Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Att utvecklas i stark eller svag bil? (utsplittad)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
16 besök idag (37938 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Är det bara jag som tycker att det krävs många hundra hästar för att själv accet ska bli kul ? Alldeles för mycket för att det ska vara ekonomiskt försvarbart i mina bilar. Däremot kan jag njuta av fin känsla och kul väghållning gång på gång på gång. Men alla har vi olika smak. Tur det, annars skulle alla köra likadana bilar

Som det redan är sagts, gillar man att acca nåt sjukt så är ju alltid hoj en bra grej. Betydligt billigare än att få motsvarande drag i bilen

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10150



Pär Hylander skrev:
sweanders skrev:
Det är inte kul med mycket effekt i en bil som inte kan unyttja den. Övermotorisering är när det helt enkelt när det finns så mycket pulver att man måste planera varje vinkelförändring av gaspedalen.

Det verkar som om de enda som förstår det är de som provat.


Det har väl alla provat som kört på is med däck som inte är lämpade för is..... sen är ju iofs konsekvenserna av en felgasning i 30 km/h på en is mindre än motsvarande felgasning i 300 med murar utmed bankanterna


Hehe, det är ju en både bra och dålig liknelse med iskörning. Retursladdar på is är ju något mildare än på asfalt.

Jag har lyckats missa iskörning helt under vintern, det är rätt trist.

_________________
Anders Hansson
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



sweanders skrev:
Pär Hylander skrev:
sweanders skrev:
Det är inte kul med mycket effekt i en bil som inte kan unyttja den. Övermotorisering är när det helt enkelt när det finns så mycket pulver att man måste planera varje vinkelförändring av gaspedalen.

Det verkar som om de enda som förstår det är de som provat.


Det har väl alla provat som kört på is med däck som inte är lämpade för is..... sen är ju iofs konsekvenserna av en felgasning i 30 km/h på en is mindre än motsvarande felgasning i 300 med murar utmed bankanterna


Hehe, det är ju en både bra och dålig liknelse med iskörning. Retursladdar på is är ju något mildare än på asfalt.

Jag har lyckats missa iskörning helt under vintern, det är rätt trist.


Jo jag missade också iskörning i vintras.... ....
Men man kan få retursladdar bara man går in hårt i vallen...men du lyckades ju hoppa över vallarna istället ....

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



När det gäller över/undermotoriserat...
Personligen har jag inte kört några toksnabba bilar på bana, 996 Turbo och min egen är väl snabbast.......har åkte i en 300hk turbo matad 560kg Seven och det var undebart och helt klart hanterbart!
Min egen med Porsche 944 Turbo med 350 drivhjulshästar går rätt bra och är tveklöst den bilen jag haft roligast med bakom ratten ......eftersom jag o min far har tre 944or ihop jag haft en 968CS tidigare har jag kännt på vad som händer med mer effekt i samma typ av bil och tveklöst är det roligare desto mer motor du har. Helt plötsligt blir det roligare på helt andra ställen än tidigare. Känslan av att ligga i en svepande motorvägspåfart på trean i 150km/h, trampa lite för hårt på gasen och baken bryter ut är ovärdeligt jämfört med att köra med 200hk och du måste släppa gasen för att bilen börjar understyra....
När jag körde med vinterdäck på Turbon och det börjar spinna bara av gaspådrag både på tvåan o trean samtidigt som det drev som tusan framåt var också tokkul och jag skulle vilja ha tillräckligt med krydda så att den hade den balansen effekt/grepp även med bra sommardäck eller ännu hellre R-Däck...

Däremot åkte jag i en 625 drivhjulshästars Chevrolet Chevelle i helgen och det var inte särskilt kul förutom ljudet eftersom han hade alldeles för lite grepp...bara spann, spann o spann utan att det drev imponerande framåt.

Många tycker sporthojar är riktiga adrenalinkickar för sin acceleration och jag håller inte riktigt med. Har bara kört en kompis GSX-R 750 av senare modell, småtrimmad och nerdrevad men eftersom det inte är någon vridmoment blir det aldrig riktig superkick utan helt plötsligt går det bara fort tycker jag. Lite samma sak som Honda S2000 problem, känns mycket långsammare än vad den är.

Sammanfattningsvis tycker jag mycket effekt tillsammans med väldigt bra balans och grepp är roligt.
När det gäller utveckling kan jag nog säga att det är bra att börja med lite mindre krydda o jobba sig uppåt, hade jag börjat med bilen jag har nu som ändå inte har väldigt mycket effekt så hade jag nog inte suttit här idag.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Min röst faller på mycket effekt..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Min röst faller nog på regnrace som utvecklingsmetod

Men vid regn blir ju det mer fokus på effektleverans än absolut effekt. Herrejössesknuff med fördröjning kräver nog rejäl tillvänjning/talang vid regnkörning.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Pratar vi om roligt så är effekt roligt på sitt sätt. Jag åkte tantens renault Twingo för något år sedan runt Kinnekulle med sportfjädring och breda däck samt bara 60hk och låg vikt var det en riktig utmaning. Varje dm fel i spår eller kmt fel i ingången straffarsig med sekundtillägg på varvet! Bästa tid 1min 16 sek + någon tiondel. Har åkt både det ena och andra på bana vid de förarkurser jag är med som instruktör och ser nog gennerellt att de med svagare bil utvecklar sig snabbare i början då man "hinner" med bilen och kan koncentrera sig på balans och spårval mm.

Sedan är det en helt annan sak om vad som är kul. Jag har åkt Porschar som varit rena sömnpillret och skulle välja min gamla skoda felicia 1,3 kombi som är mycket bättre balans i för en track day. Men en av de roligaste bilarna är en även det en porsche 911 cup bil som var riktigt trevlig på banan. Framförallt åker jag med en lätt bil med lite effekt och balans före en tung och motorstark bil även om det är kul med powerslide mm.

Kan bero på att jag gillar G-krafter i sidled, framåt/bakåt känns inte lika intressant. Men det är klart skall man nöta ringen så krävs effekt för att det skall bli roligt. Åker man i stället på Knutstorp/Kinnekulle osv. klarar man sig med mindre effekt.

Regn är även det spännande form liksom grus och is.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



jag har kört min kadett coupe 1200 på bana (kinnekulle, en dag på racerbanana med bilsport) med 58hk och det var det roligaste jag gjort hittils, blev riktigt förvånad över väghållningen och balansen i bilen med org chassie, bra avstämmt med motor och utväxling. jag körde lika fort som de flesta runt banan i de kurviga partierna, tappa egentligen bara på rakan (mycket, men hade 130under bron), insruktörerna som åkte med blev förvånade över bilen och frågade om det verkligen bara var 58hk i den.

men i alla fall, jag tyckte det var skönt att inte ha mer effekt så jag kunde tänka på spårval, bromspunkter, övrig trafik men känner att jag vill ha mer effekt och väghållning som matchar

lägger min röst på utvecklingsmetoden,

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej

Öka din effekt i 30% steg och kör mycket så lär du dig din bil
Lägg på R-däck i nästa steg
Styva upp fjädringen lite

o Åk

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 71



Att rekommendera en trimmad Porsche GT3 RS som första bil på banan låter lika smart som att rekommendera det som första bil efter körkortet är i handen. I båda fallen är du nybörjare o bör ta det lite måttligt om du ska "hinna" utvecklas alls.

Verkar vara flera som blandar ihop rolig bil och mer utvecklande bil som nybörjare här. Det är väl inte det som diskuteras? Det var väl vilken typ av effekt/vikt som var bättre att börja utvecklas som förare i?

Det kan väl knappast vara någon här på rejsa som tycker det är bättre/roligare på banan med mindre effekt i bilen sin?(annat än plånboken)

Samt hur många av er som säger att effekt är så mycket bättre för en nybörjare provade på bankörning ALL OUT i bilar med ca 3kg/HK eller mer effekt första gången? Vad vann du på det?

Av de jag sett kommer till banan för att provköra så har bannemej 85% av de med lite muskler bangat o kört sakta som fani alla kurvor(är det det ni menar är mer utvecklande?). Medans de som kommer i mindre effektsvaga bilar oftare ligger på hårdare i kurvorna. Fast jag förstår att de som har dyrare mer effektstarka bilar är mindre benägna att satsa sin bil på banan om nu inte försäkringen gäller på samma vis som vanligt

_________________
Robert Pettersson
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Ja skulle även jag rösta på en lite svagare bil motormässigt att lära sig med.
De behövs så lite för att gå fel när de börjar gå fort...
Dessutom är de jäkligt kul att spöa bilar som är mycke bättre på "papperet" på banan! Har själv lyckats spöa M3 och 911turbo med en gammal audi 90 på ACR och diverse volvoturbos med en A4 diesel på 110hk på kinnekulle

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



EDC skrev:
Att rekommendera en trimmad Porsche GT3 RS som första bil på banan låter lika smart som att rekommendera det som första bil efter körkortet är i handen......


Robert,

Jag håller nog inte med dig där till 100%

Jag köpte själv en Porsche 997 GT3 Club Sport som första banbil och det funkade bra. Jag hade en seriös inställning från första dagen, läste på mig ordenligt, tog tävlingslicens osv. Det gick bra.

Visst - jag körde ju inte fullt dom första gångerna, men sedan gick det snabbt och jag blir inte omkörd så ofta. Som jag ser det så har jag en bra bil att växa i och kanske jobba med i flera år och utvecklas. För det är ju fortfarande så att bilen är betydligt snabbare än vad jag någonsin kommer att bli

Väl mött på banorna till sommaren!

Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



nu ska ett nybörjar svar komma..

jag köpte mig en Audi rs2 (1600kg 4wd 315bhp) och tog licensen med denna, hade kanske kört bilen 100mil innan jag var på licenskurs, licenskursen tog jag när jag var 16 så endast övningskörning innan. såklart dom första varven var pirriga runt banan och långt ifrån perfekta, men emot dagens slut kände jag att jag både saknade effekt och grepp, ( kan bero på org chassi samt gatdäck iofs ). men emot slutet så låg man aldrig under 5000rpm på nån växel med full kontroll, (iaf enligt mig själv) och nog för att jag är ung, men jag tror inte jag skulle kunna köra ifrån Grönholm som vissa andra yngre förare gör (OBS inget illa menat!) men jag kände att jag hade kontroll över bilen och lyckades rätta till nån broms-miss utan större problem. så detta med att det skulle vara farligt att släppa ut en nybörjare med en lite effektstarkare bil är enligt mig ingen fara. MEN, det beror ju helt och hållet på personen i fråga med. har personen i fråga hållit på med motorsport innan? eller precis lärt sig hur vxl-lådan fungerar? jag själv har kört cross i 10år samt började med 400cc Quad vid 12år, så reaktionsförmågan hänger väl med lite sen innan.

säg att man har en bil på 1300kg samt 300bhp, bara för att man har det i bilen behöver man ju inte utnyttja all "effekt" innan man känner sig säker?

Edit: kan även nämna att även om jag pressade bilen körde jag den absolut inte max, fanns nog lite till att hämta, dock blev däcken alldeles för varma. Samt alldeles för lite varvtid, Dubbel apex kurvan (sista innan mål) på Gelleråsen kommer det ta låång tid innan man lär sig.

ursch va text det blev, hoppas det går att läsa på något sätt


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Att utvecklas i stark eller svag bil? (utsplittad)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
16 besök idag (37938 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande