Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjulvinklar Saab 9-3 (og)
1, 2   >>
13 besök senaste veckan (11756 totalt)
znyper
Gävle
Här sen Jul 2006

Trådstartare

Hej!

Undrar om nån har koll på vettiga hjulvinklar på en Saab 9-3 (gamla karossen, före SportSedan). Min är lite väl sladdrig i bakvagnen så jag ska in för en fyrhjulsinställning...

Nån som vet:
1. Vilka hjulvinklar det är original
2. Om man bör ändra på nåt för att få bättre handling

Mången tack på förhand!

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hur mår bussingerna i bakvagnen?

Gärna en lite utlägging om vad bilen används till och vad som är gjort med den.

Gävle
Här sen Jul 2006

Trådstartare
fuling skrev:
Hur mår bussingerna i bakvagnen?

Gärna en lite utlägging om vad bilen används till och vad som är gjort med den.

oops, sorry!

Vad som är ändrat från original:
* Eibach sänkfjädrar (ca 25mm)
* Koni ställbara dämpare
* 22 mm kränghämmare bak (original 19 mm)
* PowerFlex-bussningar i två av tre par bussningar fram.

Bilen gick egentligen helt okej med Aerofjädrar (10 mm lägre än std), konisarna och kränghämmaren, men jag ville få den lite stabilare och mer direkt i styrningen... Jag har tyvärr haft ett smärre h-vete att få bilen att bli bra i väghållningen efter bytet av resten. Jag har ställt dämparna fram och tillbaka med mera, men bilen är ruskigt sladdrig i bakvagnen och det enda som är ändrat där är ju fjädrarna. Just nu är den körbar, men den är ändå sämre än vad den var med de lite slitna Aerofjädrarna. Bilen blev knappt märkbart lägre efter bytet heller. Jag har kollat höjden på bilen i alla fyra hörn och allt verkar stämma enligt Eibach.

Jag ska nu till att lämna iväg bilen på hjulinställning. Jag har även fått tag på specialgjorda "schims" som ger nästan noll grader camber bak (vilket skulle kunna göra saken bättre). Men frågorna är ställda på det viset för att jag inte har en aning om vilka hjulvinklar det ska vara på en std-bil och givetvis är jag nyfiken på om man kan be dem fixa så att den blir något bättre ändå i handling. Jag förstår att det kanske är svårt att få både t ex mer direktverkande styrning och samtidigt få mindre understyrd (vilket jag vill), men hoppas på lite tips.

Bättre så?

[edit] och bilen är tänkt att köras som vardagsbil med nån enstaka tur till nån konbana och/eller vanlig bana per år. Så jag skulle uppskatta tips på bra hjulvinklar för bra hantering <100 km/h som inte sliter allför mycket däck..[/edit]

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Bättre så?

Det tar sig sa mordbännarn

Först skall jag vara lite elak, fjädarar mät INTE i mm säkning utan vad de har för fjäderkonstant.
Allså hårdheten på fjädern. Sök lite på fjäderkonstant i formumet så får du se

Försök få lite negativ camber, 1-1,5grad borde nog funka på en stad hålk.
Lite toein fram, bara för stabiletetes skull.
Hälst skulle man gå på med mer caster än std med det tror jag ej är möligt med std grunkor.
Hmm går det att justera cambern fram på og 9-3an?

Kolla hur bussingarna i bakvagnen mår.
om jag minns rätt är det en halvstel grunka på din Opel, hmm jag mer saab

EDIT:
Kanske du kan få lite tips från denna tråd, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24016

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

9-3og är lite dumma att justera. I princip är det enda justerbara (från fabrik iaf) toe fram. Övriga parametrar fram och bak är liksom fasta... (IIRC, som det brukar heta...)

Bakvagnen är väl en halvstel axel? Det är kanske bäst att kolla upp bussningarna som fuling skrev?

Mvh
Mangan

znyper
Gävle
Här sen Jul 2006

Trådstartare
fuling skrev:
Först skall jag vara lite elak, fjädarar mät INTE i mm säkning utan vad de har för fjäderkonstant. Allså hårdheten på fjädern. Sök lite på fjäderkonstant i formumet så får du se

Sant. Men om vi pratar hjulvinklar så justerar väl sänkningen i sig cambern med samma antal grader (oavsett fjäderkonstant) vid ett visst antal millimeter lägre, right? Nåja, jag ska läsa på lite...

fuling skrev:
Försök få lite negativ camber, 1-1,5grad borde nog funka på en stad hålk.
Lite toein fram, bara för stabiletetes skull.
Hälst skulle man gå på med mer caster än std med det tror jag ej är möligt med std grunkor.
Hmm går det att justera cambern fram på og 9-3an?

Lite neg camber: okej, gotcha! Men då menar du bak, eller?
Lite toe in fram: Menar du mer toe in än original då, alltså?
Caster: Är jag tämligen säker på att det inte går att justera alls.

fuling skrev:
Kolla hur bussingarna i bakvagnen mår.
om jag minns rätt är det en halvstel grunka på din *censur*

Sant. Halvstel bakaxel som har blivit betydligt stelare mha kränghämmaren...
Dock har jag möjlighet att få till ~0 grader camber bak med lite "spezial"... Är det att föredra, tror ni? Kanske lite newbie-fråga, men vad ska man med neg camber till bak? Blir det bättre eller sämre sidgrepp, eller vad?

fuling skrev:
Kanske du kan få lite tips från denna tråd, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24016

Ska läsa igenom den och se vad som står.

Magnus K skrev:
9-3og är lite dumma att justera. I princip är det enda justerbara (från fabrik iaf) toe fram. Övriga parametrar fram och bak är liksom fasta... (IIRC, som det brukar heta...)

Bakvagnen är väl en halvstel axel? Det är kanske bäst att kolla upp bussningarna som fuling skrev?

IIRC?

Ja, halvstel (se inlägget ovan). Bussningarna kan naturligtvis vara slitna, men det är en grotesk skillnad direkt före-direkt efter sänkningen och fjädrarna bak tar man loss genom att bara höja bakdelen och lossa nedre bulten till dämparen. Fjädern sitter ine ens runt dämparen och man lossar inte på nånting alls i själva hjulupphängningen...

Men omöjligt är det ju aldrig i denna värld!

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

znyper skrev:
IIRC?

If I Recall Correctly - internetfras som passade.

Mvh
Magnus

znyper
Gävle
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Magnus K skrev:
znyper skrev:
IIRC?

If I Recall Correctly - internetfras som passade.

Ahh, IC!

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Den ökning du får av cambern genom en säking/infjädeing är försummbar med MacPeston ben som du har fram.

Bak har du INGEN cambercomp i huvudtaget.

När jag säger negativ camber menar jag fram och bak, men fram är viktigare.
Däck vill ha ett antal grader negativ camber för att få optimalt sidogrepp.
Men mer negativ camber ger också en försämring av ax och bromgreppet.
Så det är en fråga vad man vill optimera.

Nu vet jag inte hur toein står på en std og9-3, hur mcket är det?
Men lite är vättigt.

Gävle
Här sen Jul 2006

Trådstartare
fuling skrev:
Den ökning du får av cambern genom en säking/infjädeing är försummbar med MacPeston ben som du har fram.

Bak har du INGEN cambercomp i huvudtaget.

När jag säger negativ camber menar jag fram och bak, men fram är viktigare.
Däck vill ha ett antal grader negativ camber för att få optimalt sidogrepp.
Men mer negativ camber ger också en försämring av ax och bromgreppet.
Så det är en fråga vad man vill optimera.

Nu vet jag inte hur toein står på en std og9-3, hur mcket är det?
Men lite är vättigt.

Men om bakaxeln fjädras tycker jag det borde bli in borde det bli både lite mer camber och lite mer toe-in. Och fram borde det kunna påverka cambern iallafall, eller?

Enligt ett tips jag fick om bakvagnen:
Factory units - 1mm Toe-out to 3mm Toe-In (Based on 16" wheel)
The ideal tracking should be 2mm Toe-In (20' minutes).

Camber on factory units can be -2.1 degrees to -1.1 degrees.
The ideal camber should be -1.0 (1 Degree negative).

Så det verkar ju vettigt då. Hur framvagnen ska vara original vet jag inte, men är tacksam om nån har möjlighet att kolla...

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Vill inte verka negativ men den bakaxeln du har är gjort för en vikt på runt 400 kg lättare bil än vad du har. Så blir det när Saab envisas med att "låna" enklare chassin från Opel. Nyare 93 SS är den första saab som byggs på en bottenplatta från rätt storleksklass (sen dem började med Opelbottenplattor). Din bakvagn ser ut som dem gjorde redan på Ascona C tiden och tex min kadett är likadan. DEss abilar vägde 1100 kg ungefär så du förstår varför saaben är som den är.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
znyper
Gävle
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Vill inte verka negativ men den bakaxeln du har är gjort för en vikt på runt 400 kg lättare bil än vad du har. Så blir det när Saab envisas med att "låna" enklare chassin från Opel. Nyare 93 SS är den första saab som byggs på en bottenplatta från rätt storleksklass (sen dem började med Opelbottenplattor). Din bakvagn ser ut som dem gjorde redan på Ascona C tiden och tex min kadett är likadan. DEss abilar vägde 1100 kg ungefär så du förstår varför saaben är som den är.

För en som inte har så bra koll på hur bilar "ska" vara byggda; På vilket sätt menar du då? Är bakaxeln för vekt byggd för bilens vikt alltså? Min är ju dock förstärkt med en ganska biffig kränghämmare numera (från 19mm > 22mm)... Det borde väl förbättra det hela?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Krängaran har inget med stabileteten på bakaxen och göra.
Den gör som sitt namn, mao minskar krängningen.

Gävle
Här sen Jul 2006

Trådstartare
fuling skrev:
Krängaran har inget med stabileteten på bakaxen och göra.

Skulle du kunna utveckla det där lite? Nyfiken på hur du menar... För såvitt jag sett följer ju krängaren bakaxeln hela vägen från ände till ände och då borde den ju vara förstärkt, eller?

*snurrig*

Vallentuna
Här sen Maj 2004

znyper skrev:
Jonas Jonsson skrev:

För en som inte har så bra koll på hur bilar "ska" vara byggda; På vilket sätt menar du då? Är bakaxeln för vekt byggd för bilens vikt alltså? Min är ju dock förstärkt med en ganska biffig kränghämmare numera (från 19mm > 22mm)... Det borde väl förbättra det hela?

Jag menade att bilen din är byggt på en bottenplatta som inte klarar den vikt och det vrid du har i din bil. Opel hade en finare bakvagn för vectra a med turbomotorn (och alla med 4x4) men av någon konstig anledning valde saab den enkla som är lika som ascona c och kadett e mfl

I min mening helt enkelt ett dåligt val för en så tung bil.

Kommentera gärna
Citera
znyper
Gävle
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:

Då är jag med bättre. Det förklarar ju även varför SS:en är så in i helskotta mycket bättre på vägen!! Jag har nog åkt få bilen som är så bra original...

Tack för upplysningen!

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

znyper skrev:
Då är jag med bättre. Det förklarar ju även varför SS:en är så in i helskotta mycket bättre på vägen!! Jag har nog åkt få bilen som är så bra original...

Det skall gå att justera cambern lite på bakaxeln genom att lägga någon brick någonstans vid navet. På Kadett GSi kan man göra det för att få mer camber och få plats med lite större hjul utan att de tar i hjulhuset tex. Kommer inte ihåg var var det var man sklulle lägga den, men står någonstas på Opelsportclubs hemsida.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

znyper skrev:
Jonas Jonsson skrev:

Tack för upplysningen!

Är ju klart det blir så om man tar ett Opelchassie och sen bygge ren bil med samma vikt som samma Opel har

Kommentera gärna
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Marcus Gustafsson skrev:
znyper skrev:

Det skall gå att justera cambern lite på bakaxeln genom att lägga någon brick någonstans vid navet. På Kadett GSi kan man göra det för att få mer camber och få plats med lite större hjul utan att de tar i hjulhuset tex. Kommer inte ihåg var var det var man sklulle lägga den, men står någonstas på Opelsportclubs hemsida.

Man monterar brickor eller shims mellan hjulspindlarna och bakaxeln. 1 mm tjocka brickor vid de undre bultarna ger ungefär 1 grad extra negativ camber eller ca 5 mm extra utrymme vid övre hjulhuskanten (som vi Kadettåkare gärna säger... )

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Micke Holmström skrev:
Beskriver hur man gör...

Så var det ja, kom bara inte ihåg riktigt hur det var...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
znyper skrev:

Man monterar brickor eller shims mellan hjulspindlarna och bakaxeln. 1 mm tjocka brickor vid de undre bultarna ger ungefär 1 grad extra negativ camber eller ca 5 mm extra utrymme vid övre hjulhuskanten (som vi Kadettåkare gärna säger... )

Hur fungerar det i praktiken? Är det inte risk att man får skjuvspänning i skruvarna + att det blir lite ojämn belastning på skruvskallen.

1, 2   >>
13 besök senaste veckan (11756 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande