Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vad betyder N1, N2 eller N3 på däck?
4673 besök totalt
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Nån som vet det mer exakt? Är det olika utgåvor, mönster eller?

ex 285/30 18 N3

En annan fråga, jag har S03PP (pole position) finns det S03 utan PP och isåfall vad skiljer?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det är en "kvalitetsstämpel" från Porsche (!)

Endast däck som är märkta med N1 N2, resp N3 orginalmonteras och rekommenderas av Porsche. Vad gäller siffrorna i beteckningerna är jag inte säker, men jag antar att det någon form av generationsbeteckning, dvs att N3 tillkommit sist för de senaste generationerna Porsche

_________________
Pär Hylander
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2912

Namndispens
Namndispens

Jag tror att Pär har rätt i att det är Porsche som är uppkomsten till beteckningen, men är det inte som så att det står för hjulstorleken ???
    N1 = 16"
    N2 = 17"
    N3 = 18"

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Storleken kan det inte va eftersom 18" finns i från N0-N4
Jag frågade samma på rennlist och en skrev så här

The incrementing number (N0,N1,N3) indicates the tire manufacture has updated the design of the tire model and subsequently it has been approved by Porsche.

Ungefär som jag misstänkte då.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2912

Namndispens
Namndispens

Hmmm...

tirerack.com skrev:
Michelin Pilot Sport "Rib" Max Performance tires have been developed for original equipment use on late model Porsche cars. They are a straight rib tread design derivative of Michelinos Pilot Sport tire line. As Porsche original equipment tires, designated "N-1" (17-inch sizes) and "N-2" (18-inch sizes), Pilot Sport "Rib" tires are designed to offer enhanced acoustic comfort and refined road manners while providing the driver with exceptional feedback and progressive handling.


Så nu vart jag tveksam helt plötsligt, inte för att just tirerack är något bra ställe att "använda som facit" (dom älskar tom Pirelli Zero Nero - fast jag förstår inte riktigt varför om jag så säger). Nåja, jag kan leva med att siffran är någon form av generationsmarkering även om jag inte är direkt ävertygad om det än

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Jag beställde i fredags 2 stycken SportContact 2 255/40 ZR17 ZR N2,FR
från http://www.sicherbestellen.de/dackonline/start.html
till min 968 att ha bak,och skickade med en fråga i beställningen vad N2
står för eftersom jag också fått för mej att det är: typ godkända av Porsche...
Får väl se vad dom svarar,OM dom svarar på det...
Kopierar o postar det här om dom har en förklaring!!


A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

tirerack.com skrev:
Michelin Pilot Sport "Rib" Max Performance tires have been developed for original equipment use on late model Porsche cars. They are a straight rib tread design derivative of Michelinos Pilot Sport tire line. As Porsche original equipment tires, designated "N-1" (17-inch sizes) and "N-2" (18-inch sizes), Pilot Sport "Rib" tires are designed to offer enhanced acoustic comfort and refined road manners while providing the driver with exceptional feedback and progressive handling.

Nja, tirerack har väl ofta hyfsat rätt, men här har man rört till det. 18" som var de första med "nya" mönstret (som i princip är en föregångare till Pilot Sport 2 med väldigt likt om än inte identiskt mönster) har beteckningen N1 (sitter på min bil). 17" som precis dykt upp har beteckningen N2.

För att förvirra ännu mer så har tirerack själva uppfunnit beteckningen "rib"...

_________________
Anders T
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120



De olika N-beteckningarna har att göra med uppgraderingar av däck testade och godkända av Porsche.

T.ex. Continental Sport Contact släpptes först i version N0. Sedan gör det en inte obetydlig förändring av däcket villket resulterade i att Porsche testar och godkänner däcket igen. Den nya versionen får då beteckningen N1. Görs ytterligare förändringar så får de beteckningen N2, N3 osv.

Man skall endast använda däck av samma modell och samma N-märkning runt om.

_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Lite OT men här är svaret jag fick från däckonline,fick dock ej svar på min fråga jag ställde till dom om N2, men det har ju kommit fram här.

Härlig svenska!!

[kvot] God dag Herr Larsson,

de beställda 2 hjul Continental SportContact 2 255/40 ZR17 ZR N2,FR (So) från 17.05.2003 står troligen nästa vecka Står till förfogande och sändes omedelbart till Er.
Ni erhåller samma leverans tid.

Med vänlig hälsning
Team Delticom
www.dackonline.net
Delticom AG, Brühlstr. 11, 30169 Hannover, Germany.
Telefon: +49-1805-262 268; Fax: +49-89-20 80 80 810
dackonline.net, office Malmö: Friisgatan 20c, 21153 Malmö
Telefon: 040-66 11 400, Fax: 040-66 11 435
Bank: Danske Bank Sverige, Box 7523, Smalandsgatan 4, S - 103 92 Stockholm, Konto 5314-9217 [/ändkvot]


chans till färska däck tydligen iaf,ser ut som dom får en leverans i veckan om jag fattar rätt


A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Däck för banåka
Vad betyder N1, N2 eller N3 på däck?
4673 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande