Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckstryck i slicks?
2355 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vi kör med Pirellislicks på Golfen och jag undrar om någon vet lite om lämpligt tryck?

Tidigare har man kört på som jag tyckte väldigt högt kalltryck. I helgen satte jag 1.35 kallt... Det tar en fasligt massa varv o få temp dock fortfarande.

Hur gör man lämpligtvis när det är väldigt kallt? och om det regnar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Vi kör med Pirellislicks på Golfen och jag undrar om någon vet lite om lämpligt tryck?

Tidigare har man kört på som jag tyckte väldigt högt kalltryck. I helgen satte jag 1.35 kallt... Det tar en fasligt massa varv o få temp dock fortfarande.

Hur gör man lämpligtvis när det är väldigt kallt? och om det regnar?


Bara nyfiken, används inte däckvärmare i SLC? Förbjudet eller ringa nytta i förhållande till kostnaden? I vissa/många klasser är det väl förbjudet?

Regnar det mycket rekommenderar jag andra däck än slicks

_________________
Pär Hylander
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Magnus Thomé skrev:
Vi kör med Pirellislicks på Golfen och jag undrar om någon vet lite om lämpligt tryck?

Tidigare har man kört på som jag tyckte väldigt högt kalltryck. I helgen satte jag 1.35 kallt... Det tar en fasligt massa varv o få temp dock fortfarande.

Hur gör man lämpligtvis när det är väldigt kallt? och om det regnar?


Med Hoosier slicks är det 32psi fram och 30psi bak (kalla) som gäller som startpunkt. Det är då på en bakhjulsdriven bil med 50/50 i viktfördelning.

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



seanr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vi kör med Pirellislicks på Golfen och jag undrar om någon vet lite om lämpligt tryck?

Tidigare har man kört på som jag tyckte väldigt högt kalltryck. I helgen satte jag 1.35 kallt... Det tar en fasligt massa varv o få temp dock fortfarande.

Hur gör man lämpligtvis när det är väldigt kallt? och om det regnar?


Med Hoosier slicks är det 32psi fram och 30psi bak (kalla) som gäller som startpunkt. Det är då på en bakhjulsdriven bil med 50/50 i viktfördelning.


"psi, psia, psid, psig:
traditional symbols for pressure units used in hydraulics and plumbing. psi is a symbol for pound per square inch... psig is a symbol for pound per square inch gauge; this means that the pressure has been read from a gauge which actually measures the difference between the pressure of the fluid and the pressure of the atmosphere. psia means pound per square inch absolute, which is the total pressure including the pressure of the atmosphere. psid, pound per square inch differential, is a symbol for a difference between two pressures, neither of which is atmospheric pressure. Corresponding symbols for pound per square foot (psf, etc.) are also used".

"pound per square inch (lbf/in2 or psi):
a traditional unit of pressure. 1 psi equals 144 pounds per square foot (psf), 6.894 75 kilopascals (kPa), 68.9475 millibars (mb), 2.036 inches of mercury (in Hg), 27.7612 inches of water (in WC), or 70.5134 centimeters of water (cm H2o)...".

Källa: http://www.unc.edu/~rowlett/units/index.html

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



ice skrev:


Det finns en vetenskaplig förklaring till det mesta På amerikanska lufttryck mätare står det psi och det räcker för mig, 30psi=2.1Kg, 32psi=2.24Kg


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Däck för banåka
Däckstryck i slicks?
2355 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande