Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
kolvhastighet
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (37249 totalt)
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



ps . håller inte ens 1 timme , 30heat mellan nerplockningar o renovering

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Mycket intressant skrivet Johan!

om du skulle våga gissa mellan tummen och pekfingret, vad väger en genomsnittlig kolv i en F1-motor?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Har man några växlar i speedway?

I t.ex. karting varvar man ju långt över maxeffekten och pressar en bit över 20 000 rpm I FA, eftersom man kör med konstant utväxling. Då kan man leva med att effekten dyker p.g.a. t.ex. för hög kolvhastighet. I ICC eller Superkart varvar man inte alls lika mycket.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



AndersY skrev:
Har man några växlar i speedway?

I t.ex. karting varvar man ju långt över maxeffekten och pressar en bit över 20 000 rpm I FA, eftersom man kör med konstant utväxling. Då kan man leva med att effekten dyker p.g.a. t.ex. för hög kolvhastighet. I ICC eller Superkart varvar man inte alls lika mycket.

Jag har igentligen ingen kunskap om speedway men jag gissade också att det höga varvtalet beror på konstant utväxling. Kan inte heller minnas från det lilla man sett av speeway att de växlar, möjligen en låg startväxel men sedan tror jag att de ligger på en och samma växel.
om de bara har en växel så ligger effektmax säker mer än 500-1000 rpm under maxvarv, de är ju i så fall tvingade att ha ett väldigt stort varvtalsregister och får därför offra en del effektivitet.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Direkt drift , motor kedja till koppling o sen från koppling till bakhjul thumbs up

Tja beror på om d e långslagig lr kortslagig , hur föraren kör , bana osv

Som jag kommer ihåg ligger effekten närmare 80 hk med restriktorer (insugsdiameter vid förgasaren)

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Naqref skrev:
Mycket intressant skrivet Johan!

om du skulle våga gissa mellan tummen och pekfingret, vad väger en genomsnittlig kolv i en F1-motor?


210-250 gram utan kolvbult, kolvbulten väger ca 50 gram. Vevstakarna väger i regel strax över 300 gram.
Man använder en slipper kolv med box in box design samt en vevstake med I-profil.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tackar!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722



Upp emot 40m/s
16.5 liter 8000 varv.. Slaglängd på typ 150mm

_________________
emil andreasson
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722



När jag ska bygga motor i lotusen med låga 76,2mm i slag så var allt över 8000 mycket sa folk..
Det blir 20m/s typ.. Här är ju motor ovan som måste ha tunga kolvar,rejäla stakar(2150hk)
Ventiler som burklock..
Då faller ju sej 10000 varv och m/s inte omöjligt om man ville..
Eller så har jag inte förstått. Kan mycket väl vara så oxå
Grym motor ovan iaf:)

_________________
emil andreasson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



emelie skrev:
När jag ska bygga motor i lotusen med låga 76,2mm i slag så var allt över 8000 mycket sa folk..
Det blir 20m/s typ.. Här är ju motor ovan som måste ha tunga kolvar,rejäla stakar(2150hk)
Ventiler som burklock..
Då faller ju sej 10000 varv och m/s inte omöjligt om man ville..
Eller så har jag inte förstått. Kan mycket väl vara så oxå
Grym motor ovan iaf:)


Finns en väldigt mycket viktigare parameter att också ta hänsyn till, LIVSLÄNGD.

En dragracingmotor ska med lite däcksvärmning etc fungera i kanske 30 sekunder innan motorn rivs isär och gås igenom. Och en hel del delar kanske byts.

Är nog inte många på amatörbanåka som vill renovera motorn var 30e sekund...

Skulle jag gissa hejvilt så vill nog inte många på amatörnivå eller bandagsåka renovera en motor, och om det görs efter ett ras så ska det inte göras igen. Då blir det lägre maxvarvtal, lägre effekturtag etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Som Rolle skriver, livslängden måste med i beräkningen. I Top fuel får man räkna en vevstake förbrukad per repa. Livslängd på fullgas = 50 sekunder för 8 stakar. Man kan åka fler men explos
ionsrisken ökar.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Det har väl diskuterats tidigare i tråden men kolvhastigheten i sig spelar ju liten roll, det är kolvaccelerationen som är kritisk.
Där spelar förhållandet mellan slag och vevstakslängd in. Långslagigt behöver inte vara dåligt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



safe skrev:
Det har väl diskuterats tidigare i tråden men kolvhastigheten i sig spelar ju liten roll, det är kolvaccelerationen som är kritisk.
Där spelar förhållandet mellan slag och vevstakslängd in. Långslagigt behöver inte vara dåligt.

Långslagigt kan utnyttjas i kompressorläge om slagvolymen är begränsad. Och visst, det är kolvaccelerationen i TDC som är belastande. Längre stakar är bra, men i slutänden kräver det en större motor.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175




_________________
Erland Cox
Citera
Racetech
kolvhastighet
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (37249 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande