Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Att utvecklas i stark eller svag bil? (utsplittad)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (37922 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



sweanders skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Generellt tror jag folk funderar för mycket, de bar o åk som en känd fortåkare av rang( ej bil) uttryckte sig under sin storhets tid.


Samme idrottare sa väl även att "De går int å förklare för de som int förstår."


"He gå int å förklar för de som ing begrip"

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Magnus L skrev:
sweanders skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Generellt tror jag folk funderar för mycket, de bar o åk som en känd fortåkare av rang( ej bil) uttryckte sig under sin storhets tid.


Samme idrottare sa väl även att "De går int å förklare för de som int förstår."


"He gå int å förklar för de som ing begrip"


Se där, de det stämmer väl ordagrant t o m?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



sen när handlar banåka om "mod"? Hade för mig att det handlade om att veta vart gränsen går för den bil man sitter i för tillfället? Att veta hur sent man kan bromsa snarare än att ha "mod" nog att bromsa sist av alla?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Fin debatt. Jag har inte orkat läsa alla inlägg men jag dristar mig till att lägga in några kommentarer i alla fall.

Det finns i grunden 3 komponenter som avgör framfarten på banan.

Väghållning
Motoreffekt
Pilotens kompetens

Vilken komponent som är viktigasat beror på banans karaktär.

Tekniskt krävande bana:
1 Pilotens kompetens
2 Väghållning
3 Motoreffekt

Icke tekniskt krävande:
1 Motoreffekt
2 Väghållning
3 Pilotens kompetens

Låt oss samtidigt konstatera att:
Undermotoriserat = "Överchassifierat" (om uttrycket tillåts)
Övermotoriserat = "Underchassifierat"

400 hästar i en F1a är undermotoriserat medan samma effekt i en original Skoda Rapid är övermotoriserat. Mest underhållning blir det nog i Rapiden... Alltså; har man tillräckligt dåligt chassie blir bilen övermotoriserad vid en relativt blygsam effekt och därmed "rolig" om man gillar övermotoriserade bilar alltså.

Till yttermera visso är F1or undermotoriserade. TC stryper bort "övereffekten" så att säga så att chassiet kan hantera effekten. På rakorna är ju inte chassiet direkt begränsande och man tillåter alla hästar att löpa fritt. Om en F1a hade haft 8000 hk hade man nog strypt den till "undermotoriserad" genom TC.

Jag påstår att om man gillar övermotoriserade bilar gillar man samtidigt bilar med relativt dålig väghållning. SIC!

Personligen vill jag ha en bil som är svagt undermotoriserad, dvs hyggligt med mos i moroten men med än bättre chassie, OM varvtid är det viktiga nyckeltalet. Jag gillar en kommunikativ bil där pilot och chassie jobbar tillsammans. Det är körglädje för mig. För det krävs det ett bra chassie med en (nästan) matchande motor.

Vill man ha spänning och söker sig till effektstarka bilar med icke matchande väghållning av den anledningen tycker jag att man ska prova på att köra sporthoj. INGEN bil kommer i närheten av den adrenalinchock man får av en sporthoj. Nu snackar vi hysteriskt övermotoriserat, jävligt mycket adranalin, skitkul och cohones som hänger vid fotpinnarna. Snabbare än sportbilen? Njä, inte med mig som raktetpilot i alla fall men rätt mycket mer adrenalin.

Vill man ha "brännagummikul", uppleva äkta körglädje tillsammans med sin bil eller vara snabb runt en sling är väl grundfrågan egentligen. Beroende på vad man är ute efterr krävs det fordon av olika karaktär.

Jag tror inte att det är fel att börja med en effektsvagare bil och lära sig tekniken med den för att sedan gå vidare med knepigare bilar och utveckla sin teknik. Enligt ovan är ju inte motoreffekten den viktigaste faktorn på en teknisk bana och det är väl en bra förare man vill bli, inte en som får gratisskjuts av en effektstark motor.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Det är inte kul med mycket effekt i en bil som inte kan unyttja den. Övermotorisering är när det helt enkelt när det finns så mycket pulver att man måste planera varje vinkelförändring av gaspedalen.

Det verkar som om de enda som förstår det är de som provat.

_________________
Anders Hansson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

sweanders skrev:
Det är inte kul med mycket effekt i en bil som inte kan unyttja den. Övermotorisering är när det helt enkelt när det finns så mycket pulver att man måste planera varje vinkelförändring av gaspedalen.

Det verkar som om de enda som förstår det är de som provat.


ordet.

Finns inget så frustrerande som att ha effekt man inte har någon nytta av.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Allt beror väl på vad man är ute efter?

Att köra en överstark bil och ro det i land är svårt, som sagt tidigare i tråden.
Att lyckas med något svårt ger mer tillbaka än att lyckas med det enkla. Man växer mer som person.


om man misslyckas kan det bli både dyrt och tråkigt men bättre lyss till den sträng som
brast än att aldrig spänna en båge...

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Svartlock skrev:
sweanders skrev:
Det är inte kul med mycket effekt i en bil som inte kan unyttja den. Övermotorisering är när det helt enkelt när det finns så mycket pulver att man måste planera varje vinkelförändring av gaspedalen.

Det verkar som om de enda som förstår det är de som provat.


ordet.

Finns inget så frustrerande som att ha effekt man inte har någon nytta av.


Mitt inlägg var menat att kontra Corsas inlägg. Övermotoriserat kan i min uppfattning vara en fullständigt underbar bil med mycket effekt där allting funkar perfekt. Men kanske inte på den bana man kör bilen.

_________________
Anders Hansson
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



sweanders skrev:
Svartlock skrev:
sweanders skrev:
Det är inte kul med mycket effekt i en bil som inte kan unyttja den. Övermotorisering är när det helt enkelt när det finns så mycket pulver att man måste planera varje vinkelförändring av gaspedalen.

Det verkar som om de enda som förstår det är de som provat.


ordet.

Finns inget så frustrerande som att ha effekt man inte har någon nytta av.


Mitt inlägg var menat att kontra Corsas inlägg. Övermotoriserat kan i min uppfattning vara en fullständigt underbar bil med mycket effekt där allting funkar perfekt. Men kanske inte på den bana man kör bilen.


Jag förstår det men jag tror inte att du då har en övermotoriserad bil, du har rejält mycket effekt och ett ändå bättre chassie som kan hantera effekten, annars fungerar det inte perfekt... Du har då något undermotoriserat, allt fungerar perfekt som du säger och du blir riktigt snabb.

Man kan ju ha vettlöst med effekt men ändå vara undermotoriserad.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Pär Hylander skrev:
dock tror jag att dom med känsla + förmågan att resonera och kommunicera är dom som blir allra, allra bäst.


Som en viss Schumacher

_________________
Martin Öberg
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Corsa skrev:
Man kan ju ha vettlöst med effekt men ändå vara undermotoriserad.


Jag skulle vilja säga att en övermotoriserad bil är en bil som skulle kunna sätta samma varvtider med enda skillnaden att effekten skulle vara lägre - allt annat identiskt. Då kör man onekligen en övermotoriserad bil.

Kan vi komma överens om det? Man kan ju alltid modifiera en bil.

Hur många här på rejsa.nu har egentligen provat att köra en bil på bana som har lite mos i motorn (väl över 500 häst)?

_________________
Anders Hansson
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



sweanders skrev:

Hur många här på rejsa.nu har egentligen provat att köra en bil på bana som har lite mos i motorn (väl över 500 häst)?


Det är nog inte särskilt många

~280hk på ca 1200kg är det mest motorstarka jag testat men det räckte för att inse att mycket effekt är kul.

Passagerartur i en viss röd Corvette med lite över 600hk var också hysteriskt kul

Effekt är väl egentligen det enda jag saknar i min nuvarande bil och förmodligen anledningen till att jag inte kommer behålla den för evigt.

_________________
Martin Öberg
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Jag kommer troligen köra min första bankörning på mantorp nu i vår med min bil. Den har 4,7kg/hk men är iaf 4wd.

Det känns nästan, efter att ha läst detta, som att det inte kommer vara en sån jättebra upplevelse! 270hk@1260kg är det det handlar om.

Vad tror ni? Äh det är väl bara o ta det lugnt ellerhur?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Krullert skrev:
Jag kommer troligen köra min första bankörning på mantorp nu i vår med min bil. Den har 4,7kg/hk men är iaf 4wd.

Det känns nästan, efter att ha läst detta, som att det inte kommer vara en sån jättebra upplevelse! 270hk@1260kg är det det handlar om.

Vad tror ni? Äh det är väl bara o ta det lugnt ellerhur?


Vad är du orolig för?

_________________
Anders Hansson
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Krullert skrev:
Jag kommer troligen köra min första bankörning på mantorp nu i vår med min bil. Den har 4,7kg/hk men är iaf 4wd.

Det känns nästan, efter att ha läst detta, som att det inte kommer vara en sån jättebra upplevelse! 270hk@1260kg är det det handlar om.

Vad tror ni? Äh det är väl bara o ta det lugnt ellerhur?
oavsett vilken bil man kör med, om det är en liten clio eller en ny ferrari så får man ju ta det lite lugnt i början och vänja sig lite vid känslan att vara ute på banan och vänja sig vid att hålla god uppsikt så man underlättar för andra m.m.
När man sen väl känner sig lite varm i kläderna så kan man börja pressa fram bromspunkter och leta andra spår för att hitta runt snabbare.
Men de fösta gångerna man kör är det ändå en så adrenalinstinn upplevelse att man får koncentrera sig mer på uppsikt och lite snygga spår än att pressa fullt.
Sen är det klart man kör lite fort ändå, annars har man ju tappat hela poängen med att köra på bana, men som sagt så bör man kanske ta det säkra före det osäkra och vänta ett par gånger innan man börjar pressa bort marginalerna.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Jag började med att åka med en vän som hade mer erfarenhet än mig och sedan åkte han med mig och kom med tips, det tycker jag var ett utmärkt sätt att börja, lättare att hålla igen när man har någon intill också.

_________________
Martin Öberg
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Rajamäkis F1a på 500+ hk i 600 kg med max downforce. Bromsa på 80 meter från 270 km/h på Anderstorps sydsling är väl personbästa i kategorin bilupplevelse.

Annars är väl 150 hk i 300 kg hoj inkusive pilot en rätt spännande grej.

Jag började annars med 144 hk > 150 > 210 > 270. Utöver det har jag provat som mest 515 hk på bana. På gatan har jag väl kört blandat upp till 380 hk eller 996 Porsche turbo, vad den nu har.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



sweanders skrev:
Corsa skrev:
Man kan ju ha vettlöst med effekt men ändå vara undermotoriserad.


Jag skulle vilja säga att en övermotoriserad bil är en bil som skulle kunna sätta samma varvtider med enda skillnaden att effekten skulle vara lägre - allt annat identiskt. Då kör man onekligen en övermotoriserad bil.

Kan vi komma överens om det? Man kan ju alltid modifiera en bil.

Hur många här på rejsa.nu har egentligen provat att köra en bil på bana som har lite mos i motorn (väl över 500 häst)?


Så kan det nog vara, speciellt om man blir ändå snabbare när man skruvar ner effekten. MotOGP-hojarna är i det läget nu då man inte vill ha mer pållar i stallet eftersom det gör det lite för svårkört.

Jag ser verkligen fram mot nästa F1-säsong då TC blir förbjudet.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



sweanders skrev:
Krullert skrev:
Jag kommer troligen köra min första bankörning på mantorp nu i vår med min bil. Den har 4,7kg/hk men är iaf 4wd.

Det känns nästan, efter att ha läst detta, som att det inte kommer vara en sån jättebra upplevelse! 270hk@1260kg är det det handlar om.

Vad tror ni? Äh det är väl bara o ta det lugnt ellerhur?


Vad är du orolig för?


Att jag inte ska kunna hålla mig från att köra för fort för mig själv, köra ut och pajja nåt på bilen. Men jag får ta det lugnt så ska det nog gå bra. Är ju inget rymdskepp liksom.

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Nä, ta det lugnt och ligg en växel högre än snabbast möjligt. Koncentrera dig på spårval och bromspunkter.

_________________
Anders Hansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



sweanders skrev:
Det är inte kul med mycket effekt i en bil som inte kan unyttja den. Övermotorisering är när det helt enkelt när det finns så mycket pulver att man måste planera varje vinkelförändring av gaspedalen.

Det verkar som om de enda som förstår det är de som provat.


Det har väl alla provat som kört på is med däck som inte är lämpade för is..... sen är ju iofs konsekvenserna av en felgasning i 30 km/h på en is mindre än motsvarande felgasning i 300 med murar utmed bankanterna

_________________
Pär Hylander
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Att utvecklas i stark eller svag bil? (utsplittad)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (37922 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande