Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2808 besök totalt |
Hallandsposten skriver om F1-planer för Halmstad
http://www.hallandsposten.se/artikel I tidningsutgåvan fanns dessutom en bild på layout för komplexet och iniativtagarna. Utan att i övrigt värdera, så kan man ju konstatera att det är en rejält bunke pengar som behövs, 3,8 miljarder är det beräknat till. _________________ Pär Hylander |
||||
Vem är förvånad? Men mycket spännande! Hoppas det går vägen! Halmstad har ju alla möjligheter! Läget inte minst! Redan färdigt för jetsetet med Tylösand o alla klubbar. ![]() |
||||
Hur kunde man missa detta
![]() Trodde jag var ensam i den här stan om att vilja ha en lekplats för oss som gillar att svänga. Kul att det finns dom som försöker ta tag i det. Tyvärr blir det väl som allt annat i den här stan, en till jä*lar golfbana ![]() ![]() Nää, nu ska man inte vara negativ, hoppas det blir en bana en vacker dag ![]() _________________ / Erik Tryggvesson |
||||
Kanske lite fel prislapp om man vill ha en lekplats att svänga på. ;-) om vi antar en ränta på runt 5%, kanske 200 dagar om året då anläggningen används så blir bara räntekostnaden ca 1 mille per dag. Undrar om inte banan blir lite för dyr att hyra för att leka lite på ![]() ![]() Ska det vara en bana för hobbybruk är nog 3,8 miljoner lite lämpligare investeringsomfattning. Undrar hur mkt asfalterad bana man får för en sån summa? En större gokartbana? _________________ Pär Hylander |
||||
Kan man inte vrida till det så att arbetstillfällen skapas för att få förmånlig (noll?) ränta? _________________ Anders Hansson |
||||
Jo det é klart, förstår jag också att det blir dyyyrt men man får väl drömma ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ / Erik Tryggvesson |
||||
Var det inte Percy Nilsson som ville bygga en stadsdel runt brofästet förberedd för stadlopp för F1?
Personligen är jag lite tveksam till hemhämtandet av en sån stor satsning. Om man lyckas locka F1 i fem år eller så så är det en helt annan femma (men vilket lopp skall bytas ut...). Banan måste ju locka ett antal internationella arrangemang varje år, svenska intresset för racing räcker inte långt (det ger iaf inga pengar). om intresset varit så stort att en trackday för 5000kr hade känts prisvärt (dvs alltid fulltecknat alla dagar på alla banor) så börjar det likna nåt (men dit är det mycket långt (flerdubbling av aktiva, betalande publik på alla event, etc)). Östdanmark verkar ha en bättre jordmån för racing av nån anledning (men högst personliga uppfattning)... |
||||
Speedwaybana??? Har Halmstad något lag öht????
F1 till Sverige lär ju knappast vara några problem trots att vi inte tillåter vare sig tobak- eller spritreklam. Sen att vi är hela 9 miljoner invånare varav ett fåtal är intesserade av F1 och lär inte spela någon roll . Sen att det tilltänkta området verkar ligga i anslutning till flygplatsen där det protesterades på buller från närbelägna bostadsområden när hela 5 ?? plan landar/startar /dag så känns det verkligen genomarbetat. ![]() ![]() ![]() Vad är det för fel på en anläggning som kan arrangera tex STCC till att börja med? Tror att det är ett nog så svårt projekt men inte lika omöjligt. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Tyvärr så genererar dagens STCC knappt några pengar till arrangerande anläggningar (så international is the way to go). NordicTCC (BalticTCC?) kanske skulle vara bättre om man kunde få ihop det (men det är väl för få team som är villiga att köra det antal tävlingar som skulle behövas, 1-2 per land är ju lite futtigt). Ska man drömma om F1 gäller det att fixa ett kontrakt med lopp innan man ens fäller första trädet. |
||||
Jag tycker det är konstigt att det alltid siktas bortom vettets gräns.
Det F1-banor jag besökt i Europa har utan undantag varit jätteanläggningar (och de nya är ju ÄNNU större). Främst känns det som kortslutning i huvet på den som skriver /fantiserar (osv). ![]() Senaste loppet jag var på (Nurburgring 2005) drar nåt i stil med 100000-140000 åskådare som kommer från angränsande länder. Att få till det på F1 i Sverige känns smått främmande. ![]() |
||||
Kan inte Carlsberg eller liknande starta en bana som rekreationsaktivitet för sina anställda (Öltillverkning och bilkörning går väl bra ihop)? Privata pengar som plöjs ner i asfalt som gradvis byggs upp till nåt fungerande tror jag mera på, helst då på ett område där kommunens miljöprövning går lätt samt att alla grannar köps ut. Gotland Ring lixom men placerad på en bättre plats (på Hallandsåsens nordsluttning tex för att få lite kupering, om inte annat för att försvåra miljöprövningen ![]() Hmm, kanske ska vi satsa på att tjata fram fullständigt amco och fångstnät runt Parkbanan? Den är ju lika lätt att köra om på som på vissa F1banor iaf ![]() Men det finsn ju känsligt fågelliv i närheten iofs... |
||||
Jag tror inte Sverige klarar närmare 150 000 människor på några dagar till ett enstaka evenemang..
Jag kan ju så klart bara fantisera hur lång bilköer det resulterar i, hur mycket övrig verksamhet det medför osv osv.. Räcker det med kostnaden för själva banbygget? Vad kostar det att öht husera värd åt hela F1-cirkusen? Spektaklet kommer väl knappast utan att få betalt av värdlandet? _________________ /Anton Lillsund |
||||
![]() |
||||
GeKås är säkert intresserade, eller kanske inte. Är GK kvar? Personen alltså.
Satsa mot stjärnorna o landa i trädtopparna. Inte så illa det heller. En kompia har haft lite att göra med Czaba, hans uppfattning om honom är att när han tar sig för nåt så tar han verkligen sig för det!! Dessutom e han otroligt trevlig! ![]() Han kör för övrigt Saab 9-3 Viggen, köpt ny kontant. Dessutom levererar han utrustning till Pizzarestauranger. ![]() |
||||
Sedan är de väl inte bara Sverige som är marknaden? Norge , danmark , Finland mm.mm. Alla närliggande länder bidrar ju med folk. Sedan att det blir köer mm?? Det blir det ju mer eller mindre på alla F1-evenemang. Hälften av arenorna är ju rätt trånga när det blir 150.000+ människor. Klart de går OM man vill och får allt att klaffa. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Kanske verkar tråkig, men Sveriges vägnät känns betydligt mindre än övriga europas i många fall?
Jag vore så klart väldigt glad om det blev en arena av denna kaliber i Sverige, men är det verkligen genomförbart i verkligheten? Att det blir köer på de andra deltävlingarna förstår jag, det är bara det att jag tror att köerna och stockningen blir än värre i Sverige. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag har visserligen bara varit vid 2 banor som används/användes för inte så länge sen för formel-1, Hockenheim och A1-ring, men vad jag kan komma ihåg var vägnätet precis i närheten av de banorna inte alls särskilt stort. Däremot kanske det skulle vara smartare av dem att lägga banan på andra sidan Halmsad för att komma så nära E6 som möjligt.
_________________ Pet ter Uhlin |
||||
GK, Göran Karlsson avled i fjol vill jag minnas? Hade ett stort bilintresse och stor bilsamling. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
De håller på att bygga en ny genomfartsled rakt genom Halmstad som går nästan rakt på det tänkta området. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2808 besök totalt |