Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Ackerman? | << 1, 2 7 besök senaste veckan (14836 totalt) |
Då får man titta in snart igen på detta YPPERLIGA forum
Hur trött är man inte på frågor som:"Hur många hästar får jag om jag sätter turbo på min" vad det nu kan vara?? Nä här kan man verkligen läsa och lära, keep up the good work!! Gonatt för idag _________________ Rikard Ahlin |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hjälp mottages jättetacksamt!!! Skapa gärna en ny tråd om du vill!! Eller om du har lust att hjälpa till att förbättra o pilla till sidan under "info & arkiv" (jag tror inte Robert tar illa upp om sidan förbättras) _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
https://rejsa.nu/?info/info_hjulvink Vi vill ju alla lära oss mera!! _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag kanske läst lite slarvigt, men jag tyckte jag saknade lite grundläggande principer för Ackerman...
Principen säger att innerhjulet ska svänga mer eftersom det färdas kring en mindre radie. Detta uppnås genom att "styrarmarna" (eller vad de egentligen kallas...dvs stagen som sitter på fjäderhjulspindeln och påverkas av styrstaget så att hjulet vrids) är vinklade svagt inåt mitten av fordonet (förusatt att bilen har styrarmarna riktade bakåt, annars tvärtom). En linje från hjulspindelns vridningscentrum till lagringen mellan styrarm och styrstag ska träffa mitt på en tänkt linje genom bakaxelns centrum. Gör dom det så har man en teoretiskt perfekt ackerman-styrning, dvs. när man svänger så tar centrumlinjerna från resp. hjulaxel och träffas på en punkt (avståndet dit = svängradien) Sen stämmer det ju att placeringen av styrväxeln (låt oss säga kuggstång, det är enklast) påverkar ackerman-funktionen. Oftast till det negativa skulle jag tro... Om kuggstången inte sitter i linje med styrstagen när hjulen är riktade rakt fram, kommer det vara svårt att hålla koll på att ackerman blir rätt. Fjädringsrörelser påverkar ju dessutom, så det hela blir ett 3d-problem Skickar med två bilder från en av mina hembyggda gokartar som förklarar det hela. Styrarmarna är böjda, men det är för att kunna svänga fullt utan att det tar i. Men om man kollar noga så ser man att en tänkt linje genom spindelcentrum och genom uniballen på styrstaget "lutar" innåt. Hjulen rakt fram Högersväng, man ser att vinkeln mellan styrstag och styrarm blir sådan att styrutslaget blir större än på yttersidan. Hoppas jag inte uttryckte mig alltför "luddigt", svårt att beskriva.. PS. Kan man infoga bilder på forumet utan att ha dom på webben? DS. _________________ /Arne Lindgren |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Verkar stämma... alltså mindre "ackerman-kompensering" lite åt de hållet som "AL" skrev om innan. "Men negativ" ackerman som "AL" påstår Williams har verkar konstigt. Vad skulle anledningen till det vara? Kan tänka mig att det är ett missförstånd pga. att F1-bilarna ofta har sin kuggstång framför framaxeln och därför omvända vinklar på styrarmarna... _________________ /Arne Lindgren |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Missförstånd är det inte tal om. En grundlig förklaring i RaceTech Engineering om hur de kommit fram till det osv osv. Men att det är underligt och att jag personligen inte riktigt fått grepp om det är sant... Som sagt: F1 lever sitt eget lilla liv... |
||||
Jepp. Om du läser det översta inlägget i huvudforumet (det heter något i stil "LÄS DET HÄR ANNARS %&&/#¤!") så ser du hur du gör _________________ Magnus Thomé |
||||
ok, kan köpa att det är en nödlösning om man bygger en ny och seriös bil, men om man står med en gammal bil, är det en acceptabel "fix" då? (Som på en 924 från -79 t.ex !)
Eeeeh, det är jag inte säker på att jag begriper Menar du att styrstaget ska fortsätta längs den axel som kuggstången har (visserligen ett specialfall av parallellt, men jag är nyfiken och ska ut och spana på bilen!) _________________ Pär Hylander |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Totalt OT men glöm inte att ha alltid ha signatur (enklast är att ställa in en på sidan "Mina inställningar") om du undrar varför så läs gärna reglerna för forumet igen _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Sparade trådar/FAQ Ackerman? | << 1, 2 7 besök senaste veckan (14836 totalt) |