Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
POWERFLEX bussningar som håller knappt 1 timme på bana?
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (28528 totalt)
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Jag blir tokig på mina länkarms bussningar fram av märket Powerflex , bytte till såna förra året och då höll dom 10 varv på Knutstorp och efter det så var dom helt slut ( på en sida så var bussningarna helt borta) och jag fick köra hem på stålhylsorna som var kvar . Fick ut nya bussningar på garantin till bägge sidorna , bytte ut dom och åkte till Anderstorp årets första träff för mig , efter 1 timmes körning så tittade jag av ren nyfikenhet på bussningarna och fick se det här.
Jag fattar inte vad det är för fel , mina original bussningar höll bättre.



_________________

--VVTS--
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8430



Är det en pf-bussning? Är de inte alltid färgglada?

Ser lite spår av kopparpasta? Kan det ha reagerat?
Annars kan det väl inte vara annat än att något sitter j-vligt löst och därför sliter så på dem...?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19030



Inte för att vara dryg men varför inte köra med orginal?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



en tanke, du nämner inte det och jag tror att det kan bidraga!

när man byter bussningar (oavsett original el. värre) så skall man ju alltid dra åt allting med bilen på marken så att allting är belastat på rätt sätt, gör man inte det så blir det ju snebelastning!

när jag bytte alla bussningarna på min banbil så hade jag den uppallad, sen satte jag på däcken och lade en uppsättning däck under som jag hissade ner bilen på, så kunde jag ligga under och spänna allt! funkar bra om man inte har lyft el. ramper

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3867



LEDLAGER!!!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13197



Kampfffff skrev:
en tanke, du nämner inte det och jag tror att det kan bidraga!

när man byter bussningar (oavsett original el. värre) så skall man ju alltid dra åt allting med bilen på marken så att allting är belastat på rätt sätt, gör man inte det så blir det ju snebelastning!

när jag bytte alla bussningarna på min banbil så hade jag den uppallad, sen satte jag på däcken och lade en uppsättning däck under som jag hissade ner bilen på, så kunde jag ligga under och spänna allt! funkar bra om man inte har lyft el. ramper


Det där är väl iof något som är av mer betydelse på standard gummibussningar?
Eftersom gummibussningen nyttjar flexet i gummit för rörelse av bärarmarna, medans polyurethan och andra hårdare material roterar i stålhylsan.


Maciek: Har stålhylsan någon grad på insidan som skär bussningen när fjädrar?
Är stålhylsan tillräckligt rund? Samma diameter i båda ändarna?
Skaver bussningen mot karossen i den förstörda änden?
Ska man verkligen smörja med kopparpasta? Trodde att det var någon form av litiumfett man använde..
om du kopplar loss fjäderbenet - hur svårt är det att röra undre bärarmen upp och ner?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur känns plasten när den är ny?
Är den hård och torr eller "fet" på ytan?
Känns plasten lite "mjuk" så att det går att trycka ihop den med lite flex?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



Anders Jeppsson skrev:
Kampfffff skrev:
en tanke, du nämner inte det och jag tror att det kan bidraga!

när man byter bussningar (oavsett original el. värre) så skall man ju alltid dra åt allting med bilen på marken så att allting är belastat på rätt sätt, gör man inte det så blir det ju snebelastning!

när jag bytte alla bussningarna på min banbil så hade jag den uppallad, sen satte jag på däcken och lade en uppsättning däck under som jag hissade ner bilen på, så kunde jag ligga under och spänna allt! funkar bra om man inte har lyft el. ramper


Det där är väl iof något som är av mer betydelse på standard gummibussningar?
Eftersom gummibussningen nyttjar flexet i gummit för rörelse av bärarmarna, medans polyurethan och andra hårdare material roterar i stålhylsan.


Maciek: Har stålhylsan någon grad på insidan som skär bussningen när fjädrar?
Är stålhylsan tillräckligt rund? Samma diameter i båda ändarna?
Skaver bussningen mot karossen i den förstörda änden?
Ska man verkligen smörja med kopparpasta? Trodde att det var någon form av litiumfett man använde..
om du kopplar loss fjäderbenet - hur svårt är det att röra undre bärarmen upp och ner?


Kan så vara, jag har inte så jättestor erfarenhet av just bussningar, men jag satte i superflex i min bil och där stod på dom medföljande instruktionerna att det skulle dras åt med hjulen på marken, halv tank (tror jag det var) och en last i bilen som motsvarade förare + en passagerare.

Ang smörjningen så vill jag minnas att det är litiumfett, iaf skickade superflex med det till mina bussningar! detta skall som jag har fått det förklarat för mig endast vara till för att underlätta montering (dom glider på plats bra mycket enklare) och inte inverka ngt på smörjningen...

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004
Inlägg: 70



Sitter det en stålhylsa inne i dessa bussningar...
om det gör det, är väl det där det skall leda... eller?
På dessa ser det ut som hela bussningen rört sig.

/Martin

_________________
Martin Claesson www.igmab.com
Citera
Snabben
Sollefteå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 34



oj då! Jag som har köpt alla Powerflex till min...... Dom levererades med ett "fett" som ser ut som kopparpasta iaf. Sedan vad det är tänkte jag aldrig på. Som sagt dom brukar vara färgglad. Mina är åt lila hållet. Men det spelar ju mindre roll. Trodde bara att alla deras bussningar var likadana till färgen? Verkar skumt iaf.....

_________________
Tommy Forss
Saab 99t16 som byggs vidare på.....
http://www.garaget.org/?car=20346
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
BTG skrev:
Är det en pf-bussning? Är de inte alltid färgglada?

Ser lite spår av kopparpasta? Kan det ha reagerat?
Annars kan det väl inte vara annat än att något sitter j-vligt löst och därför sliter så på dem...?


Ja det är en pf bussning.
Det följer med koppar pasta till dessa och man ska använda rikligt med kopparfett enligt tillverkaren.
Det är ingenting som sitter löst i upphängningen , allting är nytt och åtdraget.

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
MaZ skrev:
Inte för att vara dryg men varför inte köra med orginal?


För att dessa ska vara bättre( mindre flex i själva bussningen och det är stor skillnad mot original ) men jag överväger att sätta i nya original igen , det blir lite dyrt att byta efter varje banträff.

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
ice skrev:
LEDLAGER!!!


Tanken har slagit mig och det vetefan om inte det blir så till slut , då blir det inga såna problem.

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:



Maciek: Har stålhylsan någon grad på insidan som skär bussningen när fjädrar?
Är stålhylsan tillräckligt rund? Samma diameter i båda ändarna?
Skaver bussningen mot karossen i den förstörda änden?
Ska man verkligen smörja med kopparpasta? Trodde att det var någon form av litiumfett man använde..
om du kopplar loss fjäderbenet - hur svårt är det att röra undre bärarmen upp och ner?



1: Nej , kanterna är till och med sned fasade för att undvika detta.
2: Ja
3: nej , den sitter i länkarmen
4: Ja , det följer med kopparpasta i kartongen.
5:Inte speciellt svårt.

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Hur känns plasten när den är ny?
Är den hård och torr eller "fet" på ytan?
Känns plasten lite "mjuk" så att det går att trycka ihop den med lite flex?


Den är hård och fet på ytan.
Ja lite grann.

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
igmab skrev:
Sitter det en stålhylsa inne i dessa bussningar...
om det gör det, är väl det där det skall leda... eller?
På dessa ser det ut som hela bussningen rört sig.

/Martin


Ja det sitter en stålhylsa i dessa.

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Kom på en sak , kan det vara på grund av att mina länkarmar är av aluminium?
Eller spelar det ingen roll

_________________

--VVTS--
Citera
Björnfot
Skövde
Här sen Mar 2005
Inlägg: 29



Vet inte om de har någon större betydelse men det fanns en S80 med i "spoilernytt" för ett tag sen där han hade haft liknande problem. Hans bussningar (powerflex) höll i någon veckan bara. Tror att han byggde om till Stcc ben eller nåt?! Ska kolla om jag ka hitta tidningen.

_________________
Magnus Björnfot
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



PUR-typen i bussningar brukar ju vara ett mycket segt och slittåligt material. Av dina bilder att döma ser det ut som de är spröda och smuliga!? Det enda jag spontant kan komma på som får plasten att reagera på det sättet är extremt hög temperatur...

Dessutom har jag aldrig sett svarta PowerFlex-bussningar tidigare, de brukar vara lila eller gula. Är det någon specialserie?

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Funderar på om rörelsen är "geomentriskt riktig" - dvs är det så att gummit är mer tolerant mot de fel som blir i rörelsen av länkarmen under fjädring medan det hårdare materialet inte ger efter tillräckligt?

Med McPherson brukar ju inte kunna ställa till det.... sånt brukar vara reserverat för flerlänksystem.

En tanke då är att köra en gummi och en powerflex isf.


Instämmer med att bussningsmaterialet inte liknar nåt jag sett - det jag sett är också lila /gula.
Jag svarvade bussningar i teflon tilll en bil, kanske nåt att prova om du tror att värmen är ansvarig.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Jag har svarta powerflex på m3:an. Nu minns jag inte riktigt vilka det var, de flesta var lila men 2st var svarta.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Skruva banåkabil
POWERFLEX bussningar som håller knappt 1 timme på bana?
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (28528 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande