Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fattigmansbläster, eller: Den lille Kemisten...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
23 besök senaste veckan (154835 totalt)
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009
Inlägg: 160



Jag funderar på att göra ett bad för min biltransportsläps axel. Vad ska man använda som elektrolyt så att man inte förstör gummistavarna? Hur aggressivt är målarsoda?

_________________
Andreas Andersson
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264



Kul detta är

Har nu kört spindlar, bromsoksdelar, bromsoksfästen,bromssköldar etc. Blir så mycket roligare att förvara och lättare att ev sälja!

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Getz
Vallentuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 58



eftersom det är ett sådant helsike att komma in i ventileringen i bromsskivor så funderar jag på att köra dom bara för att

lite rostiga men knappt använda

_________________
Jhon Geuken

Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar)
Projektbilen
http://gallery.voodoo-people.com/album390
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



För att det skall funka bra inne i kanalerna verkar det som man måste ha en elektrod i varje hål (som går igenom hela vägen). Mina skivor blev bra på alla utvändiga ytor men inne i kanalerna sitter rosten kvar.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Getz
Vallentuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 58



får testa att lägga dom i citronsyra och lämna dom där ett par månader då
ska testa med stora blästern nästa gång jag kör nått om den kommer in gör av med 20kg sand på under 5 min då kompressorn ger 4.83m/min

_________________
Jhon Geuken

Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar)
Projektbilen
http://gallery.voodoo-people.com/album390
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Jag har haft lite bekymmer med min senaste laddning electrolys.
Trots mellankoppling med batterier och glödlampor har jag inte fått fräs på den.
Har alltid använt bakpulver förr med goda resultat, men denna sorten från ICA verkar inte fungera alls.
En matsked (eller flera ) av Biltemas kaukstiksoda satte en rejäl fart på det hela.

Verkar som om även bakpulver inte är bakpulver längre utan något billigare.





Edit:


Kan tillägga att grenröret jag körde på sida 3 inte hade en rostprick på sig efter 500 mil.
Målade det hela med Biltemas värmefärg och den satt fortfarande kvar vilket måste vara väldigt bra betyg på en turbobil som skapar ordentlig värme i röret.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Getz skrev:
får testa att lägga dom i citronsyra och lämna dom där ett par månader då
ska testa med stora blästern nästa gång jag kör nått om den kommer in gör av med 20kg sand på under 5 min då kompressorn ger 4.83m/min


Lämna inte grejorna för länge i Citronsyra.
Butterfly sabbade ett motorblock när det låg lite för länge.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
MPS
Stockholm/Karlstad
Här sen Nov 2013
Inlägg: 25



Nikel skrev:
Getz skrev:
får testa att lägga dom i citronsyra och lämna dom där ett par månader då
ska testa med stora blästern nästa gång jag kör nått om den kommer in gör av med 20kg sand på under 5 min då kompressorn ger 4.83m/min


Lämna inte grejorna för länge i Citronsyra.
Butterfly sabbade ett motorblock när det låg lite för länge.


Ja.Men då låg det i över en månad. ...

_________________
Richard Kressner
Jugge Edström
Ralf Nilsson
Stefan Eriksson
Gabriel Roos
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



MPS skrev:
Nikel skrev:
Getz skrev:
får testa att lägga dom i citronsyra och lämna dom där ett par månader då
ska testa med stora blästern nästa gång jag kör nått om den kommer in gör av med 20kg sand på under 5 min då kompressorn ger 4.83m/min


Lämna inte grejorna för länge i Citronsyra.
Butterfly sabbade ett motorblock när det låg lite för länge.


Ja.Men då låg det i över en månad. ...


Aha, det var så länge =)

Då har vi en övre gräns iaf

Citronsyra funkar kanon, men till skillnad från Elektrolys så äter det även på grundmaterialet.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Körde två bromsok enligt metoden och kan härmed intyga att det funkar kanon! Blanka ytor förblev blanka och rosten omvandlades.

Jag använde 6V och cca. 6A ström, zinkofferanod från Biltema och en hel del kaustiksoda
Saker fick ligga och puttra cca. ett dygn.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Spyder

Här sen Jan 2005
Inlägg: 40



Detta måste man ju prova

_________________
Tommy Sjödin
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jag kör ett test med ett rostigt bromsok, ctek laddare och ingen koll på strömmen...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 459



Saltsyra funkar kalas om man inte har tillgång till elektrolys. Har tagit bort rost på mängder av delar med det. Det går snabbt också, en halvtimme kan vara mer än tillräckligt. Men man måste vara väldigt noggrann att neutralisera syran med någon bas efteråt då den nakna ytan börjar rosta i princip direkt man tar upp det i luften.
Jag brukar bada sakerna i 5-56/wd40 efter neutraliseringen för att få en liten rostskyddande oljehinna, som jag givetvis tar bort när de ska behandlas.
Nackdelen är ju att det är en syra, en som sticker ordentligt i näsan så att andas in den rekommenderas icke. Skyddskläder är ett måste, gummihandskar och ögonskydd som absolut minimum.
60%-ig ättiksyra funkar också men då lär sakerna ligga betydligt längre. Samma sak där. Syra - Skyddskläder.

Ett par bilder på ett huvlås från en bmw e36 efter en stund i 60%-ig ättika.
Klicka för större bilder!

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 459



Här är en bild på expanderklossar till parkeringsbromsen före och efter ett bad i saltsyra. Tid, ett ärende på stan.
Klicka för större bilder!


En bromsokshållare som fick ligga i saltsyrabad över natten.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Lät en massa skruvar sitta kvar för att skydda gängorna vid pulverlack. Tänkte att det var smart för då skulle jag inte blanda bort vilka skruvar som satt var och inte kan det väl vara så svårt att få bort pulverlack....

I början av den här tråden skrev någon att elektrolys fungerar bra även för att få bort färg. Nån som har en idé om jag kan få loss pulverlacken med elektrolys? Antar nej.

Om inte, vad finns annars för fiffiga hemmalösningar?
Citronsyra kanske?
Färgborttagare (om det biter på pulverlacken)? Typ den här https://www.biltema.se/bygg/farg/maleritillbehor/farg--och-tapetbortta . . . .

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
pson
Kalmar
Här sen Jun 2019
Inlägg: 18



Jocke_D skrev:
Lät en massa skruvar sitta kvar för att skydda gängorna vid pulverlack. Tänkte att det var smart för då skulle jag inte blanda bort vilka skruvar som satt var och inte kan det väl vara så svårt att få bort pulverlack....

I början av den här tråden skrev någon att elektrolys fungerar bra även för att få bort färg. Nån som har en idé om jag kan få loss pulverlacken med elektrolys? Antar nej.

Om inte, vad finns annars för fiffiga hemmalösningar?
Citronsyra kanske?
Färgborttagare (om det biter på pulverlacken)? Typ den här https://www.biltema.se/bygg/farg/maleritillbehor/farg--och-tapetbortta . . . .


Aceton brukar funka bra. Låt skruvarna ligga i aceton ett tag så kan man kunna pilla bort färgen

_________________
Ph1l1p P3rsson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Måste hela grejen ner under ytan eller går det att köra i omgångar? Svårt att hitta en balja som är stor nog till mitt projekt

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Internet says att det inte spelar roll. Oklart vad internet säger om att göra det ute på vintern dock.

Törs man köra inomhus?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



SevenEight skrev:
Måste hela grejen ner under ytan eller går det att köra i omgångar? Svårt att hitta en balja som är stor nog till mitt projekt


Du kan köra elektrolys på ena halvan av en del och sedan vända på den för att köra andra halvan.

Du kan köra utomhus så länge det inte fryser.

Fördelen med elektrolys är att badet är billigt och inte speciellt miljöfarligt. Avståndet mellan anod och katod spelar roll, effektivare med kortare avstånd.

För mindre delar föredrar jag fosforsyra, har en hink med lock jag kan dumpa rostiga delar i.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Det bubblar på här. Efter ca 16h ena halvan har jag nu flippat runt den. Den såg vid första anblick fortfarande hemsk ut.....men lätt skrapa med stålborste....asså det kommer ju funka ju. Så jag kör på!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



SevenEight skrev:
Det bubblar på här. Efter ca 16h ena halvan har jag nu flippat runt den. Den såg vid första anblick fortfarande hemsk ut.....men lätt skrapa med stålborste....asså det kommer ju funka ju. Så jag kör på!


Det är lite av en myt att det är en metod utan arbete med elektrolys (eller syra). Det krävs alltid lite stålborstning för att få bort resterna, speciellt om någon mer ytbehandling ska till.

Efter några timmar så minskar också effektiviteten pga av att dina offeranoder blir täckta av skit. Så du kan behöva borsta av dom också.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
Fattigmansbläster, eller: Den lille Kemisten...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
23 besök senaste veckan (154835 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande