Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
alternativ oljekylning
1, 2   >>
30 besök senaste veckan (9585 totalt)
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
alternativ oljekylning

Jag har problem med oljetempen som kommer upp i 120 grader vid landsvägskörning. En anledning är att oljetråget inte får någon direkt fartvind, då sumpen sitter ca 4 cm ovan/bakom framvagnsbalken. Och det är den enda delen av tråget som får någon fartvind. Jag tänkte testa att lösa det temporärt över sommaren genom att sätta en liten "spoiler" som styr upp luft mot sumpen o se om det hjälper.

Jag har kikat/funderat på sån separat oljekylare som ansluts via en adapter till oljefiltret. Den lösningen smakar lite illa i munnen bara. För det 1:a så är de omotiverat dyra.. runt 2,5 kkr, sen så känns det olustigt att hålla på o pilla på primärsidan på oljan.

Jag har suttit o lekt med en alternativ lösning i huvudet. En bockad kopparslinga i botten på oljetråget, som ansluts till bilens ordinarie kylsystem (returen från kupéelementet, t.ex, eller mata direkt från blocket)

Någon som har några tankar ???

Uppsala
Här sen Feb 2003

Använd värmeväxlare från någon Alfa eller Volvo. Skitenkelt, du skruvar den mellan blocket och filtret och ansluter två slangar från kylsystemet.

Fjärås
Här sen Jan 2005

Var lite orolig över min höga oljetemp oxå. Men pratade med en kunnig inom området som oxå fått det bekräftat av personer som utvecklar på både volvo personvagnar och lastbilar. Och det är att oljans optimala driftstemp är 130 grader. Då har den bäst egenskaper. Min oljetemp ligger konstant mellan 110-125 grader. Mineraloljan räcker upp till 150 grader, över det krävs syntet.

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
okidoki två bra svar

schysst tips det där med värmeväxlaren.. då blir det nog tillpassning av en sån i vintermörkret
Bra också det med tempen på mineraloljan.. jag hade en känsla av att den inte gillade så hög temp

Hönö
Här sen Feb 2006

Sen beror det ju lite på var man mäter tempen, ute vid oljefiltret, tråget mm....skiljer säkerligen en hel del på tempen där och på oljefilmen i cylinderloppet så över 130° på sin mätare bör man väl inte ha på en normal motor

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om oljetempen ligger på ca 110-130grd i tråget skulle jag få frossa
Jag vill inte ha högre oljetemp än ca 100grd i tråget, den är säker mycket högre på sina ställen då.
Det jag lärt mig om olja så bryts den ner mycket snabbare över 100grd.

och tittar man på viskositeten vid höga temperatuer så är den låg.
Kolla på viskositenten på oljan, det brukar anges vid 2st temperaturer. Och det går att få fram en kurva på det om man har viskositeetsindexet också.

och viskositeten är en VIKTIG faktor för bärigheten i tex ram och vevlager.

EDIT
Citat:
För det 1:a så är de omotiverat dyra.. runt 2,5 kkr

Va fa... är oljekylar gjord i guld????

En oljekylare kostar ca 500-1500kr och en adapter ca 500kr och slang.
Säg ca 3000kr

hauge:
Vad är det för bil det gäller?

Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
runt 2500 kr (det var med adapter) fick jag till svar härom dagen på norrlands custom eller var det hansen racing ?... hmm taskigt minne.

oljetempen mäter jag ca 3 cm från botten på tråget.. bidde en specialare.. gängade om en oljetempgivare med nån npt-gänga till m10... punktade en mutter på insidan av tråget, tillverkade en bricka i alumimium för tätning och låste med packningslim.

bilen är en chevrolet Monza, med en 6,6 liters 8:a. Jag har alltid bränt tassarna av mig när jag kollat oljestickan (så jag har nog alltid haft problem med varm olja), men nu med "ny" o nyren motor, så satte jag dit oljetempgivare till både automat o motor. Som det känns nu hade det nog varit bättre att vara lyckligt ovetande avseende oljetemp (det känns så iaf) ... jaja .. har man inte problem så skaffar man sig.

Framför/under motorn sitter det en kombinerad hasplåt/förstyvning mellan framvagnsbalk o krängningshämmarlagringarna som effektivt hindrar eventuell fartvind/turbulens att möta övriga delar av oljetråget... jag får väl pröva att perforera den lite också

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Rör det sig om 2500kr är det bara att handla, bilig livförsäkring på snurran.
Hur stor var oljekylaren? (brakar anges i antal rader elemeänten består av)
Är det med oljetermostat också?

Fartvinden av tråget som kyling kan du glömma pga att ytorna om luften passerar är alldelse för liten.
Kolla typ vattenkyleren, där har du en jätte aria som luften passerar.

Hmm jag skall kolla om jag kan lura hit(till den tråd) en riktig V8 mupp.

EDIT:
2,5 kkr är ju 2500kr.
Jag läste 25000kr där av min kommentar, ursäkta för det.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Det sitter adapters på var och varannan Chevy Pickup och Chevy Van.
oljekylaren sitter ofta i ordinarie kylare. (till lådan på ena sida och motorn på andra)

Bara att åka till skroten och shoppa.

Har du några konstiga headers....som går under oljefiltret...kan det bli problem att få plats med adaptern och filter.

Prova att dra ventilationsslangar från fronten till tråget.

Hög oljetemp kan bero på förträngningar någonstans i oljesystemet. Eller har du högtryckspump..??

Är det en BigBlock.....så kan du ha problem mer att oljan inte rinner tillbaka till tråger.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Föresten.....är 120 grader så högt..??

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

ButterflyRacing skrev:
Föresten.....är 120 grader så högt..??

Landsvägskörning verkar det ju vara. Borde ju vara betydligt högre vid pressad körning. Och då blir det ju rätt mycket.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Motorn är en smallblock.
oljepumpen ... den har något högre volym en std, men ej högtryck. Inga modifieringar inuti motorn i övrigt.
Mina headers (extraktorgrenrör) är ett riktigt litet ormbo. Tvådelat på ena sidan och tredelat på andra för att kunna monteras o motorn måste ändå lyftas för att få dit dem..
Jag prövade att trä över en blank hylsa över oljefiltret och linda alufolie som jag najade fast kring grenrören där de gick nära tråget för att reducera strålningsvärmen från dem till tråget, men skillnaden var väldigt marginell.

Att ha oljeslangar där nere är att be om problem pga grenrören (förutom ökad risk för problem.. läckande kopplingar, sprängd oljekylare, kass backventil, kass oljetermostat osv, - ja jag är lite bränd på eftermarknadsgrejer), därför tyckte jag att tipset om värmeväxlaren var väldigt bra. En "vanlig" adapter skulle annars få plats..

120 grader är väl vad jag skulle villa kalla vara-lite-nervös-temperatur, även om ett inlägg sade att det skulle funka. Men det är vid lugn landsväg och lämnar inget utrymme alls att leka sportbil. Kryper jag ner i runt 50 km/h så går den ner till omkring 105 grader efter en stund.

Nu har jag varit ute o borrat en massa hål i "hasplåten", förhoppningsvis kommer det åtminstone lite mer luft fram till framkanten på tråget i alla fall.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Ligger oljetemperaturen i tråget över 100 grader så gynnar detta bland annat förångningen av vatten ur oljan. Samtidigt är det ju dock inte kul att ha alltför höga oljetemperaturer i och med att oxideringstakten sägs fördubblas var 10:e grad celcius. Fördelen med att ha oljekylning (med termostat) är ju att man kan ligga på en relativt hög temperatur utan att behöva vara orolig att temperaturen bär iväg under vissa förhållanden. Alla SAE klassade oljor testas idag för minsta tillåtna viskositet vid hög temperatur (150 grader) och hög skjuvning, denna temperatur sägs ligga kring vad som kan nås i en modern bilmotor under hög last.

Att oljekylaren sitter efter oljetryckspumpen är ju det normala, motorer med torrtråg kan ju dock ha kylaren efter sugpumparna innan oljetanken istället.
Citera
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005

Vad kör du med för olja i motorn? om du kör med mineralolja så kan du få ner temperaturen en del genom att byta till en bra syntetolja.

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Gamla V8-motorer brukar funka bättre med mineralolja. Synteten rinner för fort förbi bla. lyftargalleriet, med dålig värmeavledning som följd.
oljan kyler massor i en V8.
Kan det vara så att problemet ligger i vattenkylningen.......och gör att oljan får tan hand om för mycket värme ?

Är det för tätt i motorrummet.....så luften som passerat vattenkylet....inte kommer ut.

Prova att plocka av motorhuven och provkör.

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Ja, motorrummet är alldeles för varmt (tycker jag). Problemet är egentligen att det är väldigt trångt på sidorna o bakom motorn. Kylfläkten klarar att kyla genom kylet utan problem o jag har inga prblem med vattentemp. Frånluften från kylarfläkten har dock i stort sett bara rakt nedåt att gå.

Jag har tillverkat en motorhuv i glasfiber, skall fixa huvlåset bara på något snyggt sätt, innan jag kan montera den. Jag har dock inte bestämt mig för var jag skall göra hål i den för ventilation. I bakkant får man ju ett övertryck när man kommer upp i fart, så det är ju ingen hit. I framkant är det ingen vits om man ser till värmen. Kanske om man tar upp hål både fram o bak så kan luften kanske cirkulera "baklänges".. hmm.. Sen tillkommer problemet hur man gör diskreta hål så att det inte ser ut som nån raggarbil

Kör fortfarande på inkörningsolja.. farmarolja-mineral som jag spetsat med stp (som innehåller zink enligt miljödeklarationen). Nu visade det sig att farmaroljan också innehåll zinkalkylditiofosfat, så stp:n var lite overkill så att säga, nåja oljan får väl lite bättre bärighet vid höga temperaturer i alla fall med stp:n. Bra info från johan där att de testar oljors minimiegenskaper vid höga temperaturer också (blev lite lugnare)

Jag låg under bilen igår och funderade lite och kanske det skulle hjälpa att sätta ett "stopp" rakt under fläkten för att tvinga luften mer snett nedåt istället för rakt nedåt och på så sätt tvinga in mer luft på ovansidan av hasplåten mot tråget. Det skall jag testa o det är ett enkelt experiment. (nej, jag kan inte ta bort hasplåten eftersom den stagar upp framvagnen, en variant skulle iof kunna vara att bygga en ny "luftigare" sådan). Jag skall också testa med större "stel" fläkt jag har liggande, för att se om det påverkar.

edit: Kom just på att när jag skrivit detta att butterflyracings ide om att plocka bort huven inte alls var dum... till o med så bra att jag börjar med det.. bara fyra skruvar och ett extra handtag ju !

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag tror inte att problemet är att tråget får för lite luft. Är det ett "luftproblem"....så tror jag mer på att öka evakueringen i motorrummet.

Du kan ha problemet på vattensidan.....utan att vattentempen blir för hög.
Har du för dålig cirkulation...eller ojämn cirkulation i motorn.....så kan medeltempen vara ok ialla fall.

Vad har du för vattenpump....var mäter du vattentempen.....har du kompresionsläck.....är motorn justerad rätt ???

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

min gamla vattenpump var skovlarna nästan utslitna pga kavitation kring dem. Detta förklarade endel om mina kylproblem påhögre varv...
Ett tips bara.

Förresten, den där bilen låter rätt intressant. Kör du bana med den och varför får man i så fall inte se en tråd om den på forumet?
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Nu vet jag ju inte om jag har problemet tidigare med gamla motorn, eftersom det är först nu jag satt dit en oljetempgivare... bara en brasklapp eller vad man skall kalla det. Sen var förra årets motor en 350" o nu en 400" (5,7 mot 6,6 liter för dem som inte är så bevandrade i v8:or)

i blocket skall det nog inte vara nått problem. Jag skrapade ur en massa rost o spolade med högtryck inne i kylkanalerna i våras i samband med fryspluggsbyte. Nyslipad vev, nya glidlager överallt, ny pump o kamdrivning. Jag har troligen en del blowby (inte vågat kolla det) då plånboken sade stopp och ville ställa inte ställa upp med borrning o nya kolvar, så jag fick nöja mig med att hona ner vändkanterna så gott jag kunde o köra med std-kolvringar (lika som innan). Topparna (samma som förra motorn) nöjde jag mig med att borra upp ånglåshålen på lågsidan.
Std vattenpump ...samma gamla motorn som var en 350".
Vattentemp mäter jag straxt till höger om termostaten. Jag har en elektrisk givare till elfläkt (till vänster om den) o det känns som om tempgivare o elfläktsgivare "visar" samma. Jag har också ett svagt minne att jag kollade elfläktsgivaren med en termometer också. Jag kör alltså med en relativt liten fläkt o stöttar med elfläkt, vilket sällan behövs (den startar bara i bilkö). Jag skall dock pröva med en större fast fläkt, men jag upplevde ingen skillnad på vattentemp eller bettende vid normal körning när jag satte på den lilla fläkten för ett par år sen.
Jag har inte kopplat ur kupévärmen o den är inte täppt.
Jag har kollat ena sidans stift o de är lika i färgningen: gulbruna på översta cm av porslinet o en del av bågen o sotiga på foten.. ganska likt gamla motorn får jag säga (samma stift).

Det finns en sak som är lite konstig dock med "motorinställningen". Grenrören för övrigt verkar ha gått varmare än förra året.. det kan dock ha sin förklaring i vacuumanslutningen o tomgångskörning.
Jag blev tvungen att byta kam då en lyftare i gamla motorn hade slutat att snurra.
gamla kammen var 282/292 224/234 114 LSA, 54 overlap
Nya är 274/286 230/236 110 LSA, 60 overlap, ställd 4 grader retarded
Nu till det konstiga: På gamla motorn så var jag tvungen att öppna sekundärportarna lite för att få primärspjällen i tomgångsområdet (små primärer). Med nya behöver jag det inte och den reagerar fint på tomgångsblandningsskruvarna (reversed idle). Sätter jag vacuumet på insuget så klarar motorn inte att hålla tomgång med växel i (automat, lite högre stall) i, om jag inte skall ha 1200 varv i friläge. Med med portat vacuum går det, därför tror jag grenrören har blivit varma.
Tändningen ställd 37 grader vid 5000 och avancerad tändkurva, straxt över 2000 varv i 90 knyck och det känns inte som om motorn går snålt på lågvarv. Jag har något sämre vaccum än gamla motorn .. ungefär 2 hg på landsväg känns det som. (Jo ungefär så är det, för jag har 15 hg nu i friläge o hade 17 på gamla motorn).

*pust-flämt*

Eslöv
Här sen Apr 2006

Trådstartare
nee jag åker inte bana, jag leker med tanken dock att testa om nått år. Men jag tycker att det är ett trevligt forum detta. Folk är lite mer ödmjuka, analytiskt lagda och så är det väldigt skönt med avsaknad av forumpåvar... kort sagt bra stämning, med intressanta frågeställningar.

Jag tror bilen har en viss potential för kurvkörning dock, för när jag var runt 20 (mer än dubbelt så gammal nu), så hade en kompis en monza. Han hade tre passagerare o jag satt ensammen i min golf GTI gen 1. Och jag hade inte en chans att hänga med i kurvorna. Sen sneglade jag på monzor i ett antal år o 16 år senare slog jag till.

Nu ett antal år senare är karossen rostfri och uppstyvad. Motorn vill man ju alltid ha mer drag i. I vinter eller nästa vinter skall jag ge mig på framvagnen (som ännu bara är uppsnyggad) o byta ut 30 år gamla bussningar innan jag ger mig på geometrier.

Eftersom det är en ovanlig bil: http://h-body.org/

Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005

Att inte syntetolja ska fungera i ett jänkejärn är en gammal skröna som lever kvar sedan syntetoljans intåg. Väljer man rätt viskositet och klassning så är det inga problem.

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
Skruva banåkabil
alternativ oljekylning
1, 2   >>
30 besök senaste veckan (9585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande