Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hur mäta chassistyvhet?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (12436 totalt)
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Bamsefar skrev:
Göran Malmberg skrev:
Vi kan inte blanda in Go-karts utan fjädring.


Det gick utmärkt, tangentbordet hindrade mig inte

Skämt åsido, mitt syfte med att näman en liten go-kart är just att man inte alltid skall stirra sig blid på vad som rent teoretiskt är optimal. Alltså man måste våga prova lite udda "lösningar" tidvis för att nå framåt, eller lite som jag brukar utrycka mig

Göran Malmberg skrev:
Helt enkelt, ju styvare ju bättre.


I princip ja, och i de stora flertalet fall helt korrekt. Men det finns inga garantier för att det blir bra bara för att man har en superstyv "plattform" (alltså ett chassi där man inte tar hänsyn till fjädrar / dämpare utan mäter direkt på infästeningarna till dessa). Som vanligt finns inget absolut facit - det var därför jag blandande in den lilla go-karten med dess synerligen speciella reglemente



Varför blev jag inte förvånad när Göran sa att han byggt en egen mätmojäng RESPECT
Det Göran menar är väl ju styvare desto lbättre förutsättningar att använda fjädrar dämpare osv för att ställa in bilen bra. Och precis som du säger på en gocart har man chassit och däcken för att justera så det kan vara mkt möjligt att man får göra chassit mjukare för att få bra väghållning!

Lär finnas flera exempel på race bilar där man ökat vridstyvheten och sedan fått börja om för att få till en körbar bil!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Med risk för att släpa denna teoretiska diskussion alltför nära racerbanan.
Vad är det för problem vi försöker att lösa (att ha ett styvt chassi är ju inget självändamål, utan det är först när det påverkar varvtiden som det är värt något)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



ice skrev:
Med risk för att släpa denna teoretiska diskussion alltför nära racerbanan.
Vad är det för problem vi försöker att lösa (att ha ett styvt chassi är ju inget självändamål, utan det är först när det påverkar varvtiden som det är värt något)?


Ju styvare desto lättare att justera för banan! svårt att kompensera sladderchassi med övriga detaljer!

FÖ så har du ju rätt "utan det är först....."
Lite grann som chipstrimning bara för att motorn blir råare behöver den inte bli starkare! "utan det är först....."

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare


Tack för alla svar.

Summan av vad som sagts verkar vara "styvare kan inte vara fel". Kommer därför att kompletter med följande:

ett stag diagonalt under vindrutan,
helsvetsat ovanför FIA-buren
Korsstag under motorn
snedstag "runt" växellådan
motorupphängning så att hela motorn blir bärande
+ lite boxning runt upphängningarna

En del av frågan kvarstår dock... är det någon i sverige som kan mäta detta och framförallt räkna ut var svagaste länken är???

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Kenson skrev:


Tack för alla svar.

Summan av vad som sagts verkar vara "styvare kan inte vara fel". Kommer därför att kompletter med följande:

ett stag diagonalt under vindrutan,
helsvetsat ovanför FIA-buren
Korsstag under motorn
snedstag "runt" växellådan
motorupphängning så att hela motorn blir bärande
+ lite boxning runt upphängningarna

En del av frågan kvarstår dock... är det någon i sverige som kan mäta detta och framförallt räkna ut var svagaste länken är???


om du har ritningar och materialdata för ramen så är det inte så komplicerat för mig att bygga en analysmodell och beräkna styvheten m.h.a FEM. Då är det även enkelt att se vilka moddar som ökar styvheten utan att straffa vikten med en massa onödiga rör. Om du är seriöst intresserad kan du PM:a mig så kan vi diskutera och se om vi hittar en win-win.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Stötdämpare och fjädersystem är "flex". Någon nämnde "olika typer av flex". Vi har fjädrar som står för kraften och dämpare att modellera fjäderns typ av flex. T,o,m i olika hastigheter på flexet. Vi kan alltså ställa in den "typ" av flex vi vill. Där finns det även många testbänkar i lite mer behändigt format än vrid-flexmätare för chassiet. Ska vi testa snabbhet i vridet och dämpfaktorn i chassiet , vet jag inte vad för sorts anläggning som behövs. Inte hur man dämpar chassiet heller om det behövs.

Så poängen är att inte bli rädd för stötdämpare med för många inställningsmöjligheter. Utan att lära sig massor om dom.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



För att haka på ICE.
Hej Kenson
Varför vill du styva upp bilen? Har du nått gränsen för vad chassit klarar av? Eller kliar det bara i fingrarna?
Kommer att titta igenom tråden en gång till kanske blir det redigering?

Nu med redigering Eftersom du vill lägga i en motor som är mer än vad ultima tänkt ooch Ultima uppger att de gjort chassit för upptill 1000 hk så vad blir det för motor!!! Vad räknar du med 1200? Har du lyckats få tag på ngn gammal porsche turbo (917)?


BERÄTTA! thumbs up thumbs up


Blir nog intressant och se vad det lider blirnog till att se över aerodynamiken

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Daniell: Jag skickar PM till dig senare.

Göran: Något åt detta håll kanske kan vara något... http://www.carrerashocks.com/MSGen2TechData.htm

Cat7even: Jag planerar inte att använda mer än 1000 hästar men jag är mycket tveksam till att fabriken har testat med 1000 häst eftersom det är idiotiskt (!) att ha så mycket häst i en Ultima... Skämt åsido så har ju turbo och moderna styrsystem den härliga egenskapen att man kan välja när och vilken effekt man vill ha och därför så kan man ju faktistk ha en löjligt överpotent motor. Men svårkört kommer det säkert bli...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Kenson skrev:
Cat7even: Jag planerar inte att använda mer än 1000 hästar men jag är mycket tveksam till att fabriken har testat med 1000 häst eftersom det är idiotiskt (!) att ha så mycket häst i en Ultima... Skämt åsido så har ju turbo och moderna styrsystem den härliga egenskapen att man kan välja när och vilken effekt man vill ha och därför så kan man ju faktistk ha en löjligt överpotent motor. Men svårkört kommer det säkert bli...


Det är aldrig idiotiskt att ha för mycket häst se bara på can am
där chevrolet borrade upp sina motorer till 9,17 liter (inte säker på decimalerna) för att hänga på porsches upptill 1200 hkr starka 917-10 917-30. Men det ställer ju krav på övrigt!!!!!!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Göran Malmberg skrev:
Så poängen är att inte bli rädd för stötdämpare med för många inställningsmöjligheter. Utan att lära sig massor om dom.

Göran Malmberg.


Exakt, det är det jag praktiserar.

Iofs har jag just idag lyckats (igen givetvis) att efter det att mina nya framfjädrar vart för långa och gav en påverkan som inte riktigt var påtänkt... Och då är dom bara 20 mm längre (alltså bara längden som ändrats, och sedan är alltså fjäderbenen korrigerade i höjd för dessa längre fjädrar....). Räkna visst, men jag missade en detalj och den hittade jag redan i första kurvan med tillhörande - jaja så är det ibland. Tur man har tid och ork att gå ett steg i fel riktning tidvis

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Hittade några länkar om detta som kan vara intressanta. Jag tror att det är ganska svårt att jämföra två olika bilar men samma bil före och efter en modiiering borde gå bra.

http://www.ces.clemson.edu/~lonny/pubs/journal/sae983053.pdf
http://www.ces.clemson.edu/~lonny/pubs/conference/sae983054.pdf
http://www.ces.clemson.edu/~lonny/pubs/journal/sae983051.pdf
http://www.eng.clemson.edu/~lonny/pubs/journal/sae983032.pdf

_________________
Sten Isaksson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hur mäta chassistyvhet?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (12436 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande