Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Budget uppdatering på bromsar???
3 besök senaste veckan (2840 totalt)
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316


Trådstartare
Tänkte göra en liten budgetuppdatering på bromsarna i vinter i väntan på mer pengar, håller på och bygger ny motor just nu(bland annat). Skulle vara bra med förslag och funderingar.


En tanke som jag hade var så här:

Antingen köpa orginal skivor och skicka dom på slitsning eller typ Tarox.
Byta till belägg av modell bättre.
Hälla bort nuvarnade oljan till förmån för värre dito.
Göra nya bromssköldar för bättre kylning.


Visst ja, bilen är en Volvo 740T Jo, så är det och skratta inte för det måste gå att åka fort med en sån oxå, hoppas jag på allafall.

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Har du kollat om det finns nån modell som har större bromsar ? det är första steget ,

Slitsning är en bra ide , liksom valet av ett mer temperatur tåligt belägg,


För min del räckte det med slitsade skivor och Ferrodo DS 2000 på min BMW ,

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Jag tycker dina punkter låter som en utmärkt första omgång!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Grattis KL!

Måste säga att du har en av det bästa standardbromsarna, på normal bil, som man kan uppbringa för lite pengar. det som talar emot är vikten på oken. Men det är fyrkolvs, vilket ger en stor skillnad gentemot glidditos.

"Hemma i skogen" har vi uppdaterat en rad bilar, både Volvos och andra , med hjälp av 740T-skivor. De är ju ganska stora, 287 mm, så du får ju en fin hävstång.

Bromsvätska kostar inte så mkt. Iaf inte om du köper Motul Racing 600. Har nga flaskor kvar från mitt kartongköp om du inte får tag i nga.
Stålomspunna slangar för mindre flex och FRAMFÖRALLT, bra belägg!

Slits osv gör ju ingen skada och kan nog hjälpa till lite på vissa punkter, men jag vet i tusan om det är "nödvändigt". Kan du dock få det fixat billigt så why not?!

Lycka till!

EDIT: Glömde kylningen. Dra in RIKTIGA kylkanaler till RÄTT plats. Sen är det bara att tuta och köra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Hej.

kolla om bromsarna från s80t6:an passar. en kompis som bygger 740 sa nått om det.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Tror att man kan uppnå rätt mycke med bättre kylning o andra belägg. Ny olja är väll en ren service åtgärd !

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du har nog väldigt rätt Fredrik!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik C skrev:
Tror att man kan uppnå rätt mycke med bättre kylning o andra belägg. Ny olja är väll en ren service åtgärd !

MVH


Vet inte om jag missuppfattade dig men om man byter till belägg som tål mer värme så blir oftast bromsvätskan nästa svaga punkt och den kommer att koka om man kör med originalvätska så den bör verkligen bytas och Motul RF600 ger verkligen mkt för pengarna.

Men du kanske menade att det skulle gå på servicekontot och inte bromskontot, frågan är då vem man lurar.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Åker idag på Motul dot 5.1, vad blir det för skillnad att byta till RBF 600 ? Är den silikonbaserad ? Håller packningarna i oken ?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

600 är en extremt värmetålig men "vanlig" bromsvätska. Dvs inget special med silikon o högre fuktupptagning eller taskighet mot bromssystemets packningar o så. Bara pytsa i o tuta o köra!

Någon, rätta mig om jag har fel....

_________________
Magnus Thomé
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316


Trådstartare
Calle gsi skrev:
Hej.

kolla om bromsarna från s80t6:an passar. en kompis som bygger 740 sa nått om det.


jo... den funderingar har jag oxå haft, så det ska kollas.

Även 940 prylarna bör vara lite bättre då skivorna är 26mm tjock mot 740ins 22mm samt att det är mer anläggningsyta på 940 beläggen.

sånna prylar skakar man ju fram billig och enkelt plus att man inte behöver flytta på oken som man bör göra om man ska ha t.ex. T5R skivor, dom skivorna är 305mm.

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316


Trådstartare
AL skrev:
Grattis KL!

Måste säga att du har en av det bästa standardbromsarna, på normal bil, som man kan uppbringa för lite pengar. det som talar emot är vikten på oken. Men det är fyrkolvs, vilket ger en stor skillnad gentemot glidditos.

"Hemma i skogen" har vi uppdaterat en rad bilar, både Volvos och andra , med hjälp av 740T-skivor. De är ju ganska stora, 287 mm, så du får ju en fin hävstång.

Bromsvätska kostar inte så mkt. Iaf inte om du köper Motul Racing 600. Har nga flaskor kvar från mitt kartongköp om du inte får tag i nga.
Stålomspunna slangar för mindre flex och FRAMFÖRALLT, bra belägg!

Slits osv gör ju ingen skada och kan nog hjälpa till lite på vissa punkter, men jag vet i tusan om det är "nödvändigt". Kan du dock få det fixat billigt så why not?!

Lycka till!

EDIT: Glömde kylningen. Dra in RIKTIGA kylkanaler till RÄTT plats. Sen är det bara att tuta och köra.


Tack AL!

En fundering bara...
Vad är rätt plats för kylkanalerna då? Till var kanske man ska säga.

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Slangarna ska riktas IN I CENTRUM AV SKIVAN så att luften går från centrum och ut genom skivans ventilation.

Var man plockar luften i fronten ska vara på den palts du finner högst övertryck. På din bil som är ganska kantig är det inte ett så stort problem, men på modernare bilar med väldigt runda former i fronten som har intagen långt ut i kanterna undrar man om de ens äger en vindtunnel. Runt det rundade hördnet i fronten accelererar luften och ett undertryck bildas... Och som jag fått det förklarat för mig, ett undertryck som inte hjälper till att "suga" in luften på rätt plats. Så har jag lärt mig, men kan ha fel...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316


Trådstartare
Jag har fortfarnade lite funderingar runt bromsbeläggen.

Vilka märken och modeller är bra och värda att köpa och vilka ska man inte ens tänka på? Det första är väl iofs. Om alla har modeller till Volvo oxå.

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Stor tung bil med ganska mycket hästar... Snacka med Stacke på PEAN om Performance Friction alt. Pagids gula RS19

Jag skulle inte börja byta skivor direkt utan pröva i den här ordningen:

1 - tålig bromsvätska + tåliga belägg
2 - öka kylningen med slang + öka högfartsbettet lite med slitsning av befintliga skivor

om nu dina skivor är helt slut o du ändå måste köpa nya... ja då är det ju lite en annan femma...

Tänk också på att gatdäck är betydligt snällare mot bromsar än r-däck! Men ovanstående bör räcka även med rdäck tror jag, det beror lite på hur du kör. Vad du kan få om du byter till riktigt biffigare grejer är mer exakthet och känsla i bromsarna.

Till slut, bromsar är som däck, de går att överhetta o köra slut på några banvarv hur överdimensionerade de än är.... men det är en helt annan historia :-)



Någon, rätta mig om jag skrivit nåt tokigt!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Budget uppdatering på bromsar???
3 besök senaste veckan (2840 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande