Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad behövs för att börja åka bana?
1 besök senaste veckan (1338 totalt)
bejak

Här sen Maj 2006

Trådstartare

Hej allihop. Är ny här på forument. Åker Mercedes SLK och är sugen på lite banåka. Eftersom jag aldrig provat behövs tips på nödvändig utrustning (hjälm mm) och var närmaste åktillfälle finns om man bor på västkusten (Strömstad).
/Bengt

Umeå
Här sen Maj 2004

Det du behöver är en bil och ett glatt humör, sen är det bara att åka när det ges tillfälle.

De flesta arrangörer av banträffar kräver hjälm och heltäckande klädsel i naturmaterial (fungerar med Jeans och bommullspolo samt mekarhandskar och promenadskor i läder)

--VVTS--
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Ett annat tips är att se över bromsarna så det är vid god kondition samt att bromsvätskan är ny för i år.

Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Trådkapar lite, men jag är ju ny på detta också.

Vid vissa träffar står det att 'passagerare får medtagas, om även denne har hjälm och heltäckande klädsel'... Måste passageraren också ha räser vantar då?

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Vantar brukar inte vara så kinkigt, men det kan ju vara skönt att ha, och man behöver inte ha dyra handskar, sjysta mekarvantar kostar bara nån tia och är sköna att köra i.

--VVTS--
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Handskar krävs för att om det tar eld kan du oftast öppna dörren med handskar på men med bara händer är det klart svårare. Köp på en järnhandel ett par meckhandskar. Kostar runt 50:- och funkar ypperligt

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
bejak

Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tack för alla tips. Finns det tillfälle att åka lite nu i sommer. Helst nära Västkusten om det går. har hört på jobbet att det går att åka på Rudskogen i Norge. Nån som har provat?

Bromsarna är tiptop och bilen har just fått en ny uppsättning fjädrar/dämpare. Det blev KW typ 3. Verkar mycket bra. 60mm lägre bak o 40mm fram + en hel del styvare. Nu behövs ett par racingstolar för att få bättre stöd i kurvorna.

/Bengt

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Rudskogen är skoj. Curbesen är lite vassa eller vad man ska kalla dem så akta fälgarna om du är rädd om dem. Kul bana som är mycket roligare än vad det ser ut när man ser en skiss. Partiet efter rakan och ner till "slaktarn" innan det börjar gå uppför är riktigt kul och man kan åka tightare än man tror i mittenböjen. Det ligger nu asfalt på innekanten där och den är lite doserad. Kan vara lite knepgt med apex i långa böjen efter depårakan men försök få komma in i huset för det finns en bra skiss med spårval inne i en lokal i källaren som brukar användas till förarmötet

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Ralston
Oslo
Här sen Jan 2005

måste skriva av mig lite också, testade bana för första gången för några veckor sen, det blev sturupraceway med svedala mk, tyvärr blev det bara ett 15min pass sen fanns det inte mer tid.

ska försöka komma ut till rudskogen och köra så snart som möjligt, ska kolla upp när det är öppet nu i dagarna så kan jag höra av mig sen

1 besök senaste veckan (1338 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande