Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
F4 Östersund = Ny superstagebana??
1734 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476


Trådstartare
F4 Östersund = Ny superstagebana??

Ja var förbi mitt gammla förband F4 på frösön nu ikväll å fann till min lycka att man fick åka in med bilen
Med andra ord en nostalgi resa!
Efter en stunds lycka kom besvikelsen krypandes.....
va skall östersund göra med all dennayta?

de finns garage i MASSOR. en raka som säkert är 1km lång.....
Vägar med fläckfri asfalt mm,mm
Å då slog mig tanken, superstagebana! banan kan lätt bli 3km lång mellan husen å
upp å ner mellan husen kan nog bli en utmanande rutt!

Å det bästa av allt: De finns en "lokal" bensinstation på området! å soppan kostar 5kr/l!
Samt att de inte finns en kotte som kan klaga på ljudnivåer mm

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813



tyvärr, så får man säkert inte vara där och köra ändå.
Vi ha ett gammalt millitärt flygfält inte så långt härifrån. Där får dom inte ha legala street race för att de kan bli krig...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Per Håkansson
Sundsvall
Här sen Nov 2003
Inlägg: 67



Så var det här på Sättna oxå , Men det gick bra att köpa anläggningen.
Får dock inte göra nånting permanent intill bana för det kan ju bli krig....

_________________
Per Håkansson
"Vik hädan discoäckel"
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är väl antagligen samma som med F16 i Uppsala där jag gjorde min värnplikt.
Där finns det dock två banor (korslagda) plus all taxi. Massor av yta även där. Dolda krön, hårnålar ja allt man vill ha..
Nu vet jag inte om STRIL fortfarande ligger kvar på F16 men området (inte banområdet) används troligen i någon utsträcking..
Det var prat om att försöka få tillgång till banområdet nångång ibland, men det visade sig vara lättare sagt än gjort om jag minns rätt..


Raksträckan är för övrigt troligen 2 km på F4.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813



OM de blir krig och de är så jäkla bråttom och få iväg bilarna från banan så blir jag rädd... Då är inte fi (för att använda ett militärt utryck) långt bort... >

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Superkart skrev:
OM de blir krig och de är så jäkla bråttom och få iväg bilarna från banan så blir jag rädd... Då är inte fi (för att använda ett militärt utryck) långt bort... >


Goin off topic....

Men om det blir krig så har vi andra flygfält än de "officiella" att använda...

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476


Trådstartare
De ja tänkte mest på är "runt-om-kring" vägarna på F4.
Inte flygfältet i sig. de är bara en start/landnings raka....

Men de där med ATT de kan bli krig är intressant
undra hur lång tid det tar att få en flotilj brukbar efter att man har tömt den på allt...

En mycket irriterande sak är att när jag var inkallad 97 så byggde dom ett nytt
"test" rum motorena/planen å ett till var i startgroparna.
Varje av dessa "bänkar" kostade 40 mille styck!!!
I dag står bägge förseglade.....

Vart är sverige på väg.....

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rakan används lämpligen som högfartsdel i en konbana.
All taxi runt omkring är utmärkt för snävare kringelkrångel. thumbs up

Eller menar du annan sträckning än taxi?



[OT]Att större fält som F4 osv används i krig tror jag inte kommer ske, inte i den utsträckningen så att man "bygger upp" dem igen. Allt finns i skogen redan..
Jag har varit på F4 på kortare besök med lite styckegods osv[/OT]

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476


Trådstartare
Finns ingen större taxi på frösön....
kolla bilden så vet ni vad jag avser
?????

Äsch de funkar ju inte att använda Eniros kartor på detta sätt

Skriv in frösön å Zooma nederdelen av landningsbana så fattar ni!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Anton Lillsund skrev:
Det är väl antagligen samma som med F16 i Uppsala där jag gjorde min värnplikt.
Där finns det dock två banor (korslagda) plus all taxi. Massor av yta även där. Dolda krön, hårnålar ja allt man vill ha..
Nu vet jag inte om STRIL fortfarande ligger kvar på F16 men området (inte banområdet) används troligen i någon utsträcking..
Det var prat om att försöka få tillgång till banområdet nångång ibland, men det visade sig vara lättare sagt än gjort om jag minns rätt..


Raksträckan är för övrigt troligen 2 km på F4.


Bana på F16 vore skoj, tänk att dra slingan ner och upp ur berget.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476


Trådstartare
Andreas A skrev:
Bana på F16 vore skoj, tänk att dra slingan ner och upp ur berget.


Höhö, den dan ska ja bli babtistmunk efter ha fått köra på taxi banan ner i ett bergrum å kryssat mellan väggarna å upp i ljuset igen

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Per Håkansson skrev:
Så var det här på Sättna oxå , Men det gick bra att köpa anläggningen.
Får dock inte göra nånting permanent intill bana för det kan ju bli krig....

Har militären verkligen sagt det?
Eller är det bara någon gissning som har upphöjts till sanning?

Militären har ju tagit bort landningsljus och all liknande utrustning, rivit och fyllt igen bunkrar, sålt lagerbyggnader, etc., vilket måste vara bra mycket besvärligare att återställa än att ev. riva några byggnader i händelse av att man skulle vilja ha tillbaks det som landningsbana. Låter konstigt.

Däremot har de i fallet med sättnafältet haft stora problem med några grannar som överklagat precis allt så långt de kunnat och därmed förhalat tillståndet att använda banan som permanent tävlingsbana, vilket betytt att de haft problem att få annat än tillfälliga byggnadslov av kommunen.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re: F4 Östersund = Ny superstagebana??

Jovani skrev:
Ja var förbi mitt gammla förband F4 på frösön nu ikväll å fann till min lycka att man fick åka in med bilen
Med andra ord en nostalgi resa!
Efter en stunds lycka kom besvikelsen krypandes.....
va skall östersund göra med all dennayta?

de finns garage i MASSOR. en raka som säkert är 1km lång.....
Vägar med fläckfri asfalt mm,mm
Å då slog mig tanken, superstagebana! banan kan lätt bli 3km lång mellan husen å
upp å ner mellan husen kan nog bli en utmanande rutt!

Å det bästa av allt: De finns en "lokal" bensinstation på området! å soppan kostar 5kr/l!
Samt att de inte finns en kotte som kan klaga på ljudnivåer mm


Tänk om det vore så enkelt...

Glöm inte att själva flygfältet fortfarande är i civilt bruk och att det finns grannar närmare än du tror...

Men jag vore den förste att applådera om dina tankar blev verklighet. thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Re: F4 Östersund = Ny superstagebana??

Jovani skrev:
Ja var förbi mitt gammla förband F4 på frösön nu ikväll å fann till min lycka att man fick åka in med bilen
Med andra ord en nostalgi resa!
Efter en stunds lycka kom besvikelsen krypandes.....
va skall östersund göra med all dennayta?

de finns garage i MASSOR. en raka som säkert är 1km lång.....
Vägar med fläckfri asfalt mm,mm
Å då slog mig tanken, superstagebana! banan kan lätt bli 3km lång mellan husen å
upp å ner mellan husen kan nog bli en utmanande rutt!

Å det bästa av allt: De finns en "lokal" bensinstation på området! å soppan kostar 5kr/l!
Samt att de inte finns en kotte som kan klaga på ljudnivåer mm



Åhh... på de vägarna har man gjort många och långa promenader..
låg där som närskydds hundförare -99

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
OAK
Östersund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4



Hmm... Helt omöjligt behöver det kanske inte vara.

På den nedlagda flottiljen i Söderhamn, numera Flygstaden har man ju gjort en slinga och kört på. Ulf Nilsson, VD på Vasallen var med och skapade Flygstaden och är nu ansvarig för omställningen i Östersund så totalt avoga tror jag inte att de är. Sen om det går att kombinera rent praktiskt med det civila flyget vet jag ju så klart inte.

_________________
Jonas Ek
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476


Trådstartare
En gång för alla!
Ja menar INTE start Å landnings rakan!!!!
Utan den 1km långa rakan på kasern området som löper
parralelt med startbanan

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Jovani skrev:
En gång för alla!
Ja menar INTE start Å landnings rakan!!!!
Utan den 1km långa rakan på kasern området som löper
parralelt med startbanan


Den gamla genomfartsvägen till Rödösundet alltså.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Per Håkansson
Sundsvall
Här sen Nov 2003
Inlägg: 67



AndersY skrev:
Per Håkansson skrev:
Så var det här på Sättna oxå , Men det gick bra att köpa anläggningen.
Får dock inte göra nånting permanent intill bana för det kan ju bli krig....

Har militären verkligen sagt det?
Eller är det bara någon gissning som har upphöjts till sanning?

Militären har ju tagit bort landningsljus och all liknande utrustning, rivit och fyllt igen bunkrar, sålt lagerbyggnader, etc., vilket måste vara bra mycket besvärligare att återställa än att ev. riva några byggnader i händelse av att man skulle vilja ha tillbaks det som landningsbana. Låter konstigt.

Däremot har de i fallet med sättnafältet haft stora problem med några grannar som överklagat precis allt så långt de kunnat och därmed förhalat tillståndet att använda banan som permanent tävlingsbana, vilket betytt att de haft problem att få annat än tillfälliga byggnadslov av kommunen.


Jorå är med i Shra Sundsvall så jag vet alla turer....
Det är 4 st som klagar å dom kommer aldrig i helv...e att ge sig!
Shra Sundsvall fick även tackvare dessa 4 göra en miljökonsekvensbeskrvning(mbk) som tog tid å var styggt dyr.

Men det som är sant är att dom inte får under en visst antal år bygga nånting permanent längs banan.

_________________
Per Håkansson
"Vik hädan discoäckel"
Citera
Allmänt banåkaforum
F4 Östersund = Ny superstagebana??
1734 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande