Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
Garageträff?
6135 besök totalt

Är garageträff kul?
Nähä, jag lämnar allting sånt till verkstan, jag är aldrig i garaget
19%
 19%  [ 4 ]
Jaaaa!
80%
 80%  [ 17 ]
Totalt antal röster : 21

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Som komplement till video och ljugarkvällar kan man kanske tänka sig garagekvällar? Man behöver inte ljuga mindre bara för att man är i garaget! Varför inte kolla på eleganta fjäderbenslagringar och diskutera hur man ska bli av med bump-steer, eller resonera om hur luftflödet verkligen är i motorutrymmet och var man ska ta upp hål för att släppa ut luften på bästa stället. I farten kan man ju hjälpas åt att göra en cornerweightinställning efter att man pratat om djungelknepen för att mäta upp just cornerweight och hjulvinklar!

Mitt garage är säkert inte det intressantaste, men förhoppningsvis står där "ein altes Rennwagen" någon gång efter nyår. Rent geografiskt återfinns det i Laholm, vilket även kan uttryckas som på vischan mittemellan Båstad och Tylösand.

Mvh, Pär

ps, själv är jag obotligt nyfiken av mig, så jag spejar gärna i andras garage oxo!

_________________
Pär Hylander
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Låter som en förträfflig idé.
Tyvärr verkar det som att vi är utspridda vida över landet.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Mycket bra ide. Är också barnsigt förtjust i att snoka i andras garage och titta på pågående projekt Bra för inspirationen

Själv mekar jag i föräldrarnas garage om måste därför släpa in och ut bilen varje gång . Passar inte så bra till garageträff. Men det är billigt

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Hej Pär!

Jag kommer att vara i Steninge en vecka över nyår. Steninge kan man säga ligger på vischan norr om Tylösand.

Vore kul att se ditt garage tycker jag. thumbs up

EDIT: och jag kommer även att göra ett besöke på Utilidi i den vevan så då är jag ju praktiskt taget hemma hos dig!

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
DanielB skrev:
Hej Pär!

Jag kommer att vara i Steninge en vecka över nyår. Steninge kan man säga ligger på vischan norr om Tylösand.

Vore kul att se ditt garage tycker jag. thumbs up

EDIT: och jag kommer även att göra ett besöke på Utilidi i den vevan så då är jag ju praktiskt taget hemma hos dig!

mvh
Daniel


Javisst, du och övriga intresserade är välkomna! thumbs up Det är troligen så att det finns någon sorts intressant bil i garaget, men det är tyvärr inga garantier. Den som står där nu är till salu och den som förhoppningvis ska flytta in är inte färdigupphandlad än, fast det kan bli så att båda står där då samtidigt


Edit: Ett varv runt Ring Knutstorp är ungefär lika långt som avståndet mellan mitt garage och Utildi!

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



ocentralt som vanligt ,

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:


Javisst, du och övriga intresserade är välkomna! thumbs up Det är troligen så att det finns någon sorts intressant bil i garaget, men det är tyvärr inga garantier. Den som står där nu är till salu och den som förhoppningvis ska flytta in är inte färdigupphandlad än, fast det kan bli så att båda står där då samtidigt


Edit: Ett varv runt Ring Knutstorp är ungefär lika långt som avståndet mellan mitt garage och Utildi!

Mvh, pär


Det är inte så att du har en plats över för jag kanske kommer att ha ordnat en "Rennwagen" i samma veva som jag inte ordnat något garage åt i sthlm ännu.

Sen en allmän fråga på ovan. Någon som har bra tips på garage i stockholm? Får nog skriva en ny tråd om detta.

Hur gör man enklast för att längre sträckor transportera en lätt banpreppad svansmotorförsedd tysk bil med breda sommardäck i svenskt vinterväglag? Är det släp som gäller? Lastbilstransport?

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
DanielB skrev:


Det är inte så att du har en plats över för jag kanske kommer att ha ordnat en "Rennwagen" i samma veva som jag inte ordnat något garage åt i sthlm ännu.

mvh
Daniel


Sorry, tyvärr redan en bil mer än vad som är praktiskt (3 bilar i ett 2-bilsgarage).

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Undertecknad har ju varit i ditt garage och kollat.
Blev så tagen att jag köpte med mig innehållet...

Pär har (hade?) oxo en mycket fräck gräsklippare!
(för de som inte känner mig kan jag meddela att jag är gräsklipparfetischist)

Kanske ett seminarie med en (eller flera) teknisk(a) föreläsare?

_________________
/Mathias
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
M Johansson skrev:

Pär har (hade?) oxo en mycket fräck gräsklippare!
(för de som inte känner mig kan jag meddela att jag är gräsklipparfetischist)


hahaha, det fattade jag nog inte riktigt då, hade du sagt det tydligare så hade du naturligtvis fått provköra!

För alla er andra som är oerhört intresserade av detta så kan jag berätta att det är en Stiga Villa med en motor från en Stiga Park, dvs istället för orginalets 8 hk så har den 11hk. Vidare är varvtalstoppet höjt så den varvar nästan som en F1:a. Den spinner loss på alla växlar på grus. Har man riktigt bråttom klipper man uppått 4 kvadratmeter per sekund, fast det förutsätter iofs att gräsmattan är lite slätare än min gräsmatta för annars bara studsar klippaggregaten upp och ner. Något som behöver förbättras så är det chassie-setupen för den går något stötigt över gräsmattan, vidare skulle nog styrinrättning behöva en del underhåll eftersom dess glapp gör att man tappar lite av den yttersta precisionen i klippningen.

F ö Mathias, så kan jag berätta att jag byggt ett speciellt garage till gräsklipparen nu i somras

Nu väntar jag bara på första snön så att jag få ut och köra snöslunga, vid riktigt bra snökvalitet, lätt och fin samt ej klistrande, så orkar den slänga snön nästan tvärs över vägen in till grannen.

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Pär Hylander skrev:
M Johansson skrev:

Pär har (hade?) oxo en mycket fräck gräsklippare!
(för de som inte känner mig kan jag meddela att jag är gräsklipparfetischist)


hahaha, det fattade jag nog inte riktigt då, hade du sagt det tydligare så hade du naturligtvis fått provköra!

För alla er andra som är oerhört intresserade av detta så kan jag berätta att det är en Stiga Villa med en motor från en Stiga Park, dvs istället för orginalets 8 hk så har den 11hk. Vidare är varvtalstoppet höjt så den varvar nästan som en F1:a. Den spinner loss på alla växlar på grus. Har man riktigt bråttom klipper man uppått 4 kvadratmeter per sekund, fast det förutsätter iofs att gräsmattan är lite slätare än min gräsmatta för annars bara studsar klippaggregaten upp och ner. Något som behöver förbättras så är det chassie-setupen för den går något stötigt över gräsmattan, vidare skulle nog styrinrättning behöva en del underhåll eftersom dess glapp gör att man tappar lite av den yttersta precisionen i klippningen.

F ö Mathias, så kan jag berätta att jag byggt ett speciellt garage till gräsklipparen nu i somras

Nu väntar jag bara på första snön så att jag få ut och köra snöslunga, vid riktigt bra snökvalitet, lätt och fin samt ej klistrande, så orkar den slänga snön nästan tvärs över vägen in till grannen.

Mvh, Pär


Du kan få komma till Åre, här finns gott om snö på vintern och gräset växer som... på sommaren.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
DanielB skrev:
Hej Pär!

Vore kul att se ditt garage tycker jag. thumbs up

mvh
Daniel


Javisst, du och övriga intresserade är välkomna! thumbs up Det är troligen så att det finns någon sorts intressant bil i garaget, men det är tyvärr inga garantier. Den som står där nu är till salu och den som förhoppningvis ska flytta in är inte färdigupphandlad än, fast det kan bli så att båda står där då samtidigt

Mvh, pär


Det drar ihop sig! Någon av dom första dagarna nästa år (troligen fredag kväll) finns det möjlighet att komma på garageträff i Laholm. I garaget kommer då med stor sannolikhet att stå en grön gatbil (den till vänster om denna texten) och troligen även en gul bil av samma fabrikat men annan modell.

om ni är intressade att komma så får ni gärna lägga ett meddelande här eller PM:a mig!

Välkomna

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
På fredag blir det!

Direkt efter jobbet (ja semestern är slut ) från kl 16.30

1 st gul 924 turbo och 1 st grön 911 3.2 i garaget!

Välkomna!

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Riktigt tråkigt att jag inte kan komma. Är i Stockholm och jobbar tyvärr. Typiskt när det äntligen händer nåt kul.

Är tillbaka i Halmstad 18 Januari jag förväntar mig en privatvisning då istället.

Under julen så totalrenoverades föräldrarnas (pappas) garage...det är nu tillräckligt representativt för en garageträff så vi får ta en där innan det blir stökigt igen. (Du kommer väl igåg hur det såg ut när du var där Pär?)

Blir lite nyfiken på vad det är för 911:a Daniel B har på G??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
FSN skrev:
Riktigt tråkigt att jag inte kan komma. Är i Stockholm och jobbar tyvärr. Typiskt när det äntligen händer nåt kul.

Är tillbaka i Halmstad 18 Januari jag förväntar mig en privatvisning då istället.

Under julen så totalrenoverades föräldrarnas (pappas) garage...det är nu tillräckligt representativt för en garageträff så vi får ta en där innan det blir stökigt igen. (Du kommer väl igåg hur det såg ut när du var där Pär?)

Blir lite nyfiken på vad det är för 911:a Daniel B har på G??


Absolut, det ska ju måttas för bromskylning och stora vingar mm thumbs up

Tyckte inte ert garage var så rörigt, så där brukar det se ut som mig...

_________________
Pär Hylander
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Hmm, slog mig precis att du nog tittade på min 924 Turbo (en röd med 944 breddning) i somras...kan det stämma?? Vad blev det för bil i så fall, vill minnas att du hade en annan som var rätt rejält modifierad på gång också. Min bil gick till en kille i Skåne som tyvärr avled i höstas (dock inte i 924:an...).

/Patrik (som nu kör Miata istället...)

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Rylander skrev:
Hmm, slog mig precis att du nog tittade på min 924 Turbo (en röd med 944 breddning) i somras...kan det stämma?? Vad blev det för bil i så fall, vill minnas att du hade en annan som var rätt rejält modifierad på gång också. Min bil gick till en kille i Skåne som tyvärr avled i höstas (dock inte i 924:an...).

/Patrik (som nu kör Miata istället...)


Det stämmer bra thumbs up

Ja, den här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=581

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Det pratades tyska bilar idag, och som ni förstår så var det inte så
mycket BMW denna gång Daniels Audi S3 stod på gatan utanför,
den blev demonstrerad på väg (gick mycket bra!). I tvåbilsgaraget
nedan stod en gul 924 och grön 911 (numera konverterat till ett trångt
3-bilsgarage eftersom bruks-volvon oxo ska få plats).

924:an spanades en del på även underfrån eftersom den står över en
smörjgrop, det resonerades om luftflöde i motorutrymmet och vilken
camber-gain som fås vid nuvarnde vinklar på bärarm och fjäderben

Fler bilder på 924:an kommer i annan tråd senare.

Till vänster DanielB, Magnus Axelsson och undertecknad




_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Kul med foto!! Tackar!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Inför träffar
Garageträff?
6135 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande