Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bump-steer
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (7945 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



"om man har en framvagn som droppar någon bärarm under horisontallinjen vid kurvtagnin, då har man problem"

Skall bara kolla så jag fattat..

Bärarmens (på en McPehrson famvagn) infästning i chassiet skall under alla förhållande vara högre upp än infästningen i fjäderbenet så att den lutar från chassiet ner till fjäderbenet!? (Vid max ihopfjädring kan den iofs vara horisontell.)

Annars får man ju Camber-loss by bump/turn!?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41556

Forumägare
Forumägare

Var nog den här bilden som vi snackade om...

Det sliter otroligt hårt på några få innersta centimetrar på det obelastade innerhjulet speciellt vid slalom snarare än vid bankörning. Har kommit fram till att -3 camber är okej på bana men inte slalom. På slalomen så måste jag nog köra med -2 för att inte få alltför dåligt fäste i de lägre hastigheterna det är där... Det är min teori just nu iaf baserat lite på hur det var i somras. Men Corsadäcken hoppas jag att jag sett för sista gången thumbs down och med andra däck så blir det ju nya förutsättningar igen....


_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Rikard skrev:
"om man har en framvagn som droppar någon bärarm under horisontallinjen vid kurvtagnin, då har man problem"

Skall bara kolla så jag fattat..

Bärarmens (på en McPehrson famvagn) infästning i chassiet skall under alla förhållande vara högre upp än infästningen i fjäderbenet så att den lutar från chassiet ner till fjäderbenet!? (Vid max ihopfjädring kan den iofs vara horisontell.)

Annars får man ju Camber-loss by bump/turn!?



Vad är Camber-loss by bump/turn?


Hmm...
När butterflyracing skrev det så förstod jag det som att han menade tvärtom med bärarmarna vilket jag tyckte verkade märkligt. Stämmer det som du precis skrev, att bärarmarnas ytterändar normalt ska befinna sig lägre än innerändarna, så låter det vettigt i mina öron.
Problemet är att då dyker ju det egentliga problemet upp. På min golf så ser det ungefär ut så här:

[]\___/[]


Ska bärarmarna ligga i horisontalläge så måste jag ju höja bilen så den blir hög som ett hus! Visserligen så var anledningen till att den sänktes från början estetisk men nu när väghållningen har prio 1 så vill man ju har ner tyngdpunkten.

Vad ska man göra åt problemet tro? Höja bilen är otänkbart. Har funderat lite på att bygga om spindellederna. Bättre förslag?
Har för övrigt under de få varv jag kört bana haft problem med onormalt högt däckslitage på insida innerhjul samt utsida ytterhjul. Bilen är rejält understyrd.

Recept? Funderar på förlängda spindelleder, ett par grader negativ camber (0 för tillfället...), mindre kränghämmare fram och kraftigare kränghämmare bak. Låter det helt fel eller?
Ska för övrigt staga upp bilen lite i framvagnen och bakvagnen.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Citat:
Bär armen ska alltid LUTA UPPÅT I YTTERÄNDEN.......


Sa vem? och i så fall varför?
Har rätt svårt att se de stora fördelarna med det. Om man ponerar att bärarmen vid körning befinner sig strax under horisontalläget, och strax över i ihopfjädrat läge: Så kommer du få den minsta förändringen av camber/spårvidd...Just den biten har jag rätt svårt för att se någon nackdel med, än svårare har jag att förstå varför man skulle vilja öka camber/spårviddsförändringen genom att vinkla bärarmen uppåt...

_________________
Karl Brag
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Ser fram mot fortsättningen här då butterfly just vänt upp och ner på min värld iaf!

Zeddie: Hade ungefär samma tanke som du att, att få ner ytterändan så att bärarmen blir parallell med marken vid max hopfjädring! (har dessutom en idé hur man kan kolla detta?!). På min 30 år gamla bil så är fjäderbenets nederdel ledat mot en platta, och denna platta sitter sen bultad i bärarmen. Här tänkte jag ev sätta en distans fräst i aluminium. Dessa plattor finns att köpa också hos ansedda firmor i Tyskland bl a, så det tycker jag styrker min/vår teori!!

Vet dock inte hur golfen ser ut (Även om jag har en gti som bruksbil sen 3 år.. )

Camberloss by bump/turn är att cambern minskar då fjäderbenet trycks ihop/när det vrids..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



AL VAR ÄR DU????

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41556

Forumägare
Forumägare

Men lite camber gain by bump/turn sitter väl fint ofta? Ja inte på raksträckorna i en svacka eller nåt förstås.... men det kan man ju leva med....

_________________
Magnus Thomé
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Rikard skrev:
Ser fram mot fortsättningen här då butterfly just vänt upp och ner på min värld iaf!

Zeddie: Hade ungefär samma tanke som du att, att få ner ytterändan så att bärarmen blir parallell med marken vid max hopfjädring! (har dessutom en idé hur man kan kolla detta?!). På min 30 år gamla bil så är fjäderbenets nederdel ledat mot en platta, och denna platta sitter sen bultad i bärarmen. Här tänkte jag ev sätta en distans fräst i aluminium. Dessa plattor finns att köpa också hos ansedda firmor i Tyskland bl a, så det tycker jag styrker min/vår teori!!

Vet dock inte hur golfen ser ut (Även om jag har en gti som bruksbil sen 3 år.. )

Camberloss by bump/turn är att cambern minskar då fjäderbenet trycks ihop/när det vrids..


Yep. Jag tycker dock att bärarmen borde vara thyp parallell med marken då bilen står helt normalt stilla. Vid max ihoppressad så kommer bärarmsvinkeln då vara ungefär som den är på min bil när den står stilla...

Jag tänkte några sekunder på camberlossen efter att jag postat inlägget och kom givetvis på vad du menade. Ibland är man lite väl snabb att fråga. Tack ändå för förklaringen!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Citat:
Komstruktionen innebär också att man alltid har en bump steer....utom när styrväxeln sitter i samma höjd som bärarmens infästning.


Det gör den...
I alla fall på min så kallade racer, ser man dessutom till att den inre styrleden befinner sig i linje med bärarmsinfästningen sett framifrån och vid noll styrutslag så har man fått bort en hel del tråkiga Mc-Phersson syndrom thumbs up

Vill inte heller gärna slå någon på fingrarna...men lite fundersam blir jag allt. Ihop med inte helt okända pojkar i racerbilsbyggarbranschen så har vi gjort rätt omfattande arbeten med vår bil för att just INTE få bärarmen att peka uppåt.

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Citat:
Iddealet är att bärarmen är parallell, med vägbanan, i alla lägen.........

Men vem kan få till det..........


Det hade inte vart fel!!...Ett nytt kompositmaterial med inbyggd databox som formanpassar sig kanske...

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



ButterflyRacing skrev:

Men sätter man sig med ett blankt papper......och försöker få så lite dumheter som möjligt........

Det måste ju vara det som är intresant..........sedan får man ju välja hur mycket jobb man vill lägga ner.


Helt klart brukar de lösningarna vara de bästa...blir inte så mycket kompromisser då

Förövrigt tenderar sunda diskussioner vara extemt bra sätt att lära sig saker o ting... thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



ButterflyRacing skrev:
och vad fan är det på bilden???????


har jag oxo funderat på...
Citera
Allmänt banåkaforum
Bump-steer
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (7945 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande