Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Budget uppdatering på bromsar??? | 3 besök senaste veckan (2840 totalt) |
Tänkte göra en liten budgetuppdatering på bromsarna i vinter i väntan på mer pengar, håller på och bygger ny motor just nu(bland annat). Skulle vara bra med förslag och funderingar.
En tanke som jag hade var så här: Antingen köpa orginal skivor och skicka dom på slitsning eller typ Tarox. Byta till belägg av modell bättre. Hälla bort nuvarnade oljan till förmån för värre dito. Göra nya bromssköldar för bättre kylning. Visst ja, bilen är en Volvo 740T Jo, så är det och skratta inte för det måste gå att åka fort med en sån oxå, hoppas jag på allafall. |
||
Har du kollat om det finns nån modell som har större bromsar ? det är första steget ,
Slitsning är en bra ide , liksom valet av ett mer temperatur tåligt belägg, För min del räckte det med slitsade skivor och Ferrodo DS 2000 på min BMW , _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Grattis KL!
Måste säga att du har en av det bästa standardbromsarna, på normal bil, som man kan uppbringa för lite pengar. det som talar emot är vikten på oken. Men det är fyrkolvs, vilket ger en stor skillnad gentemot glidditos. "Hemma i skogen" har vi uppdaterat en rad bilar, både Volvos och andra , med hjälp av 740T-skivor. De är ju ganska stora, 287 mm, så du får ju en fin hävstång. Bromsvätska kostar inte så mkt. Iaf inte om du köper Motul Racing 600. Har nga flaskor kvar från mitt kartongköp om du inte får tag i nga. Stålomspunna slangar för mindre flex och FRAMFÖRALLT, bra belägg! Slits osv gör ju ingen skada och kan nog hjälpa till lite på vissa punkter, men jag vet i tusan om det är "nödvändigt". Kan du dock få det fixat billigt så why not?! Lycka till! EDIT: Glömde kylningen. Dra in RIKTIGA kylkanaler till RÄTT plats. Sen är det bara att tuta och köra. |
||
|
||
Vet inte om jag missuppfattade dig men om man byter till belägg som tål mer värme så blir oftast bromsvätskan nästa svaga punkt och den kommer att koka om man kör med originalvätska så den bör verkligen bytas och Motul RF600 ger verkligen mkt för pengarna. Men du kanske menade att det skulle gå på servicekontot och inte bromskontot, frågan är då vem man lurar. |
||
600 är en extremt värmetålig men "vanlig" bromsvätska. Dvs inget special med silikon o högre fuktupptagning eller taskighet mot bromssystemets packningar o så. Bara pytsa i o tuta o köra!
Någon, rätta mig om jag har fel.... _________________ Magnus Thomé |
||
jo... den funderingar har jag oxå haft, så det ska kollas. Även 940 prylarna bör vara lite bättre då skivorna är 26mm tjock mot 740ins 22mm samt att det är mer anläggningsyta på 940 beläggen. sånna prylar skakar man ju fram billig och enkelt plus att man inte behöver flytta på oken som man bör göra om man ska ha t.ex. T5R skivor, dom skivorna är 305mm. |
||
Tack AL! En fundering bara... Vad är rätt plats för kylkanalerna då? Till var kanske man ska säga. |
||
Slangarna ska riktas IN I CENTRUM AV SKIVAN så att luften går från centrum och ut genom skivans ventilation.
Var man plockar luften i fronten ska vara på den palts du finner högst övertryck. På din bil som är ganska kantig är det inte ett så stort problem, men på modernare bilar med väldigt runda former i fronten som har intagen långt ut i kanterna undrar man om de ens äger en vindtunnel. Runt det rundade hördnet i fronten accelererar luften och ett undertryck bildas... Och som jag fått det förklarat för mig, ett undertryck som inte hjälper till att "suga" in luften på rätt plats. Så har jag lärt mig, men kan ha fel... |
||
Jag har fortfarnade lite funderingar runt bromsbeläggen.
Vilka märken och modeller är bra och värda att köpa och vilka ska man inte ens tänka på? Det första är väl iofs. Om alla har modeller till Volvo oxå. |
||
Stor tung bil med ganska mycket hästar... Snacka med Stacke på PEAN om Performance Friction alt. Pagids gula RS19
Jag skulle inte börja byta skivor direkt utan pröva i den här ordningen: 1 - tålig bromsvätska + tåliga belägg 2 - öka kylningen med slang + öka högfartsbettet lite med slitsning av befintliga skivor om nu dina skivor är helt slut o du ändå måste köpa nya... ja då är det ju lite en annan femma... Tänk också på att gatdäck är betydligt snällare mot bromsar än r-däck! Men ovanstående bör räcka även med rdäck tror jag, det beror lite på hur du kör. Vad du kan få om du byter till riktigt biffigare grejer är mer exakthet och känsla i bromsarna. Till slut, bromsar är som däck, de går att överhetta o köra slut på några banvarv hur överdimensionerade de än är.... men det är en helt annan historia :-) Någon, rätta mig om jag skrivit nåt tokigt!!! _________________ Magnus Thomé |
||
Allmänt banåkaforum Budget uppdatering på bromsar??? | 3 besök senaste veckan (2840 totalt) |