Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ultima mk2 -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
8 besök senaste veckan (84720 totalt)
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Nu har elsystemet börjat komma på plats Jonas (svanke) som kopplar sitter och myser i den rymliga cupen.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Klart trtevligt bygge!
Är det den racebil som Mats Warg i Falun åkte med i spvm?
Länge sedan jag såg bilen live i så fall.
Den ser dessutom mycket trevligare ut idag, än som rå racebil.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej det är Mats W gammla bil,jag tro inte att han kört mycket dom 10 sista år med bilen.Jag har försökt att hitta gammla bilder på bilen men jag hittar ingenting.Den är körd i spvm 1989-90 nån som har tips vart man ska leta?

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 305



Det var många som var sura för att en RS bil skulle gå i roadsport och det var tjat om allt på den bilen. Har för mig att han hade insprutning på den och blev tack vare det uppflyttad en kategori i roadsport, sen blev det förgasare istället.
Kommer inte hur det gick i rejset, men det var mer liv innan än efter. Jag jobbade i besiktningen på den tiden, för SVKG.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53



Det hade väll varit bättre och tagit någon bild på elsystemet...

_________________
Jonas Segerholm
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Jonas Segerholm skrev:
Det hade väll varit bättre och tagit någon bild på elsystemet...

Så det är det är du gör på dagarna.....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
super7 skrev:
Jonas Segerholm skrev:
Det hade väll varit bättre och tagit någon bild på elsystemet...

Så det är det är du gör på dagarna.....

Han är ju här alldeles för sällan.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Motor startad vi firade med en kvarglömd julsnapps
(det enda alkohol som fanns hemma en tisdags kväll)

Finns det någon som vet hur man kopplar generatorn?

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53



Kändes riktigt skönt när den startade...

Nu är det bara lite uppstädning av elsystemet kvar för min del.

Angående generatorn så undrar vi vilket stift som ska gå till laddlampan och vilket som ska få ström från tändning?

Anton gör bränslereturen på tankröret.

_________________
Jonas Segerholm
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej nu har vi äntilgen fått prov köra,det vart en snabb sväng runt byn då vi inte hade några lysen.Den känns ganska pigg men kopplingen vill inte frikoppla riktig så det blir nog att försöka låna en sug för att få bort luften en gång för alla.Det var lite ovant att växla redan vid 6000 då förra motor drog betydligt längre.
Är det nånsom har en luftnings utrustning i Umeåtrakten så hyr jag den gärna en stund.

Ett STORT TACK till Svanke för all hjälp med uppstarten


_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



anton7 skrev:
Hej nu har vi äntilgen fått prov köra,det vart en snabb sväng runt byn då vi inte hade några lysen.Den känns ganska pigg men kopplingen vill inte frikoppla riktig så det blir nog att försöka låna en sug för att få bort luften en gång för alla.Det var lite ovant att växla redan vid 6000 då förra motor drog betydligt längre.
Är det nånsom har en luftnings utrustning i Umeåtrakten så hyr jag den gärna en stund.

Ett STORT TACK till Svanke för all hjälp med uppstarten



Hmmm.. redan vid 6K rpm, tar inte växlarna slut väldigt fort då?
orkade inte läsa igenom allt, men har du kvar samma låda?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej jag vet inte exakt varvtal men runt 6-6500rpm gammla motor varvade nog lite över 7500,jag har samma vxl som tidigare.Jag fick med en heldel drev till lådan när jag köpte bilen så det kanske går att fixa men då behöver jag nog ta hjälp av någon.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej vi har kört lite mer nu och motorn verkar ladda aldeles för mycket så det verkar som den bryter pga för högt ladd,men den går helt perfekt annars.Under provtur två så vände vi på magnet ventilen som styr laddtrycket och då funkad bilen bra dock så laddade den bara 0,7 men i övrigt funkade allt bra.Jag är långt i från nåt motor proffs men som jag har förståt så laddar den runt 0,7 när magnetventilen är trasig.Vi provade ventilen dirkt när vi kom till garaget och den klickar och verkar funka.
Nån som kan ha tips på varför laddet blir så högt kan det ha med styrdonet att göra?
Enligt Henrik som jag köpt motorn av så laddade den 1,2 när han hade den och det som är ändrats sen dess är ic och trykrör.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
GustafL
Umeå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 128



anton7 skrev:
Hej vi har kört lite mer nu och motorn verkar ladda aldeles för mycket så det verkar som den bryter pga för högt ladd,men den går helt perfekt annars.Under provtur två så vände vi på magnet ventilen som styr laddtrycket och då funkad bilen bra dock så laddade den bara 0,7 men i övrigt funkade allt bra.Jag är långt i från nåt motor proffs men som jag har förståt så laddar den runt 0,7 när magnetventilen är trasig.Vi provade ventilen dirkt när vi kom till garaget och den klickar och verkar funka.
Nån som kan ha tips på varför laddet blir så högt kan det ha med styrdonet att göra?
Enligt Henrik som jag köpt motorn av så laddade den 1,2 när han hade den och det som är ändrats sen dess är ic och trykrör.


orginal styrsystem? Kör en runda med VAGCOM isåfall.

MVH Gustaf

_________________
Gustaf L
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53



Vi kollade med Mecas egna program igår och fick inte ut något av värde. Går det att se allt och lite till med VAGCOM?





_________________
Jonas Segerholm
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



[quote="Jonas Segerholm"]Vi kollade med Mecas egna program igår och fick inte ut något av värde. Går det att se allt och lite till med VAGCOM?
[quote]

Menar du ADD? Det är mest till för service.

Med Vagcom eller en Bosch tester får ni nog ut lite mer info. Man kan tvångsköra alla magnetventiler, kolla temp, tryck, lambda, luftmassa mm i realtid med dem.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53



Har klippt ihop några filmer på ultiman.
Från provkörningen igår: http://www.youtube.com/watch?v=WAdwhiyi5hE
Mittsverigebanan 2006-07-21: http://www.youtube.com/watch?v=1fcNvRrse0A

_________________
Jonas Segerholm
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Hej är det nån som vet vilket grund laddtryck motorn ska ha?

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Nu är laddtrycks problemet fixat det var magnet ventilen som var kass.
Så nu kom nästa problem i stället kopplingen slirar,det sitter en Audi 80 koppling som jag hade till golf motor som ska lite tuffare än std.Vart kan man hitta en bättre koppling som håller som har samma bultning som Audi 80 årsmodell 1986?

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Då var det dax att byta koppling jag har mest andvänt bilen som glassätar bil i sommar och då har gammla kopplingen funkat om man inte gasat allt för hårt dirtekt men efter en tur till Åmsele med BMW gänget så vart det mer akut med bytet.Efter lite snack med olika kopplings kunniga så köpte jag bara en 4 p sinter lamell och det skulle nog räcka efter som jag bara hade slir på 4 och 5an.Jag och Svanke fick ut lådan utan större bekymer byte lamell också rullade vi ut bilen för en provtur.Nu slirade bilen på alla växlar sinter lamellen har samma tjocklek som den andra lamellen och vi tvättade allt innan montering.ok om det inte räckte med en sinter men den borde inte bli sämre än den var .
En bild på svanke han är så glad när han får komma och skita ner fingrarna lite.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375


Trådstartare
Nu var det tomt igen,hade funderingar på audi låda och chev smallblock men det varkar bli trångt.Söker lämpliga delar för fullt så skicka ett Pm om ni har nått att sälja.




_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ultima mk2 -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
8 besök senaste veckan (84720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande