Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bump-steer | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (7943 totalt) |
Hej igen!
Jag har bara lite aningar om vad Bump-steer är(1), ännu lite mindre aning om varför det uppkommer (2) och jag nästan inget om hur man rättar till det (3)... (1) Det är väl att det ena eller båda hjulen svänger vid fjädringsrörelser? (2) Såvitt jag begripigt så uppkommer det ofta om man sänker en bil, alltså framvagnen. Hamnar visa leder i olämplig vinkel i förhållande till varandra och i förhållande till styrinrättning??? Fyll gärna på här... (3) Tja.... flyttar man framvagnens infästningspunkter? Eller flyttar man styrväxel? Eller vad gör man? (4) Tråden om Ackerman indikarade att det kan vara positivt med Bump-steer? Stämmer det ibland? Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
Med hopp om att Daniel dyker in här och reder ut ev. felaktigheter så kör jag...
1. Ja, så kan man säga. 2. Så kan det bli ja. Olika längder på armarna i hjulupphängningen gör att vissa vinklar sig mer än andra och vinklarna kan åstakomma otrevliga saker. 3. Man kan tillverka distanser och lägger emellan ytterändan av styrarmen och spindeln. Gör man rätt här, vilket man kan mäta relativt enkelt om man är nogrann, så kan man få bukt med förhoppningsvis det mesta av ev. bump steer. Eller den man inte önskar iaf. EDIT: Generellt kan man säga att man vill ha så lite bump steer som möjligt. 4. Som det står i Ackermantråden: Ett visst mått av toe out kan förbättra inturn/minska understyrning vid turn in. Har man lite bump steer toe out så får man samma effekt som vid statisk toe out då bilen niger ihop lite då man bromsar inför en kurva. En god effekt med detta (nu spekulerar jag) kan oxå vara att då man väl börjat svänga och belastar ytterhjulet mer, och därmed behåller lite mer toe out på detta hjulet pga av bump steer, får hjulen mer parrallelt, vilket vi ville om det var race/banbilar vi avsåg. EDIT: Detta är dock seriös överkurs. Hoppas du blivit lite klokare. Jaha, Daniel! Var är du... |
||||
Ja, det var ju det jag skrev...eller menade iaf. Ska göra en EDIT... |
||||
Jag bara förtydligade lite. |
||||
|
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jaa... Vi väntar fortfarande !! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag är ju absolut rookie när det gäller sån't här men fungerar det inte så att när man sänker bilens framvagn väldigt mycket så blir ju bärarmens vinkel väldigt fel. Bärarmens ytterände befinner sig avsevärt högre än inneränden.
När fjädern pressas ihop så kommer hela hjulet, pga av den kraftiga vinkeln på bärarmen, att flyttas inåt hjulhuset. Eftersom styrstaget sitter bredvid hjulets(spindelns) centrum så kommer hjulet, då styrstaget håller emot hjulets(spindelns) rörelse, tvingas svänga. Håller du stadigt i ratten och vänster framhjul fjädras upp ordentligt så resulterar detta i att nämnda hjul svänger åt höger. Jämför mina väldigt enkla och otydliga skisser. De sneda strecken är alltså överdrivet snedvinklade bärarmar med hjulen längst ut. Vid fjädringsrörelser så kommer hjulen på den vänstra flyttas inåt medan de vid den högra figuren, med vågrätt vinklade bärarmar, ej kommer flyttas nämnvärt i sidled. []\__/[] []----[] En lösning på problemet är väl förlängda spindelleder. Eller? Hmm... Det där blev ju inge vidare snyggt eller lättförståeligt. Jaja, jag e sämst på att förklara. Förstod någon något överhuvudtaget?? Rätta mig gärna! Jag är som jag sagt tidigare här för att lära! (mig själv alltså... ) |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Yep. Bump steer ja. Jag tyckte någon frågade hur det uppkom och jag försökte då förklara... Ang. bärarm under horisontalläget så ska väl bärarmen sitta ungefär horisontalt utan belastning, vilket väl medför att bärarmen kommer att röra sig lite under horisontalläget då fjädern fjädrar ut till maximallängd. Så har jag fått för mig att det är iaf. Ang. Styrstaget och Ackerman så vet jag inte mycket om Ackerman men om jag förstått lite så har väl inte bump steer så mycket att göra med Ackerman. Det jag menade med att styrstagets infästning sitter bredvid spindelns centrum är ju en självklarhet för att det ska gå att styra/svänga. Var styrstagets infästning är satt i djupled sett från fälgens utsida har jag inte ens tänkt på. Känns som det inte spelar någon roll när det gäller bump steer. Eller? |
||||
Hmm, nu börjar nog en å annan femkronna trilla ner !?!?!?
Så om nu (i mitt fall) jag sänkt vagnen drygt 65mm så är ju P-ändarna skruvade så att det passar just den geometrin eller ??? Jag vill minnas att vi hade en diskussion om det (en mekarkompis & jag) varför vi var tvugna att ställa ut P-ändarna på min... Det förklarar ju ett å annat !!! Nu är detta inte min bil utan Rolles som är sänkt ungefär lika mycket om inte mer men här syns tydligt hur styrtappen pekar "uppåt" i förhållande till mot vad den brukar göra.. Notera även vänsterhjulets positon när fjäderbenet är fullt urfjädrat !! När hon står på marken fjädrar hon in endast 20mm om jag inte har fel... Han var t.o.m. tvungen att sätta kapen i hjulhuset för att drivaxlarna skulle få fri fjädringsväg !! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Sciroccoägare har så konstiga ideer ... Sist jag var ute på tur o Hazze hade sin Scirrocco med
så körde han på vinterdäck.... mitt i sommaren. Han halkade omkring med mycket tjusiga fyrhulställ.... Tror det var Rolle som körde som värst med den _________________ Magnus Thomé |
||||
Blerrrrrrp !!! Joodu, det var tider det !! Det gick lite vilt till men vi var ju tvugna att visa vart skåpet skulle stå eftersom en viss BMW-ägare inte gjorde det !?!? På tal om Kul-Tur... Undrar om jag inte har kvar den där bilden som "Kapten" tog på oss när vi står varsin sida om din blåa och "bryter" isär framflyglarna för det där staget som skramlat lös ??? *hehe*
Åfaan !!? (De e lugnt !) _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
LOL Riktiga räjserpuckar för vitt halt underlag. Imponerande fäste var det i dem. De initerade ser även att det är dubbla pipor i främre röret, detta innebär besiktningsmotor och alldeles för lite effekt. _________________ Roland Johansson |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Allmänt banåkaforum Bump-steer | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (7943 totalt) |