Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Tips o trick - Bridgestone RE540
1 besök senaste veckan (5174 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Rå Babelfishöversättning av denna tyska sida:

http://www.bridgestone-motorsport.de/gb/tipps_gb.htm


-------------------------------------------------------------------------------
Air pressure recommendations (for the RE540)
-------------------------------------------------------------------------------
Data are manufacturer recommendations and apply to cold tires and
should be controlled after each run. A rise by heating up is intended
and taken into account. As warm pressure should not be exceeded 2.3.
Inquire for uncertainty or problems please!





-------------------------------------------------------------------------------
Wear and contact reflection
-------------------------------------------------------------------------------
A simple method the tire on its well-being to test is a temperature measurement.
For small money there is infrared thermometer, with which one goes directly to a run over the bearing surface and which temperature distribution measures from the inside outward. There is large Unterschiede(mehr as 10 degrees) tunes which with Achs geometry not. If the value is absolutely too highly (e.g. Over 60 degrees) or too low (e.g. under 30 Grad), do not fit size, weight and mixture to each other. One does not have available a thermometer must one over contact reflections clarity provide, how the tire on the bitumen works. Outside and inner edges may not be angenagt e.g.. Edges at the profilrillen may have eaten etc. not in parts.


-------------------------------------------------------------------------------
Air pressure
-------------------------------------------------------------------------------
As already mentions to the RE540, the air pressure is in each case a basic recommendation. It is important that with the air pressure of the tires one supports. One does not want to damage it may it too become thus not low (see above table). In addition, it may be to high not, then one is too slow in " curves ", because the road-contact area becomes smaller because of a spherical tire. In addition the drumming work of the tire is reduced and those is important for the heating up. This does not apply however to kevlar tire (e.g. AVON Slicks). A good habit is it, if one takes, controlled and if necessary discharges the pressure checker after each run to the hand. A change of 0,2 bar becomes already apparent in the handling!

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens

Är det någon som vet vad man skall multiplisera KPa med för att få däcktryck i kg

/Johan

_________________
Johan B
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



blixten skrev:
Är det någon som vet vad man skall multiplisera KPa med för att få däcktryck i kg

/Johan

http://www.unc.edu/~rowlett/units/index.html

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är inte KPa samma sak...

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
Är inte KPa samma sak...


om det är "samma sak" skall man kanske dividera med 0,981 men jag är inte riktigt säker ännu.

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Vilken var vilken av HA och VA nu igen
Jag brukar ju ha lägre tryck i bak, hoppas det är rätt...eller fel kanske, då borde det ju gå fortare om jag börjar göra rätt istället

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Micke Holmström skrev:
Vilken var vilken av HA och VA nu igen
Jag brukar ju ha lägre tryck i bak, hoppas det är rätt...eller fel kanske, då borde det ju gå fortare om jag börjar göra rätt istället

HA=Hinten Achse=Bakaxel
VA=Vorne Achse=Framaxel

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Magnus Thomé skrev:
Är inte KPa samma sak...

kPa: k=prefix för 1000, Pa=N/m². Lite slarvigt räknat går det 100 kPa på 1 kg/cm².

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tabellen åvan beskriver den däcktryck eller någon för av tryckskilnad?
(Typ 1,6KPa)
Jag fattar nästan noll av engelska i skrift så ni kan ju gissa vad tyska är

om jag nu inte är på en cykeltur i värdsrymden så blir det följande.

Det vi i vanligt tal kallar kilo(om tryck) heter igentligen kilopond per kvadret cenimeter(kp/cm^2)
1kp/cm^2 blir då g*10000 N/m2
10000 kommer ifrån att ett går 100*100 cm^2 på en 1 m^2
ger då
1kp/cm^2 = ca 98100 Pa

och vi har även en sort som heter bar som brukar användas för tryck.
1Bar = 10^5 Pa
Som synes så är 1bar(0,981bar) nästan lika med 1kp/cm ^2.

1kPa = 1000 Pa = 0,01 Bar och = 0,01 kp/cm ^2
Allså trycket 1kPa är ju bara tryckat av en lite fis.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Börjar förstå vad fuling kommer att ha i däcken istället för luft
Däck fyller vi på torsdagar!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
...Allså trycket 1kPa är ju bara tryckat av en lite fis.

1 kPa motsvarar ett ljudtryck på 77 dB. Det vill jag påstå är en ganska rejäl fis.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
1 kPa motsvarar ett ljudtryck på 77 dB.


Hurdå? Jo ljud är ju just variationer i lufttrycket. Men att 1 kPa då bara skulle bli 77 dB har jag svårt att föreställa mej. I så fall skulle man kunna använda en högtalare till att pumpa däcken med!

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



JohanR skrev:
Citat:
1 kPa motsvarar ett ljudtryck på 77 dB.


Hurdå? Jo ljud är ju just variationer i lufttrycket. Men att 1 kPa då bara skulle bli 77 dB har jag svårt att föreställa mej. I så fall skulle man kunna använda en högtalare till att pumpa däcken med!

JohanR

Japp det går men det är lättare och mer ekonmiskt att använda en vanlig pump

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



ice och fuling har rätt, tabellen har lite fel prefix på enheten. det ska som sagt vara *100kPa i tabellhuvudet.

Lufttryck ska mätas i Pa enligt SI. Men av någon anledning strular någon till det när det kommer till däck eftersom många anger något annat kul.

Bar är väl ok eftersom vi slipper blanda in g för att få till rätt värde.

Jag tycker tryckmätare till däck borde anges i MPa med gradering från 0 till 0.4 MPa.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Daniel:
Japp ämpa(talspråk) är en just sort, men jag tror gemeneman ser ut som fågelhokar om man säger att man har 0,18MPa i ostarna, man måste nog vara lite teknikskruvad för att tycka om sådana sorter

M=10^6=1000000=mega
Hmm uttalas väll "mägga"

MPa är allså megapascal

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Provkörde banåka i Söndags med nya däcken. Mycket trevliga o lättkörda! (235/40 18" RE540S)

Jag var osäker på vad för tryck jag skulle satsa på men jag testade med 2,3 varma och de höll tempen stabilt o fint utan att gå varma. Så det är thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up som betyg för däcken

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Magnus Thomé skrev:
Provkörde banåka i Söndags med nya däcken. Mycket trevliga o lättkörda! (235/40 18" RE540S)

Jag var osäker på vad för tryck jag skulle satsa på men jag testade med 2,3 varma och de höll tempen stabilt o fint utan att gå varma. Så det är thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up som betyg för däcken


Det var länge sen jag började tjata på dig att du skulle prova RE540S

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Däck för banåka
Tips o trick - Bridgestone RE540
1 besök senaste veckan (5174 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande