Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Att utvecklas i stark eller svag bil? (utsplittad) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (37922 totalt) |
"He gå int å förklar för de som ing begrip" |
||||||
Se där, de det stämmer väl ordagrant t o m? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
sen när handlar banåka om "mod"? Hade för mig att det handlade om att veta vart gränsen går för den bil man sitter i för tillfället? Att veta hur sent man kan bromsa snarare än att ha "mod" nog att bromsa sist av alla?
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Fin debatt. Jag har inte orkat läsa alla inlägg men jag dristar mig till att lägga in några kommentarer i alla fall.
Det finns i grunden 3 komponenter som avgör framfarten på banan. Väghållning Motoreffekt Pilotens kompetens Vilken komponent som är viktigasat beror på banans karaktär. Tekniskt krävande bana: 1 Pilotens kompetens 2 Väghållning 3 Motoreffekt Icke tekniskt krävande: 1 Motoreffekt 2 Väghållning 3 Pilotens kompetens Låt oss samtidigt konstatera att: Undermotoriserat = "Överchassifierat" (om uttrycket tillåts) Övermotoriserat = "Underchassifierat" 400 hästar i en F1a är undermotoriserat medan samma effekt i en original Skoda Rapid är övermotoriserat. Mest underhållning blir det nog i Rapiden... Alltså; har man tillräckligt dåligt chassie blir bilen övermotoriserad vid en relativt blygsam effekt och därmed "rolig" om man gillar övermotoriserade bilar alltså. Till yttermera visso är F1or undermotoriserade. TC stryper bort "övereffekten" så att säga så att chassiet kan hantera effekten. På rakorna är ju inte chassiet direkt begränsande och man tillåter alla hästar att löpa fritt. Om en F1a hade haft 8000 hk hade man nog strypt den till "undermotoriserad" genom TC. Jag påstår att om man gillar övermotoriserade bilar gillar man samtidigt bilar med relativt dålig väghållning. SIC! Personligen vill jag ha en bil som är svagt undermotoriserad, dvs hyggligt med mos i moroten men med än bättre chassie, OM varvtid är det viktiga nyckeltalet. Jag gillar en kommunikativ bil där pilot och chassie jobbar tillsammans. Det är körglädje för mig. För det krävs det ett bra chassie med en (nästan) matchande motor. Vill man ha spänning och söker sig till effektstarka bilar med icke matchande väghållning av den anledningen tycker jag att man ska prova på att köra sporthoj. INGEN bil kommer i närheten av den adrenalinchock man får av en sporthoj. Nu snackar vi hysteriskt övermotoriserat, jävligt mycket adranalin, skitkul och cohones som hänger vid fotpinnarna. Snabbare än sportbilen? Njä, inte med mig som raktetpilot i alla fall men rätt mycket mer adrenalin. Vill man ha "brännagummikul", uppleva äkta körglädje tillsammans med sin bil eller vara snabb runt en sling är väl grundfrågan egentligen. Beroende på vad man är ute efterr krävs det fordon av olika karaktär. Jag tror inte att det är fel att börja med en effektsvagare bil och lära sig tekniken med den för att sedan gå vidare med knepigare bilar och utveckla sin teknik. Enligt ovan är ju inte motoreffekten den viktigaste faktorn på en teknisk bana och det är väl en bra förare man vill bli, inte en som får gratisskjuts av en effektstark motor. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||
Det är inte kul med mycket effekt i en bil som inte kan unyttja den. Övermotorisering är när det helt enkelt när det finns så mycket pulver att man måste planera varje vinkelförändring av gaspedalen.
Det verkar som om de enda som förstår det är de som provat. _________________ Anders Hansson |
||||||
ordet. Finns inget så frustrerande som att ha effekt man inte har någon nytta av. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Allt beror väl på vad man är ute efter?
Att köra en överstark bil och ro det i land är svårt, som sagt tidigare i tråden. Att lyckas med något svårt ger mer tillbaka än att lyckas med det enkla. Man växer mer som person. om man misslyckas kan det bli både dyrt och tråkigt men bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge... _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Mitt inlägg var menat att kontra Corsas inlägg. Övermotoriserat kan i min uppfattning vara en fullständigt underbar bil med mycket effekt där allting funkar perfekt. Men kanske inte på den bana man kör bilen. _________________ Anders Hansson |
||||||
Jag förstår det men jag tror inte att du då har en övermotoriserad bil, du har rejält mycket effekt och ett ändå bättre chassie som kan hantera effekten, annars fungerar det inte perfekt... Du har då något undermotoriserat, allt fungerar perfekt som du säger och du blir riktigt snabb. Man kan ju ha vettlöst med effekt men ändå vara undermotoriserad. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||
Jag skulle vilja säga att en övermotoriserad bil är en bil som skulle kunna sätta samma varvtider med enda skillnaden att effekten skulle vara lägre - allt annat identiskt. Då kör man onekligen en övermotoriserad bil. Kan vi komma överens om det? Man kan ju alltid modifiera en bil. Hur många här på rejsa.nu har egentligen provat att köra en bil på bana som har lite mos i motorn (väl över 500 häst)? _________________ Anders Hansson |
||||||
Det är nog inte särskilt många ~280hk på ca 1200kg är det mest motorstarka jag testat men det räckte för att inse att mycket effekt är kul. Passagerartur i en viss röd Corvette med lite över 600hk var också hysteriskt kul Effekt är väl egentligen det enda jag saknar i min nuvarande bil och förmodligen anledningen till att jag inte kommer behålla den för evigt. _________________ Martin Öberg |
||||||
Jag kommer troligen köra min första bankörning på mantorp nu i vår med min bil. Den har 4,7kg/hk men är iaf 4wd.
Det känns nästan, efter att ha läst detta, som att det inte kommer vara en sån jättebra upplevelse! 270hk@1260kg är det det handlar om. Vad tror ni? Äh det är väl bara o ta det lugnt ellerhur? _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
Vad är du orolig för? _________________ Anders Hansson |
||||||
När man sen väl känner sig lite varm i kläderna så kan man börja pressa fram bromspunkter och leta andra spår för att hitta runt snabbare. Men de fösta gångerna man kör är det ändå en så adrenalinstinn upplevelse att man får koncentrera sig mer på uppsikt och lite snygga spår än att pressa fullt. Sen är det klart man kör lite fort ändå, annars har man ju tappat hela poängen med att köra på bana, men som sagt så bör man kanske ta det säkra före det osäkra och vänta ett par gånger innan man börjar pressa bort marginalerna. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||
Jag började med att åka med en vän som hade mer erfarenhet än mig och sedan åkte han med mig och kom med tips, det tycker jag var ett utmärkt sätt att börja, lättare att hålla igen när man har någon intill också.
_________________ Martin Öberg |
||||||
Rajamäkis F1a på 500+ hk i 600 kg med max downforce. Bromsa på 80 meter från 270 km/h på Anderstorps sydsling är väl personbästa i kategorin bilupplevelse.
Annars är väl 150 hk i 300 kg hoj inkusive pilot en rätt spännande grej. Jag började annars med 144 hk > 150 > 210 > 270. Utöver det har jag provat som mest 515 hk på bana. På gatan har jag väl kört blandat upp till 380 hk eller 996 Porsche turbo, vad den nu har. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||
Så kan det nog vara, speciellt om man blir ändå snabbare när man skruvar ner effekten. MotOGP-hojarna är i det läget nu då man inte vill ha mer pållar i stallet eftersom det gör det lite för svårkört. Jag ser verkligen fram mot nästa F1-säsong då TC blir förbjudet. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||
Att jag inte ska kunna hålla mig från att köra för fort för mig själv, köra ut och pajja nåt på bilen. Men jag får ta det lugnt så ska det nog gå bra. Är ju inget rymdskepp liksom. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
Det har väl alla provat som kört på is med däck som inte är lämpade för is..... sen är ju iofs konsekvenserna av en felgasning i 30 km/h på en is mindre än motsvarande felgasning i 300 med murar utmed bankanterna _________________ Pär Hylander |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Att utvecklas i stark eller svag bil? (utsplittad) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (37922 totalt) |