Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringtaxin i olycka
1, 2   >>
5100 besök totalt
Peter D
München
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Ringtaxin i olycka

På tyska bilforum cirkulerar just nu fragmentariska uppgifter om att Sabine med sin "Ringtaxi" varit inblandad i en olycka på Ringen under förra helgen. Är det nån här som vet mer och som kanske rent av var där när det hände?

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re: Ringtaxin i olycka

Citat:
Peter D skrev:
På tyska bilforum cirkulerar just nu fragmentariska uppgifter om att Sabine med sin "Ringtaxi" varit inblandad i en olycka på Ringen under förra helgen. Är det nån här som vet mer och som kanske rent av var där när det hände?

Efter Tiergarten, i den hårda inbromsningen innan "90 graders" högern ( vet inte vad den heter, men det är innan man åkte in i gamla depån ), stod hon och en annan liten bil som såg tryckt ut både fram och bak om jag hann och uppfatta det hela i den farten. Vi kom strax efter så det var ingen som hade hunnit ut för att varna, därav farten, samt att de stod relativt långt in till vänster nästan bakom räcket på vänster sida så de var svåra att upptäcka.

Kommer inte ihåg, men tror det var en liten Lotus eller Speedster som fått stryk. Tror den hade kontakt med räcket också.

Polisen anlände senare och banan var stängd relativt länge efter det. Tror att BMW har som policy att kalla in de gröna, för att få allt väldokumenterat. Enl. uppgift var hon rätt så irriterad när hon kom tillbaka, men som sagt, jag såg henne inte personligen.

Dock så skakade hon av sig det snabbt, för sen var hon ute och ställde upp M5:an i Brunnchen igen. Kul att se faktiskt... thumbs up

Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Re: Ringtaxin i olycka

Qvisfr skrev:
Tror att BMW har som policy att kalla in de gröna, för att få allt väldokumenterat.

om det är mer än ett fordon inblandat så kallas polisen ALLTID till platsen för att utreda skuldfrågan.

Täby
Här sen Nov 2002

Jaha då var nollan spräckt.
Enligt vår Ringtaxi förare i påskas, vad han nu heter, så hade aldrig någon Ringtaxi varit inblandad i någon olycka någonsin. Jag som är lite av en "gående lögndetektor" tyckte mig höra att hans stämband blev lite tajta just då (dock ingen konkurrent till blonda servitrisen på Pistenklaus).

Är det någon som vet hur det ligger till ?

Brukar undvika att kommentera olyckor, men det här var lite för "smarrigt" för att inte vilja veta mer

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Staffan Bergholm skrev:
Enligt vår Ringtaxi förare i påskas, vad han nu heter, så hade aldrig någon Ringtaxi varit inblandad i någon olycka någonsin.

Jag har inte själv sett det utan fått det berättat för mig (tror också att det finns omnämnt här på rejsa inkl bild) men för några år sedan (när ringtaxin var en E34 med V8) gick en sådan av i hög fart Fuchrörhe. Ganska allvarliga skador på bilen, började brinna vill jag minnas. Men personskadorna var inga eller obetydliga.
Anlendingen till den olyckan skall ha varit ett materialfel på bilen, punka, brusten länkarm etc...

München
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Har precis lyckats gräva fram en endaste ynklig liten bild på det inträffade:

Till synes verkar Lotusen ha klarat smällen med den betydligt tyngre BMW:n förhållandevis bra, hoppas detta även gäller föraren.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Enligt vår Ringtaxi förare i påskas, vad han nu heter, så hade aldrig någon Ringtaxi varit inblandad i någon olycka någonsin.

Jag har inte själv sett det utan fått det berättat för mig (tror också att det finns omnämnt här på rejsa inkl bild) men för några år sedan (när ringtaxin var en E34 med V8) gick en sådan av i hög fart Fuchrörhe. Ganska allvarliga skador på bilen, började brinna vill jag minnas. Men personskadorna var inga eller obetydliga.
Anlendingen till den olyckan skall ha varit ett materialfel på bilen, punka, brusten länkarm etc...

Stämmer bra!
Var själv nere på ringen när det hände!
Måste ha varit runt 1994-1995 om jag får gissa...

Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

Vi kom ut på banan precis efter det hade hänt. Jag var passagerare i Samuel Lindkvists bil och fick endel goa bilder på spektaklet. Men det brukar inte va så populärt att lägga ut bilder på olyckor här, så jag får väl låta bli.

För övrigt så syntes det inte nån skada på Ringtaxin, så jag är tveksam till att det varit nån sammanstötning med Elisen (är inte säker, kan ju funnits nån liten skada). Men De kan ju varit inblandade båda två ändå på nåt vis.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag tycker att Ringtaxin ofta (på tyskt autobahn-manér) kallt räknar med att de syns i den upphunnes backspegel. Dessutom utgår de ifrån att den upphunne ser att det är just den "supersnabba" ringtaxin som kommer. Egentligen tycker jag att man skall kunna kräva sådan uppsikt, självklart på bana, men också i trafiken. Men så ser ju inte verkligheten ut. Få förare har sådan örnkoll plus att det inte heller är garanterat att topgrafin och layouten på banan medger det. Mao är jag närmast förvånad att den där M5:an susar runt så incidentfritt som den ändå gör...

My

(Jag har själv aldrig blivit omkörd av ringtaxin så det är inget sårat ego som kommer fram här, endast en säkerhetsmarginalsobservation.)

Belgien
Här sen Sep 2004

Lotus kompisar från Seloc var där. Sabine körde in i Lotus Elisen modell S1a bakifrån, polisen kom och man kan anta att tyskarna tycker det var Lotusens fel... vad hade den på ringen att göra när ringtaxin var ute????

Ska dock bli intressant att följa eftersom Sabine tydligen hävdar att Lotusen bytte linje framför henne. I tidigare fall har alltid den som försökt köra om ansetts skyldig.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

CAIC skrev:

Ska dock bli intressant att följa eftersom Sabine tydligen hävdar att Lotusen bytte linje framför henne. I tidigare fall har alltid den som försökt köra om ansetts skyldig.

Min erfarenhete är att man bedömmer omständigheterna i det enskilda fallet och att det skulle finnas någon generell regel som säger att den omkörande alltid är skyldig stämmer inte.

Tråkigt att det hänt, men om man ser på antalet olyckor per körd kilometer så ligger nog Ring-taxin bra mycket bättre till än Taxi Kurir och de andra här på hemmaplan!

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Tråkigt att det hänt, men om man ser på antalet olyckor per körd kilometer så ligger nog Ring-taxin bra mycket bättre till än Taxi Kurir och de andra här på hemmaplan!

Förmodligen är det så.

Ringtaxins krasch-statistik är antagligen ganska låg jämfört med många andras. Definitivt lägre än min egen. Tom. Zakspeeeds Vipers ligger sämre till. De har garanterat färre körda kilometrar och har mig veterligen satt bilarna i räcket två gånger bara det senaste året. Iofs har det i dessa två fall handlat om att undvika ännu allvarligare olyckor vilket kanske gör att de istället ska ha thumbs up !

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?t=74137

Quote from another forum

"Seen too many videos/comments/driving from the ring taxi in recent years that doesn't inspire confidence.
There is probably too much pressure on Sabine to do a fast lap to impress the customer that she feels she needs to take risks.

IMHo it was inevitable that there would be an accident involving the Ring Taxi as there is little margin for error allowed and it seems to be perceeved by Sabine that every car/Bike on the circuit will get out of her way and she drives very close to some cars/bikes. Whether the Elise was in the right or not the Police will side with Sabine as she is a local and a 'celebrity' with lots of Nuerburgring lapping experience.

The comments I have seen so far about the incident (I wasn't there) are that she hit the rear 3/4 of the Elise sending it into a spin, not sure if it hit the barriers or not. The Elise (according to comments attributed to Sabine) cut across her.

This is very similar to what happened to an old collegue of mine about 7 years ago. He caught up a car which was way off line on the right, just before a RH bend so he thought they were letting him through and then they swerved straight over to the left onto the correct line just as he was going past. He ended up with the DM600 fine not the German Tourist who drove into him.

Letter of the law states that the overtaking vehicle is the one who has the liability to ensure the overtake is a safe manouvre, hence my old collegue got done, it will be interesting to see what the outcome is in this case."

qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Citat:
"Erik B"]http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?t=74137

There is probably too much pressure on Sabine to do a fast lap to impress the customer that she feels she needs to take risks.

Det Sabine, och de andra ringtaxi förarna, sysslar med är och skall vara en helt professionell business!
om hon skulle sitta varje dag och känna press från kunder att hon skall köra över sina gränser, så skall hon givetvis sluta köra ringtaxin och kanske ägna sig bara åt tävlandet.
Nu tror jag absolut inte att hon känner så, och att hon är professionell nog att avgöra det själv.

Det finns ju också en inbyggd fara i denna typen av verksamhet, och det är att det smyger in en slags "bekvämlighet". Typ att man tror att man kan det här så himla bra att man åker runt och kanske inte har riktigt 100% skärpa. Detta ligger ju just i att vara professionell att ha kunskap, erfarenhet och självinsikt nog att kunna bedöma sådant och då avbryta i tid. Att de skulle ta onödiga risker med passagerare ombord tror jag personligen de undviker. Det skulle ju bara skapa en massa dålig pr runt BMW.

För övrigt bör de väl hålla sig till tidsscheman, och tar pauser med jämna mellanrum och byter förare!?

En annan fara är ju att det finns en del testesteron (svårt ord!) där ute på banan, och folk som skall "utmana" Sabine kanske just för att hon är tjej och kör denna välkända taxi.
Vad vet jag!

Tycker det är väldigt kul att de finns där, för personer som kanske inte har möjlighet, eller känner att de kan köra ett varv på banan. Jag har mkt hellre ringtaxin runt mig på banan än en hel del andra!

Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Erik B skrev:
http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?t=74137

Iofs lite OT, men det är en hel del skitsnack i den tråden. Förmodar att det rör sig om folk som öht aldrig varit där.

Citat:
A guy had some sort of failture on his bmw and drove to the pits. Then, police arrested him for leaving accident sceene!!!

oj! Så märkligt... Är det inte OK att hälla ut olja/köldmedia/bensin på banan och riskera andras liv för att sedan helt enkelt bara lämna platsen?

Citat:
if you are a foreigner, you will NEVER prove anything and will be charged guilty.

Självklart! Bara det faktum att du inte är tysk är ett brott i sig. Om du dessutom skulle råka vara inblandad i en olycka på Nürburgring så är du per automatik vållande.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Med de tider Sabine kör varvet på så har hon IMHo goda marginaler för både det ena o det andra. Jag har inte åkt med men vet vilket tempo hon håller i snitt iaf...

Problemet är väl snarare den enorma mängden timmar på banan där varje varje varje minut inte kan vara med 101% koncentration. Det måste vara svårt!!!!

och sen risken för materialfel även om de byter mycket på bilen pro-aktivt så att säga... ?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Problemet är väl snarare den enorma mängden timmar på banan där varje varje varje minut inte kan vara med 101% koncentration. Det måste vara svårt!!!!

och sen risken för materialfel även om de byter mycket på bilen pro-aktivt så att säga... ?

Jag instämmer.
Själv skjutsar jag alltmer folk på banträffar och jag har för min egen del formulerat ett resonemang. Detta delger jag nu, även om det blir som att predika för kyrkokören.

Som påpekats ovan (av Anders?) så gäller det att vara professionell när man kör (det gäller ju iofs oavsett om man är ensam i bilen eller ej). All koncentration bör läggas på att köra bilen (själv talar jag väldigt lite i bilen) och man skall def. tagga av några % när man får en passagerare. Både för att bilens karaktär radikalt förändras med extra kilo i pass.stolen men också för att lite extra marginal alltid är trevligt när man inte "bara" än ansvarig för sig själv om tex skulle köra in i dumpad olja eller få punka.

Det finns ingen som helst anledning att ta i extra för att imponera om det nu är det man vill göra -> and here's why:
1. Om det är en gröngöling du får i högerstolen blir han/hon helt totalimpade av 90%s attack. Den nivån är redan extrem så det räcker för en rookie att åka med. En rookie märker inte heller skillnad på 90% och 98%.
2. Om det är en erfaren person du får i högerstolen kommer han/hon inte impas av att du kör på chans och småmissar. Han kommer se att du försöker impa och sannolikt se ner på det. Dessutom finns det endast en sak som imponerar på en erfaren pilot - precis och exakt körning. Om det sedan görs med "endast" 90% hastighet ses nog mer som positivt än negativt. Det är spårval, exakt bilkontroll och felfri körning som impar, inte att man "gnuggar gränsen".

På ringen bör man IMHo vara ännu försiktigare. Min egen modell för omkörning är att jag bara kör om i två fall:
1. Antingen när jag kan "sprinta förbi" så snabbt att den bil jag passerar inte kan träffa mig, ens om de skulle vilja - dvs att det inte är fysiskt möjligt.
2. Eller att jag släpps förbi med ett blinkers-blink.

Erbjuds inte dess möjligheter ligger jag kvar bakom. Det går nämligen alltid att köra ett varv till...

Täby
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Med de tider Sabine kör varvet på så har hon IMHo goda marginaler för både det ena o det andra. Jag har inte åkt med men vet vilket tempo hon håller i snitt iaf...

Håller med, hon är proffs men ingen maskin.

om vi ska diskutera säkerhet så är det nog 99% av dom andra förarna som borde granskas under lupp i stället för Sabine.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Håller me om att ringtaxi bilarna inte kör särskilt fort runt banan under turistkörningen, de är knappast nära den verkliga fart som bilen(förarna) kan prestera, särskilt på fritt varv med ensam förare o s v. Saken är ju den att det inte går att köra så fort på turistkörningen beroende på all trafik! Med den erfarenheten taxiförarna har är de knappast riskabelt med fenomenet ringtaxin anser jag. Inte heller tror jag på något sätt de skulle bli stressade av bisittare och av den anledningen överköra, herregud de kör allt för mycket bil för det, ring taxin är som nämnts en professionell sak! Det i sig betyder dock inte att saker inte kan inträffa! Dock får väl risken att taxiföraren ska känna sig stressad och överköra p g a att de har passagerare i bilen anses som obefintlig. Den risken ligger nog snarare hos oss alla turistförare som på sin höjd är på ringen en till två gånger per år.

Bara för att de ställer upp taxinbilen lite här och där är knappast detsamma som att överköra och ta risker. När de ständigt kör på detta sätt är det inget märkvärdigt för dom, men väl för en del passagerare kan det med all säkerhet upplevas så.

Kanske är det så att det är väldigt många på allmänna turiskörningen som kör väldigt sakta beroende på att de aldrig varit där tidigare o s v och då upplever man att taxin kör så väldigt fort och aggressivt.

Mer eller mindre allvarliga incidenter kommer ju alltid att ske på bana och i trafik, i synnerhet på ringen, det är nog alla medvetna om. Det kommer att ske oavsett om man satt igång driftboxen för att logga G eller tar tid. Eller om krono- sport klockan i 997 s loggar tider för fullt under varvet. Eller mot förmodan om man har en kamera som filmar hela dagen, eller om någon sitter med mobilen och tar tid. Olyckor sker oavsett detta. Så väl som olyckor sker då kamraten sitter i och det ska köras extra fort, såväl som ensam förare i bil även kan orsaka olycka. Eller matrial fel, olja eller annat orsakar olycka.
Länge leve ringtaxin och hoppas de i all framtid kommer fortsätta köra, de är ju så mycket roligare än diverse nöjesparker

Sabine och Claudia kör sällan snabbare än ca 8.15-8.20(+ ca 22 sekunder för att få fullt varv) under turistvarvet med folk i bil samt med trafiken som är gällande och sladdarna som genereras. Stuck kör runt 8 min fullt varv vid fritt har jag hört sägas. Horst kör fullt fritt varv på 8.13min som en referens. Härvid så kan man fritt fundera på om taxin kör fort runt under turistvarven eller inte. Men de är klart under rådande situation som gäller under turistkörningen så kör taxin inte sakta heller om man jämför med bilar runt omkring, så visst blir det en del markanta fartskillnader mellan bilar som kanske kan upplevs skrämmande, särskilt om man är där som förstagångare.

Bromma
Här sen Dec 2002

Jag tycker det engelska inlägget ovan är ett typiskt "ring-rykte" och att citera det gör mer skada än nytta. Han skriver ju att han inte var där och baserar sig på hörsägen. Vad har hans spekulationer då för relevans?

Visst kanske Sabine var skyldig eller så var det Elisen? eller båda? Eller kanske någon tredje? Vad vet vi? Att det skulle finnas någon generell regel som alltid fäller den som kör om är lika befängt som att utlänningar alltid befinns skyldiga. Av egen erfarenhet vet jag att båda dessa är fel.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Anders Jonsson skrev:
lika befängt som att utlänningar alltid befinns skyldiga. Av egen erfarenhet vet jag att båda dessa är fel.

Inte i Thailand

Nürburgring
Ringtaxin i olycka
1, 2   >>
5100 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande