Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ultima mk2 -88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (84857 totalt) |
Hej bäst man startar en ny bil tråd efter lite påtryckningar av en lång skäggig kille från H-sand
Efter två seven var det dax att prova nått nytt,jag har ringt på den här bilen för nått år sen men då saknades pengarna.Jag fick 7an såld för några veckorsen och givetvis så hade jag kvar tele numret till ultima ägaren.Men han svarade aldrig men efter lite letande så hittade jag ett mobil nr.Jag ringde o bilen fanns kvar Efter lite prut på telfonen och ett löfte om en påse med lövångers tunnbröd så var vi överrens.Bilen ska testas på mittbanan i morron,men det blir att ta det lungt för däcken är från 1988.I vinter blir det kaske ny lack och motor.Det sitter en Golf motor i nu som går rätt okej men man blir ganska less på weber vrålet efter att ha kört en stund.Nån som har en vw 1,8t tillsalu eller en vr6 motor så skicka ett PM. _________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
Läcker bil de är du hittat iaf! Angående motor mm så kolla på www.gtiklubben.nu. Där kan du nog få både tips och råd samt hitta motor!? Se till att förklara noga bara så de fattar vad du är ute efter _________________ Jocke Hellqvist. |
Jag skulle rekommendera två typer av VAG motorer.
1.8t motorn och 16v motorn (abf alt 9a). 16v maskinen är har ett roligare register som orginal medans 1.8t är rätt sävlig och intetsägande i orginalskick. en liten snutt på en masserad vag 16v rova. http://s79.photobucket.com/albums/j1 _________________ Markus Hasselgren |
Dum fråga kanske, men är den en gatlegal bil? Ser ut som en nummerplåt därframme.
Annars en fräck bil! |
Mycket vacker vagn ! Har du lite mera info till oss ? Vikt ? Chassi ? upphängning ? vart man hittar sådana ? (kollat runt lite snabbt o inte hittat nån annan liknande till salu) , inte för att jag vill köpa men endå
ser framimot o läsa ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Hej har nu kommit hem från banan,bil funkade ganska okej men det gick inte att köra så många varv i stöten pga däcken men det var kul att få testa bilen på bana även om det inte gick så fort.
Bilen är gatlegal och funkar rätt bra på vägen det ända som är jobbigt är motor ljudet. TEKNISK SPEC. ULTIMA MK 2 Chassi: Rörram i 38 mm fyrkantsrör med full störtbåge, demonterbar. Framvagn: A-armar kromade med Ford spindel och nav. Spax dämpare, kränghämmare, gummibussningar i A-armar Ford Cortina MK 4. Kuggstång med 2,5 varv Quick-rack. Bakvagn: Formelbiltyp A-armar med gummibussningar i upright i Alu med Audi-nav och drivaxel 100, justerbar toe-in, spaxdämpare. Bromsar: Fram vent. Ford Escort 247 mm med Princess 4-kolvs ok, bak Audi 100 skivor, ok med handbroms. Aeroquip-slang. Motor: Typ Golf 1600 block, 1800 vevaxel och stakar. 16 V kolvar. A.80 mod svänghjul med typ 1 startkram, lättat med gr N koppling. Topplock Audi 80 GLE 1,6 med förbränningsrum. BMW 7 mm ventiler, in ca 37 mm, ut ca 34 mm. RN kam med 12,5 mm luft, toppen gjord av Gunnar Lundström, tyskt insugrör stor volym med weber 45:or (nya). Portat org Gti-grenrör +70 cm byxrör enl G.L. alv-tråg adapter platta VW-motorsport magnesium Formel 4. Växellåda: Tätstegad VW- Porsche 914 låda nya typen med sidreglage. Hjul och däck: 4 Compomotive TH vita 8*15 med yokohama 008 195/55-15 och 205/55-15. Väldigt gammla Övrigt: Lola Sport 2000 stolar. ATL 30 l tank, omp eldsläcksystem (halon). 6 pkt- bälte. _________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
om du bestämmer dig för en VR6a så är http://www.VR6.nu rätt ställa att söka på. Där finns mycket kunskap att hämta. VR6an är en trevlig motor, om än lite tung. Speciellt när man som jag har den monterad nästintill framför framaxeln
_________________ /Daniel Selling e man tillräckligt galen, så har man int vett att va rädd |
Hej brände delar av el systemet i måndags så nu har jag tillbringat några timmar under instrument brädan. Tur att min son Albin ville vara hantlangare ett tag så jag slapp krypa i och ur varje gång jag saknade verktyg man är ju inte allt för smidig .Jag passade även på att montera ett snappoff nav när man ändå var där under och grävde.
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
Hehe!! Kul bild!! Har du monterat dina nya helikopter vent än? Blir kul se bilen i SS banan på Åmele flygbas!!
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
Hej i Åmsle vart det att köra drag bilen i SS efter som bilen tappade en cylinder i bland,det visade sig att en skruv som håller en av hals ringen i en av förgasarna låssnat enkelt fel men svår hittat.Jag har börjat fixa instrument panelen och köpt en AGG 2,0 motor.Nu behöver jag en Golf 16v topp så skicka ett Pm om nån har en över till rätt pris.Man börjar nästan länkta till vintern så man får börja meka på allvar.
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
Hej efter som jag är rättså kass på motorer själv så ringde Leif B från lycksele och hörde med honom vad som funkar.Han kör själv med en abf motor 16v golf topp turbo.Men jag fick inte tag i nån abf till rätt pris Leif har dock ett block men ingen vev,men det var samma vev i agg motorn så om det visar sig att det blocket inte går att andvända så får jag köpa hans block.Motor hade bara gått 2800mil och jag fick den för 3000:- på norrbottens bildemontering.
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
det jag menade var att "bulta dit en 16v topp på agg blocket" är inte riktigt funkis om du skall ha den som sugis.
CR sjunker om du inte stoppar i abf kolvar eller liknande. på en äldre 8v (1.8l) är det en smalare kamrem (jag vet inte bredden på agg:ns kamrem men antar att den är smalare). om du inte har en mellanaxel och oljepump till abf el 9a eller annan 2l 16v motor måste du köra med orginal mellanaxel med oljepump vilket innebär att du måste ha kvar fördelaren i blocket för drivningen av oljepumpen. _________________ Markus Hasselgren |
Hej jag kommer inte att andvända varken kolvar eller stakar,det blir hprofil stakar JE kolvar.Motor ska överladdas.Sen får jag lita på er som kan VAG att det funkar.Jag har alldrig tidigare ägt varken audi eller golf så jag har noll koll på vad som passar ihop.
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
Hej var och körde på halkbanan i Hörnefors i lörddags och det för nog bli höstens sista körning med bilen för i år.om nån vecka ska bilen plockas isär och Kjell som hjälpte Micke med karossen till triken(T 42) ska hjälpa mig att laga dom västa skadorna på karossen.Helt hundra går den nog alldrig att få men det är ju en race bil.Sen blir det lack nån som har nått bra lack förslag,jag vill helst ha lite retro stuk på bilen.
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
Våra race- och banåkarbilar Ultima mk2 -88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (84857 totalt) |