Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1, 2, 3 >> 8590 besök totalt |
Vad kör ni för konfiguration på PC?
Jag är på jakt efter en ny PC. (ber om ursäkt om detta är fel forumdel) Denna gången tänkte jag slå till rejält så att grafiken flyter på rejält. Skärmen kommer troligen bli en 23"-24". Jag är dock rädd att jag kanske t.o.m. skjuter över målet med en av de maskinerna jag tittar på. Gör de dubbla processorerna stor skillnad eller är det overkill? Ljudnivå på ett sånt här system? Ska man byta kylarna på grafikkortet? http://www.styggapojken.com/product. Tacksam för all hjälp och tips! _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Det där systemet kommer att rocka sönder vilket lir du än kör, det kan jag nästan lova!
Sen är det är lite som du säger; skottet sitter en bra bit över ribban... MEN (STORT MEN), det kommer ju nya spel i sommar (GTR2 tex) och då kommer troligen en sån dator vara kanon... medan våra andras (vi dödliga) bara är ok. Dubbla processorer (eller dubbla processorkärnor är det ju "bara") gör ingen skillnad direkt i dagens spel, däremot så kommer ju antagligen nyare spel kunna utnyttja det. Detsamma gäller med 64-bitar. Djudnivån kan vara ganska hög på sådana system, men eftersom lådan är ljudisolerad så tror jag inte att det kommer vara för bedrövligt. Det går ju som du säger, byta fläns o fläkt på grafikkortet. Även processorfläkten kan tänkas låta en del. Är inte pengarna något "problem" så uppdatera till 2 grafikkort för att rejält öka på livslängden på datorn (men det går ju säkert att komplettera med ett likadant kort senare). _________________ Henrik Rosén |
||
Tittade på detta "Jomenvisst-kort" och drog slutsatsen att jag inte vill arbeta som deras utvecklare. http://www.styggapojken.com/product. http://www.sweclockers.com/articles_ "Eftersom man får liknande prestanda med två 7900GT-kort i SLI för ungefär samma peng och de tar upp i princip lika stor plats (två kortplatser) är vi tveksamma inför denna produkt." _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Vad som kanske kan vara intressant är att i stället för att ha en jätteskärm ha 2-3 mindre skärmar. Många grafikkort har stöd för 2 skärmar, sedan har Matrox en funktion som delar desktopen på 2-3. Enda nackdelen är att man inte kan köra digitalt med Matrox dosa.
_________________ Anders Hansson |
||
Det ser ut som ett mycket kompetent system du är spekulant på.
Själv funderar jag på ett system med Intels nya Conroe cpu som lanseras i slutet av juli. Funderar också på att vattenkyla den nya PC:n för att få ner ljudnivån. Ny skärm har jag redan skaffat. Det blev en Samsung 244T. Lite dyr men funkar bra både till PC o XBOX 360. Att köra GTL, GTR o GPL i 1920x1200 rockar. ![]() _________________ Koit Reispass |
||
Re: Vad kör ni för konfiguration på PC?
Jag kan rekommendera Dell XPS. Har själv arbetat med och ägt Dellprodukter i många år nu och är väldigt nöjd med dom. Jag har haft två hem-PC och har aldrig råkat ut för minsta fel. http://www1.euro.dell.com/content/to |
||
Ska du ha en Pc som klarar de nyare spelen några år frammåt kanske du ska somsagt vänta några månader och vänta in Intels nya Conroe processor? osså Sli på 7900 GT 512mb.. de borde räcka "ett tag" frammöver
![]() Annars e de ju bara o snoka reda på en Dell Xps Renegade ![]() ![]() _________________ Emil Jönsson |
||
Som det ser ut just nu blir det en 23" Apple och GeForce 7950GX2 OC 1GB PCI-E 2xDL-DVI+HDTV.
Länk till test: http://www.bjorn3d.com/read.php?cID= Vet ni om det krävs något special för att köra den Mac-skärmen på PC? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Helt vanlig DVI-D, som vanliga PC-skärmar, vad jag vet. Jag kör en 30" från äppelhandlaren mot PC (Windoze och Linux) utan problem - men den skärmen kräver iofs dual link DVI, eftersom bandbredden inte räcker till annars. Detta har dock inget med Mac att göra, utan är bara frågan om en lite fetare DVI-port. Standard på seriösa workstationkort, och börjar även bli vanligt på tyngre spelkort nu. Jag är ganska säker på att alla nyare 79xx-baserade kort har dual link, men det är bäst att kolla! Det brukar stå om kortet stödjer 2560x1600 och/eller om det har en (eller t o m två) dual-link-portar. Dell har kommit med en billigare och - iaf enligt specarna - bättre 30"are, och det är precis samma krav på grafikkort till den, dvs dual link. obs! Dual link är inte samma sak som två DVI-portar, trots att halva datorindustrin verkar tro det... Men i vilket fall som helst; detta behöver du alltså *inte*, om du inte ska köra en 30"are. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Tack olofson med flera för all hjälp.
![]() Så nu har jag beställt...av en gammal vän i Göteborg, rejsa-kille t.o.m. ![]() Vad tror ni? Kan det rocka? ![]() Känner mig som ett litet barn. ![]() Kab Antec P180-EU Nätagg FSP Bluestorm 500w ATX v2.01/120mm/Retail MK Asus A8N32-SLI DELUXE CPU AMD Athlon64 X2 4400+ Toledo,90nm,S939, BOX Fläkt Zalman 9500 CU s478/s775/s754/s939/s940 2 x DDR 1024MB PC3200 orig DIMM 184-pin, DDR400 GK PCIe LT GF 7950GX2 1GB 1GB DDR/2*DVI/HDTV/Q-SLI GK WinTV PVR 500 MCE LK SB X-Fi Fatal1ty FPS 7.1, PCI, 24-bit, Retail Högt Log. Z-5450, Wireless HD74GB WesternDigital Systemdisk 16MB SATA1.5GB/S 10K RPM HD300 Seagate 7200.9 SATA -300, 16MB, 7200rpm, NCQ DVD±R/RW/DL Plextor +18X8X -18X6X DL+10X-6X DVDROM BenQ 16x50x Svart CardReader Svart USB 2.0 intern 3.5'', All in 1 CD Win XP Home OEM Sv SP2 _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Så hoppas vi bara att vi får se dig på simrejsen i höst ![]() |
||
Jisses säger jag bara! Finns tex inget bättre grafikkort än 7950 (dubbla kärnor på ett o samma kort dvs 1gb minne). Det ända jag har att "anmärka" på är väl minnena, finns väl en hel del bättre än PC3200 i dagsläget? När du ändå slår på stort menar jag
![]() En Dell Dimension 5150 med Intel D 930 cpu på 3ghz, 4x512mb minne, 2x250gb hdd och ett GF 7900GTX (samma som ditt fast du har "två") ![]() /MVH _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||
Grym Spec Erik B
![]() Själv ligger man i lä där ![]() Min Spec: AsRock Dual Sata II 939 Moderkort. AMD X2 4400+ @ 2.3Ghz 2x1Gb Corsair PC3200 @ 420Mhz (2.5-3-3-7) ATI X1600 Pro 256Mb Grafik PCI-E 1st 160Gb Samsung Sata II 7200rpm 1st 120Gb Samsun IDE 7200rpm SB Audigy 2 Ljud Tagan 430W nätagg Resten är inte ens värt att nämna. Det enda jag har från min gamla burk är ena hårdisken på 120Gb och hottade upp resten för ca 11.000:- Räcker till rFactor i alla fall med High i grafik och 1280x1024 med FPS på mellan 40-80 beroende på vem som gjort banan. _________________ Hannu Alamartimo ---------------------------------- SRL - Swedish rFactor League http://srl.simracing.se ---------------------------------- |
||
Tack för tipset. Uppgraderade dom till Samsung. Nätagget uppgraderat till 700W. Shit alltså...snart är man uppe på 1 kilowatt!!! ![]() Sanslöst! _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Nej, den har inte kommit ännu.
Tydligen var det problem med att få TV-kortet att fungera problemfritt, så de provar med ett enklare. Vet inte om det är så negativt med fördröjningen, med tanke på vädret. Har hunnit beställa ett par (förhoppningsvis) roliga spel under tiden. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Kan man utnyttja en X2 CPU fullt ut i XP home? Någonstans i bakhuuvudet så har jag för mig att det saknas en del stöd för vissa processorberäkningar i XP home. Man måste ha pro för att dra nytta av dual-core CPU, eller om det var 64-bitars kanske
![]() Kan vara värt att kolla upp detta tycker jag, synd på en sån dundermaskin att inte utnyttja allt. _________________ Christian Waltgård |
||
Maskinen är hemma nu. Men den funkar så klart inte. Får ingen bild, och nu har jag provat de olika sätten jag kan komma på. Jag hade totalt glömt bort hur mycket tid det kan ta att få igång en PC, nu gick starten sämre än sämst. Undrar om någon kabel kan ha hoppat ur?
![]() Bäst idag är ändå Postens Företagspaket som låter meddela att paketet finns hos Posten. Vad ska de då med sina utkörningsbilar till? Vad är nästa steg, att vi möts på mitten någonstans i Jönköping? ![]() Svenska Posten = betala mer, få mindre ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Kolla så att grafikkortet sitt itryckt ordentligt. Prova annars med fler skärmar om du möjligtvis har några liggandes hemma. Prova med både VGA och DVI. Ser du inte nåt alls vid uppstarten?
_________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1, 2, 3 >> 8590 besök totalt |