Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 245 Tic -80
1338 besök totalt
mattsvart
Bettna
Här sen Jan 2005
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej

Jag heter Christoffer Larsson och bor i ett litet samhälle som heter Gnesta mellan Södertälje och Nyköping.

Jag håller på att bygga en bus/banbil som ska fungera som test/lärobänk för framtida byggen.

Grundidén är att det inte nödvändigtvis ska bli den snabbast möjliga bilen, men mycket nöje för pengarna är ett tydligt mål!

Som det ser ut i dagsläget så bygger jag mest motor och ser till att lätta så mycket som möjligt, dels för att jag har det mesta till motor hemma i garaget och dels för att jag inte har råd att bygga mitt planerade chassie iår...

Motorn är en B23 med såkallade M-stakar, b23et kolvar, kompsänkt och portad topp med nya originalventiler (saltkylda på avgas), dubbla Dellorto 40 tryckförgasare, hemmabyggt grenrör, hyffsad alu-intercooler (såkallad kina-ic).

På turbo fronten har jag lite olika alternativ, jag tänkte helt enkelt prova mig fram vilket som blir roligast.
Inte nödvändigast mest effekt utan även trevligast respons, bredast register och så vidare.

Alternativen är Holset Hx35 62mm in avgashus #12, Garrett t04e a/r 60 60mm in avgashus a/r 86, samt en hemmabyggd t3/t04e hybrid med a/r 60 60mm in avgashus a/r 48.




Nu till den roliga biten!

eller förresten, det som ska bli roligt!

Jag SKA bygga rörchassie, det får ta den tid det vill, men i vinter ska jag påbörja mitt chassie.

Jag har ingen som helst erfarenhet av varesig banåka eller chassiebygge, men man måste ju börja någonstans!

Tanken är att det ska bli ett fullbursrörchassie med Bmw bakvagn, a-arms framvagn och så stabilt chassie som möjligt.

Jag tänkte köra trial and error tekniken, det har funkat hittils, så det går nog nu med, hehe.

Målet för mitt chassie är att jag ska ha 50/50 fördelning åt alla håll med halv tank och mig i stolen, sen om det är praktiskt genomförbart är det bara tiden som kan utvisa...

Bilen kommer nu i "steg1" att vara mattsvart ful o skabbig, men till "steg2" med rörchassie så ska den lackas vit, gråa stötfångare och blåa stripes, med andra ord som 80-talets absolut hårdaste Grupp-A 240.




Nog skrivet för ikväll!

Bilder på mig och bilen kommer senare under veckan!

Lämna gärna kritik åt alla håll, det sporrar mig extremt!


over and out // Christoffer Larsson

_________________
Christoffer Larsson 21år
Volvo 242-75 TwinCam ClubSport, typ?
Citera
RostFritt
Simrishamn
Här sen Apr 2006
Inlägg: 54



Hörs som ett väldigt intressant projekt.

Glöm inte bilderna bara

_________________
Alfred Wigren

BMW 325 Coupé Nationell Special 2wd
Mercedes 190E 2.3 16v Asfaltsrally/Appk-projekt
Mercedes 280CE -72 Banbils/glassbilsprojekt
Citera
mattsvart
Bettna
Här sen Jan 2005
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej igen!

Efter diverse studenter som ska firas o 50åringar som ska fyllas så har jag satt fart i garaget igen!

Idag slängde jag ihop ett litet insug till Dellorto förgasarna, finish är inte ett ledord just nu, jag vill bara köra, funkar det så är det bra!

Till steg 2 så ska allt vara snyggt oxå...

Lovade ju bilder, blev lite försenade, men här kommer lite teasers iaf!





Som ni ser så har jag bra mycket jobb kvar, men men, ett steg närmare iaf!

Mvh // Crl

_________________
Christoffer Larsson 21år
Volvo 242-75 TwinCam ClubSport, typ?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 245 Tic -80
1338 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande