|
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Trådstartare

24 Jul 2006 13:59
Lämpligt max tryck i vattensystem?
Jag kör med en kylare ifrån Griffin, och ett race kylar lock som skall hålla 2bars tryck om jag inte minns fel. Har märkt att ja ganska så fort kommer upp i rätt ordentligt tryck i vattnet när jag kör. Vatten tempen är ganska normal. Men kylar slangarna etc är stenhårda.
Är detta normalt?
om inte tempen är hög vad är det som orsakar det höga trycket?
Skall jag välja ett snällare lock?
mvh staffan
_________________ //StaffanEdvardsson
|
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

24 Jul 2006 16:24
Re: Lämpligt max tryck i vattensystem?
| Birdy_sx skrev: | Jag kör med en kylare ifrån Griffin, och ett race kylar lock som skall hålla 2bars tryck om jag inte minns fel. Har märkt att ja ganska så fort kommer upp i rätt ordentligt tryck i vattnet när jag kör. Vatten tempen är ganska normal. Men kylar slangarna etc är stenhårda.
Är detta normalt?
Skall jag välja ett snällare lock? |
Mja, rent fysiskt/teoretiskt tycker jag det verkar lite onödigt att ha högt tryck om man inte är ute efter att höja kokpunkten. Frestar slangar och annat i onödan. Så länge det inte småkokar på de hetaste ställena i motorn så är väl tryck/temp ok?
(och om det gör det, trots att tempen ute i slangarna är normal, så kanske man skulle fundera på att få lite snabbare circkulation, t ex med en elpump eller annan lösning, så att man får en lokal slinga med snabbt flöde genom motorn. Bl a Ford gör så orginal på vissa motorer, med en trevägstermostat som shuntar ut vatten till kylaren efter behov.)
_________________ David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
|
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

24 Jul 2006 16:33
Topplockspackningen?
_________________ Niklas Lövgren
|
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Trådstartare

24 Jul 2006 19:03
Re: Lämpligt max tryck i vattensystem?
| olofson skrev: | | Birdy_sx skrev: | Jag kör med en kylare ifrån Griffin, och ett race kylar lock som skall hålla 2bars tryck om jag inte minns fel. Har märkt att ja ganska så fort kommer upp i rätt ordentligt tryck i vattnet när jag kör. Vatten tempen är ganska normal. Men kylar slangarna etc är stenhårda.
Är detta normalt?
Mja, rent fysiskt/teoretiskt tycker jag det verkar lite onödigt att ha högt tryck om man inte är ute efter att höja kokpunkten. Frestar slangar och annat i onödan. Så länge det inte småkokar på de hetaste ställena i motorn så är väl tryck/temp ok?
(och om det gör det, trots att tempen ute i slangarna är normal, så kanske man skulle fundera på att få lite snabbare circkulation, t ex med en elpump eller annan lösning, så att man får en lokal slinga med snabbt flöde genom motorn. Bl a Ford gör så orginal på vissa motorer, med en trevägstermostat som shuntar ut vatten till kylaren efter behov.) |
okej,
Kan ju vara så att det små kokar lite, för när jag byggde motorn så hade jag ingen vattenkyld turbo, men dåvarande rasade vid mappning redan vid 1,7bar. Fick en garett gt30bb istället för någon vecka sedan och den är vattenkyld. Jag har bara kopplat in vattnet till turbon som den satt orginal på min motor, det kanske inte är helt optimalt. Det nu med den nya turbon jag har börjat få problemen, hittils kör jag bara med orginal vatten pump, men jag funderar på att sätta en liten cirkulations pump från en grävmaskin jag har liggandes på vatten slingan till turbon, för att förbättra flödet lite. Kan detta vara bra? hur mycket måste en pump flöda? så att jag inte sätter på något som stryper flödet mer.
Tror inte det är topppackningen, inget vatten i oljan eller tvärt om.
tack för svaren!
mvh staffan
_________________ //StaffanEdvardsson
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

25 Jul 2006 07:34
2 bar låter mycket i mina öron.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

26 Jul 2006 00:49
| Birdy_sx skrev: | | olofson skrev: | | Birdy_sx skrev: | Jag kör med en kylare ifrån Griffin, och ett race kylar lock som skall hålla 2bars tryck om jag inte minns fel. Har märkt att ja ganska så fort kommer upp i rätt ordentligt tryck i vattnet när jag kör. Vatten tempen är ganska normal. Men kylar slangarna etc är stenhårda.
Är detta normalt?
(och om det gör det, trots att tempen ute i slangarna är normal, så kanske man skulle fundera på att få lite snabbare circkulation, t ex med en elpump eller annan lösning, så att man får en lokal slinga med snabbt flöde genom motorn. Bl a Ford gör så orginal på vissa motorer, med en trevägstermostat som shuntar ut vatten till kylaren efter behov.) |
okej,
Kan ju vara så att det små kokar lite, för när jag byggde motorn så hade jag ingen vattenkyld turbo, men dåvarande rasade vid mappning redan vid 1,7bar. Fick en garett gt30bb istället för någon vecka sedan och den är vattenkyld. Jag har bara kopplat in vattnet till turbon som den satt orginal på min motor, det kanske inte är helt optimalt. Det nu med den nya turbon jag har börjat få problemen, hittils kör jag bara med orginal vatten pump, men jag funderar på att sätta en liten cirkulations pump från en grävmaskin jag har liggandes på vatten slingan till turbon, för att förbättra flödet lite. Kan detta vara bra? hur mycket måste en pump flöda? så att jag inte sätter på något som stryper flödet mer.
Tror inte det är topppackningen, inget vatten i oljan eller tvärt om.
tack för svaren!
mvh staffan |
Behövs ingen vattenpump till turbon. Koppla in den rätt bara. Följ denna anvisning:
| Citat: | Water-cooling of turbocharger bearing housings has been widely used to enhance bearing durability. It is designed to remove heat from the center housing after the engine is shut down. This is accomplished because a thermal siphon is set up in the center housing. As heat from the turbine housing and exhaust manifold soaks into the center housing, the water is vaporized and rises, drawing in cooler water. This continues until there is insufficient heat to cause the process to continue.
In order for the water-cooling to function properly, the center housing needs to be installed below the water level in the engine. The water inlet to the turbocharger needs to come from a lower point in the cooling system up to the center housing. The water outlet needs to go from the turbocharger up to a higher point in the system and cannot have any high spots or "traps" in the line.
The center housing has four water fitting locations. Two of these should be selected such that they are on opposite sides of the housing and the water inlet is lower than the water outlet. The other two locations should be sealed off. These items help ensure that the water-cooling will function properly and the necessary thermal siphoning will take place. Please note the inlet and outlet connections for the water hoses on the drawings provided. If the turbocharger were installed without the water lines being connected, the unit will operate at temperatures similar to, or slightly higher than, the current non-water-cooled unit. However, the water-cooled center housings could be run on engine tests without the water lines connected with no adverse effects, provided the engine is cooled down adequately prior to shut down.
There are no set flow requirements for the cooling water, since the majority of cooling in the center housing is done by the lubricating oil while the engine is operating. The most important water-cooling takes place after engine shutdown, at which time the flow of water is a function of the thermal siphon and the flow rate is low. Therefore, the water lines to and from the turbocharger can be sized conveniently. The flow restriction through the center housing is negligible and so would not be of concern for the cooling system capacity.
The water and oil passages are separate cast passages, so there are no seals to worry about. The passages are pressure checked on the assembly line to ensure casting integrity. |
| ice skrev: | | 2 bar låter mycket i mina öron. |
För en tävlingsmotor är det inte så mycket. Tänk på att om man kör med enbart vatten så blir kokpunkten något lägre än med vatten-glykol.
|
|