Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
porsche 968?
1734 besök totalt
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003

Trådstartare
porsche 968?

Har fått upp ögonen för den underbara bilen 968 och är lite sugen på att fixa mig en dra runt med på bana men vad bör man tänka på nåt specielt när man ska köpa dessa bilarna? finns tydligen några olika utfärande av denna vilken ska man ha/vad skiljer?

är väldigt novis på detta med porsche.

Mvh Tobias

Stockholm
Här sen Dec 2002

Hej! Jag kan tipsa om forumet på: http://www.944sverige.com/
Där finns det många 968ägare som kan hjälpa dig. Annars tycker jag du ska köpa en 944 turbo istället så du lätt kan få lite mer krut under huven

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003

Trådstartare
ok tack för tipset? är de dyra att äga? dricker de mycket?

Älvängen
Här sen Sep 2003

1225 Eriksson skrev:
ok tack för tipset? är de dyra att äga? dricker de mycket?

Jag äger en 944 S2 som är väldigt lik en normal 968 under skalet.
Den drar kring liter (1,05 snitt på min) blandad körning.
1,4 liter i stan med köer och under litern på landsväg.

Jag, 24 boende i centrala kalmar 7600kr/halvförsäkring, 1000 mil.

Delar finns på porsche (bra o dyrt) eller hos bla www.utzon.se eller www.sanden.nu båda senare är förutom utomordentlig service väldigt trevliga att ha att göra med och är väldigt vänliga med tips och kommentarer.

Lycka till!

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
dart1
Djursholm
Här sen Mar 2006

Har en 968 och den är verkligen jättetrevlig! Min har dragit från 0.8(sthlm-halmstad) till 1.3(inkl besök på kinnekulle ring), men dricker runt litern som den körs mest, dvs normal körning i stan och förorter med en och annan repa i högre fart

Se till att kamremmen är bytt och att kamaxlarna är bytta, annars får man byta dom någonstans mellan 15 och 20 000 mil pga materialfel vilket ofta slutar på en bit över 20 000. Även vattenpumpen kan börja läckam går på runt 5000...

Annars är det bara att gå på det allmänna skicket och vara glad när man hittar en fin. Service är inte spec dyrt

servicepriser finns ex på www.sanden.nu

//Calle

Carl Storckenfeldt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

o så kan du följa projektet med 968'an i tidningen Automobil

Här sen Jan 2005

Har ej kört Porsche 968 men jag har blivit helt biten av balansen i min 924, den är underbar! 968 är säkert inte sämre. Det jag lärt mig om bilar är att om man älskar sin bil spelar det ingen roll hur mycket soppa den drar eller om det finns småsaker som måste fixas till. Åk och titta på lite olika 968, köp den du gillar mest så blir du en lyckligare bilägare, alla 968 modeller (förutom cabben) är bra som banåka bilar. Strunta i vilken modell det är, se bara till att "bilen talar till dig" så löser sig resten.

Malmö
Här sen Feb 2004

Höllviken - Stockholm på 5 timmar i 968. 1,073 liter per mil.

Växjö
Här sen Maj 2004

Re: porsche 968?

1225 Eriksson skrev:
Har fått upp ögonen för den underbara bilen 968 och är lite sugen på att fixa mig en dra runt med på bana men vad bör man tänka på nåt specielt när man ska köpa dessa bilarna? finns tydligen några olika utfärande av denna vilken ska man ha/vad skiljer?

är väldigt novis på detta med porsche.

Mvh Tobias

Hejsan!
Några frågor, hur mycket bana ska du köra? Ska du använda den mycket på gata?
original är det rätt mjuka bilar som man behöver byta dämpare mm för att det ska bli riktigt bra för bana även om bilen har en underbar balans original.
968 Clubsport med M030 är ju bättre än en vanlig 968 men samtidigt så är dämparna med största sannolikhet slut och behöver bytas ändå och då är det onödigt att betala extra för en Clubsport med M030 paketet....
Däremot är Clubsportarna överlag befriad från mycket komfort utrustning och är därför lättare men det skiljer mycket från bil till bil då man kunde köpa till utrustningen som plockats bort

Ska du köra mycket bana hade jag letat efter en bil med diffbroms då jag tycker bilen är mycket roligare att köra då.

//Björn

Citera
Allmänt banåkaforum
porsche 968?
1734 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande