Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: Gat-Ban-Bus-Alfa
2171 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare

Alfa Romeo Alfetta GTV-80 utrustad för Roadsport B, men som också platsar klockrent på Alfaklubbens träffar, blandbilsbanträffar och i slalomsammanhang. Säljes till förmån för nya projekt. Bilen har byggts och tävlats med i olika omgångar sen 94 och innehåller nu följande:

Motor:
Baserad på standard 2-litersmaskin.
Weber 45 med högflödesluftfilter och matchande insug.
Topp portad och genomgången hos Trend.
292-graderskammar med okänt lyft. Okänd ventilstorlek.
10,4-1 kolvar, som tillsammans med foder, kamkedjor och vevlager gått 200 mil och tre tävlingar.
GEMS Mini-DLS programerbart tändsystem.
Iresa 4-2-1 extractorgrenrör med 2,5-tums avgassystem. Hemgjort men prydligt upphängt. Ger 98 dB med en ljuddämpare.
Dessutom elkylfläkt, ny kylare, nyrenoverad generator och ett år gammalt batteri.
Motorn är inte bromsad i sitt senaste utförande men bör ge drygt 160hk.

Växellåda:
Ifrån en 75TS vilket innebär bättre utväxlingar, en aningen mindre sladdrigt länkage och riktig diffbroms. Denna har förspänts ytterligare hos Trend en gång i tiden, men vad som är kvar av det vet jag inte. Bra synkningar för en Alfa, tveksamma för övriga bilvärlden. Hemmagjort växellänkage.

Bromsar:
Fram är det GTV6-aluminiumok och "hemmaslitsade" EBC ventilerade skivor, ditsatta för 50 mil sen tillsammans med nya hjullager och nya Pagid bromsbelägg. Mittemellan sitter en Tilton Bromsreducerventil. Bak sitter orginalok med solida EBC-skivor och Ferodo-belägg. Detta och hjullager är 100 mil gammalt. Alla slangar är givetvis metallomspunna.

Chassi:
Fjädrar är bytta till 30mm torsionsstavar fram och matchande fjädrar bak levererade ifrån MT Motor. Fjäderbensstag fram. Stötdämpare är helt nya ställbara AVo runt om. Casterstag fram av s.k. Bertonemodell, Uniballs i dedioninfästning och på några andra lämpliga ställen. 26mm krängningshämmare fram, och 20mm bak. Modifierad bakvagn för mer camber, vilket tyvärr också gav en del toe-out. Ger dock inga akuta men ("fullt under bron" är inga problem).

Däck:
Besiktning och landsväg: Toyo Proxes TS-1 215/40-16 på TSW Hochenheim 7,5x16. Två har gått 50 mil, de övriga har nog en säsong eller två till i sig. Racing och bus: Toyo R-881 på Rial kryssekerfälg 7x15. Däcken har rullat 50 mil och två sprintrace.

Säkerhet/Inredning:
Guss (obekräftat) 6-punktsbur, Sparco förarstol med Sabelt 3tums 4-punktsbälte plus original passagerarstol och bälte, samt yttre och inre huvudströmbrytare. Original instrumentering plus oljetempsmätare och cykeldator som nu sköter hastighetsmätningen. Luisi 310mm ratt. Har ännu inte årets vagnsbok, men ingenting har ändrats för dessa klasser, så det skall inte var några bekymmer.

Karossen är i övrigt helt i plåt, och i hyggligt om än inte perfekt skick. Likaså är rutorna fortfarande i glas, så det är rätt enkelt att banta bort mer ifrån de ca 1050kg bilen väger nu. Det medföljer även ett original icke monterat "Autodelta" Spoilerkit (framspoiler+skärmkanter och bakre läpp+skärmkanter) om man vill tuffa till den, och det mesta i inredningsväg om man vill civilisera den.

Pris? Tja, med alla hjul, spoilers och annat löst vill jag ha runt drygt
50 000:-. Ev. byte mot mekaniskt sund 924S/944.
Kanske mycket pengar för en Alfa, men inte så mycket för en landsvägsreggad tävlingsbil.

Tel arb 0480-584 44, mobil 070-33 22 272, hem 0480-47 81 32 eller mail petersson_patrik@hotmail.com

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu också besiktigad. Och fr.o.m. 9/6 med vagnsbok. Dessutom är startmotorn renoverad också.

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Har du några tider från t ex Kinnekulle med bilen, så att man får ett hum om hur snabb den är?!?

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jooo, 1,06,9...Men det är med gamla beläggningen, sämre stötdämpare, mjukare fjädring och 15-20hk mindre. Och så säger de att jag inte lärt mig någonting på de år jag varit ute på banorna (Racingens första regel: Det är ALLTID bilens fel!)
Vad jag försöker säga är att det hänt lite sen jag tävlade där senast, och jag har inte riktigt koll på vad det gett. Men om du undrar om det är en vinnare i klassen? Nej, det är det inte. De snabbaste kör nog nu på 1,01-1,02, och där är jag nog inte ännu.

Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Är den såld om inte har du några bilder?

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Den finns kvar. Senaste nytt är att jag tävlat på Anderstorp och då åkte på 2,02-tider. Väghållningen visade sig vara mycket bättre än tidigare, men effektmässigt ligger jag under många andra. Dessutom slåss jag just i dagarna med att montera ett nytt grenrör.

Bilder finns, pm:a mig din mail så skall jag försöka skicka ett par.

Citera
SÄLJES
2171 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande