Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bump-steer
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (7942 totalt)
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Jag och mina så kallade vänner har tänkt oss att åka SLC klass 1 till våren thumbs up

Till det har vi tänkt att använda 1 ex avvärldens snabbaste ladugårdsvägg (Volvo 240)

Tidigare så har jag fuskat lite i ERF, Neofac, Rallycross och lite andra dumheter.
Vad åker du själv??

_________________
Karl Brag
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Insugstrattar så klart...

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:
Synd att jag int kann lägga ut en bild på min förgasaranläggning.......
Du vet att du kan ladda upp bilder till forumet väl

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



"om man har en framvagn som droppar någon bärarm, i ytteränden, under horisontallinjen vid kurvtagnin, då har man problem."

Jag fattar fortfarande inte vad man får för problem med detta som dessutom är så stort att man är villig att få camberloss för att undvika det???

Butterfly, vad kör du själv i för team/klass/serie vad det nu kan vara??
och PCR, vilket ERF-team? Åker själv i ERF så man blir lite nyfiken!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Rikard skrev:
"
Butterfly, vad kör du själv i för team/klass/serie vad det nu kan vara??
och PCR, vilket ERF-team? Åker själv i ERF så man blir lite nyfiken!!

Det va länge sen vi åkte ERF...tom så länge sen att jag inte är säker på att det hette ERF då
Men vi åkte Volvo då med... #33 tror jag vi hade...

_________________
Karl Brag
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



ButterflyRacing skrev:

Volvo 240. ........hmm.........har du läst min totala sågning av Volvos brist på axeltaps lutning.........


Joo...men det enda vår framvagn har gemensamt med den som Volvo konstruerade en gång är att det är en Mc-Phersson...

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Nope! vi åker med Sellholmben... :woot:

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Till att börja med får du presentera dig med ett namn Butterfly!
Lite roligare att diskutera med ngn "man vet" vem det är.

Det verkar som om du har stor erfarenhet av chassikonstruktion, men liten av McPherson. Det skriver du ju själv tom. Själv är jag på en lärobana i ämnet.

Att fjräderben har sina tillkortakommande gentemot "riktiga" hjulställ är ju ingen hemlighet. Det kan tom en BMW-fantast som jag erkänna.

Men om ditt resonemang angående länkarmslutning ska stämma har ALLA konstruktörer inom Super Touring och gammla Grp.A haft helfel i alla år!!!
ok, utvecklingen går framåt, men så grundläggande fel tror jag inte dom har. Även de nya Sport 2000-bilarna (ETCC) byggs med en filosofi rakt motsatt till din angående just länklarmslutningen.

Jag tror det är som du säger, när man sitter med en blankt papper försöker man få till så få fel/problem som man kan. Tillslut kommer man dock till ett läge då man får gå en medelväg eller välja en försämring på ett ställe för att att få en mer givande förbättring på ett annat. Åker man med fjäderben uppkommer det helt klart fler sådana kompromisser.
I valet bland dessa kompromisser verkar det som om motverkan av "camberloss by bump" ständigt anses vara av största vikt.

Vet sedan inte om det var i denna tråd det även diskuterades KPI och SAI. Inget expertområde för min del, men så mkt har jag fått förklarat för mig att det är exakt samma sak...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



AL skrev
Citat:
Vet sedan inte om det var i denna tråd det även diskuterades KPI och SAI.


Vad är SAI? Har nog inte stött på den förkortningen innan...

Skickar med en tabell över upphängningar med för/nack-delar. Från "Race Car Engineering & Mechanics" ett f.ö. väldigt intressant verk...


_________________
/Arne Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ButterflyRacing skrev:
FÖRTYDLIGANDE.

om konstruktörer som ritat Mc Preson framvagnar, kommit fram till att bärarmarna ska luta nedåt när bilen är ofjädrad, och inte fjädra upp mer än till horisontalläger...............då köper jag detta.


Jag skulle inte rita en framvagn så, men jag kanske har andra ideer om hur man kompenserar för defekter i en grundkonstruktion.
Men mitt sätt, kanske inte får plats i tex. en stcc-bil.????

Men jag kan ju inte såga en vedertagen praxtis......

Håkan Carlsson


Nu är vi överens!!!

Märker att du har en massa erfarenhet som vi här gärna tar del av. Som du själv sagt, vi är ju inte här för att vinna i debatt.
Själv är jag helt insnöad på dethär med touringcars av div slag. Mao är det STCC, gammla Grp.A och liknande man kollar på för insperation.
Kollar man på annan typ av racing får man nog andra idéer om vad som är "rätt". Det är två olika skolor. Jämför man tex en Super Tourer från Tyskland med en från en Engelsk bilbyggarfirma skilljer de som natt och dag. Särskillt på caster.

Fridens!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ButterflyRacing skrev:
AL skrev:

Nu är vi överens!!!


Fridens!


Det är bra..........
För att kunna göra förändringar på sin bil.....måste man lära sig grunderna.
Alla framvagnar är sedan en kompromiss.
Vi har alla haft fördel av denna diskution.........för att kunna ifrågasätta någons teorierer, så måste man ha tänkt till........

Sedan finns det ingen bok i ämnet, som inte innehåller felaktigheter.
Även den som brukar citeras på detta forum
När man hittar dessa, och tror på sig själv så mycket, att man fattar att det står fel i boken..........då har man kommit en bra bit.

Som exempel på konstiga lösningar som man stöter på, ute på banorna.
När jag skötte Janne Brunstedts Chevron B16.......-94.
Då åkte de flesta med stenhårda fjödrar OCH STÖTDÄMPAREN VILANDE PÅ GENOMSLAGSGUMMIT.... ........att blanda in detta i att försöka lära sig hur en hjulupphängning funkar.....är lönlöst.
Der ställer ju allt man lärt sig på ända.
Men fort åkte dom.


Så sant så sant!!!

Ett vanligt problemet bland racingfolk är att "man kan allt", mig själv inräknad. Så är det ju inte.

Så lite ödmjukhet hade nog inte skadat inom racingen.

Just dendär kännslan att läsa ngt av "en som kan" och inse att det är fel eller inte direkt korrekt är inte dum...eller, ja, det är upplyftande när man börja känna att man har ganska bra koll. KUNSKAP ÄR KUL!!! thumbs up

Nu ska man bara skaffa tillräkligt av denna vara oxå...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



XXX

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Bump-steer
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (7942 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande