Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bump-steer
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (7943 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hej igen!

Jag har bara lite aningar om vad Bump-steer är(1), ännu lite mindre aning om varför det uppkommer (2) och jag nästan inget om hur man rättar till det (3)...

(1) Det är väl att det ena eller båda hjulen svänger vid fjädringsrörelser?

(2) Såvitt jag begripigt så uppkommer det ofta om man sänker en bil, alltså framvagnen. Hamnar visa leder i olämplig vinkel i förhållande till varandra och i förhållande till styrinrättning??? Fyll gärna på här...

(3) Tja.... flyttar man framvagnens infästningspunkter? Eller flyttar man styrväxel? Eller vad gör man?

(4) Tråden om Ackerman indikarade att det kan vara positivt med Bump-steer? Stämmer det ibland?

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Med hopp om att Daniel dyker in här och reder ut ev. felaktigheter så kör jag...

1. Ja, så kan man säga.

2. Så kan det bli ja. Olika längder på armarna i hjulupphängningen gör att vissa vinklar sig mer än andra och vinklarna kan åstakomma otrevliga saker.

3. Man kan tillverka distanser och lägger emellan ytterändan av styrarmen och spindeln. Gör man rätt här, vilket man kan mäta relativt enkelt om man är nogrann, så kan man få bukt med förhoppningsvis det mesta av ev. bump steer. Eller den man inte önskar iaf. EDIT: Generellt kan man säga att man vill ha så lite bump steer som möjligt.

4. Som det står i Ackermantråden: Ett visst mått av toe out kan förbättra inturn/minska understyrning vid turn in. Har man lite bump steer toe out så får man samma effekt som vid statisk toe out då bilen niger ihop lite då man bromsar inför en kurva. En god effekt med detta (nu spekulerar jag) kan oxå vara att då man väl börjat svänga och belastar ytterhjulet mer, och därmed behåller lite mer toe out på detta hjulet pga av bump steer, får hjulen mer parrallelt, vilket vi ville om det var race/banbilar vi avsåg. EDIT: Detta är dock seriös överkurs.

Hoppas du blivit lite klokare.

Jaha, Daniel! Var är du...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag skulle vilja påstå att man egentligen vill undvika bump steer men att det i vissa sitationer kan ge positiva bieffekter.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
Jag skulle vilja påstå att man egentligen vill undvika bump steer men att det i vissa sitationer kan ge positiva bieffekter.


Ja, det var ju det jag skrev...eller menade iaf.

Ska göra en EDIT... thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AL skrev:
johann skrev:
Jag skulle vilja påstå att man egentligen vill undvika bump steer men att det i vissa sitationer kan ge positiva bieffekter.


Ja, det var ju det jag skrev...eller menade iaf.

Ska göra en EDIT... thumbs up


Jag bara förtydligade lite.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johann!!!



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Kör på!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



ButterflyRacing skrev:
Är det någon som är intreserad av en förklaring på bumr steer.......

Jag kan förklara.......men det kommer att pli ett par decimeter text.


Håkan Carlsson


Jaa... Vi väntar fortfarande !!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Jag är ju absolut rookie när det gäller sån't här men fungerar det inte så att när man sänker bilens framvagn väldigt mycket så blir ju bärarmens vinkel väldigt fel. Bärarmens ytterände befinner sig avsevärt högre än inneränden.
När fjädern pressas ihop så kommer hela hjulet, pga av den kraftiga vinkeln på bärarmen, att flyttas inåt hjulhuset. Eftersom styrstaget sitter bredvid hjulets(spindelns) centrum så kommer hjulet, då styrstaget håller emot hjulets(spindelns) rörelse, tvingas svänga.
Håller du stadigt i ratten och vänster framhjul fjädras upp ordentligt så resulterar detta i att nämnda hjul svänger åt höger.

Jämför mina väldigt enkla och otydliga skisser. De sneda strecken är alltså överdrivet snedvinklade bärarmar med hjulen längst ut. Vid fjädringsrörelser så kommer hjulen på den vänstra flyttas inåt medan de vid den högra figuren, med vågrätt vinklade bärarmar, ej kommer flyttas nämnvärt i sidled.

[]\__/[] []----[]

En lösning på problemet är väl förlängda spindelleder. Eller?

Hmm...
Det där blev ju inge vidare snyggt eller lättförståeligt.
Jaja, jag e sämst på att förklara. Förstod någon något överhuvudtaget??

Rätta mig gärna!
Jag är som jag sagt tidigare här för att lära! (mig själv alltså... )
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



ButterflyRacing skrev:
zeddie skrev:
Jag är ju absolut rookie när det gäller sån't här men fungerar det inte så att när man sänker bilens framvagn väldigt mycket så blir ju bärarmens vinkel väldigt fel. Bärarmens ytterände befinner sig avsevärt högre än inneränden.
När fjädern pressas ihop så kommer hela hjulet, pga av den kraftiga vinkeln på bärarmen, att flyttas inåt hjulhuset. Eftersom styrstaget sitter bredvid hjulets(spindelns) centrum så kommer hjulet, då styrstaget håller emot hjulets(spindelns) rörelse, tvingas svänga.



Det är det som kallas bump steer.
Med en väljusterad bump steer kommer inte hjulet att svänga.
Förutsatt att bärarmen rör sig fråm horisontalt och uppåt i ytteränden.

En bärarm för ALLTRIG röra sig under horisontalläget....då bryter hela framvagnsgeometrin ihop.

Att inte styrstaget sitter i "bredvid" spindelns centrum kallas ackerman...och är en helt annan sak.


Håkan Carlsson


Yep. Bump steer ja. Jag tyckte någon frågade hur det uppkom och jag försökte då förklara...

Ang. bärarm under horisontalläget så ska väl bärarmen sitta ungefär horisontalt utan belastning, vilket väl medför att bärarmen kommer att röra sig lite under horisontalläget då fjädern fjädrar ut till maximallängd. Så har jag fått för mig att det är iaf.

Ang. Styrstaget och Ackerman så vet jag inte mycket om Ackerman men om jag förstått lite så har väl inte bump steer så mycket att göra med Ackerman. Det jag menade med att styrstagets infästning sitter bredvid spindelns centrum är ju en självklarhet för att det ska gå att styra/svänga. Var styrstagets infästning är satt i djupled sett från fälgens utsida har jag inte ens tänkt på. Känns som det inte spelar någon roll när det gäller bump steer. Eller?
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Hmm, nu börjar nog en å annan femkronna trilla ner !?!?!?

Så om nu (i mitt fall) jag sänkt vagnen drygt 65mm så är ju P-ändarna skruvade så att det passar just den geometrin eller ??? Jag vill minnas att vi hade en diskussion om det (en mekarkompis & jag) varför vi var tvugna att ställa ut P-ändarna på min... Det förklarar ju ett å annat !!!

Nu är detta inte min bil utan Rolles som är sänkt ungefär lika mycket om inte mer men här syns tydligt hur styrtappen pekar "uppåt" i förhållande till mot vad den brukar göra.. Notera även vänsterhjulets positon när fjäderbenet är fullt urfjädrat !!



När hon står på marken fjädrar hon in endast 20mm om jag inte har fel... Han var t.o.m. tvungen att sätta kapen i hjulhuset för att drivaxlarna skulle få fri fjädringsväg !!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Är det R-däck som sitter på bilen???

jan nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Jepp !! Vinte[R]-däck !!!! :woot:

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Sciroccoägare har så konstiga ideer ... Sist jag var ute på tur o Hazze hade sin Scirrocco med
så körde han på vinterdäck.... mitt i sommaren. Han halkade omkring med mycket tjusiga fyrhulställ....
Tror det var Rolle som körde som värst med den

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



retas bara lite

Janne

_________________


Jan Nagy
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Magnus Thomé skrev:
Sciroccoägare har så konstiga ideer ... Sist jag var ute på tur o Hazze hade sin Scirrocco med
så körde han på vinterdäck.... mitt i sommaren. Han halkade omkring med mycket tjusiga fyrhulställ....
Tror det var Rolle som körde som värst med den


Blerrrrrrp !!! Joodu, det var tider det !! Det gick lite vilt till men vi var ju tvugna att visa vart skåpet skulle stå eftersom en viss BMW-ägare inte gjorde det !?!?

På tal om Kul-Tur... Undrar om jag inte har kvar den där bilden som "Kapten" tog på oss när vi står varsin sida om din blåa och "bryter" isär framflyglarna för det där staget som skramlat lös ??? *hehe*

janne N skrev:
retas bara lite

Janne


Åfaan !!? (De e lugnt !)

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



janne N skrev:
Är det R-däck som sitter på bilen???

jan nagy


LOL

Riktiga räjserpuckar för vitt halt underlag. Imponerande fäste var det i dem. De initerade ser även att det är dubbla pipor i främre röret, detta innebär besiktningsmotor och alldeles för lite effekt.

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Bump-steer
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (7943 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande