Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sista hjulvinkeln att diskutera?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8835 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Är det KPI- King Pin Inklination? Är det samma som kombinerad vinkel på svenska? Är den bara till för stadighet rakt fram och att ratten strävar efter att stå rakt fram, eller något mer?

Eller finns det fler vi inte har rett ut än?

Sen när vi frossat i denna vinkel oxo så får vi väl ta en paus med hjulvinklarna ett tag


Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



När jag rullar filmen tillbaka till 80-talets skollektioner vill jag minnas att KPI är den vinkeln som så många av oss kallar för Camber!

KPI är axeltappens lutning (=hjullutning) sett framifrån altså det som i folkmun kallas Camber.

Camber har inget med hjullutning att göra utan det är vinkeln mellan övre och undre spindelledningspunkterna, altså på våra McPerson bilar det samma som fjäderbenets övre infästning och spindelleden. thumbs up eller thumbs down ?

på många bilar kan man inte individuellt justera KPI och camber, utan båda kommer tillsammans. på en Golf så sitter fjäderbenet ledat på spindeln vilket gör att man kan justera kamber med bibehållen KPI eller tvärt om...

Nu är det kanske är bäst att...

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Robert Reinsson skrev:
När jag rullar filmen tillbaka till 80-talets skollektioner vill jag minnas att KPI är den vinkeln som så många av oss kallar för Camber!

KPI är axeltappens lutning (=hjullutning) sett framifrån altså det som i folkmun kallas Camber.

Camber har inget med hjullutning att göra utan det är vinkeln mellan övre och undre spindelledningspunkterna, altså på våra McPerson bilar det samma som fjäderbenets övre infästning och spindelleden. thumbs up eller thumbs down ?

på många bilar kan man inte individuellt justera KPI och camber, utan båda kommer tillsammans. på en Golf så sitter fjäderbenet ledat på spindeln vilket gör att man kan justera kamber med bibehållen KPI eller tvärt om...

Nu är det kanske är bäst att...


Aaaap aaap aaap, men hallå nu



Håller med om att KPI är axeltappens lutning, men jag vill inte hålla med om att det skulle vara detsamma som camber, camber *är* väl verkligen hjulet lutning.

Det som är extra intressant är ju vilken effekt olika KPI (eller vad det heter). Dessutom har den väl komposant i bilen färdriktning som väl är lika med caster och en komposant i tvärs? Eller blandar jag ihop kombinerad vinkel och KPI, eller är det samma sak.... nu har jag verkligen snurrat till det!

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41592

Forumägare
Forumägare

Camber är hjulets lutning i sidled och KPI är vridningsaxelns lutning i sidled? Eller????

Caster är ju vridningsaxelns lutning i längsled iaf...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
KPI är vridningsaxelns lutning i sidled? Eller????
.


Jaaa, det eller den totala/gemensamma vinkler både bakåt och inåt?

oavsett vilket så är jag nyfiken på vilken effekt den sidvisa vinkeln har!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Alltså, den sidvisa vinkel påverkar väl camber vid rattutslag? Men gör den något mer?

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



KPI är mkt riktigt vinkeln mellan fjäderbenet, på en McPherson, och axeltappen.

Caster är HJULETS vinkel, inget annat. EDIT: Camber ska det ju vara...

Hur det påverka har jag försökt grunna ut ett bra tag, men det enda jag kommit på är att mer KPI skulle ge mer styrutslag/toeförändringar och ev. mer camber "by turn". Ngn med flera idéer?

Sedan är det ju som så att det är ju två vinklar att snacka om... blir det ganska enkelt. Men är ganska säker på att man mäter KPI med hjulen helt raka och "vinkelrätt" mot axeln...om ni fattar. Man bryr sig inte om hur mkt benet lutar "bakåt"/caster alltså.

DanielB, komm hit och red ut dethär nu!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



...kan jag komma fram nu??

Klart att jag hade fel tidigare om KPI

KPI är vinkeln mellan övre och undre infästningen av spindeln i förhållande till lodlinjen, Camber är hjullutningen och inget annat.

Vad som händer vid ökning av denna är att ytterhjulet tenderar att få en possitiv (possitiv för vem ) camber (titta på en orginal Volvo 240 på en parkering någon gång...) och detta kommer innebära att man tuggar ytterkant på hjulet och instyrningen blir sämre.

På många bilar häger camber och KPI ihop vad gäller justeringen, dvs. man kan inte justera dessa var för sig så vill man (som så många vill ) ha negativ camber på sin kärra för sportigare körning så kommer även KPI att öka med ovan nämnda fenomen på köpet.

På bilar med fjäderben fram som har en justerbar infästning (typ Golf) så kan man orginal sett inte justera KPI utan bara camber, genom att ändra vinkeln vid infästningen av fjäderbenet i spindeln. däremot om man har justerbara övre infästningar så kan man justera både och. thumbs up

Vad man heller inte får glömma i detta KPI resonemang är att styrradien påverkas med orolig handling och tungstyrdhet som följd (va, ännu en parameter ) Styrradien är skilnaden mellan punkten på vägbanan i KPI's förlängning i förhållande till lodlinjen på hjulet... om man har en KPI som gör att denna punkten hamnar mitt i hjulets centrum vid vägbanan så kommer spårkänslighet och krängvariationer att minimeras. (denna är inte helt enkel att förklara)

Mina slutsatser med alla dessa vinklar är att KPI skall inte övervinklas för då får du possitiv camber vid sväng på ytterhjulet thumbs down
KPI inte heller minimeras för då kommer du att få stor spårkänslighet och styrvariationer vid krängning thumbs down
En KPI vinkel som skapar en så liten styrradie som möjligt för att få ett lugnt uppträdande thumbs up
För att få bättre instyrning, öka Caster istället och då blir hjulets anläggningsyta mer eller mindre linjär i förhållande till krängning samtidigt som raktframegenskaperna blir bra thumbs up thumbs up

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



ok, KPI = vinkeln mellan fjäderbenets lutning och en tänkt lodlinje.

Men vad är då caster ??

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41592

Forumägare
Forumägare

AL skrev:
Caster är HJULETS vinkel, inget annat.
Beep. Camber.... lr hur

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
AL skrev:
Caster är HJULETS vinkel, inget annat.
Beep. Camber.... lr hur


Så kan jag inte ha skrivit då det är fel... Stor dementi!!!
Ngn har hackat sidan och ändrat...



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Frazze skrev:
ok, KPI = vinkeln mellan fjäderbenets lutning och en tänkt lodlinje.

Men vad är då caster ??



Var blidde mitt inlägg av , kanske måste trycka på skicka oxo?

Gissar på följande:

Caster: vinklen i längsled mellan spindel och lodlinje
KPI: totala vinklen både i sidled och längsled (eller bara sidled) mellan spindel och lodlinje, eller

Är scrub-radius samma som styrradie?

_________________
Pär Hylander
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Caster: vinklen i längsled mellan spindel och lodlinje


Spindeln = styrarmen, dvs styrstagets infästning ?

och sen vinkeln mellan lutningen på denna och en tänkt linje i bilen färdriktning ??

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Frazze skrev:
Caster: vinklen i längsled mellan spindel och lodlinje


Spindeln = styrarmen, dvs styrstagets infästning ?

och sen vinkeln mellan lutningen på denna och en tänkt linje i bilen färdriktning ??



Klantigt formulerat av mig

Axeltappens lutning är nog bättre beskrivande, hjulet vrids runt en tänkt axel när du vrider på ratten, det är denna tänkta axels riktning som menas. Den lutar normalt något bakåt (alltså det som jag menar är caster, man kan väl jämföra med gaffellutning på en cykel eller motorcykel) och något inåt. Jämfört med lodlinjen så brukar väl denna avvikelse vara någonstans runt 10-15° (???).

KPI är då antingen del vinklen som är något inåt eller den vinkel som blir när man mäter den totala vinklen från lodlinjen.

Fasen vad jag är kass på att förklara vad jag tror, dessutom är det ju möjligt att jag är helt ute och cyklar

Har någon en lämplig bild på detta?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41592

Forumägare
Forumägare

Jag är helt med! (för en gång skull )


Frågan är om KPI är:

1. vinkeln mellan lodlinje och vridningsaxeln

eller

2. mellan lodlinje och vridningsaxelns lutning inåt bilen BARA, dvs exklusive lutningen bakåt alltså (som ju f.ö. är caster)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



OK, snabbgenomgång:

Camber = Hjulets lutning sett rakt framifrån, något som vi "bannördar" gärna brukar vilja ha.
Detta kan ge lite spännande uppträdande rakt fram men ger fint fäste framförallt i högfartskurvor där lite rattutslag görs men sidokraften och krängningen är stor. Innerhjulet kommer att få liten anläggningsyta och inte hjälpa till så mycket = "all" kraft på ytterhjulet

Caster = Spindeltappens vinkel sett från bilens sida, dvs. vinkeln mellan undre infästningen i spindeln och övre infästningen i spindeln (eller fjäderbenslagringen vid McPerson)
om man minskar på cambern och ökar castern ger det stadigare gång rakt fram och bra instyrning i kurvor som kräver lite mer styrutslag då denna kommer att skapa en typ av svängrelaterad Camber, negativ på ytterhjulet och possitiv på innerhjulet minus krängning = bra kontakt på båda framhjulen

KPI = Spindeltappens vinkel sett rakt famifrån, dvs. vinkeln mellan undre infästningen i spindeln och övre infästningen i spindeln (eller fjäderbenslagringen vid McPerson)
om KPI är justerad så att styrradien blir typ noll kommer man att få en neutral påverkan av spår och sidokafter. Om man har en stor KPI vinkel kommer man att få possitiv camber på ytterhjulet vid sväng och det vill man väl inte ha...

Både Caster och KPI beräknas enbart utifrån lodlinjen och är bara 2-dimisionell

Det finns inget som är rätt eller fel. Alla bilar är olika och alla förare upplever detta olika eller vill att det skall vara olika uppträdande...

Bästa receptet är:
thumbs down :question: thumbs up :woot:

Glöm som sagt inte att dokumentera förändringarna och justera bara en sak i taget och kom i håg att vissa av dessa vinklar motverkar varandra...

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag är helt med! (för en gång skull )


Frågan är om KPI är:

1. vinkeln mellan lodlinje och vridningsaxeln

eller

2. mellan lodlinje och vridningsaxelns lutning inåt bilen BARA, dvs exklusive lutningen bakåt alltså (som ju f.ö. är caster)


Yepp, exakt så är det jag undrar, (jag undrar oxo varför jag intre utryckte det så från början... )

Sen undrade jag oxo om vilken effekt KPI har på bilens beteende, men det har ju Robert svarat på! Men som vanligt skaper ju ett bra svar ofta en följdfråga.... man pratar ju om camber-gain, alltså att man i vissa situationer får förändrad camber (vid styrutslag eller vid fjädringsrörelse?) Jmf diskussion om camber på Exige. Är det rätt uppfattat att man bör har mycket caster för att få mer negativ camber på ytterhjulet och mer positiv på innerhjulet (vilket väl är bra för uppträdandet)??? KPI mixtrar man inte sy mycket med? Utan med bara om möjligt ställer det så att styrradien hamnar mitt i däckets annliggningsyta?

optimalt bör man då alltså ändra KPI om man byter till fälgar med annan offset?

Nu blev det invecklat igen...

EDIT: höll på att skriva detta när Robert svarade omedelbart ovan, inlägger ovan svara alltså på nästan alla min frågor!

_________________
Pär Hylander
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Pär Hylander skrev:
...optimalt bör man då alltså ändra KPI om man byter till fälgar med annan offset?


...eller byter till hjul med annan omkrets...
om styrradien blir NOLL så kommer mycket mindre information komma från hjulen vilket gör uppträdandet ganska behagligt, men kanske inte så informativt om vad som händer "körkänsla" helt enkelt

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41592

Forumägare
Forumägare

Guldsvar Robert!! Får jag lägga upp det på en egen sida? Snälla?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Magnus Thomé skrev:
Guldsvar Robert!! Får jag lägga upp det på en egen sida? Snälla?


B my guest

Vi är ju här för att dela med oss!!!

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tror jag någonstans i denna tråd(?) försökte förklara KPI med "vinkeln mellan axeltappen och fjäderbenet, på en bil med sådana, sett rakt framifrån".

Men det var baserat på ett stort mått kännsla och lite empirisk fakta.

Tackar för ett mkt bra och förståeligt svar!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Sista hjulvinkeln att diskutera?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8835 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande