Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Att utvecklas i stark eller svag bil? (utsplittad) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16 besök idag (37938 totalt) |
Ska du köra rattlåsracing? Annars är 105hk tillräckligt för massor med banåka. Bortsett från det, är M3E36 fina bilar till vettiga pengar. |
||||||||||
Effekt är överskattat, jag hängde på en M3 E36 3varv runt Anderstorp med min Seat Cordoba 1.6 med orginalchassi och biltemabrommsar. Massor med effekt är snarare en begränsning som första banåkarbil, fast det beror juh lite på vad du är ute efter. Är du ute efter att inte bli frånkörd av alla första gången du kör, så är nog en motorstark bil rätt väg att gå. Har du lite mindre ego och tål att bli frånkörd av det mesta i början är en motorsvag bil ett bättre sätt (om du frågar mig), man lär sig verkligen att bara använda bromsarna då man verkligen behöver dessa t.ex. Sen är det inte lika lätt att göra bort sig i en motorsvag bil, vilket leder till att man vågar lite mer. Bara mina |
||||||||||
Med en motorstark bil så får du många fler tillfællen att læra dig anvænda bromsarna eftersom du helt enkelt måste bromsa på stællen dær du med en slo bil kan hålla fullt. En slo bil tappar en del av kordynamiken såsom att bemæstra acceleration ut ur kurvor och har mycket færre inbromsningar och dessutom lættare inbromssningar infor kurvor. |
||||||||||
Är du på krigsstigen Johan? Det blir ganska ointressant att köra en bil med (för?) lite effekt på bana då man tappar mycket från just inbromsingarna. _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Nej men jag ær rætt trott på snacket om att man inte behover speciellt mycket effekt for att kora på bana. I en riktigt lætt (læs: en bra bit under 1000 kg) bil finns det for det men inte annars. Man tappar inte bara i inbromsningar man tapppar i och ut ur kurvorna också. Hur kul ær det med en bil som går att hålla fullt med overallt? |
||||||||||
Tillräckligt för massor av banåka. Bild courtesy of Niklas Falk Klart att det är kul med effekt, och klart att det ställer högre krav på föraren. Icke desto mindre är det fullt möjligt att ha massor med kul även om man håller fullt varvet runt. |
||||||||||
Då ræcker det væl med 50 hk också eller varfor inte 20 hk, runt kommer man ju ændå. |
||||||||||
Nu är jag inte säker på vad du menar med att man skulle tappa på inbromsningar med en motorsvag bil, effekten gör juh ingen skillnad på bromsandet i sig Eller menar du att man tappar hela momentet med inbromsningar? Det är juh högst beroende på vilken bana man kör! Sen är det juh det som är hela poängen, att lära sig vart gränsen går för när man behöver bromsa och när man inte behöver det, jag kan försäkra om att iaf JAG tycker att det är lättare att ha lite is i magen inför svängarna när man kommer i 100km/h istället för 200km/h. Men sen tycker jag att banor som t.ex Mantorp är rena sömnpiller då jag i en motorsvag och lätt bil i princip har 5 inbromsningar på ett helt varv |
||||||||||
Dels så blir det mycket færre inbromsningar eftersom man helt enkelt inte har fart nog och dels blir från en betydligt lægre hastighet. I ovrigt tycker jag du sæer emot dig sjælv. |
||||||||||
Det var juh det som var poängen, blir det från en lägre hastighet vågar man tänja mer på gränserna. Kör du in i en sväng i 200km/h och börjar bromsa så sent som möjligt första gången du är på bana har du väldigt mycket is i magen! Dessutom är risken betydligt större för att allt går åt h*lvette i den hastigheten, som nybörjare har man inte alltid koll på vad man ska göra om man bromsat på sig lite, och desta högre hastighet man gör det i desto värre blir konsekvenserna. |
||||||||||
om man ær så korkad att man inte provar att flytta fram bromspunkter stegvis de forsta gångerna man kor på bana så hjælper inte avsaknad av effekt i længden. Tycker det ær lite Darwin award over det hela! och jag jag har både åkt av och kraschat. |
||||||||||
Visst ska man göra det stegvis, men vem säger att man inte kan ta i för mycket första gången? Eller föreslår du att man har en bil med 10000hk och börjar bromsa redan i depån påväg ut till banan första gången för att vara på den säkra sidan? Sen kan det juh vara bra erfarenhet att ha åkt av banan i 100km/h så man vet vad som händer nästa gång om man gör det i 200km/h. Att klanta sig i låga hastigheter med en potent bil är juh inget som sker allt för ofta, däremot verkar det som bilar med massor av effekt och banpotential kör av och blir skrot ofta. Men det kanske är naturligt urval över det hela, de med massor effekt klantar sig första gången i jättehög hastighet och krashar och dör medan vi som kör motorsvaga bilar tills vi anser oss kunna köra bucklar plåten ett par gånger och överlever. (lite lagom melodramatiskt sådär ) Det finns juh en anledning till att i princip alla inkörnings/inlärning bilsporter börjar med en motorsvag bil (Renault R5, Clio, Opel Corsa etc...). |
||||||||||
Ja det ær billigare. En modern Clio Cup har idag ca. 200 hk, med den vikten så får man betrakta det som hog effekt. |
||||||||||
Tvekar på att priset skulle vara enda anledningen, personligen skulle jag inte vilja vara med och organisera ett F1 lopp med förare som aldrig suttit bakom ratten på en bil på bana förut. Men visst, har man pengar så kanske det är naturligt att börja köra bana med en Ferrari 360 Challange Stradale. Men det förändrar inte faktum att det (hur du än ser på det) är större trolighet för att göra illa sig ordentligt i en sådan bil än i en motorsvag bil. Men som sagt, bara mina Jag tänker då inte hindra någon från att börja sin banåkarkarriär med en supersportbil, jag tycker bara att hela den här effekthysterin är fånig |
||||||||||
Inte på bana nej. Men bjuder du på en tur bakom ratten på en svindyr högprestandabil och står för notan så bekräftar jag gladeligen min kvadda bilen teori |
||||||||||
Visst är det bekvämt att kunna citera saker ur kontext, blir så mycket enklare att föra en debatt när man bara svarar på saker man vill svara på |
||||||||||
om du nu inte provat köra en bil med lite effekt på bana kanske det är lite dumt att propsa på att det går lika bra med lite effekt. och "svindyra högprestandabilar" är du den enda som pratat om i tråden. Jag vet att man kan ha kul med det mesta på bana men det är inte utvecklande som chaufför att kunna ge fullt i alla lägen. De snabbaste bilarna som nämnts i den här tråden är Porsche 951 och BMW M3 och man får en schysst sådan för runt 100kkr vilket inte kan ses som dyrt på något sätt. _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Visst ær det, næstan lika lætt som det ær att uttala sig om saker man inte kænner till. Men i det hær fallet var det inget som tog ur sitt samanhang bara ett forsok till att skæmta till det som klipptes bort. |
||||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Att utvecklas i stark eller svag bil? (utsplittad) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16 besök idag (37938 totalt) |