Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ultima mk2 -88
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
8 besök senaste veckan (84720 totalt)
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej bäst man startar en ny bil tråd efter lite påtryckningar av en lång skäggig kille från H-sand
Efter två seven var det dax att prova nått nytt,jag har ringt på den här bilen för nått år sen men då saknades pengarna.Jag fick 7an såld för några veckorsen och givetvis så hade jag kvar tele numret till ultima ägaren.Men han svarade aldrig men efter lite letande så hittade jag ett mobil nr.Jag ringde o bilen fanns kvar Efter lite prut på telfonen och ett löfte om en påse med lövångers tunnbröd så var vi överrens.Bilen ska testas på mittbanan i morron,men det blir att ta det lungt för däcken är från 1988.I vinter blir det kaske ny lack och motor.Det sitter en Golf motor i nu som går rätt okej men man blir ganska less på weber vrålet efter att ha kört en stund.Nån som har en vw 1,8t tillsalu eller en vr6 motor så skicka ett PM.



_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177



oj oj, sådär härligt rå! kommer följa detta med spänning =)

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960





Läcker bil de är du hittat iaf!

Angående motor mm så kolla på www.gtiklubben.nu.
Där kan du nog få både tips och råd samt hitta motor!?
Se till att förklara noga bara så de fattar vad du är ute efter

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



VR6 motor låter ju fränt . Det är ju ett underbart ljud i dom thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
magoo
Borås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 96



Jag skulle rekommendera två typer av VAG motorer.
1.8t motorn och 16v motorn (abf alt 9a).

16v maskinen är har ett roligare register som orginal medans 1.8t är rätt sävlig och intetsägande i orginalskick.
en liten snutt på en masserad vag 16v rova.

http://s79.photobucket.com/albums/j144/hasselhoffer/blandat/film/?acti . . . .

_________________
Markus Hasselgren
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Dum fråga kanske, men är den en gatlegal bil? Ser ut som en nummerplåt därframme.
Annars en fräck bil! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Mycket vacker vagn ! Har du lite mera info till oss ? Vikt ? Chassi ? upphängning ? vart man hittar sådana ? (kollat runt lite snabbt o inte hittat nån annan liknande till salu) , inte för att jag vill köpa men endå

ser framimot o läsa ! thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Grattis till nya bilen! Den ser spännande ut. thumbs up Bilder på motorrummet hade varit trevligt.
magoo skrev:
en liten snutt på en masserad vag 16v rova.

Dräggel.

_________________
Peter Karlsson
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej har nu kommit hem från banan,bil funkade ganska okej men det gick inte att köra så många varv i stöten pga däcken men det var kul att få testa bilen på bana även om det inte gick så fort.
Bilen är gatlegal och funkar rätt bra på vägen det ända som är jobbigt är motor ljudet.
TEKNISK SPEC. ULTIMA MK 2

Chassi: Rörram i 38 mm fyrkantsrör med full störtbåge, demonterbar.

Framvagn: A-armar kromade med Ford spindel och nav. Spax dämpare, kränghämmare, gummibussningar i A-armar Ford Cortina MK 4. Kuggstång med 2,5 varv Quick-rack.

Bakvagn: Formelbiltyp A-armar med gummibussningar i upright i Alu med Audi-nav och drivaxel 100, justerbar toe-in, spaxdämpare.

Bromsar: Fram vent. Ford Escort 247 mm med Princess 4-kolvs ok, bak Audi 100 skivor, ok med handbroms. Aeroquip-slang.

Motor: Typ Golf 1600 block, 1800 vevaxel och stakar. 16 V kolvar. A.80 mod svänghjul med typ 1 startkram, lättat med gr N koppling. Topplock Audi 80 GLE 1,6 med förbränningsrum. BMW 7 mm ventiler, in ca 37 mm, ut ca 34 mm. RN kam med 12,5 mm luft, toppen gjord av Gunnar Lundström, tyskt insugrör stor volym med weber 45:or (nya). Portat org Gti-grenrör +70 cm byxrör enl G.L. alv-tråg adapter platta VW-motorsport magnesium Formel 4.

Växellåda: Tätstegad VW- Porsche 914 låda nya typen med sidreglage.

Hjul och däck: 4 Compomotive TH vita 8*15 med yokohama 008 195/55-15 och 205/55-15. Väldigt gammla

Övrigt: Lola Sport 2000 stolar. ATL 30 l tank, omp eldsläcksystem (halon). 6 pkt- bälte.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Tuff bil. Det verkar vara en väldigt ihopkomponerad motor du har, med olika standarddelar utvalda att fungera tillsammans. Vekar gå bra den där.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Selling
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2006
Inlägg: 55



om du bestämmer dig för en VR6a så är http://www.VR6.nu rätt ställa att söka på. Där finns mycket kunskap att hämta. VR6an är en trevlig motor, om än lite tung. Speciellt när man som jag har den monterad nästintill framför framaxeln

_________________
/Daniel Selling
e man tillräckligt galen, så har man int vett att va rädd
Citera
Dany
Umeå
Här sen Sep 2005
Inlägg: 11





Hur mycket (lite) väger den?? Ser ju mycket läcker ut. Bättre än nyare Ultiman faktiskt.

_________________
Daniel Nyberg
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej brände delar av el systemet i måndags så nu har jag tillbringat några timmar under instrument brädan. Tur att min son Albin ville vara hantlangare ett tag så jag slapp krypa i och ur varje gång jag saknade verktyg man är ju inte allt för smidig .Jag passade även på att montera ett snappoff nav när man ändå var där under och grävde.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Hehe!! Kul bild!! Har du monterat dina nya helikopter vent än? Blir kul se bilen i SS banan på Åmele flygbas!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej i Åmsle vart det att köra drag bilen i SS efter som bilen tappade en cylinder i bland,det visade sig att en skruv som håller en av hals ringen i en av förgasarna låssnat enkelt fel men svår hittat.Jag har börjat fixa instrument panelen och köpt en AGG 2,0 motor.Nu behöver jag en Golf 16v topp så skicka ett Pm om nån har en över till rätt pris.Man börjar nästan länkta till vintern så man får börja meka på allvar.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
magoo
Borås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 96



vet du om allt som behöver bytas för att bygga om din agg motor till 16v spec?

_________________
Markus Hasselgren
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej efter som jag är rättså kass på motorer själv så ringde Leif B från lycksele och hörde med honom vad som funkar.Han kör själv med en abf motor 16v golf topp turbo.Men jag fick inte tag i nån abf till rätt pris Leif har dock ett block men ingen vev,men det var samma vev i agg motorn så om det visar sig att det blocket inte går att andvända så får jag köpa hans block.Motor hade bara gått 2800mil och jag fick den för 3000:- på norrbottens bildemontering.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
magoo
Borås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 96



det jag menade var att "bulta dit en 16v topp på agg blocket" är inte riktigt funkis om du skall ha den som sugis.

CR sjunker om du inte stoppar i abf kolvar eller liknande.

på en äldre 8v (1.8l) är det en smalare kamrem (jag vet inte bredden på agg:ns kamrem men antar att den är smalare).


om du inte har en mellanaxel och oljepump till abf el 9a eller annan 2l 16v motor måste du köra med orginal mellanaxel med oljepump vilket innebär att du måste ha kvar fördelaren i blocket för drivningen av oljepumpen.

_________________
Markus Hasselgren
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej jag kommer inte att andvända varken kolvar eller stakar,det blir hprofil stakar JE kolvar.Motor ska överladdas.Sen får jag lita på er som kan VAG att det funkar.Jag har alldrig tidigare ägt varken audi eller golf så jag har noll koll på vad som passar ihop.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
magoo
Borås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 96



Då är det en helt annan femma

Då blir det flitens lampa som får lysa i vedboden under vintern

_________________
Markus Hasselgren
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej var och körde på halkbanan i Hörnefors i lörddags och det för nog bli höstens sista körning med bilen för i år.om nån vecka ska bilen plockas isär och Kjell som hjälpte Micke med karossen till triken(T 42) ska hjälpa mig att laga dom västa skadorna på karossen.Helt hundra går den nog alldrig att få men det är ju en race bil.Sen blir det lack nån som har nått bra lack förslag,jag vill helst ha lite retro stuk på bilen.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ultima mk2 -88
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
8 besök senaste veckan (84720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande