Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -73 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20 >> 11 besök senaste veckan (164696 totalt) |
Hwj, köpte stagen via RayC på www.bmw2002faq.com Han har några kvar tror jag... //Micke |
||||
|
||||
Jo, webersången är ju alldeles underbar. Är svårt att ligga och fis-köra... Har fått tag på riktiga trattar nu så vi får väl se om jag kan krama ur de sista pållarna oxå. //Micke |
||||
Sommaren har tyvärr bjudit på alltför lite körning, men har nu bytt trattar på förgasarna för bättre flöde samt gjort vissa justeringar på förgasarna. Dessutom har jag köpt en bredbandslambda från Innovate som ska monteras framöver. Under vintern ska vissa förändringar göras. Dels ska diffbromsen på plats och ett nytt avgassystem med bättre flöde ska monteras. Tips på långa smala dämpare i storlek 2-2,5 tum mottages gärna.
//Micke |
||||
Fick chansen att komma över ett par tidstypiska eftermarknadsstolar ifrån ASS (Autosport Spezial Sitze) som jag nu monterat i 02:an. Har aldrig sett dessa i blått vilket passar in i min bil perfekt.
Stolarna är sjukt sköna och man sitter verkligen still i dessa. |
||||
Gillar din 02a skarpt håller själv på att bygga ihop en 73a och letar efter lite möjligheter att få dit en oljekyl på enklast möjliga vis. Hittar ingen info i tråden om vad det är för kylare och adapter du har?
EDIT: Vad har du för vattenkylare? _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||||
Micke kör med 240 kylare om inte jag missminner mig.
Ang oljekyl antingen sätter du det bakom en turbo spoiler (alt någon annan spoiler), med andra ord framför frontplåten en bit ner. Eller så sätter du det till vänster i motorrummet (i färdriktningen sätt, på högkant) framför batteriet. Ang addaptern så har Ireland Enginering ett kitt, tror även m3 e30s addapter passar , finns säkert fler... http://www.iemotorsport.com/bmw/2002 Mvh NK _________________ Niklas Kallbom |
||||
Tjena,
stämmer det Nicke skriver. Vattenkylaren kommer från Volvo 240 och oljekylaren är en Setrab 12-raders (tror jag). Oljefilteradaptern kommer från BMW M3 E30 och är bolt on på M10 blocket. Fördelen med denna adapter är att den inte bygger så mycket mer än original adapter så du kan köra med original oljefilter. Annars är risken att det blir för trångt. Då får du antingen använda lägre filter (renault 5) eller använda en oljefilterförflyttare. //Micke |
||||
Har tyvärr inte hunnit med så mycket då jag blev två barns far i mellandagarna. Grenröret togs ner då jag skulle montera bungen till lambdan. Upptäckte då att röret som är 5-delat var löst i två av skarvarna och där har det då läckt. Det funkar inte med läckage när man kör med lambda så det blev till att helsvetsa röret istället. Dessutom togs en ljuddämpare bort och ersattes med ett rör, så nu är det två dämpare kvar vilket lär räcka förhoppningsvis.
Bonusbild |
||||
Fantastiskt läckra, precis i min smak Handlar ASS med begagnade stolar också? _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
Tackar!
Det är lite si och så med detta så man får hålla ögona öppna på ebay.de Däremot finns det delar och tyg att köpa nytt via en gubbe i Tyskland. //Micke |
||||
Hej Michael,
I väntan på att min 02:a ska till lack så läste jag igenom din tråd. Fick helt klart mer inspiration till mitt eget bygge Dessutom lite svar på en del funderingar som jag har från mitt eget bygge. Min bil blir "ganska" lik, fast 2-3 steg närmare banan _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Det var ett tag sen det gjordes en uppdatering här. Har hänt en del småsaker dock.
Nya mattor Nya trattar och limpfilter Monterat camber plattor på fjäderbenen Renoverat läckande styrsnäcka Renoverat hela framvagnsbryggan och förstärkt/boxat vänster motorfäste Nya bussningar och spindlar överallt Nya motorkuddar i polyrethan Monterat stålomspunna bromsslangar runt om Skruvhylsor till bakfjädrarna Alpina replica ratt Bling😉 |
||||
Vilken klockren 02a, skön blandning av veteran/klassiker/krom och racestuk!
Vill oxå ha en sån... _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Sehr schööön
-Dina motorkuddar, är dom helt stumma eller finns det lite fjädring kvar? Var köptes dessa?. Jag kommer troligen att köra med original på vä sida och hårdare på hö. -Har du stumma bussningar runt om i fram o bakvagn? Hur upplever du att köra med de, isf. Mycket ljud, bra känsla! -Snygg ratt. Var är den ifrån? _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Tackar!
Motorkuddarna kommer från Ireland Engineering i USA, men köptes via Vintage BMW Source, då IE har stora problem med leveranser, kundkontakt etc... De är inte stumma men hårdare än original. Polyrethan absorberar vibrationer bättre än gummi har jag hört, så mer ljud blir det inte. Kör polyrethan i bakvagn och framvagn utan mer ljud. Väljer man däremot typ delrinbussningar så tror jag att det blir mer ljud både från drivlinan och chassi. Ratten har jag köpt från Karmann Connection i UK, som framför allt är specialiserade på VW/Porsche. Det är samma ratt som Momo Prototipo, men med platt centrum och 370 mm i diameter som Alpinas rattar var. Momo säljer idag bara rattar med vinklat centrum och 350 mm i diameter. |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -73 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20 >> 11 besök senaste veckan (164696 totalt) |