Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilken dimension/däckstyp får man minst rullmotstånd med?
3514 besök totalt
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Gör en fräckis och smyger in med en fråga som egentligen berör min "dragster" (Valiant 67:a)

Till den har vi 14" eller 15" fälgar. Framdäcken ska rulla så lätt som möjligt.

Bilen ska vara körbar på gatan - till och från korvmojjen. Övrig väghållning finns det inga krav på.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

vikt på framaxeln vore en bra förutsättning samt beräknad topphastighet.

förutsättningslöst kan väl ett 165-15 (87 i lastklass) med 1090kg i totalvikt på framaxeln och 190 kmh i topphastighet bli ett ganska bra val.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
hela bilen kommer att väga 13-1400kg - med ganska nära 50/50 i viktfördelning.

200-220 drömmer jag om att komma upp i iaf - kanske inte första säsongen dock.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Själv har jag 135/15" fram på Bubblan. Den rullar löjligt lätt!

Väghållning? Nja...

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
Mattias Gripenland skrev:
Själv har jag 135/15" fram på Bubblan. Den rullar löjligt lätt!

Väghållning? Nja...


Men ska jag ha hög eller låg profil?

Jag har fått för mig att större omkrets rullar lättare - men det ger ju mer vikt.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hög profil med högt tryck ger minst rullmotstånd. se på alla frontrunners i dragracing.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nu kan man väll ställa sig frågan hur mycket gör en sänking av rullmotståndet fram?

De första metrarna är väll inte framhjulen i backan i alla fall, eller?
om de är i backen är väll vikten över framaxel betydligt lägre.

Spåntat käns det viktigare att jag vikt på bilen än att jag lågt rullmotstånd på framhjulen pga vikten förenklat är propotionell mot tiden upp till ca 100km/h. Dessutom så påverkar vikten både rullmotståndet och tiden att axa massan.


Effektåtgången för att övervinna rullmotståndet är rätlinjit mot hastigheten på bilen.
Axa bilvikten är på en är en funtion av hastigheten i kvadrat(fart*fart)
Effektåtgången för att övervinna luftmotståndet är hastigheten upphöjt till 3 (fart*fart*fart), luftmotståndet böjar spela en stor roll när man paserar 100km/h.

Lite så här generalt brukar man säga att rullmotståndet(kr)=0,02 för luftgummihjul.
Tummepekfinger ger en stor sänkning av kr en liten vinst på effektåtgången totalt för att flytta skrotet 0-402m

Sammanfatting:
Lättre att mata föraren med lacksermedel än att leta rätt på däck med lägst rullmotstånd

ps det är inte skrivet för att vara beservisser utan för att få folk att tänka, jag kan även vara ute och cykla någonstans.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



dude skrev:
hög profil med högt tryck ger minst rullmotstånd. se på alla frontrunners i dragracing.


Tänkte skriva detsamma.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
dude skrev:
hög profil med högt tryck ger minst rullmotstånd. se på alla frontrunners i dragracing.


Tänkte skriva detsamma.........


men en riktig dragster har ju cykelhjul fram... där är det ganska låg profil.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5523


Trådstartare
fuling skrev:

ps det är inte skrivet för att vara beservisser utan för att få folk att tänka, jag kan även vara ute och cykla någonstans.


precis därför stälde jag frågan här. alla "besservissers" som finns här brukar verkligen kunna få en att tänka till - till skillnad från ett annat forum där alla "besservissers" ska göra sig märkvärdiga utan att bidra med något.

tack för svaret. ska nog försöka banta 20kg istället då.

ps. 45kg ger en tiondel på 402 meter.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17348



dstr skrev:
men en riktig dragster har ju cykelhjul fram... där är det ganska låg profil.
En riktig dragster använder hjulen som roder.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Spelar vekligen profilhöjden någon roll? bredden är väl mer intressant?
Cykelhjul har väl för övrigt ganska hög profil?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Däck för banåka
Vilken dimension/däckstyp får man minst rullmotstånd med?
3514 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande