Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
HANS, hjälm, stol & bälte?
1352 besök totalt
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Jag har funderat på att införskaffa mig HANS samt samtidigt byta hjälm. Min fråga är, behöver jag även byta stol och bälte i bilen för att få använda det? Idag sitter det Recaro stol som inte är HANS anpassad samt 6-punktsbälte i bilen. Min andra fråga är, finns det några öppna hjälmar som är godkända att använd med HANS eller måste man ha integralhjälm?

Tack på förhand!

Mvh
Stefan

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

om din stol och dina bælten ær FIA-godkænda så krævs det inget annat av reglementet.
Dæremot kan du behova byta både stol och bælte så det fungerar væl med HANS men det ær inte ett krav och i många fall fungerar det utmærkt med den stol och de bælten man redan har.

Vi, dvs Stand 21, med flera har oppna hjælmar godkænda for HANS.
Du kan få mer info på www.stand21.se samt i FIA:s tekniska lista #29.
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

johann skrev:
om din stol och dina bælten ær FIA-godkænda så krævs det inget annat av reglementet.
Dæremot kan du behova byta både stol och bælte så det fungerar væl med HANS men det ær inte ett krav och i många fall fungerar det utmærkt med den stol och de bælten man redan har.

På vilket sätt skiljer sig stolar och bälten som passar HANS skyddet bättre? Jag har svårt att se hur de skulle kunna inverka på HANS skyddet?

#52 Modsport II
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Cyberoid skrev:
På vilket sätt skiljer sig stolar och bälten som passar HANS skyddet bättre? Jag har svårt att se hur de skulle kunna inverka på HANS skyddet?

På stolarna skiljer sih bælteshålens placering och utformning samt mer plats for HANS-skyddet så man inte tvingas sitta framåtlutad.

Vad gæller bælten så handlar de fræmst om att de ær infæsta på ett sætt så HANS-skyddet sitter på plats och att det ær bekvæmt med HANS-skyddet.

I många fall fungerar det med den utrustning man redan har, det beror till stor del av kropssform och till viss del bilmodell och burutformning.
Citera
StefanJ
Vallentuna/Sthlm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Vad är det för viktregler på hjälmen som gäller när man använder HANS? tänkte på vad SBF har för regler.

Tack på förhand!

Mvh
Stefan

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

rsr skrev:
Vad är det för viktregler på hjälmen som gäller när man använder HANS? tänkte på vad SBF har för regler.

Tack på förhand!

Mvh
Stefan

om du använder HANS så är det FIA:s regler som gäller.
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Just my 2 cents on Hans.

Bought one for this year and used it a few times now. Feels a bit strange at 1st but you get used to it very quickly. Once buckled up and correctly set up (length of the chain and padding) you just don't notice it anylonger.

I didn't have to change anything (using relatively cheap OMP seats and 6 point belt), just fiddled a bit with padding, you can get thiner ones or cut yours to get more comfortable.

Positive feedback from my part, no problem what so ever with the belt sliding of the hans as some users have reported, you just have to tighten it up correctly.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Låter nästan som om man måste prova olika modeller innan man köper, eller??
Såg att det fanns i många olika huvudvinklar...

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det lär väl bli ännu mer kritiskt att hitta en stol där man sitter korrekt om man ska använda HANS.

Men man kanske ska se det som att HANS bara förtydligar samma krav som man själv borde ställt (dvs att säkerhetsutrustning skall passa ordentligt)

C

Här sen Feb 2003

hur är det med overall och "lyftögglorna" på axlarna? de fick väl föra om dessa för formel bilarförare iallafall va?

mvh C

Allmänt banåkaforum
1352 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande