Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
931 besök totalt |
Skillnad på RC-bil och Racebil inställningsmässigt?
Satt och kollade på RC på svt24 igår och tyckte att de verkade hyfsat "jazziga" vid inbromsningarna på asfallt. Det finns ju några här som kör Rallycross vet jag, hur mycket skiljer det på inställningar jmf med en banracingbil? Givetvis finns det lika många instälningar som det finns bilar och körstilar, men generellt med hjulinställningar och bromsar mm? Luddig fråga.. ![]() _________________ Mvh / Daniel Ene |
||
Både fjädrar och dämpare är en hel del mjukare beroende på att det är ganska mycket grus på banorna, angående jazzningen beror det nog på att dom flesta förarna vill att baken ska komma loss lite vid inbromsningar för att lättare kunna lägga upp sladden i kurvorna.
Camber är mindre än vad den hade varit om man bara kört på asfalt för att få startfäste samt bromsfäste på gruset, bromsarna är dock ganska överdimensionerade då det är ganska många hårda inbromsningar utan chans till nedkylning. Speciellt på division 1 så gäller det att ha på handskar om man ska ta av hjulen när dom kommer in efter ett heat på tre varv. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Ja, dämpare och fjädrar är ju tydligt eftersom de sätter sig ganske rejält vid acc/decc.
Det jag var mest intresserad av var just bromsinställingarna, just eftersom man tydligen vill ha uppställ mer likt rally vid kurvtagning.. Vad har du tex för bromsfördelning på Bmw:n? ![]()
_________________ Mvh / Daniel Ene |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
931 besök totalt |