Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fattigmansbläster, eller: Den lille Kemisten...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
23 besök senaste veckan (154835 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Jag trodde 6A var för mycket kräm?
Tycker mig ha läst att det blir kortis med för hög ström. Men jag kan ha fel också...
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Det är inte laddaren som bestämmer strömmen, utan hur du blandar i mycket eller lite soda.

De gånger jag elektrolyserat har jag kopplat i laddaren och sedan hällt i bakpulver tills jag ligger på runt 3-4A
Då puttrar det fint i karet.

Första ggrna använde jag min fars dunderladdare som ger upp till 100A
Vid runt 10A börjar det bli lite läbbigt

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



thumbs up
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Jag kan tillägga att om laddaren är för smart och inte vill skicka på strömmen, så kan man seriekoppla med ett batteri. Så börjar det fräsa

(Jag har kört med trasiga gamla bil batterier och det har funkat kalas)

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



swahngbg skrev:
Jag kan tillägga att om laddaren är för smart och inte vill skicka på strömmen, så kan man seriekoppla med ett batteri. Så börjar det fräsa

(Jag har kört med trasiga gamla bil batterier och det har funkat kalas)

Jag är mest rädd för att riskera att steka C-teken. Känns lite onödigt dyr för att exprimentera med...
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Jag rekomenderar att köra på gammal plåtburksladdare med visare thumbs up

Mycket bättre att kunna läsa av strömstyrkan så man kan blanda perfekt

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Jag har läst varningar om "vätesprödhet". Någon som har en uppfattning om detta?
Är det risk att man gör ett ok, spindel, detalj farlig att använda efter behandligen?

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Marcus Nyström skrev:
Jag har läst varningar om "vätesprödhet". Någon som har en uppfattning om detta?
Är det risk att man gör ett ok, spindel, detalj farlig att använda efter behandligen?


Det är en risk om man utför behandlingen på höghållfasta material, men det borde gå att väteutdriva i en vanlig ugn, temperaturerna som krävs är bara runt 200grader.

http://www.ytab.nu/pdfer/570021.pdf

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



kan man få det här att funka för aluminium också om man byter ut järn/stål-anoden mot en aluminium-anod?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Vad rekomenderas på sker som inte går att köra i något kar mm.
Kan man inte blanda "guckan" så det går att pensla på där man vill han den.
Lite som "rostätare" eller liknande man kunnat köpa.

Tips!?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Lillen skrev:
Vad rekomenderas på sker som inte går att köra i något kar mm.
Kan man inte blanda "guckan" så det går att pensla på där man vill han den.
Lite som "rostätare" eller liknande man kunnat köpa.

Tips!?


Blandningen är ju lika lättflytande som vatten så det går nog inte.

Vad är det som inte går att köra i karet?
Finns ju någon sorts rostätare som man köper på burk, resultatet vet jag dock inte.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Nikel skrev:
Lillen skrev:
Vad rekomenderas på sker som inte går att köra i något kar mm.
Kan man inte blanda "guckan" så det går att pensla på där man vill han den.
Lite som "rostätare" eller liknande man kunnat köpa.

Tips!?


Blandningen är ju lika lättflytande som vatten så det går nog inte.

Vad är det som inte går att köra i karet?
Finns ju någon sorts rostätare som man köper på burk, resultatet vet jag dock inte.


Får inte ner dörr , huv och samt annat stort som sitter fast på karossen i karet
Är att pensla på t.ex rostfläckar mm efter att dessa är slipade.

Så det kanske stoppar rosten ett tag iaf.
Tapetklister i mixen borde ju gå för att få det att kladda fast.
Har både rostätare och omvandlare jag ska testa.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Lillen skrev:
Nikel skrev:
Lillen skrev:
Vad rekomenderas på sker som inte går att köra i något kar mm.
Kan man inte blanda "guckan" så det går att pensla på där man vill han den.
Lite som "rostätare" eller liknande man kunnat köpa.

Tips!?


Blandningen är ju lika lättflytande som vatten så det går nog inte.

Vad är det som inte går att köra i karet?
Finns ju någon sorts rostätare som man köper på burk, resultatet vet jag dock inte.


Får inte ner dörr , huv och samt annat stort som sitter fast på karossen i karet
Är att pensla på t.ex rostfläckar mm efter att dessa är slipade.

Så det kanske stoppar rosten ett tag iaf.
Tapetklister i mixen borde ju gå för att få det att kladda fast.
Har både rostätare och omvandlare jag ska testa.


Aha, Citronsyra kan man säkert blanda ut och pensla på.

Men är inte Por15 bättre då?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Nikel skrev:
Lillen skrev:
Nikel skrev:
Lillen skrev:
Vad rekomenderas på sker som inte går att köra i något kar mm.
Kan man inte blanda "guckan" så det går att pensla på där man vill han den.
Lite som "rostätare" eller liknande man kunnat köpa.

Tips!?


Blandningen är ju lika lättflytande som vatten så det går nog inte.

Vad är det som inte går att köra i karet?
Finns ju någon sorts rostätare som man köper på burk, resultatet vet jag dock inte.


Får inte ner dörr , huv och samt annat stort som sitter fast på karossen i karet
Är att pensla på t.ex rostfläckar mm efter att dessa är slipade.

Så det kanske stoppar rosten ett tag iaf.
Tapetklister i mixen borde ju gå för att få det att kladda fast.
Har både rostätare och omvandlare jag ska testa.


Aha, Citronsyra kan man säkert blanda ut och pensla på.

Men är inte Por15 bättre då?


Jo det kanske är bättre.
Jag har ingen aning alls
Därav min fråga.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Lillen skrev:
Nikel skrev:
Lillen skrev:
Vad rekomenderas på sker som inte går att köra i något kar mm.
Kan man inte blanda "guckan" så det går att pensla på där man vill han den.
Lite som "rostätare" eller liknande man kunnat köpa.

Tips!?


Blandningen är ju lika lättflytande som vatten så det går nog inte.

Vad är det som inte går att köra i karet?
Finns ju någon sorts rostätare som man köper på burk, resultatet vet jag dock inte.


Får inte ner dörr , huv och samt annat stort som sitter fast på karossen i karet
Är att pensla på t.ex rostfläckar mm efter att dessa är slipade.

Så det kanske stoppar rosten ett tag iaf.
Tapetklister i mixen borde ju gå för att få det att kladda fast.
Har både rostätare och omvandlare jag ska testa.


Vi pratar ju elektrolys nu. Det är inte vätskan som gör att rosten lossnar, utan spänningsskillnaden mellan anod och katod...

Som sagt - skaffa en balja eller en swimmingpool beroende på detaljens storlek. thumbs up
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Anders Jeppsson skrev:
Lillen skrev:
Nikel skrev:
Lillen skrev:
Vad rekomenderas på sker som inte går att köra i något kar mm.
Kan man inte blanda "guckan" så det går att pensla på där man vill han den.
Lite som "rostätare" eller liknande man kunnat köpa.

Tips!?


Blandningen är ju lika lättflytande som vatten så det går nog inte.

Vad är det som inte går att köra i karet?
Finns ju någon sorts rostätare som man köper på burk, resultatet vet jag dock inte.


Får inte ner dörr , huv och samt annat stort som sitter fast på karossen i karet
Är att pensla på t.ex rostfläckar mm efter att dessa är slipade.

Så det kanske stoppar rosten ett tag iaf.
Tapetklister i mixen borde ju gå för att få det att kladda fast.
Har både rostätare och omvandlare jag ska testa.


Vi pratar ju elektrolys nu. Det är inte vätskan som gör att rosten lossnar, utan spänningsskillnaden mellan anod och katod...

Som sagt - skaffa en balja eller en swimmingpool beroende på detaljens storlek. thumbs up


Så klart.
Jag vet ju , har åxå läst tråden.
Även läst de olika sätten att testa.
MEN jag undrar ju om det finns andra sätt för andra detaljer?????
OCH underförstått så finns det ju saker i blasket som hjälper till.
Så det finns ju alltså grejor för att ta bort oh omvandla rost åxå.

Det är väl inget som hindrar den diskusionen i denna tråden väl?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Såhär blev det men skruttladdaren.
Den är alldeles för klen för att använda till ett stort grenrör så det tog en massa dagar.


Efter en snabbvända med stålborste.

Dessvärre en jättedålig mobilbild men man ser väll skillnad iaf.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217



Lillen skrev:
Anders Jeppsson skrev:


Vi pratar ju elektrolys nu. Det är inte vätskan som gör att rosten lossnar, utan spänningsskillnaden mellan anod och katod...

Som sagt - skaffa en balja eller en swimmingpool beroende på detaljens storlek. thumbs up


Så klart.
Jag vet ju , har åxå läst tråden.
Även läst de olika sätten att testa.
MEN jag undrar ju om det finns andra sätt för andra detaljer?????
OCH underförstått så finns det ju saker i blasket som hjälper till.
Så det finns ju alltså grejor för att ta bort oh omvandla rost åxå.

Det är väl inget som hindrar den diskusionen i denna tråden väl?


Elektrolys är ju en redoxreaktion som omvandlar rost till järn igen.
Ta fram kemiböckerna och kolla hur det sker effektivast.

Katoden (minuspolen) ska oxideras alltså avge elektroner och gärna vara en mindre ädel metall än järn för att vara mer villig att joniseras. Genom att koppla på ström fyller du hela tiden på med elektroner via denna. Zink eller aluminium är bra.

Anoden är järnbiten som ska ta åt sig de frigjorda elektronerna och och därmed släppa ifrån sig rosten som består av (OH) väte och syre.

Elektrolyten (vattnet) ska ha positiva joner i sig som kan transportera alla dessa elektroner till anoden så reaktionen fullgörs. Ju fler joner desto större ström (ampere).

Allt bubblande är knallgas och syrgas plus eventuell rest av jonerna i elektrolyten.. så No SMOKING

Har inte testat själv men det är i det stora vad som sker (rätta mig gärna om ni anser att jag har fel).

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



något ot kanske men här ser ni lite lite före efter på ett bromsok med enbart citronsyra


bild 2 visar oket efter typ ett dygn och en MYCKET kort stund med disk/stålborste.


Bild 3 är efter 3 dagars bad, bilden är lätt missvisande då det bildades en tunn yta av rost DIREKT

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Aluminium, funkar de som offeranod också?

Kolven i ett bromsok antar jag inte rörs av en sån här behandling om man inte tar loss den och kör den separat, korrekt? Ska man efterbehandla kolvarna nått senare, t ex elförzinkning, hårdförkromning eller liknande?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264



Första grejjen i; Blev remhjulet till generatorn. Ska bli intressant. Funkar det bra så kommer batteriladdaren jobba för fullt i vinter då bilen vilar

Några tips om man vill köra massa småsaker (läs muttrar, bult mm) samtidigt? Kan amn inte lägga de på ett fint galler och sen koppla klämman till gallret?

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Skruva banåkabil
Fattigmansbläster, eller: Den lille Kemisten...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
23 besök senaste veckan (154835 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande