Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -73
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 18, 19, 20   >>
12 besök idag (164740 totalt)
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Härligt Micke att du fått ut bilen igen!Din bil är riktigt läcker nu Önskar att jag hade kommit lika långt med mitt bygge, men det går sakta men säkert framåt På fredag kommer centreringsverktygen till kopplingen, så till helgen ska växellådan,kopplingen & kardanen monteras för sista gången.Sen är det bara inkoppling av elen och kylarslangar till motorn som återstår innan uppstart och påställning

/Ricke

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Tiger
Skåne
Här sen Jan 2006
Inlägg: 34



Fin bil du har thumbs up

_________________
Thöger Glörud
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:
Härligt Micke att du fått ut bilen igen!Din bil är riktigt läcker nu Önskar att jag hade kommit lika långt med mitt bygge, men det går sakta men säkert framåt På fredag kommer centreringsverktygen till kopplingen, så till helgen ska växellådan,kopplingen & kardanen monteras för sista gången.Sen är det bara inkoppling av elen och kylarslangar till motorn som återstår innan uppstart och påställning

/Ricke


Ja, det är kul att få ratta den gigantiska skinnratten igen. Men du har ju kommit längre än mig, bara att jag fuskar lite och åker trött motor ett tag till

Grymt att du snart är i mål! Du har kämpat bra!

Var nere i garaget ikväll och fortsatte med mina fälgar... thumbs down har tröttnat lite på polering nu!!! Tar sån jäkla tid!!

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890


Trådstartare
Tiger skrev:
Fin bil du har thumbs up


Tack Tiger! Du har inte så dålig bil du heller, följer din tråd med spänning!

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890


Trådstartare
..slitet fortsätter men snart är dem helt klara!

Innan, ser lagom trist ut!

Varje skruv poleras för sig...

Viss skillnad...

Fälgbanan poleras

Skruvarna får lite loctite och skruvas tillbaka med 15 Nm

Färdigt!


Är det någon som har erfarenhet av dessa spacers?


Har hört att dessa inte är något vidare. De är bara 3 mm och jag kör med originalbultar, ca 8-9 gäng kvar. Finns det nån risk att hjulet lossnar???

Välkomna med funderingar och tips!!

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Jäklar vilket putsjobb! Har fått min ventilkåpa polerad men jag skulle aldrig orka göra det själv. Värt att veta är att om man polerar delar till t ex. toppen så säger termodynamikens häftiga lagar att värmeavyttringen blir 1/5 så bra om man väljer att polera aluminium. Då jag läste satellitteknik så var detta av yttersta vikt eftersom satelliter med inre energikällor faktiskt kan hettas upp till den milda grad att delar av dom smälter!

Men på fälgarna kan man nog fortsätta att putsa .

Vidare måste jag säga att din 02:a är sjukt stilren och vacker!

Mvh M
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890


Trådstartare
skrev:
Jäklar vilket putsjobb! Har fått min ventilkåpa polerad men jag skulle aldrig orka göra det själv. Värt att veta är att om man polerar delar till t ex. toppen så säger termodynamikens häftiga lagar att värmeavyttringen blir 1/5 så bra om man väljer att polera aluminium. Då jag läste satellitteknik så var detta av yttersta vikt eftersom satelliter med inre energikällor faktiskt kan hettas upp till den milda grad att delar av dom smälter!

Men på fälgarna kan man nog fortsätta att putsa .

Vidare måste jag säga att din 02:a är sjukt stilren och vacker!

Mvh M


Jo, det är en rent H*****te att polera. Men har man gett sig in i leken så... Men det är ju kul när det är klart. Kul att du gillar bilen!! thumbs up
Så du menar att man inte ska polera motordelar då? Varför polerar man stakar och vevar då?

Hoppas inte fälgarna smälter när jag beger mig ut på motorvägen då!!

Fått iordning på sugturbon än?

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Stakar och vevar är lite annorlunda för de är ju inne i motorn och kylmediet ligger an direkt mot staken eller veven. Polerar man dessa så blir friktionen mindre och det tjänar man mer på rent effektmässigt. Toppen däremot omges av luften och det är inget bra kylmedium i jämförelse med direktkontakt av t ex. vatten. Kortfattat så har en skrovlig/ojämn aluminiumyta mer area än en polerad vilket ju är ganska logiskt. Detta medför större kylarea och därmed bättre kylning =) men att det är 5 ggr bättre med opolerat aluminium är det kanske inte alla som vet. På en ventilkåpa så tror jag inte att det spelar såå stor roll. Den blir ju faktiskt inte jättevarm (man behöver ju inte slicka på den för det) och det är ju väldigt fint med en blank yta där

Sugturbon går framåt =) (tackar som frågar) jag och toni har bytt oljepump (köpte två idag, en till den mer seriösa motorn). Nu är motorn nere igen och imorgon är det massa småplock och förhoppningsvis en provstart.

Mvh M
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Såg din fråga ovan angående spacers om hur många varv med gänga..

Generellt säger man att 3 varv gänga håller för samma dragbelastning som skruven själv. Men å andra sidan är det väl inte så kul om dom skulle lossna, då lär dom ju inte sitta kvar så länge

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890


Trådstartare
skrev:
Stakar och vevar är lite annorlunda för de är ju inne i motorn och kylmediet ligger an direkt mot staken eller veven. Polerar man dessa så blir friktionen mindre och det tjänar man mer på rent effektmässigt. Toppen däremot omges av luften och det är inget bra kylmedium i jämförelse med direktkontakt av t ex. vatten. Kortfattat så har en skrovlig/ojämn aluminiumyta mer area än en polerad vilket ju är ganska logiskt. Detta medför större kylarea och därmed bättre kylning =) men att det är 5 ggr bättre med opolerat aluminium är det kanske inte alla som vet. På en ventilkåpa så tror jag inte att det spelar såå stor roll. Den blir ju faktiskt inte jättevarm (man behöver ju inte slicka på den för det) och det är ju väldigt fint med en blank yta där

Sugturbon går framåt =) (tackar som frågar) jag och toni har bytt oljepump (köpte två idag, en till den mer seriösa motorn). Nu är motorn nere igen och imorgon är det massa småplock och förhoppningsvis en provstart.

Mvh M


oj, där ser man! Tur det finns bildat folk som man kan få sig lite lärdom om saker man inte behärskar så bra! Din beskrivning fick det att låta väldigt logiskt thumbs up

Låter bra det! thumbs up Önskar jag kunde få samma hjälp med min motor... Det går inte så fort när man inte riktigtt har koll. Var köpte du oljepump nånstans?

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890


Trådstartare
Svante skrev:
Såg din fråga ovan angående spacers om hur många varv med gänga..

Generellt säger man att 3 varv gänga håller för samma dragbelastning som skruven själv. Men å andra sidan är det väl inte så kul om dom skulle lossna, då lär dom ju inte sitta kvar så länge


Nej, det är ju det sista man vill!! Speciellt när man lagt ner så mkt tid på fälgarna Läste i ett annat forum om en kille som hade 5 mm spacers och original bultar på sin bil. Hjulet lossnade i en kurva när han körde bana och bilen flög av banan och bilen blev skrot.
Man vill ju inte va bidragande faktor till en bilolycka om det skulle hända ute på vägarna. thumbs down

Ska höra mig för lite mer...kanske det blir ordentliga hubbar istället.

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Köpte pumpen på Mekonomen, den kom dagen efter . Den kostade några kronor över 1000kr. Glöm inte att beställa drev också, det gjorde inte jag. Shims måste du antagligen också köpa annars går det ju inte att spänna kedjan . Vi fick leta efter shims på gamla motorer och i gömmor jag inte trodde fanns

Mvh M
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



På tal om att polera invändiga motordelar, detta görs väl också för att minska risken för brott-ytor?

oj vilka fälgar Micke! thumbs up Ett avundsvärt arbete jag nog aldrig skulle orka. Har själv suttit och polerat en uppsättning lackerade BBS-kryssekerfälgar med polish och flytande hårdvax och jag kan säga att jag aldrig gör om det igen. Särskilt inte som allt det arbetet brändes bort på Sturup Raceway några veckor senare! Så all heder åt dig, och andra som orkar med så fina arbeten!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890


Trådstartare
skrev:
Köpte pumpen på Mekonomen, den kom dagen efter . Den kostade några kronor över 1000kr. Glöm inte att beställa drev också, det gjorde inte jag. Shims måste du antagligen också köpa annars går det ju inte att spänna kedjan . Vi fick leta efter shims på gamla motorer och i gömmor jag inte trodde fanns

Mvh M


Tack för tipset Micke! Funderar på att beställa ett stort paket från Wallnothnesch med det mesta för mitt bygge. Någon som beställt därifrån och vet fraktpriser till Sverige och hur grejjerna ser ut när man får hem dom?

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890


Trådstartare
Davve skrev:
På tal om att polera invändiga motordelar, detta görs väl också för att minska risken för brott-ytor?

oj vilka fälgar Micke! thumbs up Ett avundsvärt arbete jag nog aldrig skulle orka. Har själv suttit och polerat en uppsättning lackerade BBS-kryssekerfälgar med polish och flytande hårdvax och jag kan säga att jag aldrig gör om det igen. Särskilt inte som allt det arbetet brändes bort på Sturup Raceway några veckor senare! Så all heder åt dig, och andra som orkar med så fina arbeten!


Tack Davve! Så länge man har en stereo i garaget som poppar bra musik så känns det ändå rätt ok... Får se hur de nypolerade fälgkanterna klarar sommaren med oxidation...men än så länge håller de sig fint. Den första fälgen har klarat sig i 5 månader nu.

Hur går det för dig annars??

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Går tyvärr väldigt segt. Har ju fru som jobbar varannan helg, två ungar, ett hus och två andra bilar som ska skötas. Jag har i alla fall fått på Webern och fixat gaslänkaget så det passar. Fick värma och böja lite på tappen vid gasaren och justera höjden på pinnen vid torpedväggen så blev det perfekt! Tack för bilderna från ditt motorrum, det hjälpte mycket att se att originallänkaget gick att använda! thumbs up Även en Malpassi tryckregulator är monterad så nu återstår bara att montera elpumpen från Feltema i bagaget på den fronten. Efter det ska diffen bytas, nya framlyktor på och sedan en liten översyn på elsystemet (inkl. instrumentuset). Den SKA ut detta år, sätter nu hoppet till semestern. Senast! Man måste ju köra lite, annars är det inget kul att skruva heller. Förhoppningen är att kunna vara med på Knutstorp-träffen också.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890


Trådstartare
Davve skrev:
Går tyvärr väldigt segt. Har ju fru som jobbar varannan helg, två ungar, ett hus och två andra bilar som ska skötas. Jag har i alla fall fått på Webern och fixat gaslänkaget så det passar. Fick värma och böja lite på tappen vid gasaren och justera höjden på pinnen vid torpedväggen så blev det perfekt! Tack för bilderna från ditt motorrum, det hjälpte mycket att se att originallänkaget gick att använda! thumbs up Även en Malpassi tryckregulator är monterad så nu återstår bara att montera elpumpen från Feltema i bagaget på den fronten. Efter det ska diffen bytas, nya framlyktor på och sedan en liten översyn på elsystemet (inkl. instrumentuset). Den SKA ut detta år, sätter nu hoppet till semestern. Senast! Man måste ju köra lite, annars är det inget kul att skruva heller. Förhoppningen är att kunna vara med på Knutstorp-träffen också.


Aahh, trist! Tiden är ofta ett problem. Kul att du fått iordning på webern iaf!! thumbs up Vad ska du ha för diff? Från en E21 323? Har en sån som ska på så småningom oxå, tror det är med 40% spärr.
Lycka till och hoppas du får iordning på den snart! Hoppas jag kan ner till Knutan jag oxå.

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Det är tyvärr ingen bromsad diff, ryms inte i min budget nu. Jag hade t.o.m. bestämt mig för att hålla mig ifrån bilprojekt ett tag för att använda pengar på annat, men om jag håller det på denna nivån så klarar jag det. Att jag byter diff beror enbart på att den som sitter där nu är svetsad vilket inte går att ha om man vill annat än köra rattlåsracing. Trodde aldrig i min vildaste fanatsi att en bil skulle vara så bångstyrig med svetsdiff! Nu blir det en diff från en 1602 med 4,10-utväxling. Varvigt värre, men det passar nog med mina behov och brist på motoreffekt.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Panos
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 49



Ja, jäklar va fin '02 du har
Man blir mer o mer sugen på skaffa igen...
...Man blir ju knäsvag av alla '02or man ser

///Panos

_________________
Panos Anessiadis
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890


Trådstartare
Tack Panos!

Motorbygget går sakta framåt. Just nu införskaffar jag delar...
Fick ett paket idag med lite blandat smågodis, bla Schrick ventilfjädrar:

Har även fått hem nya 46 mm insugsventiler, som ska i istället för de 44 mm som sitter i nu:

121 Ti toppen ligger och skräpar... ska tömmas och för att sen lämnas in för nya styrningar.


Ja, det var allt just nu...

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
AndersJ
Göteborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 35



Här har du en tråd på TPC om schrick-fjädrar som kanske intresserar dig.
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=170819&sid=c . . . .

_________________
MVH Anders Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -73
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 18, 19, 20   >>
12 besök idag (164740 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande