Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bump-steer | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (7945 totalt) |
"om man har en framvagn som droppar någon bärarm under horisontallinjen vid kurvtagnin, då har man problem"
Skall bara kolla så jag fattat.. Bärarmens (på en McPehrson famvagn) infästning i chassiet skall under alla förhållande vara högre upp än infästningen i fjäderbenet så att den lutar från chassiet ner till fjäderbenet!? (Vid max ihopfjädring kan den iofs vara horisontell.) Annars får man ju Camber-loss by bump/turn!? _________________ Rikard Ahlin |
||
Var nog den här bilden som vi snackade om...
Det sliter otroligt hårt på några få innersta centimetrar på det obelastade innerhjulet speciellt vid slalom snarare än vid bankörning. Har kommit fram till att -3 camber är okej på bana men inte slalom. På slalomen så måste jag nog köra med -2 för att inte få alltför dåligt fäste i de lägre hastigheterna det är där... Det är min teori just nu iaf baserat lite på hur det var i somras. Men Corsadäcken hoppas jag att jag sett för sista gången och med andra däck så blir det ju nya förutsättningar igen.... _________________ Magnus Thomé |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Vad är Camber-loss by bump/turn? Hmm... När butterflyracing skrev det så förstod jag det som att han menade tvärtom med bärarmarna vilket jag tyckte verkade märkligt. Stämmer det som du precis skrev, att bärarmarnas ytterändar normalt ska befinna sig lägre än innerändarna, så låter det vettigt i mina öron. Problemet är att då dyker ju det egentliga problemet upp. På min golf så ser det ungefär ut så här: []\___/[] Ska bärarmarna ligga i horisontalläge så måste jag ju höja bilen så den blir hög som ett hus! Visserligen så var anledningen till att den sänktes från början estetisk men nu när väghållningen har prio 1 så vill man ju har ner tyngdpunkten. Vad ska man göra åt problemet tro? Höja bilen är otänkbart. Har funderat lite på att bygga om spindellederna. Bättre förslag? Har för övrigt under de få varv jag kört bana haft problem med onormalt högt däckslitage på insida innerhjul samt utsida ytterhjul. Bilen är rejält understyrd. Recept? Funderar på förlängda spindelleder, ett par grader negativ camber (0 för tillfället...), mindre kränghämmare fram och kraftigare kränghämmare bak. Låter det helt fel eller? Ska för övrigt staga upp bilen lite i framvagnen och bakvagnen. |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Sa vem? och i så fall varför? Har rätt svårt att se de stora fördelarna med det. Om man ponerar att bärarmen vid körning befinner sig strax under horisontalläget, och strax över i ihopfjädrat läge: Så kommer du få den minsta förändringen av camber/spårvidd...Just den biten har jag rätt svårt för att se någon nackdel med, än svårare har jag att förstå varför man skulle vilja öka camber/spårviddsförändringen genom att vinkla bärarmen uppåt... _________________ Karl Brag |
||
Ser fram mot fortsättningen här då butterfly just vänt upp och ner på min värld iaf!
Zeddie: Hade ungefär samma tanke som du att, att få ner ytterändan så att bärarmen blir parallell med marken vid max hopfjädring! (har dessutom en idé hur man kan kolla detta?!). På min 30 år gamla bil så är fjäderbenets nederdel ledat mot en platta, och denna platta sitter sen bultad i bärarmen. Här tänkte jag ev sätta en distans fräst i aluminium. Dessa plattor finns att köpa också hos ansedda firmor i Tyskland bl a, så det tycker jag styrker min/vår teori!! Vet dock inte hur golfen ser ut (Även om jag har en gti som bruksbil sen 3 år.. ) Camberloss by bump/turn är att cambern minskar då fjäderbenet trycks ihop/när det vrids.. _________________ Rikard Ahlin |
||
Yep. Jag tycker dock att bärarmen borde vara thyp parallell med marken då bilen står helt normalt stilla. Vid max ihoppressad så kommer bärarmsvinkeln då vara ungefär som den är på min bil när den står stilla... Jag tänkte några sekunder på camberlossen efter att jag postat inlägget och kom givetvis på vad du menade. Ibland är man lite väl snabb att fråga. Tack ändå för förklaringen! |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det gör den... I alla fall på min så kallade racer, ser man dessutom till att den inre styrleden befinner sig i linje med bärarmsinfästningen sett framifrån och vid noll styrutslag så har man fått bort en hel del tråkiga Mc-Phersson syndrom Vill inte heller gärna slå någon på fingrarna...men lite fundersam blir jag allt. Ihop med inte helt okända pojkar i racerbilsbyggarbranschen så har vi gjort rätt omfattande arbeten med vår bil för att just INTE få bärarmen att peka uppåt. _________________ Karl Brag |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det hade inte vart fel!!...Ett nytt kompositmaterial med inbyggd databox som formanpassar sig kanske... _________________ Karl Brag |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Helt klart brukar de lösningarna vara de bästa...blir inte så mycket kompromisser då Förövrigt tenderar sunda diskussioner vara extemt bra sätt att lära sig saker o ting... _________________ Karl Brag |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Allmänt banåkaforum Bump-steer | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (7945 totalt) |