Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ny motorteknik..
2221 besök totalt
Självklart
Linköping/ Vadstena
Här sen Sep 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=256413&highlight=engine

e det nån som har en aning om detta e genomförbart??

_________________
Michael Frendeson

BMW e46 banbill
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Att Johan redan har skrivit i den tråden där duger som svar för mig.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Den är allt annat än enkel, kolla på hur vevstakarna rör sig. Dessutom: försök att göra den tät vid kolvringarna. Det går inte, är wanklen krånglig att täta är detta ett helvete...
Dessutom kommer den att smälta eftersom den inte går att kyla ordentligt. Tänk på att den skall generera helvetes massa effekt och det enda ställe som den kyls är genom cylinderväggarna

En lärare jag hade på fysik på chalmers berättade att han varje år fick minst en evighetsmaskin som någon trode stenhårt på, gissa hur många som funkade

_________________
Martin Engström
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Porva att söka på "rotary engine". Man får upp en hel del sånna varianter.
Som sagt innan så är kylning det stora problemet.
Wankel'n har ju kylning i allt som går (även i rotorerna med olja) men den är långt i från optimal.
Den har ju en varm och en kall sida plus att vatttnet går från ena änden till andra...

Finns massor att läsa om dessa typer på nätet... bara att söka.

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159



jag väntar på att sverker olofsson kommer o slänger den i sin soptunna. det klarar han, för den är ju så lätt

som jag ser det finns det massa energi-fysiska problem. värme, effektivitet osv...


2000hk?!

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Vänta här nu lite killar.. något som inte stämmer! I en vanlig motor (och även wankel väl?), så komprimerar man luft-bränsleblandningen före antädning för att maximera effekten och öka förbränningen. I denna motor sker ju vad jag kan se ingen sådan komprimering, då det liknar skovelhjul.

En annan rolig detalj, är att där tändstiftet sitter, så vid en smäll så blir det ju ingen kraft som vill rotera motorn?! Skovelhjulen / Kolvarna framför, respektive bakom, tändstiftet kommer ju att känna samma kraft, så Tryck fungerar i alla leder i rymden?! Så varför skulle motorn överhuvudtaget snurra?

Kanske någon som har mer info som jag totalmissat?

Mvh Jon

Edit: Fick äntligen igång filmerna, bortseifrån mitt inlägg

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Allmänt banåkaforum
ny motorteknik..
2221 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande