bra passform där...
kanske stämmer ändå...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Läste om att man kunde succesivt tvinga upp karossen, men kände att bilen ändå skulle se alldeles för hög ut bak och att ju mer jag fick ner karossen i bakkant dess bättre. Det ser tyvärr fortfarande ut som den går på styltor bak...

När mina framskärmar har skakat sönder, skall jag definitivt skaffa dom du har, riktigt snygga!

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Skärmarna är inte äkta CSR, utan som fluke skriver:
Citat:
"Note : Fluke Motorsport Ltd. are in no way affiliated with Caterham Cars & Coachworks Ltd. The components on offer are independently designed and manufactured and are not endorsed by, manufactured by, emanate from or approved by either Caterham Cars & Coachworks Ltd."


Dock svårt att skilja dom från "orginal". Hörde faktiskt efter med GunnarsGarage om att köpa "äkta CSR" skärmar, men dessa skärmar var endast tillgängliga för Caterham ägare. Går det verkligen så bra för Caterham att man helt enkelt kan välja vilka man vill sälja till thumbs down

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



24-Seven skrev:
Läste om att man kunde succesivt tvinga upp karossen, men kände att bilen ändå skulle se alldeles för hög ut bak och att ju mer jag fick ner karossen i bakkant dess bättre. Det ser tyvärr fortfarande ut som den går på styltor bak...


Sänk den

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



24-Seven skrev:
Det är samma på alla Westfields, jag har också b.l.a. fått göra 30mm "klossar" bak...

Jag har också lagt emellan för att få ner bakskärmarna....gillar inte Paris-Dakar-looken.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



kimmen skrev:
Nu har jag kommit över det värsta känns det som, börjar komma till mer tacksamma stadier som att montera kaross, stolar mm.

Fick hem nya "CSR" framskärmar i kolfiber




Stol och instrumentbräda på plats efter mycket slipande





CSR framskärmar , det är väl C***ham grejor

Vad är det för märke på stolen , ta gärna en bild framifrån också .
Det börjar att likna en bil thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Citat:
Vad är det för märke på stolen , ta gärna en bild framifrån också .


König heter stolarna, satt i polarns gamla Porsche innan.
Fick kapa en del i sidorna innan jag fick ner dom men nu sitter dom + att man nog inte får väga mer än typ 80 kilo om man ska komma ner i dom
Men nu sitter man som gjutet
Kommer bilder senare...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield HONDA -07. Modsport 1
<<   1, 2, 3, ... 82, 83, 84   >>
11 besök senaste veckan (342302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande