Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Ackerman?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (14836 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Då får man titta in snart igen på detta YPPERLIGA forum thumbs up

Hur trött är man inte på frågor som:"Hur många hästar får jag om jag sätter turbo på min" vad det nu kan vara?? Nä här kan man verkligen läsa och lära, keep up the good work!!

Gonatt för idag

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Känns som nån med tex en Seven skulle ta lite foton

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Från den eminenta "Tune to Win" av Caroll Smith:

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Så här ser boken ut:

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
ojoj.....va`mycket missupfattningar det finns on hjulvinklar..........vi skulle behöva ett specielt ställe på forumet för detta ämne.........

Hjälper gärna till......men discutionen förs ju på flera ställen

Håkan Carlsson

Hjälp mottages jättetacksamt!!! thumbs up

Skapa gärna en ny tråd om du vill!! Eller om du har lust att hjälpa till att förbättra o pilla till sidan under "info & arkiv" (jag tror inte Robert tar illa upp om sidan förbättras)

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
va.....vilken sida????


https://rejsa.nu/?info/info_hjulvinklar.asp

Vi vill ju alla lära oss mera!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Jag kanske läst lite slarvigt, men jag tyckte jag saknade lite grundläggande principer för Ackerman...

Principen säger att innerhjulet ska svänga mer eftersom det färdas kring en mindre radie.
Detta uppnås genom att "styrarmarna" (eller vad de egentligen kallas...dvs stagen som sitter på fjäderhjulspindeln och påverkas av styrstaget så att hjulet vrids) är vinklade svagt inåt mitten av fordonet (förusatt att bilen har styrarmarna riktade bakåt, annars tvärtom). En linje från hjulspindelns vridningscentrum till lagringen mellan styrarm och styrstag ska träffa mitt på en tänkt linje genom bakaxelns centrum.
Gör dom det så har man en teoretiskt perfekt ackerman-styrning, dvs. när man svänger så tar centrumlinjerna från resp. hjulaxel och träffas på en punkt (avståndet dit = svängradien)
Sen stämmer det ju att placeringen av styrväxeln (låt oss säga kuggstång, det är enklast) påverkar ackerman-funktionen. Oftast till det negativa skulle jag tro... Om kuggstången inte sitter i linje med styrstagen när hjulen är riktade rakt fram, kommer det vara svårt att hålla koll på att ackerman blir rätt. Fjädringsrörelser påverkar ju dessutom, så det hela blir ett 3d-problem

Skickar med två bilder från en av mina hembyggda gokartar som förklarar det hela. Styrarmarna är böjda, men det är för att kunna svänga fullt utan att det tar i. Men om man kollar noga så ser man att en tänkt linje genom spindelcentrum och genom uniballen på styrstaget "lutar" innåt.

Hjulen rakt fram

Högersväng, man ser att vinkeln mellan styrstag och styrarm blir sådan att styrutslaget blir större än på yttersidan.

Hoppas jag inte uttryckte mig alltför "luddigt", svårt att beskriva..

PS. Kan man infoga bilder på forumet utan att ha dom på webben?
DS.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Citat:
ButterflyRacing skrev:
Skärningspunkten ska i race-sammanhang, ligga en bra bit bakom bilen.


Verkar stämma... alltså mindre "ackerman-kompensering" lite åt de hållet som "AL" skrev om innan. "Men negativ" ackerman som "AL" påstår Williams har verkar konstigt. Vad skulle anledningen till det vara?
Kan tänka mig att det är ett missförstånd pga. att F1-bilarna ofta har sin kuggstång framför framaxeln och därför omvända vinklar på styrarmarna...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Arne skrev:
Citat:
ButterflyRacing skrev:
Skärningspunkten ska i race-sammanhang, ligga en bra bit bakom bilen.


Verkar stämma... alltså mindre "ackerman-kompensering" lite åt de hållet som "AL" skrev om innan. "Men negativ" ackerman som "AL" påstår Williams har verkar konstigt. Vad skulle anledningen till det vara?
Kan tänka mig att det är ett missförstånd pga. att F1-bilarna ofta har sin kuggstång framför framaxeln och därför omvända vinklar på styrarmarna...


Missförstånd är det inte tal om. En grundlig förklaring i RaceTech Engineering om hur de kommit fram till det osv osv. Men att det är underligt och att jag personligen inte riktigt fått grepp om det är sant...

Som sagt: F1 lever sitt eget lilla liv...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Arne skrev:
...
PS. Kan man infoga bilder på forumet utan att ha dom på webben?


Jepp. Om du läser det översta inlägget i huvudforumet (det heter något i stil "LÄS DET HÄR ANNARS %&&/#¤!") så ser du hur du gör

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ButterflyRacing skrev:
[Att flytta styrväxeln i längled ....kanske funkar på Porsche.......men det är en nödlösning.
Ackermen ändras genom att bocka om styrarmarna alt. flytta på dom, om dom är skruvade.


ok, kan köpa att det är en nödlösning om man bygger en ny och seriös bil, men om man står med en gammal bil, är det en acceptabel "fix" då? (Som på en 924 från -79 t.ex !)


ButterflyRacing skrev:

Tumregel när man monterar en kuggstång är att, vid fullt styrutslag ska det yttre styrstaget vara paralellt med kuggstången.


Eeeeh, det är jag inte säker på att jag begriper Menar du att styrstaget ska fortsätta längs den axel som kuggstången har (visserligen ett specialfall av parallellt, men jag är nyfiken och ska ut och spana på bilen!)

_________________
Pär Hylander
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Ja det är absolut acceptabelt att fixa ett problem på detta sätt.
Men vad jag menade var att det funkar kanske bara på den bilen.
Jag försöker skapa lite reda i hur hjulgeometri funkar i allmenhet.


Ja ....styrstaget ska fortsätta på samma linje som kuggstången.

Detta är ochså en sk. tumregel........man kan ifrångå den lite, om det inte finns plats.......


Totalt OT men glöm inte att ha alltid ha signatur (enklast är att ställa in en på sidan "Mina inställningar") om du undrar varför så läs gärna reglerna för forumet igen

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Va tjusigt thumbs up



_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Ackerman?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (14836 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande