Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (28528 totalt) |
Jag blir tokig på mina länkarms bussningar fram av märket Powerflex , bytte till såna förra året och då höll dom 10 varv på Knutstorp och efter det så var dom helt slut ( på en sida så var bussningarna helt borta) och jag fick köra hem på stålhylsorna som var kvar . Fick ut nya bussningar på garantin till bägge sidorna , bytte ut dom och åkte till Anderstorp årets första träff för mig , efter 1 timmes körning så tittade jag av ren nyfikenhet på bussningarna och fick se det här.
Jag fattar inte vad det är för fel , mina original bussningar höll bättre. ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
en tanke, du nämner inte det och jag tror att det kan bidraga!
när man byter bussningar (oavsett original el. värre) så skall man ju alltid dra åt allting med bilen på marken så att allting är belastat på rätt sätt, gör man inte det så blir det ju snebelastning! när jag bytte alla bussningarna på min banbil så hade jag den uppallad, sen satte jag på däcken och lade en uppsättning däck under som jag hissade ner bilen på, så kunde jag ligga under och spänna allt! funkar bra om man inte har lyft el. ramper _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||
Det där är väl iof något som är av mer betydelse på standard gummibussningar? Eftersom gummibussningen nyttjar flexet i gummit för rörelse av bärarmarna, medans polyurethan och andra hårdare material roterar i stålhylsan. Maciek: Har stålhylsan någon grad på insidan som skär bussningen när fjädrar? Är stålhylsan tillräckligt rund? Samma diameter i båda ändarna? Skaver bussningen mot karossen i den förstörda änden? Ska man verkligen smörja med kopparpasta? Trodde att det var någon form av litiumfett man använde.. om du kopplar loss fjäderbenet - hur svårt är det att röra undre bärarmen upp och ner? |
||||
Kan så vara, jag har inte så jättestor erfarenhet av just bussningar, men jag satte i superflex i min bil och där stod på dom medföljande instruktionerna att det skulle dras åt med hjulen på marken, halv tank (tror jag det var) och en last i bilen som motsvarade förare + en passagerare. Ang smörjningen så vill jag minnas att det är litiumfett, iaf skickade superflex med det till mina bussningar! detta skall som jag har fått det förklarat för mig endast vara till för att underlätta montering (dom glider på plats bra mycket enklare) och inte inverka ngt på smörjningen... _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||
Sitter det en stålhylsa inne i dessa bussningar...
om det gör det, är väl det där det skall leda... eller? På dessa ser det ut som hela bussningen rört sig. /Martin |
||||
oj då! Jag som har köpt alla Powerflex till min...... Dom levererades med ett "fett" som ser ut som kopparpasta iaf. Sedan vad det är tänkte jag aldrig på. Som sagt dom brukar vara färgglad. Mina är åt lila hållet. Men det spelar ju mindre roll. Trodde bara att alla deras bussningar var likadana till färgen? Verkar skumt iaf.....
|
||||
Ja det är en pf bussning. Det följer med koppar pasta till dessa och man ska använda rikligt med kopparfett enligt tillverkaren. Det är ingenting som sitter löst i upphängningen , allting är nytt och åtdraget. _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
För att dessa ska vara bättre( mindre flex i själva bussningen och det är stor skillnad mot original ) men jag överväger att sätta i nya original igen , det blir lite dyrt att byta efter varje banträff. _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
1: Nej , kanterna är till och med sned fasade för att undvika detta. 2: Ja 3: nej , den sitter i länkarmen 4: Ja , det följer med kopparpasta i kartongen. 5:Inte speciellt svårt. _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
Den är hård och fet på ytan. Ja lite grann. _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
Ja det sitter en stålhylsa i dessa. _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
Vet inte om de har någon större betydelse men det fanns en S80 med i "spoilernytt" för ett tag sen där han hade haft liknande problem. Hans bussningar (powerflex) höll i någon veckan bara. Tror att han byggde om till Stcc ben eller nåt?! Ska kolla om jag ka hitta tidningen.
_________________ Magnus Björnfot |
||||
PUR-typen i bussningar brukar ju vara ett mycket segt och slittåligt material. Av dina bilder att döma ser det ut som de är spröda och smuliga!? Det enda jag spontant kan komma på som får plasten att reagera på det sättet är extremt hög temperatur...
Dessutom har jag aldrig sett svarta PowerFlex-bussningar tidigare, de brukar vara lila eller gula. Är det någon specialserie? _________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||
Funderar på om rörelsen är "geomentriskt riktig" - dvs är det så att gummit är mer tolerant mot de fel som blir i rörelsen av länkarmen under fjädring medan det hårdare materialet inte ger efter tillräckligt?
Med McPherson brukar ju inte kunna ställa till det.... sånt brukar vara reserverat för flerlänksystem. En tanke då är att köra en gummi och en powerflex isf. Instämmer med att bussningsmaterialet inte liknar nåt jag sett - det jag sett är också lila /gula. Jag svarvade bussningar i teflon tilll en bil, kanske nåt att prova om du tror att värmen är ansvarig. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (28528 totalt) |