Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4854 besök totalt |
A112 E 1976 frågor
Tjenare. Har nyligen köpt mig en Autobianchi A112 E från 1976. Nu har jag lite frågor ang denna bilen. Har upptäckt att det läcker olja ifrån motorn. Ser ut att komma ifrån främre vevaxeltätningen. Så nu undrar jag vart man kan köpa en sådan? Svårt att byta? Sedan så går inte bilen riktigt som hon skall. Rätt så orkeslös på låga varv. Funderar på att göra en koll på brytare m.m. Men då undrar jag vad det skall vara för mått på brytaren? 0.40? Förgasaren är en Weber med en massa slangar (2 eller 3st) som är pluggade. Vad är dessa till? kanske omöjligt att svara på innan ni har sett bilder. Automatchocken är bortkopplad i alla fall. Sedan så är bilen svår startad när den är varm. Då gäller det att hålla fullgas tills den startar. Ibland tar detta nästan upp till en halvminut och över. Jag misstänkte att det var bakventilen i bensinpumpen som spökade. Men ja lossade bränsleslangen som går in i förgasaren + slangen som går in till pumpen och blåste (i slangen som går in i förgasaren). och där var det tätt. Provade även att suga lite lätt. Och då såg jag att bensinen som låg i slangen kom upp till bränslefiltret. Några ideér? och inte nog med det. Har en till fråga. Vad rekomenderar ni för fälgar till dessa bilar? Bultcirkeln vet jag vad det är. Men vet ej ET + "navhålet". Passar några fiat fälgar? och tydligen så hade jag ännu en fråga ![]() oljemängden i denna motorn ( 48hk)? Tack på förhand. _________________ Andreas Lundberg |
||
Har justerat brytaren i dag.
Stod helt fel. Men funkar inte så bra för det. kollade även upp vad förgasaren heter. Den har beteckningen: 32 DATR och är en Weber alltså. Jag kan stå och varva från lågavarv till höga stillastående. Men så fort jag köriväg kan man knappt köra på lågavarv. Allså under belastning händer det något som ej står rätt till. vad kan detta vara? Fortfarande tändningen? Förgasaren? Tjuvluft? _________________ Andreas Lundberg |
||
Jag plockade bort förgasaren.
Blåste rent alla munstycken osv. Skruvade lite på vad jag tror var Co-skruven. Skruvade dit förgasaren. Skruvade lite mer på Co skruven (som jag tror att det är). Nu funkar bilen klockrent ![]() Tog två varv runt kvarteret. Nu går det att krypköra med bilen. Härligt ![]() Tycker även att bilen är mer lättstartad nu när den är varm med. Men mina andra frågor kvarstår dock. EDIT: Bilen blev visst EJ mer lättastartad när den var varm. _________________ Andreas Lundberg |
||
Jag hade tidigare samma problem som dig med att den inte gick på annat än fullgas. För mig löstes det med att jag bytte soppapump. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||
Hallå.
Har automatchoke som är urkopplad. Har funderat på bensinpumpen jag med faktiskt. Får testa att byta den. Mkt OT: Måste även få "skryta" lite med. Jag har kommit över två st A112 till ![]() En -84 som är bes och skattad + en Abarth A112 med en massa extramätare, sportstolar osv. Var en -83:a har jag för mig. Dock är ej Abarth:en bes eller skattad utan är mer ett projekt. Men alla delar finns till den osv. och priset? 1500:- för dom båda..!!! Är inte detta ett fynd? Skall förhoppningsvis hämta hem den ena nu i veckan, och den andre nästa vecka. _________________ Andreas Lundberg |
||
Vilket lyx att hitta två a112 för 1500:-
![]() Önskar att man hade samma tur ![]() Ang startproblem så kan det vara jordningen mellan motor - kaross eller generatorn eller tändningslåset eller ... På min A112 så blev jag tvungen att dra en egen kabel från startmotorn till en knapp i kupen och sen till batteriet. Funkar perfa ![]() _________________ Tomas Svensson |
||
Aha ok då är det inte det iaf.
Det är väl mekanisk bränslepump på den modellen? Är iaf det på -83 och framåt. Låter som ett knepigt problem som du har... vet inte om det sitter någon ackumulator eller liknande på den. Det ända jag vet är att det sitter en ventil i bränsletankens ventilationssystem vars uppgift är att bygga upp ett övertryck i tanken. Den ska förhindra ånglås i ledningen. Kanske ska kolla det? Den sitter på väggen innanför tanklocket. oljemängd i en 965 cc 48hk från 83 o uppåt är 3,9 liter inkl filter. Gissar att det är samma på din Bult mönstret är 4x98 däremot vet jag inte va ET är på den. Mycke specar har jag i min lilla svarta bok men inte på det ![]() _________________ Tomas Svensson |
||
Hallå.
Jo det är mekanisk pump på denna bilen med. Ackumulator? Förklara gärna detta lite mer. Skall kolla upp den där "ventilen" omgående. Jag kan fixa lite bilder på motorrummet om detta är intressant? Toppen..! Nu kan jag alltså byta olja då ![]() _________________ Andreas Lundberg |
||
Så var ute och testade lite.
upptäckte att någon ägare innan hade borrat ett hål i tanklocket. Kollade även på ventilen. verkar ej vara tät. Testade t.om att ta bort tanklocket och starta därefter. men dock samma resultat. Fler ideér`? _________________ Andreas Lundberg |
||
På min bmw så hade min ackumilator rostat sönder. Fick förklarat för mej att den är som en backventil med catchtank. Fick hem min lilla Abarth från svets häromdan så jag passade på och kolla men hittade tyvärr ingen.
om man borrar hål i tanklocket så krachar ju hela principen med att ha en avluftningsventil och det lär inte bli något vidare övertryck heller ![]() Men jag vet inte säkert om det kan vara det som är felet. Fast det är väl det som är charmen med gamla bilar. Det ska inte vara enkelt att åka bil ![]() Ang mekaniska pumpen så drivs den av en stötstång från kamaxeln. Känns lite sådär att den skulle pajat. Och jag kollade upp din förgasare och den stämmer enligt spec så den är orginal. Edit: Försök att fastställa att bensinen vekligen kommer fram till förgasaren och att det flödar bra. Själv har jag satt ett bränslefilter mellan fugge och pump. Där ser man direkt hur det flödar. För kan du utesluta det så är det fuggen som knasar. Det kanske är någon som bestyckat om den, utbytt förgasare från en annan bilmodell (finns ju fler som har samma förgasare) eller liknande. Eftersom den går snålt kanske du ska testa att flytta nålen ett hack. _________________ Tomas Svensson |
||
Startar perfekt när motorn är kall.
När den är varm får motorn spel. kanske något som utvidgas? Kanske långsökt. Får spana vidare. Skall snart åka iväg och hämta A112 nummer 2. Nummer 3 (abarth) tar ja på släp på lördag ![]() Ska se om ja kan ta lite bilder på Abarthen _________________ Andreas Lundberg |
||
Hämtade min andra A112 igår.
Skruvade bort förgasaren från 76:an och monterade dit den på "nya" bilen. Nu kan jag konstatera att det är förgasaren som det är fel på. den nya bilen blir exakt likadan som 76:an. Svårstartad när den är varm. Jag fick ett tips igår utav min morbror som trodde att bilen får för mkt bensin, då bilen är lättstartad utan choke när den är kall, och svårstartad när den är varm. Jag funderar på om det inte kan vara flottören som spökar? Vad skall den vara inställd på? Jag har nästan bara skruvat insprutningssytem i mina dagar och tycker att det är lättare än detta :P _________________ Andreas Lundberg |
||
Så nu är Abarthen också hemma
![]() Jag har redan rensat den på all inredning. Även mattor + innertak (som aldrig mer åker in i den bilen hoppas jag) Slet även bort alla instrument + instrumentbrädan. Även bakluckan och sidorutorna bak åkte bort. I morgon skall jag ev ta bort dörrarna. _________________ Andreas Lundberg |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4854 besök totalt |