Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2587 besök totalt |
Maserati som sommarbil/banbil?
Jag tror jag har trillat och slagit ![]() Jag tycker specen ser trevlig ut med sexa och turbo samt att den är sådär kantigt fulsnygg, ungefär som en karosstrimmad Alfa. Någon här som har erfarenhet från Maserati? Jag har nämligen en inbyggd skepsism mot italienska bilar. Mina fördomar säger att det är skit och kan flyga i luften eller trilla i atomer precis när som helst oavsett hur bra du sköter dom. I så fall skulle den bli ett komfortablare och AC kylt komplement till Porschen. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||
Tittade också på (troligtvis samma?) Blocket-annons och gick i samma tankar. Pratade med en arbetskollega med lång erfarenhet av Italienska bilar (som har bla.a. drivit MT-motor här i Uppsala). Ringde runt till andra verkstäder och sökte mer på internet. Kollade vad dom kostar att importera från Italien. Mailade till några f.d. ägare.
Till slut insåg jag att det är ett befängt projekt och att det är bättre idé att köpa en 911:a för ungefär samma pengar. Visst är det häfttigt med 2-liters dubbelturbosexa men jag skulle troligtvis bli rätt frustrerad om något gick sönder. Och då har jag tillgång till serviceverkstad och arbetskollegor som har skruvat Alfor/Maseratis/Fiat hela livet. Bakaxeln på senare modeller kommer från Ferrari och finns inte på skroten, så att säga. Den kan tydligen läcka ibland och är man inte uppmärksam skär den. Motorn är trevlig men ganska ansträngd sak. Går den sönder skulle jag bli tvungen att jaga delar land och rike runt. Går en 911:a sönder kan jag plocka isär den på köksbordet och köpa reservdelar från minst tio olika ställen jag känner till. Sen ska man kanske sälja kärran. Dom få som fanns till salu i Sverige fanns till salu lääänge. Den svarta på blocket har hängt där i snart ett år. Vill man sälja en 911:a försvinner den ganska raskt. Alla medelålders män vill någon gång äga en 911:a så det är lätt att kränga. Maserati verkar ha auran av problembil, byggd av missnöjda italienska arbetare och med design som inte riktigt tilltalar alla. Det är säkert motortidningar som har bidragit till detta. om jag någonsin köper en Masser köper jag något Biturbo förgasarlik för 30000:- som jag kan leka med och i värsta fall skrota utan att gråta blod. Åker till Italien i augusti...får se vad jag har med mig. Är man bilnörd så är man ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Står en sån till salu bara ett par kvarter härifrån. Gissa om jag har problem... |
||||
Haha och vilka problem sen ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Jag hade en Ghibli Cup tills i vintras och jag måste säga att jag tyckte det var en trevlig bil med bra väghållning och framför allt bra bromsar. Den bilen hade jag inga problem med, men det säger ju tyvärr ganska lite. Den hade dessutom bara gått 3200 mil när jag köptre den, eländet kanske inte hann börja
![]() Delar går att få tag, import från italien rekomenderar jag, men det går ju även att köpa i Svedala om man är lite bekväm av sig. Jag tror inte den är speciellt svårskruvad heller om jag skall vara ärlig, det såg då inte så ut. _________________ Martin Öling |
||||
Hmm. Ungefär samma saker som jag kommit fram till. Maseratin får nog vänta till garaget är färdigbyggt och jag har plats att riva isär saker i tid och otid. Det jag faller för är att det verkar vara ett komfortablare alternativ till Porschen och den glassiga ljusa skinninredningen. Jag skall nog inte ens åka och titta på den där bilen på Blocket. Det är ingen bra idé... _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||
Antagligen är det väl värda tid&pengar att köpa två billiga ljusa soffor på berras-finska-skinnmöbler och en symaskin som klarar skinn.. Så svårt är det inte att göra en klädsel om man har en gammal att ta mallar ifrån _________________ Arne Lindgren |
||||
Köp en Ghibli GT!!! de är mycket underskattade, har ägt en i ett tag nu och har inte haft några problem, motorerna är kraftigt byggda och tål hård körning, de har oljekylare för såväl motor som bakaxel. Bakaxlarna är solida och skär inte! om det är någon bil som dräller olja är det porsche 911! GT'n har dessutom en kraftig getraglåda, vissa påstår att det är en kraftigare version av den låda som sitter i Bmw e36 i M3 3,2. För samma pengar som en halvskruttig 911 får du en Ghibli GT i mint condition! Anledningen till Maseratis kvalitets ryckte beror mycket på ägarna som anmärker på minsta lilla defekt eller skönhets fläck, det är inget ekonomiskt vågspel att äga en Maserati särskillt inte en Ghibli GT! Man kan dessutom justera cambervinklarna orginal
![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||
Någon som kan rekomendera någon bra web-shop för Maseratidelar och en bra sida att leta bilar på, förutom mobile.de.
Jag kan bara inte släppa tanken på att åka Maserati ![]() ![]() _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||
Jag har inga direkta tipps, det handlar om lågserie bilar, det är nog så att det är tålamod och åter tålamod eller feta plånboken som gäller när rätt exemplar skall införskaffas. Åk och titta på den Ghibli GT som finns till salu i Stockholm för att bilda dig en uppfattning. Kan vara prutläge för den verkar ha en lite brokig historia.
Annars är en sen Biturbo inte ett så dåligt alternativ, 2.24 racing är en cool modell som tillverkades i några få hundra exemplar, de kostar mindre än Ghibli men har lika kraftig motor, och den är i mångt och mycket en "experiment" Ghibli. För att förtydliga mitt tidigare inlägg, är alla biturbo lådor kraftiga det är bara så att getrag lådorna är ännu kraftigare. _________________ Avregistrerad användare |
||||
http://www.candinimodena.com/ (Delar) http://www.maserati-alfieri.co.uk/al _________________ Martin Öling |
||||
Va? Vem menar du? om du menar mig så försöker jag inte sälja min Ghibli, och anledningen till att den svarta på blocket är kvar är att den har en för brokig historia i förhållande till priset+ att den har en 2 liters motor och inte den på 2,8 liter som de flesta vill ha. _________________ Avregistrerad användare |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2587 besök totalt |