Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Att utvecklas i stark eller svag bil? (utsplittad)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (37916 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



johann skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
johann skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
johann skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
jag tycker bara att hela den här effekthysterin är fånig


Har du någosin kort en bil med lite pulver på bana?

Inte på bana nej.


I rest my case.


Visst är det bekvämt att kunna citera saker ur kontext, blir så mycket enklare att föra en debatt när man bara svarar på saker man vill svara på


Visst ær det, næstan lika lætt som det ær att uttala sig om saker man inte kænner till.
Men i det hær fallet var det inget som tog ur sitt samanhang bara ett forsok till att skæmta till det som klipptes bort.

För att fortsätta opponerandet och vara anti mot antit, så tycker jag hittills att egna erfarenheter är överskattat.
Ytterst få saker som jag testat har varit på särskilt annorlunda sätt än vad jag innan föreställt mig. Vad det gäller bankörning var det enklare och möjligen lite tråkigare än vad jag tänkt mig(karten är fortfarande roligare), där det senare snarare berodde på lite väl höga förväntningar.
Jag har mer fått intrycket att alla superlativ vad det gäller hur komplicerat, fantastiskt och svårföreställt det är med motorsport mest är till för att imponera på de hittills oinvigda och möjligen locka in dem i fållan. (samt att täppa till truten på dem när de opponerar sig med avvikande åsikter )
Å andra sidan har jag ännu inte kört nåt effektstinnt slicksmonster på bana, men jag tvivlar på att det ändrar min uppfattning om de överskattade egna erfarenheterna. Med lite fantasi och bred erfarenhet från annat kan man föreställa sig det mesta.

Det finns dock undantag, tävlingskarten var en roligare och häftigare upplevelse än vad jag hade gissat. Men det berodde väl på låga förväntningar och att jag bara hade några få hyrgokart-pass att jämföra med.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Kristian Larsson skrev:
En närbesläktad fråga... Två helt gröna förare ställs mot varandra. Den ena är en rejäl talang och den andre en medelmåtta. Skulle varvtidsskillnaden bli större eller mindre (i % räknat) i en motorstarkare bil kontra en svag?


Jag tror på större eftersom talangen borde ha lättare att klara en svårare bil.

_________________
Anders Berglund
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AndersY skrev:
Å andra sidan har jag ännu inte kört nåt effektstinnt slicksmonster på bana, men jag tvivlar på att det ändrar min uppfattning om de överskattade egna erfarenheterna. Med lite fantasi och bred erfarenhet från annat kan man föreställa sig det mesta.


Lite som att onanera till porrtidningar och forestælla sig hur det ær att ha sex på riktigt.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kristian Larsson skrev:
En närbesläktad fråga... Två helt gröna förare ställs mot varandra. Den ena är en rejäl talang och den andre en medelmåtta. Skulle varvtidsskillnaden bli större eller mindre (i % räknat) i en motorstarkare bil kontra en svag?


störrre skillnad i den motorstarkare helt klart...... tror jag iaf....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



johann skrev:
AndersY skrev:
Å andra sidan har jag ännu inte kört nåt effektstinnt slicksmonster på bana, men jag tvivlar på att det ändrar min uppfattning om de överskattade egna erfarenheterna. Med lite fantasi och bred erfarenhet från annat kan man föreställa sig det mesta.


Lite som att onanera till porrtidningar och forestælla sig hur det ær att ha sex på riktigt.




_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



johann skrev:
AndersY skrev:
Å andra sidan har jag ännu inte kört nåt effektstinnt slicksmonster på bana, men jag tvivlar på att det ändrar min uppfattning om de överskattade egna erfarenheterna. Med lite fantasi och bred erfarenhet från annat kan man föreställa sig det mesta.


Lite som att onanera till porrtidningar och forestælla sig hur det ær att sex på riktigt.

Inte ens det skiljde sig så mycket. Jag har väl helt enkelt bra fantasi.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AndersY skrev:
johann skrev:
AndersY skrev:
Å andra sidan har jag ännu inte kört nåt effektstinnt slicksmonster på bana, men jag tvivlar på att det ändrar min uppfattning om de överskattade egna erfarenheterna. Med lite fantasi och bred erfarenhet från annat kan man föreställa sig det mesta.


Lite som att onanera till porrtidningar och forestælla sig hur det ær att sex på riktigt.

Inte ens det skiljde sig så mycket. Jag har väl helt enkelt bra fantasi.



Du måste ha det!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Herre gud vilken urspårning det här blev
Men det är skönt att läsa att man iaf inte är ensam om att tro att det finns kvalitéer i att lära sig köra i en effektsvag bil, även om jag själv inte har förmågan att uttrycka mig lika väl

Sen har jag faktiskt kört snabbare bil på bana än min nuvarande bil, men nu är juh inte en 318is med R(egumerade)-däck så himla mycket snabbare ändå

och att man inte skulle kunna lära sig gaskontroll med en motorsvag bil är dessvärre också bara snack, när jag senast körde på anderstorp med seaten kunde jag absolut inte hålla fullgas i och ur svängarna, det spann något hejdlöst och maken till understyrning har jag inte varit med om (förutom den där gången när jag förlorade däcket i Swiften, men det kanske jag inte ska ta upp ). Men visst, på raksträckorna är det juh mer eller mindre plattan i mattan hela tiden. Fast gaskontroll på raksträckor, det låter mer som rattlåsrejsing än bankörning i mina öron
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



johann skrev:
Björn Nilsson skrev:
Men det är ju klart att mycket pulver å bra väghållning är roligare


Precis och jag fick inte uppfattning att Danne ville ha något annat æn roligt.


Jag håller faktiskt inte med.

Att ha en bil med tillräckligt mycket maskin i förhållande till väggreppet, tycker jag är bra.

Men som en nybörjare så vill jag definitivt ha lite mindre grepp, så att det inte går så oerhört fort när man gör bort sig. Dels är det lättare att hämta hem en miss i en långsammare bil, dels blir konsekvenserna mindre allvarliga om man går av banan i en lägre fart.

Exempelvis tror jag att jag skulle ha roligare i en Opel Ascona på 175/70 däck än med min sjua på bana, framförallt för att konsekvenserna vid en miss blir så mycket mindre, så man törs köra "fullt" på ett helt annat vis. (att köra "fullt" är inte detsamma som att köra med full gas, utan så fort som bilen faktiskt klarar av.)

Sen när man behärskar att köra fullt med en långsammare bil så kan säkert ett naturligt steg vara att skaffa en bil som går att åka fortare med.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus L skrev:
Exempelvis tror jag att jag skulle ha roligare i en Opel Ascona på 175/70 däck än med min sjua på bana, framförallt för att konsekvenserna vid en miss blir så mycket mindre, så man törs köra "fullt" på ett helt annat vis. (att köra "fullt" är inte detsamma som att köra med full gas, utan så fort som bilen faktiskt klarar av.)


Men varfor kor du inte en bil som ær betydligt billigare om du nu tror du har roligare i en sån?
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Magnus L skrev:
johann skrev:
Björn Nilsson skrev:
Men det är ju klart att mycket pulver å bra väghållning är roligare


Precis och jag fick inte uppfattning att Danne ville ha något annat æn roligt.


Jag håller faktiskt inte med.

Att ha en bil med tillräckligt mycket maskin i förhållande till väggreppet, tycker jag är bra.

Men som en nybörjare så vill jag definitivt ha lite mindre grepp, så att det inte går så oerhört fort när man gör bort sig. Dels är det lättare att hämta hem en miss i en långsammare bil, dels blir konsekvenserna mindre allvarliga om man går av banan i en lägre fart.

Exempelvis tror jag att jag skulle ha roligare i en Opel Ascona på 175/70 däck än med min sjua på bana, framförallt för att konsekvenserna vid en miss blir så mycket mindre, så man törs köra "fullt" på ett helt annat vis. (att köra "fullt" är inte detsamma som att köra med full gas, utan så fort som bilen faktiskt klarar av.)

Sen när man behärskar att köra fullt med en långsammare bil så kan säkert ett naturligt steg vara att skaffa en bil som går att åka fortare med.


Håller med..
För att utvecklas som förare behöver man ligga på gränsen.. för att få veta vart gränsen är så blir det naturligt att ibland kliva över den. Det gör jag hellre i en effektsvagare bil med dålig väghållning.

Dessutom håller jag med diverse andra om att en effektstark bil är svårare att lära sig köra "korrekt" med från början då det är lätt att "fuska" lite genom kurvorna och ändå känns det som att man kör hyffsat fort då man eg borde ha kört flera sekunder fortare med tanke på vilken bil man har. En slöare bil med sämre väghållning är betydligt lättare att hitta "flow" i körningen med. Man känner på en gång att där gjorde jag fel och tappade en evighet i varvtid...

Spontant känns det som att jakten på "gränsen" för vad förare och bil klarar av borde börjas i rätt ände. Jag vet flera förare som kör bilar som definitivt inte får folk att tänka "banracing".. som förmodligen skulle bli förbaskat snabba iom de imorrn satte sig i en snabbare maskin.

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Generellt tror jag folk funderar för mycket, de bar o åk som en känd fortåkare av rang( ej bil) uttryckte sig under sin storhets tid.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Göte RS6 Sjögren skrev:
Generellt tror jag folk funderar för mycket, de bar o åk som en känd fortåkare av rang( ej bil) uttryckte sig under sin storhets tid.


Samme idrottare sa väl även att "De går int å förklare för de som int förstår."

_________________
Anders Hansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Göte RS6 Sjögren skrev:
Generellt tror jag folk funderar för mycket, de bar o åk som en känd fortåkare av rang( ej bil) uttryckte sig under sin storhets tid.


Jag tror det finns olika sorters människor, en del har en bättre "fortåka-gen" än andra och behöver inte fundera så mycket. En del av dom kanske inte har ngn större behållning av att diskutera/resonera/fundera utan har det så att säga som en mer eller mindre medfödd ryggmärgsreflex hur man kör bil fort. Andra är behöver grunna och resonera sig igenom hur det ska gå till för att kunna utvecklas, med mer eller mindre brant utvecklingskurva. En del resonerar och funderar fram och tillbaka och får ändå inte till ngn sorts skicklighet i fortåka. Sen finns det säkert dom som inte tänker alls och ändå är dåliga på att köra .

Dom med medfödd känsla kan ofta blir riktigt snabba, dock tror jag att dom med känsla + förmågan att resonera och kommunicera är dom som blir allra, allra bäst.

Detta är egentligen en erfarenhet från en helt annan verksamhet (pistolskytte) som jag bedrivit och sett på alla nivåer. Tror dock banbilåka funkar på samma sätt.

_________________
Pär Hylander
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Håller med Per H att snabbast blir nog dom som kan analysera och har känsla. Tycker även att det är för mycket snack om någon åker sakta och försiktigt i början att den inte kan åka bil är helt fel. Min känsla genom åren har mer och mer blivit den att de som kör lungt och kontrollerat från början och sedan sakta närmar sig gränserna metodiskt blir de snabbaste och bästa förarna.
Att förare med snabba bilar slarvar är väldigt vanligt mest för att det är svårare att bedömma fart och få precision i en snabb bil och därmed kan det vara svårt att avgöra vad som är rätt och fel när man är ovan.

Har sett flera förare som har åkt helt fel i kurvor men ändå fått det till att gå fortare per varv bara för att det är svårt att åka rätt med en svårkörd bil. Många snabba bilar som man som nybörjare åker i fungerar inte bra på bana då de inte är inställda rätt och går väldigt dåligt, felet blir ännu större om bilen är stark och föraren lär sig fel eftersom bilen inte går att köra på rätt sätt.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



sweanders skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Generellt tror jag folk funderar för mycket, de bar o åk som en känd fortåkare av rang( ej bil) uttryckte sig under sin storhets tid.


Samme idrottare sa väl även att "De går int å förklare för de som int förstår."


Kan ju finnas en poäng där

I övrigt tycker jag inte man bör fundera så mycket som första gångare på bana, kör och ha kul. Signalerna blir allt tydligare om det är rätt eller fel efter ett tag, bilen talar sitt tydliga språk.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

och det går mycket lätttare om man lär sig rätt från början.
Att träna bort ett gammalt inlärt felaktigt betende MYCKET tid och frustaration.

Ur denna aspekt är tjejer bättre än killar, de lysanar och gör som man säger och tror inte som många killar att detta är inge svårt. Detta gäller oavsätt sportgren, skytte, köra bil, eller nämn vad.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



fuling skrev:
och det går mycket lätttare om man lär sig rätt från början.
Att träna bort ett gammalt inlärt felaktigt betende MYCKET tid och frustaration.

Ur denna aspekt är tjejer bättre än killar, de lysanar och gör som man säger och tror inte som många killar att detta är inge svårt. Detta gäller oavsätt sportgren, skytte, köra bil, eller nämn vad.


Det är bara att ni missar en viktig faktor som är betydligt svårare att träna sig till.... nämligen MOD eller Balls eller Cujones eller vad man nu ska kalla det..... dvs förmågan att bortse från inbyggda reflexer att här måste jag bromsa eller släppa gasen eller vad det nu är.... Och den har vissa och andra inte.... iofs så är det ingen jättestort krav på svenska banor iom dom är väldigt långsamma relativt sett men däremot för dom som åker Ringen eller andra internationella banor eller rally märker ju av det snabbt....

men visst kan det vara bra att träna grundläggande saker långsamt.... men när man gått förbi det så kan man lika gärna hoppa direkt över till den biltypen som man vill åka med oavsett vad det är.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



johann skrev:
Magnus L skrev:
Exempelvis tror jag att jag skulle ha roligare i en Opel Ascona på 175/70 däck än med min sjua på bana, framförallt för att konsekvenserna vid en miss blir så mycket mindre, så man törs köra "fullt" på ett helt annat vis. (att köra "fullt" är inte detsamma som att köra med full gas, utan så fort som bilen faktiskt klarar av.)


Men varfor kor du inte en bil som ær betydligt billigare om du nu tror du har roligare i en sån?


JHag har skaffat en sån en gratisbil, skall bli min nya lekbil, kommer gå på isen och i skogen, samt på bana vid tillfälle.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Fredrik - SLC skrev:

Det är bara att ni missar en viktig faktor som är betydligt svårare att träna sig till.... nämligen MOD eller Balls eller Cujones eller vad man nu ska kalla det..... dvs förmågan att bortse från inbyggda reflexer att här måste jag bromsa eller släppa gasen eller vad det nu är.... Och den har vissa och andra inte.... iofs så är det ingen jättestort krav på svenska banor iom dom är väldigt långsamma relativt sett men däremot för dom som åker Ringen eller andra internationella banor eller rally märker ju av det snabbt....

Eller hjärndödhet.
Men det går ju att träna sig till det också, i viss mån åtminstone, bara man vill träna sig till det.
Som höjdskräck, vilket många har. Med träning och vana minskar det betydligt för de flesta.

Killar under 25 brukar dock ha en klar fördel i just den träningen.

Men ingen sitter väl direkt på svenska banor och med halvslöa bilar och är rädd för livet antar jag, så det är väl som du säger inget jättekrav.
Det kan ju förstås även vara så att man är rädd om bilen, som t.ex. på Kinnekulle sist där volvon tenderade att studsa lite in under bron och det absolut hade gått att pressa mer, även för mig, men samtidigt såg jag framför mig timmarna i garaget och de andras min om det inte gått, så det blev fegkörning...

Problemet är väl kanske generellt att det till skillnad ifrån många andra sporter p.g.a. ekonomiska realiteter inte alltid finns så jättemycket möjlighet att träna, så därför är det oftast en fördel att vara snabblärd.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



sweanders skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Generellt tror jag folk funderar för mycket, de bar o åk som en känd fortåkare av rang( ej bil) uttryckte sig under sin storhets tid.


Samme idrottare sa väl även att "De går int å förklare för de som int förstår."


"Racing drivers has tiny, tiny brains - it's called the Mansell syndrome" citat av Jeremy Clarkson


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Att utvecklas i stark eller svag bil? (utsplittad)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (37916 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande