Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3921 besök totalt |
Svensk fjädertillverkare?
Har letat i en halvtimme men hittar inte vad jag vill minnas att jag läst tidigare... Är det inte så att det finns någon fjädertillverkare i vårt avlånga land som kan ta fram fjädrar enl. egna specar (och kanske rentav räka på saken åt en också) Tackar på förhand _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
www.lesjoforsab.com tillverkar fjädrar till många "fjäderfirmor" men jag vet inte om de tar sig an privatpersoner.
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Lesjöfors har en h... massa fjädrar i sin katalog, hittar man något där som passar, kostar de under 1000:-/par. Om man måste måttbeställa däremot, blir det dyrt >3000:-/STYCK.
![]() Ett billigare (mindre dyrt) alternativ är oljemarks, de tar <1500:-/styck för måttbeställda fjädrar, men de har långa leveranstider (4->8 veckor). ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Rånäs bilfjädrar kan iaf ta fram krängningshämmare i lite grövre tråd på mått, men de kanske fixar skruvfjädrar oxå, har inte kollat.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Finns 2 olika sätt (vad jag vet) att tillverka fjädrar. Det ena är att tillverka ett verktyg som sen den varma ståltråden spolas upp på. Kostar verktyg och har begränsningar i fjäderns "form". Det andra är att mata tråden genom ett NC-styrt munstycke och på så sätt "formspruta" fjädern. Kräver inga verktyg och har mindre begränsningar i hur fjädern kan se ut och är rimligtvis det bästa sättet att tillverka fjädrar i små serier. Minns dock inte vad de heter som gör detta men har för mig att de håller till i trakterna av Ronneby... skall fundera lite...
_________________ Rikard Ahlin |
||
Vad skönt, en till som kallar skruvfjädrar för skruvfjädrar. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Du får gärna skriva spiralfjäder om det är en sådan du vill beskriva. Jag har hittills dock, på rejsa.nu, inte läst något inlägg som handlar om hur man renoverar sin hastighetsvisare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Ring 0220-42000 eller vtb@trad-band.se www.fjädrar.nu
_________________ Erik Andersson |
||
Skall jag ha fjädrar kollar jag Feltema först, ca 200kr/st.
Men en förutsätting är att man vet vad man vill ha för fjäderkonstant. Räkna på fjäderkontnten är ingen större svårighet. Blir man lite mer kräsen så bygger man om så man får ditt std race fjädrar 2,25 e 2,5" fjädrar. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3921 besök totalt |