Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Nationell eller deubutlicens
1384 besök totalt
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Nationell eller deubutlicens

Angående debutlicens kontra nationell licens skrevs det en del i långloppsforumet, b.la skrev:

AndersY skrev:
Har väl ingen större betydelse och i fortsättningen sitter man där med 370 kr extra per år som man inte har någon nytta av, om man inte tänker köra STCC eller utomlands.


Jag kör 3:e säsongen i MSLS i år och har ännu inte klassat upp min licens från debutlicens. Har faktiskt inte kommit på någon bra anledning att göra det... skulle Flash eller någon annan teamchef i STCC höra av sig och vilja ha mig som chaufför så får jag väl hosta upp uppklassningskostnaden, eller om vi får för oss att köra utomlands då... men innan dess får det nog vara.

Eller har någon en bra anledning till att klassa upp sin licens till nationell? Förutom att få köra i STCC eller utomlands?


_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Nationell eller deubutlicens

patand skrev:
Angående debutlicens kontra nationell licens skrevs det en del i långloppsforumet, b.la skrev:

AndersY skrev:
Har väl ingen större betydelse och i fortsättningen sitter man där med 370 kr extra per år som man inte har någon nytta av, om man inte tänker köra STCC eller utomlands.


Jag kör 3:e säsongen i MSLS i år och har ännu inte klassat upp min licens från debutlicens. Har faktiskt inte kommit på någon bra anledning att göra det... skulle Flash eller någon annan teamchef i STCC höra av sig och vilja ha mig som chaufför så får jag väl hosta upp uppklassningskostnaden, eller om vi får för oss att köra utomlands då... men innan dess får det nog vara.

Eller har någon en bra anledning till att klassa upp sin licens till nationell? Förutom att få köra i STCC eller utomlands?



tja det enda som kan sägas är väl att benämningen Debutlicens är så fel från förbundets sida..... förr hette det A, B och C licens.... Men ha kvar du din debutlicens, den räcker gott....... enda bekymmret och problemet som uppstått är för vissa SLC förare som tänker köra Dubai/Nurburgring mfl internationella tävlingar.... när dom då behöver klassa upp sig från Debutant till Internationell....... nu har iofs RacingUtskottet varit snälla och låtit dom göra det, då dom haft meriter till det men rent SBF-juridiskt kan dom neka då man måste egentligen gå till nationell först och sen ytterligare 5 meriter därifrån.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Re: Nationell eller deubutlicens

Fredrik - SLC skrev:
tja det enda som kan sägas är väl att benämningen Debutlicens är så fel från förbundets sida..... förr hette det A, B och C licens.... Men ha kvar du din debutlicens, den räcker gott....... enda bekymmret och problemet som uppstått är för vissa SLC förare som tänker köra Dubai/Nurburgring mfl internationella tävlingar.... när dom då behöver klassa upp sig från Debutant till Internationell....... nu har iofs RacingUtskottet varit snälla och låtit dom göra det, då dom haft meriter till det men rent SBF-juridiskt kan dom neka då man måste egentligen gå till nationell först och sen ytterligare 5 meriter därifrån.


Aha... så det kan alltså rent teoretiskt bli krångel med att få ut en licens som gäller för att t.ex köra 24 timmars på ringen?

Men iof nu vet man ju att det finns prejudikat som säger att man kan klassas upp direkt från debutant till internationell...

Tack för infon Fredrik! Jag kommer fortsätta spara mina surt förvärvade slantar och lägga dem på något roligare än att ändra färg på licenskortet. thumbs up Håller dock med om att det borde finnas ett vettigare namn än debutlicens...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Nationell eller deubutlicens

patand skrev:
Fredrik - SLC skrev:
tja det enda som kan sägas är väl att benämningen Debutlicens är så fel från förbundets sida..... förr hette det A, B och C licens.... Men ha kvar du din debutlicens, den räcker gott....... enda bekymmret och problemet som uppstått är för vissa SLC förare som tänker köra Dubai/Nurburgring mfl internationella tävlingar.... när dom då behöver klassa upp sig från Debutant till Internationell....... nu har iofs RacingUtskottet varit snälla och låtit dom göra det, då dom haft meriter till det men rent SBF-juridiskt kan dom neka då man måste egentligen gå till nationell först och sen ytterligare 5 meriter därifrån.


Aha... så det kan alltså rent teoretiskt bli krångel med att få ut en licens som gäller för att t.ex köra 24 timmars på ringen?

Men iof nu vet man ju att det finns prejudikat som säger att man kan klassas upp direkt från debutant till internationell...

Tack för infon Fredrik! Jag kommer fortsätta spara mina surt förvärvade slantar och lägga dem på något roligare än att ändra färg på licenskortet. thumbs up Håller dock med om att det borde finnas ett vettigare namn än debutlicens...


När det gäller Prejudikat angående dispenser från Racingutskottet..... så är det inga prejudikat.... utan varje dispensförfarande är individuellt och behöver inte ens motiveras varken avslag eller tillstyrkande.....

För SBF är inget företag eller myndighet.... utan en sportorganisation och dom gör som dom vill själva

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Är där inte ngn skojjig att vi debutantlicensinnehavare igentligen ska starta tävling längst bak, dvs efter dom med nationell licens?

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Re: Nationell eller deubutlicens

Fredrik - SLC skrev:
När det gäller Prejudikat angående dispenser från Racingutskottet..... så är det inga prejudikat.... utan varje dispensförfarande är individuellt och behöver inte ens motiveras varken avslag eller tillstyrkande.....

För SBF är inget företag eller myndighet.... utan en sportorganisation och dom gör som dom vill själva


hehe... det där borde man ju ha anat eller vetat rättare sagt. Men har det funkat för en gång så KAN det ju funka ytterligare en gång... Om man har tur...

Det är iaf inte aktuellt för mig just nu, men intressant att veta. thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Är där inte ngn skojjig att vi debutantlicensinnehavare igentligen ska starta tävling längst bak, dvs efter dom med nationell licens?


Hmmm kanske borde skaffa nationell inför min förhopningsvis snart kommande MGCC premiär...

Fast jag läste i långloppstråden att det där gäller nog bara karting. Iaf gäller det inte i långlopp.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



patand skrev:
Pär Hylander skrev:
Är där inte ngn skojjig att vi debutantlicensinnehavare igentligen ska starta tävling längst bak, dvs efter dom med nationell licens?


Hmmm kanske borde skaffa nationell inför min förhopningsvis snart kommande MGCC premiär...

Fast jag läste i långloppstråden att det där gäller nog bara karting. Iaf gäller det inte i långlopp.


Det är bara i karting och Rally som man seedar startordningen på förare beroende på licensklass.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Det är bara i karting och Rally som man seedar startordningen på förare beroende på licensklass.....


Vilken tur!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202



En annan fördel med nationell licens är att den kan vila längre utan att bränna inne.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Björn Larsson skrev:
En annan fördel med nationell licens är att den kan vila längre utan att bränna inne.


Har jag aldrig hört talas om att det är olika antal år bestämt för vilande licens.....

däremot så skiljer det sig mycket beroende på vem som frågar..... Och hur man frågar....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202



Citat:
Har jag aldrig hört talas om att det är olika antal år bestämt för vilande licens.....

däremot så skiljer det sig mycket beroende på vem som frågar..... Och hur man frågar....




Jag "vill minnas" att det är två år för deb & fem år för nat som gäller men det var länge sedan jag hörde det...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Björn Larsson skrev:
Citat:
Har jag aldrig hört talas om att det är olika antal år bestämt för vilande licens.....

däremot så skiljer det sig mycket beroende på vem som frågar..... Och hur man frågar....




Jag "vill minnas" att det är två år för deb & fem år för nat som gäller men det var länge sedan jag hörde det...


vad jag vet är det bara en "påhittad regel"........ Och kan inte hitta någonstans i regelverket där det står utryckligen att man överhuvudtaget får ha en licens vilande..... sen finns det förståss en praxis i verkligheten men den alternerar beroende på vem som frågar och hur.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17943



Går man in på www.sbf.se och trycker på "Licens" finns detta under "Vanliga frågor".
Förbundet skrev:
Hur många år får min licens ligga vilande?
I fem år. Det femte året måste du lösa ut licensen för att få behålla den. Det kommer ett påminnelsebrev i slutet av det femte året.

Alltså ingen skillnad.

Vi som har dragracinglicens blir dock tvingade till att ta ut Nationell licens andra året och det gäller då för alla andra grenar man har också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Nationell eller deubutlicens
1384 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande