| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromscylinderuträkning...
|
2 besök senaste veckan (5233 totalt) |
|
Sitter å försöker spåna på vilken storlek jag skall ha på huvudbromscylindrarna... inte helt rätt verkar det som..
Bilen som väger ca: 750 med mig i har Volvo 240 OK fram ( kolvarea 38? ) samt volvo 240 OK bak ( vet ej kolvarea.. någon som vet ?? ) Pedalstället är en WILWoODKOPIA med utväxling ca: 6:1 ( pedalen e någon/några cm längre på toppen) enligt detta exeldocumentet ja hittade här på rejsa ( Bromsar_revB.xls ) så bör jag ha 19,23 mm på framcylindern.. låter detta vettigt ?? jag har inte hittat mått på bakoken å bilen står 6 mil härifrån så jag kan inte mäta..
_________________ MackeMaehlum |
||
|
jepps, det är 4-kolvsok med ventilerade skivor (turbo?) och du har givetvis rätt, det skall vara kolvdiameter, inte area som jag skrev..
om det skall vara 38 mm bak oxså så blir det enl exeldocumentet bäst med 13,60 mm bak...
det minsta jag sett är 15,9 vilket ju är en bit ifrån..... någon som vet om detta kan stämma ?? jag har bromsvåg så jag kan justera en del, men vill givetvis komma så nära som möjligt med hjälp av storleken på cylindrarna så jag slipper justera ut vågen max.... _________________ MackeMaehlum |
||
|
Jag rekommenderar inte att du använder ovanstående excel-ark för att räkna ut storlek på huvudbromscylindarna.
Anledningarna är många. Det där excelarket har lite att önska för att man ska kunna gå efter det. * Det saknar skiv storlek, hjulstorlek fram och bak samt däcksbredd och beläggarea, dvs formeln är bara giltig om det sitter exakt likadana hjul och bromsskivor och bromsok på fram och bakaxel. * Formeln räknar inte på lastförflyttning, måttet på hur mycket kraft som tas upp i fram resp bakaxel är bara en gissad procentsats. Detta varierar starkt med tyngpunkt men framförallt retardation. Ja, man får olika ideala bromskraftsfördelningar beroende på hur hårt man bromsar. (Därför finns det ABS). Bespara dig mycket tid och onödigt huvudklyveri och skaffa bara två vanliga cylindrar tillsammans med en bromsvåg och prova ut den ideala bromskraftsfördelningen för de körfall du oftast kör i. Jag kan såklart räkna ut ideal bromskraftsfördelning som funktion av det mesta, bla retardation, men det gör dig ingen direkt nytta eftersom man sällan vet retardationen hursom. Formeln är dessutom beroende av däckskontanter som är beroende av camber osv osv osv osv osv... Slutsats: Bromsvåg och prova dig fram! tar en hundra del av tiden och blir garanterat bäst. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Acke:
Vad väger bilen på fram- respektive bak-axel? Vilka belägg tänker du använda? Hur hårt vill du trampa för att låsa hjulen? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Helt ovanligt är det ju inte att man bottnar en bromsvåg om man väljer HBC:s helt i det fria. Och då det finns bra beräkningsunderlag, varför då inte teoretiskt begränsa urvalet och sen finlira på vågen? Så räkna är nog en bra start...dock kräver det ju som vanligt att man räknar på rätt sätt. |
||
|
På min egen bil har jag 200:1 i total utväxling inkl pedal arm. Jag har monterat liknande utväxlingförhållande på några fler Panteror och förarna tycker det är för tungtrampat, men det är alltså inga rejsförare. Själv tycker jag att det är ett vettigt förhållande, men det är ett gränsfall för allmänna vägar om någon som inte är med på noterna skulle köra bilen. Hjulen är 590 resp 630 i diameter och skivorna 310mm.
ok, det är lite luddigt uttryckt i upplevelseform, men jag tror Du blir nöjd med detta förhållandet som grovuppskattning. Jag har läst om förhållanden på 100:1 för vissa racingbilar men aldrig provkört detta själv. Bromsvågen måste ligga i mitten med rätt cylindrar då den inte räcker för att justera en obalans i systemet. Ett av problemen är att det är svårt att hitta huvudcylindrar i tillräckligt små steg. Exempelvis 3/4 till 5/8 är för mycket. Så balansen mellan fram o bak, när man lärt sig räkna korrekt, kräver ordenterlig tur för att dessa cylindermått skall hamna rätt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Huga.. många frågor på samma gång..
vikten fram/bak vet jag faktiskt inte. Belägg är änsålänge volvo orginalbelägg (då bilen inte väger så mycket hoppas jag att det kommer räcka..) Hur hårt jag vill trampa ?? bra fråga.. ja vill ju inte få kramp i benet, men inte att de skall nypa när man rör bromsen... de e ok om de e trögt, men jag vill ju kunna "låsa" hjulen utan att behöva trycka me båda benen... Andreas Lindström: precis min tanke.. ju närmar en bra setup jag kan komma med hjälp av valet av cylindrar desto bättre..
Göran Malmberg: tack för det urförliga svaret, dock var det lite för avancerat för min "lågtekniska" hjärna...
då jag inte kan räkna ut vad jag skall ha ( om jag nu inte skall lita på exeldocumentet) vad är säkrast att köra på ?? samma storlek på båda eller bör någon av de vara större än den andra ?? isf vilken ?? _________________ MackeMaehlum |
||
|
Då man ofta har mindre ok bak än fram brukar det öeda till att en mindre HBC används fram än bak...men det finns undantag så du får nog räkna lite.
Vad Göran försöker förklara är den totala utväxlingen både mekanikst och hydrauliskt i systemet. oavsett hur man löser utväxlingen så är det totalen som är vad du känner i foten och avgör hur hård pedal du får. Så tror jag han menar iaf...
Balansen är dock ytterst viktig som du redan sagt. |
||
|
OKej, jag fick för mig att man mer eller mindre kunde justera rätt mycket på en bromsvåg, detgick iaf på vår bromsåg till formula student bilen. Och den hade dubbelt så stor kolvare fram som bak. MEn den kanske är lite speciell
Har vågen begränsningar som ni säger är det såklart vettigt att göra en överslagsberäkning så man hamnar i rätt universum. Tycker ändå att excel arket bör modifieras så att man tar hänsyn till skillnad i hjulstorlek, skivstorlek och beläggarea. Sen har den fortfarande den stora nackdelen att det är skitsvårt att gissa hur mycket vikt som ligger på bak-/framaxel under en hård inbromsning. En idé vore att försöka hitta värden på det på en del vanliga biltyper? Typ FWD lätt bil, FWD tung bil.RWD lätt/tung. Seven liknande. AWD bil. Porsche layout. tex
Då tror jag att verktyget är helt okej för att grovt välja huvudcylinder. PS:missade att du hade bromsvåg i ditt andra inlägg där, trodde du ville räkna ut exakt! storlek på huvudbromscylindrarna. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
På Stoptech:s hemsida finns många intressanta artiklar ( http://www.stoptech.com/tech_info/te
Bland annat finns en artikel om hur man skall dimensionera system som i ditt fall. http://www.stoptech.com/tech_info/Pe En hel del att läsa men mycket värdefull info också! mvh Johan _________________ Johan Lekås |
||
Acke. Jag menade den totala utväxlingen. Dividerar vi 200 med en pedalratio av 5 så får vi 40:1 i sylinderförhållande. T,ex om framoken har 8 kolvar som är 40mm i diameter så får vi 20*20*3,14=1256mm2. 1256*8=10048mm2. 10042/40=251mm2 som lämplig huvudcylinder för den kretsen. Det ger en huvudcylinder på 17,88mm diameter kolv. Det är en area av 251mm2, vilket ligger mitt emellan 5/8 och 3/4 tums cylindrar som är 198 respektive 285mm2. 1 De vanliga bromsvågar som finns attköpa har för litet justermån, särskillt om man vill kunna använda vågen för att balansera för olika belägg-banor-regn mm,mm. 2 Jag kan kanskeställa mig tvekande till att beläggarean behöver tagas med. µ-talet ändras inte så mycket vid olika beläggstryck. Alltså, minskas beläggsytan så ökar ju dess tryck per beläggsarea mot skivan vid samma kolvtryck. Det är större skillnad mellan olika belägg. Pean lär kunna kombinera belägg även för balansering av bromskraft. 3 Ett grovt men enkelt exempel. Bilen väger 1000 kg. Viktfördelning 50-50. Cgh 500mm. Axelavstånd 2500mm. Bromskraft 1g. !000*500*1/2500=200. Fram 500+200=700kg. Bak 500-200=300kg. Det gör 70-30% vid inbromsning. Då fördelar vi cylinderbalansen så att detta förhållande uppnås. Sedan får man ut och provbromsa och räkna med att en annan huvudcylinder eller så får fixas. Som maniac skriver, det är bra med en bättre uträkning, men ofta så fastnar man med uppgifter som inte finns tillstädes, exempelvis cgh. Därav min enkla uträkning ovan, som därför måste innehålla ett "real test". MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Jag räknade med följande:
Vikt total (kg)=750 Viktandel fram (%)=45 Hjulbas (mm)=2000 Tyngdpunktshöjd (mm)=350 Huvudcylinderdiameter fram (")=7/8 Huvudcylinderdiameter bak (")=3/4 plus en h...etes massa andra parametrar och kom då fram till: Bromsvågsinställning fram (%)=54 ∟-Pedalkraft (kg)=53 eller: Vikt total (kg)=750 Viktandel fram (%)=45 Hjulbas (mm)=2000 Tyngdpunktshöjd (mm)=350 Huvudcylinderdiameter fram (")=3/4 Huvudcylinderdiameter bak (")=5/8 plus en h...etes massa andra parametrar och kom då fram till: Bromsvågsinställning fram (%)=56 ∟-Pedalkraft (kg)=38 _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
ok.. äntligen ett svar som jag nästan förstår..
( ni får tänka på att ni måste förklara som om jag va en finnig tonnåring som vill jacka kolvuppstötarfjädern på min puch dakota.. )
om jag kör med 7/8" fram och 3/4" bak så blir pedalkraften 53 kilo alternativt om jag kör med 3/4 fram och 5/8 bak så behövs det lite mer pedalkraft ( 38 kilo) för att uppnå samma bromskraft ? ( bromsvågsinställning 54% och 56%, betyder det "nästan" centrerad bromsvåg ?? ) _________________ MackeMaehlum |
||
38 kg e' mindre än 53 kg.
54/56% betyder att bromsvågen står lite mer fram än mitten (man behöver ha plats för att veva bak den en smula när det börjar regna). Gick den sista meningen att förstå?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
opps.. jag en liten tankevurpa.. tänkte att trycker på pedalen jag får jag antingen 38 eller 53 kilo beroende på cylinderstorlek, men det är ju lite bakvänt tänkt...
nu börjar tillåme jag hänga me å förstå..
_________________ MackeMaehlum |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (5233 totalt) |