Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fattigmansbläster, eller: Den lille Kemisten...
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
23 besök senaste veckan (154835 totalt)
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Hej!

Tänkte bara visa lite vad jag roat mig med senaste dagarna. Läste i ett gammalt nummer i Classic Motor om att man kunde ta bort rost och t.o.m. återbilda järn ur rost genom att göra någon form av enklare elektrolys. Har inte rikitgt kunnat släppa den idén då det lät som ett kul händig-hemma-projekt. Glömde dock bort hur man skulle göra och har inte tidningen. Men nu finns ju internet och det är ju inte så svårt att hitta kul info, så en sökning gav mig denna föredömliga instruktion: http://school.chem.umu.se/Experiment/17

Inhandlade lite målarsoda, slaktade en engångsgrill på grillgallret, hämtade en balja och ett rostigt remhjul och böjade rigga. När allt var klart och jag försäkrat mig om att det inte var kortis ellan ploerna i mitt bad slog jag på strömmen. Blev som när man slänger en brustablett i vatten ungefär, massor av bubblor!

Så här ungefär:



Efter en och en halv timme slog jag av strömmen och plockade upp hjulet. Jäklar anåda så bra det hade funkat! Rosten trillade av som ett skal. Hjulet var väldigt rostigt innan och roterande stålborste bet föga. Efter en stund i badet var det i princip som blästrat men hade en svart beläggning. Ett snabbt efterarbete med stålborste för att lossa det sista tog även väck det svarta och den var klar att målas!

Före:



Efter (Det blanka området vid mitthålet är stålborstat, resten har den svarta beläggningen):



Har sedan även kört en hjulspindel med bra resultat men den krävde en god stund i badet. Troligen beroende på storleken på spindeln och att min anod (grillgallret) är ganska medtaget vid detta laget. Ser ut som det legat i saltvatten i 30 år ungefär...

Före (med balja och nyrostat grillgaller...):



Efter (Det är rost kring roten på spindeln men det är bara för att jag inte kört med borsten där av förklarliga skäl, det går dock att torka bort):




Inte för att jag vet om det finns några andra negativa bieffekter (förutom gasbildningen som nämns på länken men är man ute så är det ju lugnt) men jag har inte sett några ännu iaf. En bra grej är ju att man kommer åt även de mest komplicerade former och att det järn som inte är rostigt inte påverkas alls (så vitt jag kan se iaf).

Nu ska väl metoden förfinas lite med mer anpassat bad och f.f.a. ska min offeranod förfättras kapitalt. Ett suveränt (och billigt) komplement till bläster om man inte kommer åt en sådan! Går fort att rigga och sköter sig självt men vill man göra många saker tar det förstås en god stund. Och om inte annat är det kul att slabba och göra saker som bubblar...

Vet som sagt inte om det finns några risker att förstöra delar med metoden, förutom den uppenbara om man skulle vända polerna, då får man nog köpa en ny del... För mig har det iaf funkat superbra!

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Coolt

thumbs up

Ska provas!

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



ska bara hitta ett badkar som är 5,1x2meter brett och en dryg meter djupt, sen vet jag exakt vad jag hade doppat!
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
ska bara hitta ett badkar som är 5,1x2meter brett och en dryg meter djupt, sen vet jag exakt vad jag hade doppat!


Låter som en normal villapool. Det är väl ingen som har börjat använda sin pool än så det kan du nog få låna av någon. Borde räcka med en burk målarsoda ungefär. Bara att börja plocka bort allt som sitter löst på objektet, koppla på en 40-50 batteriladdare eller eller nåt och fräsa på då!

Se till att du friskriver dig från att rengöra poolen efteråt bara...

/U

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
ska bara hitta ett badkar som är 5,1x2meter brett och en dryg meter djupt, sen vet jag exakt vad jag hade doppat!


Du tror inte att det svider lite på toppen dårå

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Coolt, tack för tipset! Det kommer prövas framöver

_________________
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Innovativa Uffe är i farten...
Kul trix, kompisen fråga just häromdagen hur han skall göra för att få bort rost från ett fjäderben!
Ketchup är ett annan knep!

Hörde rykten från en kille på jobbet att det var en i hans garage som mekade med pannlampa i
mörkret...och det var en 944...!!!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Spirou944t skrev:
Innovativa Uffe är i farten...
Kul trix, kompisen fråga just häromdagen hur han skall göra för att få bort rost från ett fjäderben!
Ketchup är ett annan knep!


Jo, lite, lite innovativt är det kanske men frågan är om det är rätt prio just nu egentligen. Mycket bubblor och lite verkstad...

Med denna metod blir det kanske lite problem om det är färg på fjäderbenet, tror jag. Visserligen lossnade färgen från baksidan på remhjulet men inte helt så jag tror att det mest släppte där det redan var lite sprickor i färgen. Å andra sidan kostar det ju 50 spänn för en burk soda, resten har nog de flesta hemma så det är ju bara att prova.

Spirou944t skrev:
Hörde rykten från en kille på jobbet att det var en i hans garage som mekade med pannlampa i
mörkret...och det var en 944...!!!


Hahaha! Undar var den killen har sitt garage då... Mina grannar måste ju tro att de delar garage med ett riktigt freak. Tänk så rätt de har...

M.v.h. Gruvarbetare Lögdberg, LKAB's Norrköpingsavdelning

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Den varianten har jag kört med mycket med gott resultat.
Såhär kan det se ut om man vänder polerna fel...

om man blandar till en stark lösning så löser det dessutom färg rätt effektivt.


_________________
Jonas Edling
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Hmm är detta lämpligt att fixa bromsok med?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Dom rekomenderar 6v? Är det bättre med lite spänning eller är dom bara lite fega?

Frågan är ju om strömen spelar in också.. ska man mjukköra med en mindre laddare/transformator eller trycka på en som vid behov kan ge lite mer?(beroende på hur mycket ström vätskan nu kan transportera som mest iofs)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Eric Josefsson skrev:
Dom rekomenderar 6v? Är det bättre med lite spänning eller är dom bara lite fega?
Elekrolysprocesser behöver inte många volt, strömstyrkan bestämmer hur fort det går.

När det gäller enormt stora saker (som karosser eller vad det var Jeppson pratade om tidigare) kanske man skulle kolla om det går bra att använda havsvatten som elektrolyt. I så fall är det bara att baxa ned liket i havet, fixa en offerkaross och ställa bredvid och sen kräma på.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jag har använt mig av en 24 voltsladdare som ger max 15A.
om man får till en schysst blandning och rätt avstånd så hamnar man på drygt 10A i strömstyrka. Det tycker jag är rätt lagom.

_________________
Jonas Edling
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag får dumma ideer om nederkanterna på mina dörrar som ser rätt trista ut...
Man kanske skulle göra ett fräst nu i sommar?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Nån som kan förklara hur det ska kopplas för att det ska bli rätt?

Är det minuspolen som ska kopplas till grejen man vill avrosta och pluspolen till grillgallret ?

Går det likabra med en vanlig bit plåt istället för ett grillgaller ?
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Mats Karlsson skrev:
Är det minuspolen som ska kopplas till grejen man vill avrosta och pluspolen till grillgallret ?

Det fanns en väldigt bra steg-för-steg-beskrivning i Uffes första inlägg:
http://school.chem.umu.se/Experiment/17#Utf%C3%B6rande

Mats Karlsson skrev:
Går det likabra med en vanlig bit plåt istället för ett grillgaller ?

Ja, anledningen till grillgallret är nog att Uffe hade ett sånt och att det var stort nog att täcka botten på hans hink?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Har provat lite men jag tycker det är lite dålig sprutt på det hela....? bubblar gör det ytterst lite...
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Grillgaller b ör t.om vara en nackdel? Så mycket area som möjligt på "offerplåten" om jag tolkar det rätt. (dock utan att den vidrör detaljen som ska derostifieras)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Jag skulle avlägsna rost från ett par spindlar till tjejens bil och hade absolut ingen lust att göra detta manuellt, så jag letade upp det gamla numret av classic motor (7/03) och provade. Fick riktigt bra resultat!

Jag använde följande:

Natriumhydroxid löst i vatten
två stycken zinkanoder från biltema som fick agera anod. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87191 Tog de som hade störst area för minst peng.
en styck batteriladdare

Jag la en zinkanod på var sida om detaljen eftersom verkan uppenbarligen avtar med avståndet från anoden. Detaljen som skulle rengöras som katod. Batteriladdaren på 6v.


Till en början bubblar det bara lite grann, men efter ett tag sätter det ordentlig fart, och vattnet blir helt brunt på ytan.

Resultatet blev klart över förväntan!


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag fick bara tag på "Målartvätt" dvs en färdig lösning så jag vet inte hur stark den är... Och min bilbatteriladdare är en elektronisk variant som är alldeles för smart så jag kör med en gammal rc-plans laddare som bara ger 0,5 A så det tog ca 12-14 timmar för dom första delarna att bli rena.
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Då ska vi se. Lite bilder kan ju vara kul.

Spindeln före behandling. Äcklig och jävlig!


Påbörjad behandling. Det bubblar lite lagom, hade inga zinkanoder då, så jag tog vad jag hittade med zink på.


Nu så..


Resultatet! Helt klart vettigt.


En före och efter bild på naven:



Mats>> Jag hittade en gammal burk med kaustiksoda i flingform som visade sig vara väldigt dryg. Kanske finns något sånt att köpa fortfarande.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Skruva banåkabil
Fattigmansbläster, eller: Den lille Kemisten...
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
23 besök senaste veckan (154835 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande